Ford Fusion - 2017 költségei. Lopás, törés, fenntartás

írta: JoeYi, 6 éve

Lássuk idén mibe került az autós luxusélet. Megint eltelt egy év, mintha egyre gyorsabban repülne az idő...

Korábbi cikkek:
Ford Fusion - egy év autóhasználat költsége, 2016l
Ford Fusion - számok egy év autóhasználat után

Az utóbbi 12 hónap súlyosabban alakult, mint az azt megelőző. Volt pár kocc és volt egy kiadós tatarozás is. Ami továbbra se ütött be szerencsére, az a trafipax és a kerékbilincs révén se gazdagítottam az önkormányzatot.

Először elmondom az éves sztoryt, ha a pénzügyek érdekelnek, akkor ugord át a következő bekezdést:

2017 eseményei

Kezdjük az elején. A tavalyi cikk megírása után 1 héttel bekaptam egy szép jobb hátsó kerékcsapágy kikopást. Eleinte csak reggelente lehetett kis surrogást hallani, ami az első pár száz méter után teljesen eltűnt. Aztán a karácsonyi 200 kilométeres autópályázás után visszalassítva városi tempóra egy ijesztő humpogásba és nyekergésbe csapott át, ami kanyarokban még rosszabb lett. Még aznap megemeltük és szabad kézzel mozgatva is lötyögött a kerék. Igazán öröm volt szerelőt találni a két ünnep között.... 15000Ft-ba került.

Már korábban is láttuk kerékcserénél, hogy az első fék kopott, de a csapágycserénél a szerelő is ráerősített, hogy jó volna már felújítani az első fékkészletet. Több elemű volt a sejthetően túlkoros komponens a kocsiban, így bekértem árajánlatot több szerviztől is:
- vezérműszíj és görgők
- első féktárcsa és fékpofa
- motorolaj, fékolaj, fagyálló, hűtőfolyadék
- lég és pollenszűrők
cseréjére. Az ajánlatokból kiderült, hogy a gyertyacsere is időszerű, úgyhogy azt is kértem. Beszéltem maszekokkal és több gyári szervizzel is, de a vége az lett, hogy a Dózsa György úti Fordba vittem, és kövér 180000 Ft-ért csinálták meg a teljes listát. Nem gyári szakinál a legjobb ajánlat is csak 60000 Ft-tal volt olcsóbb, ami nekem túl kevés különbség volt ahhoz, hogy elvonjon a márkaszerviztől.

Ahogy mondtam, volt kocc. Kettő is, egyik se általam. Az első közvetlenül a nagy felújítás másnapján, ahogy annak lennie kell :) Szerintem egy kukásautó érezhette úgy, hogy ő bizony elfér még a szabályosan parkoló autóm mellett. Nem fért :)

Bejelentettem rendőrségen, hisz 6 méterre volt egy térfigyelő kamera. Eredménytelenül. A választ imádtam: ezen kamera se nappali se éjszakai fényviszonyok között nem alkalmas használható minőségű képrögzítésre. Babap-bumm...

Sebaj, pénzt nem költöttem rá, mert fém rész nem sérült, és lássuk be aki utcán parkol annak ez az osztályrésze. Aki ezt nem bírja idegekkel az úgyis befizet a parkolóházra.

Teltek-múltak a hetek viszonylag eseménytelenül, néha egy-egy ajtó rámnyitás nyomait véltem felfedezni, de a don't care jing-jang csímet ilyesmi nem tudja kibillenteni. Míg nem bekövetkezett az újabb kocc. Egy dugósabb napon egy leányzó szaladt rám, mert épp facebookozott. A tempó 5km/h alatti volt, szóval épp hogy csak karcolta a fényezést. Amit sajnálok, hogy nem jelentettük be biztosítónál, mert akkor ingyen javítva lett volna a kukásautós balhé nyoma is (sajnos sietségben voltam).

Eljött az ősz, eljöttek az esők ideje. Kiderült, hogy elkezdett beázni a gép. Sokáig nem értettem az okát, mert nem menet közben, hanem a parkolóban állva folyt be a víz valahogy a lábtörlőkhöz. Nyom nélkül, hiába tapogattam, nem találtam sehol szivárgási lehetőséget, az ajtók is hibátlanok voltak. Végül meglett: az első szélvédőüveg aljánál van egy széles műanyag "vályú". Ennek a ragasztása elfáradt és elemelkedett az üvegtől, márpedig ha ő nem fekszik fel, akkor az ablakról lefolyó víz átjut valahogy a tűzfalon az utastérbe. Valószínűleg a hangszigetelés révén. Egyelőre egy 3M ragasztócsíkkal patkoltam meg (eredményesen), de majd jövőre megy profi javításra.

Aki olvasta a tavalyi cikkemet az tudja, hogy vettem csini kis alufelniket, amikhez gyárilag adnak Ford logós díszkupakokat. Na ezeket idén lelopták. Már csak 1 hét volt a kerékcseréig... Már nem sok minden maradt amúgy a kocsi külsején, ezeket lehetne még leszedni: első embléma (hátsót már tavaly leszedték), ablaktörlők és a visszapillantó. Vegyék-vigyék, ocssó-occsó :) Egy tanácsom van: hagyj meg mindent szakadt-kopott göncnek látszónak. Ami kicsit is szép azt viszik a szánalmas kis csórók.

Az év végére már csak egy izzókiégés maradt. Ismét 1.5 nap eltéréssel kiégett mindét első lámpa. Idén párszáz forintos Osramra cseréltem, pénzkidobás volt a tavalyi +90%-os "emelt fényerejű" .

A költségek

Idén 9646 kilométert autóztam. Ennek 240985 Ft volt az üzemanyagköltsége. 2700km városban, 6800 azon kívül, a vegyes átlagfogyasztás 7.23 L/100km lett. 180000 forintot vitt el az autó nagyjavítása, 26000 a kötelező biztosítás, a CASCO 5000 Ft, 13500 Ft a súlyadó és 10000 forintot költöttem autópályára. Összességében az apróságokkal együtt 237000 Ft volt a fenntartási költség. (tehát 240e benya, 237 üzemeltetés)

A telekocsit is nyomom lelkesen. Idén 44 utasom volt és ők 114000 Ft-tal támogatták meg az életemet. Idén volt köztük két fura figura is, de az utóbbi 3 év 168 utasa közül ez volt az első két negatívabb tapasztalat (az egyik nagyon megváratott, csak hogy pénzt váltson, a másikkal akkora szakadék volt az értelmi szintünk között, hogy a Goldengate se hidalta volna át. Ez alapból nem baj, de nagyon dumálni akart...)

Szóval összegezve:
Nagyjavítás: 180000 Ft
Éves kiadások: 57000 Ft
Üzemanyag: 240000 Ft
Telekocsi bevétel: 114000 Ft
Céges ügyben km jóváírás: 16000 Ft

Tehát idén 347000 forintba került az autós high-life. Ez 36 Ft/km-es költséget jelent telekocsival csökkentve, anélkül 47 Ft/km.

Végszó

Megéri-e? Nekem még mindig, továbbra is megbízható a gép és igen nagy szabadságot jelent. Ha nem lenne a kocsi, akkor 114000 Ft-ba kerülne a BKV és kb 50000 forintért telekocsiznék utasként, ergo a tömegközlekedéshez viszonyítva 183000 Ft-al többet költöttem a luxusra. Ne feledd, hogy én nem számoltam amortizációval, az autómat még most is kb annyiért tudnám eladni, mint amennyiért vettem 3 éve a cégemtől.

Tervezek amúgy egy 3 éves nagy számvetést. Spoilerezek picit: 650e Ft volt az üzemeltetés és karbantartás, 828000 Ft ment benzinre 33000 km alatt és 460000 Ft jött be telekocsiból. Ez alapján 3 év után 45Ft/km a nyers, 31Ft/km a telekocsis autózási költség