Az első közautó és egyben EV élményem

írta: Matada2.3, 6 éve

Tegnap éjfél felé megvolt az első elektormos autó és közautó élményem. Futurisztikus, mégis mind az EV, mind a közautó rendszer sok kompromisszumot igényel.

Jelenleg Budapesten két szolgáltató közül lehet választani, azokból is az egyiknél bevezető akció van melynek a keretén beül féláron tudom kipróbálni és használni a szolgáltatást, és mivel már régóta piszkálja a fantáziámat, hogy milyen élmény lehet, ezért kapva kaptam az alkalmon.

Budáról akartam átmenni Pestre, viszont meglepetésemre, egy elég frekventált környéken este 11 magasságában alig sikerült szabad járművet találnom kevesebb mint 1 km-en belül. Jelenleg elég kevés kerületet foglal magában a rendszer, és este minden szabad jármű a kijelölt határvidék szélén állomásozott, ezért is kellett még az út tervezése alatt geocaching-elni, hogy közeli járművet találjak. Miután lefoglaltam a kiszemelt verdát, elkezdtem felkutatni, helyismeret nélkül. Sajnos a szolgáltató alkalmazásában a térkép eléggé fapados és még iránytű se volt benne, így nehéz volt betájolnom magam, az már csak hab volt a tortán, hogy a térkép rossz helyre mutatott, és nem volt semmi se a jelölt helyen, a céltól arrébb egy másik utcában leltem rá a lefoglalt járműr. Nem értettem, de mindegy is volt az öt perces keresésből 10 lett, nem baj, alapból 20 perc áll rendelkezésre rálelni a gépjárműre. Az alkalmazás bizonyos közelségben kinyitotta a zárakat, be is pattantam, és (kicsi slusszkulccsal való bénázás után) egyből el is indultam Pestre. Az ár szempontjából most még tűrhetőnek mondanám ezt a megoldást, 9 km volt az út és 625 forintot fizettem, később viszont ennek a dupláját kell majd fizetnem egy hasonló utazásért. Nem mondom, hogy jobb mint egy BKK bérlet, de egy taxizásnál jobban preferálom, színház, mozi és egyéb esti programok után, amikor kín haza "éjszakaizni", ez egy remek alternatíva számomra.

Az alkalmazáshoz tartozik, hogy van tisztaság értékelő és damage report funkció is benne, amit kiemelten fontosnak tartok, a kocsi maga közepesen volt csak tiszta, a lábhelyeknél eléggé sáros volt, viszont ezt betudom a rossz időjárásnak.

Az első volán mögüli élményem egy elektromos kocsival: Azt kell mondanom, hogy úgy éreztem magam mint gyerekkoromban egy dodzsem volánja mögött (persze itt nem a karambol volt a cél). Álom csöndes, azonnal reagál, és úgy gyorsul, ahogyan a hagyományos robbanómotoros társak csak a képzeletben. Végig mosolyogtam a vezetést, eleinte dinamikusabban nyomtam a (gáz)villanypedált, de miután kiéltem az ilyen motorok sajátosságait (magam), inkább a szó szoros értelmében echo módba váltottam. 9 km út útán 4-5%-ot használtam fel az akkumulátorkapacitásból, mindig a megengedett sebességkorlát szerint vezetve. A tegnap esti kocsikázás után elfogott az érzés, hogy nekem kell egy EV, vagyis, ha egyszer lesz rá keret, tudom sok kényelmi funkciót kell feláldozni az ilyen meghajtású járművek oltárán, de úgy érzem megéri, még pár év fejlődését belekalkulálva megéri, legalább is nekem. A nagyvárosi közlekedést tuti forradalmasítja, de egy Budapest-Szeged vonulat is teljesíthető már rengeteg odafigyeléssel.

Kíváncsian várom, hogy mekkora sikere lesz, azt tudom, hogy tőlünk nyugatabbra már az elektromos közrobogó rendszer tarol a városi közlekedésben.