Egy motorfelújítás története

írta: body007, 7 hónapja

Az alany: 2001 Vectra B z16xe (Ez egy "régi" Opel akinek nem lenne ismerős)

A hiba leírása, története:
1. problem: 2022 karácsonyán szokásos Hollandia kiruccanásom alatt húgométól ~400 km-re eltört az egyik szeleprugó. Elporoszkáltam a célig, onnan tréler hozta haza a kocsit. Engem meg egy telekocsi úgy 30 óra alatt, de szilveszter napján este 8-9 körül csak befutottam :D A kocsi jó 1 hónap múlva ért haza mivel a biztosításom csak 400e HUF-ig állta a cechet így keresnem kellett olyan szállítót aki megoldja ennyiből. Szóval hazaért a kocsi (még nem tudtam, h mi a baja), pár napig vakargattuk a fejünket aztán egy szerelő srác elvitte, h kiderítse. Hengerfej leszedése nélkül neki se ment - vagyis pontosabban a hengerfej szétszedése nélkül. Intéztem bele 1 db rúgót (nem volt egyszerű), hengefejpakolás, összes tömítést, komplett vezérlést (hamár szét van kapva) és már kész is volt. Na igen de füstölt mint a gyárkémény. Szerelősrác mondta, h Ö nem tudja miért / nem tudja megoldani. Gondoltam vékony olajat kapott (5w30) hát kapjon kicsit vastagabbat (5w40). Sokkal jobb nem lett a dolog (azt is megette egy hónap alatt :D ) de menni kellett Hollandba megint így betáraztam fasza traktor olajból (10w40) és uccú neki.
2. problem: Kifele gyönyörűen kiment a gép (klímával, végig megengedett sebességhatár +5-10 km/h :D ) 7,6-ot evett. Volt is boldogság, h milyen fasza a kocsi erre hazafele nem szétrobban a 3. hengerben a gyertya??? :W :D
Biztosító intézte az ADAC-ot, azzal elvittük egy közeli műhelybe (ami természetesen már zárva volt). A tréleres srác volt olyan bátya, h intézett nekem hotelt ahova el is vitt - közben kitárgyaltuk, h milyen szép hely Magyarország - tettük ezt úgy, h nem beszélek sokat németül - csak úgy-ahogy angolul :D
Másnap elbattyogtam a szervízbe nyitásra. Betoltuk a kocsit a műhelybe, endoszkóppal belenéztünk a hengerbe - azért írok mindent többesszámban mert én is erősen figyeltem a kamerát :) A konklúzió az volt, h gyertya darabjai már nincsennek a hengerben. Így kaptam egy új gyertyát és mehettem utamra. Hazafele 5l olajat elfogyasztott a kocsi - mikor meg kellett állni "kis" stau-ban a németeknél azon imádkoztam, h ne vegyenek ki a hatóságok környezetkárosítás címszóval :B
Megoldáskeresés: Az látszik a fentiekből, h a motor ebben az állapotban kuka. Több lehetőség felmerült.
- Másik motor. Ez ügye megint rizikós. Bár szertem volna nagyobbat mert az 1.6 kicsi pályázni de melóba bejárni meg tökjó (napi 2x 10km igaz dimbes-dombos tájon). Van egy donor Vectra-m nagyobb motorral (x20xev) 300e km futással amit felújítás nélkül semmiképp nem raktam volna át. És annak az átrakása még nagyobb bonyodalom lenne (x-es motor az enyém z-s, kb. minden máshol / máshogy van azon)
- Meglévő felújítása (saját kezűleg amit lehet)
Azt itt hozzáteszem, h az autó piaci értéke 500k HUF környéke, annyiból egy ugyanilyet kb. lehet venni - persze teljesen lutri az állapota. Az enyém meg szépen meg van csinálva (gondoltam én), nem rohad (ami igaz). És van másik melóbajárós vas szóval ezt le tudtam tenni.
Megoldás:
1. Kapjuk le a hengerfejet és küldjük el gépműhelybe - ahol rögtön kérdőre is vontak, h hol a motor többi része :D
2. kapuk ki a blokkot és vigyük a hengerfej után.
Na ígymár mindjárt többet tudtak mondani a műhelyben, mondtak is egy 230k HUF-os árat +30k (hidrotőkék mert azok menthetetlenek...). So 270-ből fel van újítva a motor.
A motor rendberakásán kívüli dolgok:
Hamár kint a motor / váltó kapjunk ki belőle mindent és szépen újítgassuk fel. Ezt a filozófiát követve felújíttattam a generátort, önindítót (ezekhez inkább nem piszkálnék). A bölcsőt, lengőkarokat átszilenteztem. Kapott új talpasokat. Kormányművet szétkaptam, kapott új axiál csuklókat (így hívják?), gömbfejeket. A gátlókat kb. 1 éve újíttattam fel Kárászinál most csak új rugókat vettem hozzá. Volt ott valami kutyacsont, azis lógott - kapott azt is. Lendkerék picit könnyítve lett -5%-ot kértem 6 lett. Maradhat? - kérdezte az esztergályos haver :D Kuplungozva 1 éve volt (az is én cseréltem). Az összes műanyag patent bizbaszt kicseréltem lemezanyákra a dobbetét alatt, a bölcsőben, fent a toronymerevítőnél, mindenhol. Olajszivattyút szétkaptam kitakarítottam (de ez már a kövi. fejezet lesz = a motor összerakása / visszarakása)

Pár kép az eddigi tevékenységről:








Pár újabb kép a process-ről:




A motor majdnem összerakva



Visszakerült a váltó, kormánymű és a futómű is majdnem :)


Az önindító fel lett újítva


A fékek szépen lefestve és persze karmantyúzva


Kipufogón a flexibilis cső kicserélve