üzenetek

hozzászólások


1 among many
(tag)

Te vagy az egyetlen, aki értelmesen, a témát láthatóan nagyjából értve tudtál reagálni a felvetésemre, köszönöm!

Kár, hogy itt is szinte mindenki összekeveri / összemossa a casual kategóriát meg még pár dolgot az indie-vel. Pár igen dilettáns és nonszensz okoskodás került ide arról, hogy mitől independent valami. Mivel jelenleg még nincs hivatalos definíciója a játékiparban a kifejezésnek (mint ahogy a legtöbb itt használatos fogalomnak sincs), ezért árnyalatokról szívesen folytatok eszmecserét, de ha valakik alapjaitól nem értik a fogalmat, meg úgy általában az iparág működését, azokkal fölösleges.

gbors, elfogadom az álláspontod, hiszen ez az indie fejlesztés lényege, hogy "nix belepofázás kívülről". Amiért én a magam részéről tartanám, hogy - legalábbis további biztos infók nélkül - csak a saját kiadású programokat tekintem indie kategóriának, az az, hogy talán a játékokkal foglalkozók átlagánál kicsit régebben és mélyebben láttam bele az ipar működésébe, ezért igen kicsinek tartom az esélyét, hogy egy nagy kiadóval való együttműködés esetén ez valóban 100%-ban megvalósulhat. Természetesen ez nem lehetetlen és számos példa is kell legyen rá, csak ilyen esetben nagyon kérdéses. Ha ez a kritérium teljesült, akkor természetesen indie játékról beszélhetünk. Megint más kérdés, hogy bizonyos mértékű kompromisszumok megkötését a nagy kiadókkal való együttműködés során utólag önérzetből valószínűleg sokszor még maguk előtt is letagadnak a fejlesztők. Ezért én nem nevezném "fél-konklúziónak" a független kiadás kritériumát, de belátom, hogy kizárólagos érvényűnek sem tekinthetjük. A te definíciód szerint bekerülhetnek a körbe olyan alkotások, amiket, ha belelátnánk a fejlesztésbe, szerintem te sem tartanál már indie-nek, az enyém szerint pedig kirostálok olyanokat is, amiket kellő infók mellett bent hagynék.

Nehezen definiálható, de annál még sokkal nehezebben konkretizálható műfajjal van dolgunk.

"...ha sikerül egy jó konszenzusos definíciót szülni az indie-ségre (vagy legalábbis néhány egyértelmű kizáró kritériumot)."

Ez nagyon jó lenne, mivel nincs sok értelme valamiről beszélgetni, pláne vitázni, ha nem tudjuk definiálni, miről van szó. Mivel pontos definíciót tényleg nem lesz egyszerű alkotni, így első körben mindenképp az "egyértelmű kizáró kritériumokat" lenne érdemes tisztázni.

Az biztos, hogy a fejlesztők létszámát nem vehetjük alapul. Vannak független alkotások, amik akár több száz fő munkájából tevődnek össze, az esetleges további tesztelőket nem ideértve.

A költségvetést sem hiszem, hogy meghatározhatnánk, mert tudok millió dolláros fejlesztési keretet összegyűjteni képes és sikeresen lezajlott független fejlesztésről is.

Azt gondolom, hogy a leglényegesebb - ha nem az egyetlen - kritérium tényleg az, hogy a fejlesztők elképzelését, alkotói munkáját ne torzítsa külső kényszer (legalább közvetlenül, az adott munkát illetően).
Csak hát ezt meg más gazdasági szereplőkkel való együttműködés esetén kideríteni és részemről feltételezni is nehéz.

üzenetek