HTC Vive élménybeszámoló

írta: sheep, 8 éve

Sziasztok,

Egy kollégám jóvoltából lehetőségem volt kipróbálni a HTC üdvöskéjét, a vadonat új Vive VR szemüveget (sanszos hogy ez volt az első ilyen készülék az országban). Úgy gondoltam hogy egy rövid leírás formájában megosztom a személyes tapasztalataimat, véleményemet.
Előre szólok hogy ez nem egy profin megszerkesztett , videókkal és fényképekkel teletűzdelt bemutató lesz, arra megvannak a hivatalos csatornák, én csupán a saját élményeimet szeretném megosztani néhány sorban.
Van egy jó hírem is mindjárt így az elején, mégpedig aki szeretné kipróbálni a Vive-ot az megteheti , ugyanis Agárdon, a velencei tó partján már működik az a kis üzlet ami be van rendezve a célnak megfelelően. Az elérhetőséget az alábbi Facebook linken megtaláljátok:
Good VR Virtuális Valóság

De miért is érdekelt engem a VR?
Elsősorban a repülőgép-szimulátorok miatt. Én kb. 20 éve játszom szimulátorokkal, kezdve az European Air War-al. majd jött az Il2, a Rise of Flight és manapság a DCS (Digital Combat Simulator). Nagyjából 10 éve használok fejmozgás követőt a repüléshez (TrackIR), ami megkönnyíti a virtuális repülést (fel kell venni egy baseball sapkát amin van egy fényvisszaverő fólia, és a monitoron elhelyezett infra kamera érzékeli a fej elmozdulását. Ahogy forgatom a fejem úgy nézek körbe a pilótafülkében is a monitoron, nem kell hozzá billentyűzetet vagy egeret használni. Ez elég elterjedt módszer a repszimesek között, de sajnos egy ilyen infra kamerás rendszer is 50k HUF körül van, szóval nem olcsó.)
Tavaly aztán alkalmam volt kipróbálni az Oculus Rift DK2 verzióját az említett DCS szimmel, és már az is lenyűgöző élményt nyújtott. Egyedül a kijelző felbontása volt a gyenge pont, mert sajnos annyira pixeles volt a látott kép hogy pl. a műszerek jelzéseit nem lehet leolvasni a pilótafülkében. A térérzet, az 'ott vagyok a pilótafülkében' érzés már akkor is nagyon rendben volt. Ezért is vártam kíváncsian hogy ha megjelenik a CV1 verzió akkor mennyit fog fejlődni a felbontás (és ugye a Vive és a Rift CV1 változata ugyanazt a felbontást használja, 2160*1200).
Röviden összefoglalva, a felbontás érezhetően jobb mint a DK2-nél. Sajnos még nem az igazi, mert pl. a műszereket még mindig nem lehet leolvasni a műszerfalon, de érezhetően jobb lett, a kapcsolók, mutatók, visszajelző lámpák sokkal jobban látszódnak. Sajnos nem tudom visszaadni azt az érzést képekben és videókban, ezt tényleg ki kell próbálni személyesen. Online játékban, légiharc közben, ahol nagyon fontos hogy előbb észrevedd az ellenfeled mint ő téged, ott még hátrányban van az aki VR szemüveget használ. De amint a felbontás eléri a szemenkénti 1920*1080 pixelt, vagyis a ma elterjedt full HD felbontást, akkor már ki lehet használni a térérzékelés előnyét.
(egy rövid videót csináltam de csak a monitort fényképezve, sok minden nem derül ki belőle, ha érdekel valakit akkor itt megnézheti hogyan is kell elképzelni a DCS-t használat közben, a hangért / képért elnézést, csak egy pár mp-s mobilos videó: link)
Többféle virtuális repülőgép kabinjában ülve kipróbáltuk a Vive-ot, talán a leg'brutálisabb' élmény a Mi8 helikopter pilótafülkéje volt. A DCS szimben a pilótafülkékben a kapcsolók működnek, gyakorlatilag egérrel lehet a különböző rendszereket kapcsolgatni, egy-egy hajtómű indítás akár több percig is eltarthat. Ez egy monitoron kattintgatva is nagy élmény lehet, de képzeljük el hogy ott ülünk a pilótafülkében, és minden egyes műszert, kapcsolót ott látunk a helyén, 3 dimenzióban, rendesen kidolgozva -én percekig csak forgattam a fejem és bámultam körbe. A térérzet annyira valós hogy pl. simán le tudtam szállni egy ház tetejére, míg egy monitort használva ez sokkal nehezebb. A kép elég pixeles, tudom hogy full hd felbontásban mit kellene látnom magam előtt, de a VR felbontása sajnos ettől még elmarad. Amúgy sisakban is az egérrel kell kapcsolgatni, remélem valamikor a jövőben azt is meg fogják oldani hogy a saját kezünket használva lehessen ezt megtenni. De ez még a jövő zenéje.

A neten olvastam különböző hibákról amit ezek a VR eszközök produkálhatnak, pl. a godray és SDE (screen door effect), de meg kell mondanom hogy ezt a játékok alatt abszolút nem tapasztaltam. Ha valaki direkt erre megy rá akkor valószínűleg kiszúrja ezt, de nekem semmi hasonló zavaró problémám nem volt. Teljesen magába szippantott a játék, nem figyeltem ezekre. Valószínű hogy pl. a godray effekt egy sötét háttérben lévő világos feliratnál jobban látszódna.

És mi van ha nem szereted a szimulátorokat?
Akkor is ajánlom hogy ha teheted próbáld ki a Vive-ot, mégpedig a zseniális mozgásérzékelés miatt. Ez talán a legnagyobb különbség az Oculus Rift és a Vive között, hogy míg az OR csak egy szemüveg, addig itt akár egy egész szobát be tudunk vonni a virtuális valóságba, és nem kell egy helyben üldögélnünk a kezünkben az egérrel és a billentyűzettel.
(néhány fotót találtok az alábbi linken, de sajnos ezek sem profi fotók: képek)
A Vive beállítása egyébként pofon egyszerű, a két térérzékelő szenzort fel kell helyezni a falra vagy a polcokra egymással szemben, kb. 2m magasságban, összekapcsolni egy központi egységgel, a számítógépen pedig kell egy usb 2.0 port és egy HDMI csatlakozó a videokártyán. Be kell kapcsolni a kézben tartott kontrollereket, ezeknek saját akkumulátoruk van és nálunk az egész napi intenzív használattól sem merültek le. A szemüveg több méter kábellel kapcsolódik a pc-hez, de igazából ez sem volt akadály mozgás közben. Akkor sem kell aggódni ha a szoba nem elég nagy, ekkor a Vive használható álló módban is, ekkor is kihasználhatjuk egyébként a mászkálós játékokat, csak ilyenkor a kontrollerekkel 'teleportálhatjuk' magunkat (az egyik kontrollerrel kijelöljük hová akarunk ugrani, a másikkal pedig azonnal odaugrunk. Így akár helyben állva is ugyanúgy bejárhatunk nagy területeket).
A csomag tartozéka két kontroller amit a kezünkbe fogva az adott játéknak megfelelően különböző feladatokra használhatunk. A Steam-ről ingyenesen letölthető a 'The Lab' című gyűjtemény, ami kifejezetten a Vive-hoz kínál különböző mini játékokat. Van ebben zombi vadászat, nyíllal lövöldözés a támadó pogány hordákra, vagy éppen dobálhatunk virtuális botot a virtuális kutyánknak is, aki azt nagy lelkesen visszahozza.
A döbbenetes az egészben a fizika: a személyes kedvencem az íjjal lövöldözős játék volt, ahogy a két kontroller a kezünkben az íjat és a nyílvesszőket szimbolizálta. Bal kézzel fogod az íjat és jobb kézzel felhúzod, majd a szemedhez emelve célzol és lősz. Nagyon élvezetes így kiszámítani a nyílvessző röppályáját és a virtuális támadókra lövöldözni. Egy ilyen játék kb. negyed óráig tart, de a végére szabályosan izomlázam volt :)
Annyira jól működik a fizika hogy szinte természetes az egész folyamat, nem kell azon gondolkodni hogy mit kell csinálni és hogyan, egyszerűen jön magától, látszik hogy jól átgondolt ez az egész VR koncepció. És ez még csak a kezdet...(Vive, I think this is the beginning of a beautiful friendship...)

Néhány szó a gépigényről:
Két különböző rendszeren teszteltük, az egyik a jelenlegi csúcskategória, i7 proci és GTX 980ti gpu, 16gb ram, ezen a már említett 'The Lab' játékok kifogástalanul futottak. Azért azt hozzátenném hogy ezekben a játékokban senki se várjon tűéles textúrákat és túlzottan realisztikus fizikát, az még azért odébb van.
A DCS szimulátor is jól futott 90 fps-sel ezen a vason, viszont itt az a probléma hogy ez egy alapvetően optimalizálatlan, össze vissza toldozott-foltozott orosz játék, és hát ők nem arról híresek hogy odafigyelnének a gépigényre (ez a játék még full hd-n is képes megakasztani egy 980ti-t, nincs az a hardver ami elég lenne neki, спасибо товарищам!)
De high felbontásban általában 99%-ban megvolt a 90 fps, semmi gondot nem okozott.
A másik gép pedig amin kipróbáltuk a teljesítményt a saját gépem, nem mai gyerek de a VR-hez a minimumot teljesíti (i5 2500k ~4.3 Ghz, GTX970, 8gb ram). A Vive-os játékok itt is simán futottak, de a szimulátorral már voltak gondok: nálam le kellett venni low-medim szintre a grafikát hogy nagyjából meglegyen a stabil 90 fps. Ha ez nem jött össze akkor bizony megéreztem enyhe fejfájás -hányinger formájában. Egyébként VR -ban nincs akkora különbség a high és a low grafika között mintha ezt egy full hd monitoron néznénk, legalábbis és nem sok eltérést tapasztaltam.
A pilótafülke még low grafikán is használható, a tájból meg úgysem sok minden látszik, ezen még van mit csiszolni. A személyes tapasztalatom alapján azt mondanám, hogy a gtx970 elég lehet most a már megjelent játékokhoz a VR-ben, de ez tényleg csak a belépő szint.
Én ajánlom mindenkinek hogy ha teheti bátran próbálja ki a VR élményt, nem fog csalódást okozni!
Nem akarok nagy szavakkal dobálózni, de ez a jövő, és ez az első mérföldköve. Mi pedig a részesei lehetünk ennek a csodának amiből hamarosan egy egész új iparág fog kifejlődni és én biztos vagyok benne hogy meg fogja változtatni a jövőnket. Nem biztos hogy ez mindenkinek az előnyére fog válni, de ez a blog most nem erről szól...
Szóval óriási fejlődés előtt áll a VR iparág, ez legalább akkora ugrás lesz mint anno a 3d forradalom a számítógépes grafikában!

Köszönöm ha elolvastad, remélem azért tetszett a beszámoló!