Uno 1.3 TIE újjászületése!

Sziasztok! Gondoltam megosztom veletek szegény kis Autóm újjászületésének első mozzanatait. – írta: RECSKA, 16 éve

Sziasztok!

Gondoltam megosztom veletek szegény kis Autóm újjászületésének első mozzanatait. A kocsim egy 1985-ös gyártású Fiat Uno 1.3 TIE ( Gyárilag 1299ccm-es, turbós benzines motor, 105LE, 890kg , 0-100 8.4sec , vége valahol 200 felett... )

A kocsi, mikor hozzám került ( 2007. április ), a korához képest, kívülről egész szép állapotban volt. Megvételekor megtudtam, hogy a kocsi teljes felújításon esett át 2004-ben, ami meg is látszott rajta. Természetesen a kasztnit nem sikerült olyanra megcsinálni, mint amilyenre kellett volna, dehát egy 22-23 éves kocsinál a rozsda sajnos már lételem...
A kocsiért az akkori kocsimmal, egy 1988-as 1.3 szívó dízel Unoval mentünk, Szegvárról Székesfehérvárra. Hazafele természetesen nagyon éltem, mondjuk 90-nél többel nem eresztettük neki, mert Édesanyám igencsak le-lemaradt a dízellel. Otthon aztán csodájára jártunk. Mifelénk falun nem sok ilyen van, tudok egy Calibra Turbo-ról, de az nem ezzel egy kategória...
Telt az idő, közben kezdtem saját ízlésemhez alakítani a verdát ( kalaptartó MDF lapból, 2db 20cm-es Ground Zero hangszóróval, kék helyzetjelző, fehér műszerfalvilágítás, sok dolog, aminek nem sok értelme van... )

Aztán szeptemberben jött a feketeleves. Megadta magát, egyik napról a másikra. A motorhoz nem nyúltunk, minden gyári volt benne. Reggel még be tudtam menni vele dolgozni, de este már haza kellett húzni. Otthon kábelek megmozgatása, csatlakozók tisztítása, és indul. Másnapig. Akkor megint. Egyszer sikerült 1 hónapig megbízhatóvá tenni, amit aztán 3 hónap alvással hálált meg. Szerelgetés közben kapott egy TurboXS lefújószelepet, és egy 1.6 Tipo vezérműtengelyt ( kb 8-10LE növekedés, és alulról jobban húz vele a gép ). De beindulni még mindig csak darabosan akart. 3 szerelőnél volt 3 hónap alatt, összesen 50 ropi volt a munkadíj, de megbízhatóvá nem tudták tenni. 10-ből 3x-or elindult, de pl. leállítás után 5.-jére indult. Aztán elhatároztam, hogy akkor itt az idő a teljes felújításra. Elvittem a motort sűrítési végnyomásmérésre, és igencsak nagyot néztünk. 13 bar mindegyik hengerben. Jó sok. Talán túlságosan is. Mivel megbontva még nem volt a motor (mi általunk), így nem tudjuk, mi lapul benne. A kompresszió is 11 bar hengerenként. Azért az is elég kellemes, a gyári 10.7. Tehát valami trükk lapul odabennt. Majd most, hengerfejfelújítás és políroztatás közben meglessük. Most oda érkeztem, hogy az alkatrészek java már megvan, csak a kasztnisomra várok, aki ha el tudja kezdeni a munkát, kivesszük a motort, és beépítjük az új alkatrészeket. Egy neves műhelyben ( Varga Műhely , Hódmezővásárhely , ez itt a reklám helye ) lesz csinálva a gépegység, itt hozzáértő kezeket találtam, nem úgy, mint a környéken. Az ott dolgozó cimborám, aki autóvillamosságisnak tanul, tehát még csak inas, rájött a hibára, amire 3 szerelő 3 hónap alatt nem tudott. Egy elosztó az injektorokhoz menő kábelkorbácson, a műszerfal és a homlokfal között. Persze, hogy nem jöttek rá, mivel a műszerfalat lusták voltak kiszedni...

Az alkatrészek, amik beépítésre várnak :

- Volvo 2.4 Intercooler ( 600x400-es tiszta hűtőfelület )

- Punto GT szívósor bővített járatokkal, 42mm-es pillangó szelep helyett 63-as szeleppel
- 240ccm-es Punto GT injektorok ( a gyári 150ccm )
- Audi S2 külső AC ( 180l/h , bőven túlméretezve, de ebből nem gond, ha nagy van )

- Garrett GT2252-es benzines turbo
- Fordulatszámmérő ( 64mm-es, 8k-ig skálázott ), turbonyomásmérő ( 1.5bar-ig ), AFR műszer keskenysávú szondához ( a semminél több, tuningra nem a legjobb, de csak erre futotta )
- Kétlámpás shiftlight, állítható határokkal
- Fém hengerfejtömítés
- Sachs kuplungszett, teljesen új
- 60-as rendszer a turbótól hátra egyetlen végdobbal

A motoron még biztos lesznek apróbb módosítások, de azok majd az összeszerelés közben derülnek ki.

A kasztnizás sem lesz kis meló, olyanok a tornyok a kocsiban, mint a szivacs. Erőlködés nélkül bele lehet nyomni pl. egy csavarhúzót. A sárvédőívek kihúzásáról még nem találtam olyan jogszabályt, amiben világosan le lett volna írva, hány cm-t lehet kihúzni. De szeretném, ha aláférne előre 195/50R15-ös, hátulra 205/50R15-ös gumi. Idővel, majd dobok fel képeket, ahogy készül a verda.
Most a kipufogót csináltatom, és felkerül a GT22 is, hogy később ne legyen vele zűr. Ahogy haladunk, frissítem az írást.

Jelenleg így néz ki a motorterem, szépen látszik, hogy " el van menve " a karosszéria...

Azóta történt