20 éves a német Amazon és letarolta az online piacot

írta: Stanlee, 6 éve

1998. október 15-én indult útjára az Amazon Németországban, hogy 20 évvel később a teljes német online piacot uralja. Az első rendelése a cégnek az angol nyelvű Mastering Simulink 2 c. könyv volt. Az amazon.de a regensburgi ABC Bücherdienst GmbH-t vette át. Ennek a cégnek már 1995-ben volt egy telebuch.de nevű online értékesítési felülelete.


A régi amazon.de így nézett ki. Forrás: heise.de

Az akkori munkatársakból még heten mindíg dolgoznak az Amazonnak, ami azóta már sokkal nagyobbra nőtt: 30 telephelyen nagyjából 16 ezer alkalmazottja van a cégnek, ebből 12 ezer a saját üzemeltetésben lévő logisztikai központok egyikében dolgozik. Az Amazon a maga 8,8 milliárd eurós árbevételével a legnagyob online kereskedő, utána a második helyen az Otto kb. 3 milliárd euróval. A 3. helyen lévő zalando 1,28 mrd eurós árbevételével meg se közelíti az Amazont. Habár azt mondják, hogy a németek a teljes éves kiskereskedelemben elköltött pénzmennyiség 15%-t hagyják csak az online kereskedőknél, így a fizikia boltoknak nem nagyon kell tartaniuk az Amazon egyeduralmától.
Pár gondolat, miért nem tudnak az üzlethelyiséggel rendelkező boltok, de más kis online shopok az Amazonnal szemben nyerni.

1. Kényelmesen rendelhető szinte bármi bármikor: a városunkban lévő boltokkal az a legnagyobb bajom, hogy nem tudom, mit is lehet pontosan ott vásárolni. A nyitvatartási időkkel még csak csak tud az ember mit kezdeni, sok boltnak még csak weboldala sincs, nem hogy az ott kapható termékekről valami leírás, kép, ár, raktárkészlet adatok. Szóval ha az ember még el is megy, rászánja az időt, és közlik vele, hogy abból épp nincs raktáron, de megrendelik és menjek el holnapután érte, akkor már meg tudom rendelni az Amazontól is és legalább elhozzák az ajtóig. Valami olyan oldal kellene, ahol városra bontva lehet keresni a termékek között, de nagyobb választékban mint pl. az árúkereső.hu-n.

2. Kiszállítás: Az esetek többségében ha dél előtt megrendelem, már másnap ott van az Amazontól a csomaggal a futárszolgálat. A helyi boltok ezt nem tudják megoldani. Pedig én szívesen rendelnék helyi kis boltokból, ha lenne valami helyi kiszállítási rendszer, vagy a DHL Packstationhoz, Amazon Lockerhez hasonló csomag átvételi pont. A helyi boltok ezt a saját parkolójukban is felállíthatnák, tehát nem kell nekik a nagyokhoz csatlakozni, sőt, még pénzük is lehetne belőle, mert a futászolgálat általi használatért cserébe kérhetnének valami díjat. Ez nem fog működni, mert össze kell másokkal fogni. Az Amazon viszont nyomja a saját futárszolgálatát és az Amazon Locker-t, a vásárlói legnagyobb megelégedésére, a versenytársak legnagyobb kárára.

3. Termékleírások, vásárlói vélemények: az Amazon oldala azért is jó, mert a termékről kap a vásárló a többi vásárlótól visszajelzést. A kereskedő, eladó a kis helyi boltban nem fogja elmondani, hogy az adott terméknek milyen hibái vannak, vagy hogy szinte az összeset visszavitték neki. A vásárlói vélemények amúgy a többi online kereskedőtől is többnyire hiányoznak, lehetne azonos termékekre több másik boltból gyűjteni és megosztani a véleményeket, így nem 1-2 vélemény lenne egy-egy oldalon, hanem sokkal több.

4. A vásárló az első az Amazonnál: az Amazon minden nagyobb gond nélkül visszaveszi a termékeket. A legtöbb online vagy helyi kiskereskedőnél ez nincs így, kb. annyira örülnek egy termékvisszaadásnak, mint kelésnek a seggen. Durva megfogalmazás, de ez így van és az embernek elmegy a kedve az adott bolttól az esetek többségében, mert kifogásokat keresnek, hogy miért nem veszik vissza, nincs pénzvisszafizetés, stb. Az Amazon ezt is jól megoldja, nem kifogásokat keres.

Fentiek alapján szerintem a legtöbb kereskedőnek jobban kellene önmagát a digitális világban prezentálnia, jobban oda kellene figyelnie a megváltozott vásárlói szokásokra, jobban összefogni a digitalizálás területén. Nem a vásárló a hibás, ha a kereskedő nem érzi az új irányokat – a változást a kereskedőnek kell elhoznia, különben bezárhatja a boltot.