üzenetek

hozzászólások


aelod
(veterán)

Alig várom a Buranról szóló részt :)


sh4d0w
(félisten)
Blog

"...Nyegyeljin és Jangel is figyelmen kívül hagyta az érvényes biztonsági szabályokat, a személyzetet utasították a további ellenőrzésekre és munkára..."

Hol is olvastam ilyet...? Ja, a csernobili katasztrófa leírásában...


Cifu
(félisten)
Blog

Ez teljesen offtopic, de a Quantum-al elérte a Firefox, hogy másfél évtized után leszokjak a használatáról.

Utálom a Chrome alapú böngészőket a memóriaigényességük miatt, de jelenleg vegyesen azt, illetve a Firefox forkokat (Waterfox, Pale Moon) próbálgatok, mert a legfrissebb Firefox-al meg nem jelenő videók, képek, problémás elérések és megjelenítések böngészőből futtatható remote GUI-knál, stb.

Amit ők innovációnak gondolnak, az a felhasználónak egy használhatatlan böngésző, teljesen kifordult az egész Mozilla mára magából... :U :U :U

[ Szerkesztve ]


Cifu
(félisten)
Blog

A szomorú az, hogy ott is voltak, akik szerették volna leállítani a veszélyes műveletet, mielőtt nagyobb baj lett volna, de a döntéshozók figyelmen kívül hagyták őket. Konsztantyij Gercsik próbálta az embereit védeni, de Nyegyeljin a felettese volt, nem tehetett semmit. Gercsik egyébként a rakéta mellett állt, mikor a baleset bekövetkezett, a hajtómű beindulásakor keletkező légnyomás elrepítette az indítóállás mellől, így súlyos traumatikus sérülésekkel, illetve szinte az egész testén harmadfokú égési sérülésekkel, de túlélte a katasztrófát...

Ez a fajta mentalitás egyébként még évtizedekig jellemző volt, a Vosztok / Voszhod / Szojuz / Proton / stb. rakétáknál, lásd Vosztok-5 esetében az indítóálláson cserélték ki a feltöltött rakétán egy giroszkópot...


opr
(veterán)

Ezt, es az elso reszt is elmeny volt olvasni, nagyon erdekes a tema, es nagyon tetszik, hogy ki van emelve a valosag es a korabeli propaganda kozotti kulonbseg. Egyszoval a szokasos, magas szinvonalu, olvasmanyos iras, nagyon koszonom! :R


BatchMan
(senior tag)

Köszönöm, jöhet a következő :)
Eddig nagyon élveztem és korábbi munkáid alapján izgatottan várom a folytatást.


sh4d0w
(félisten)
Blog

Valójában a vezérlőben az operátorok már megnyomták a vészleállító gombot, de addigra a szabályzórudak vezetőcsatornái már elgörbültek, így a rudaknak a grafitból készült része ért bele a reaktormagba. A grafit nem lassítja a szabad neutronokat...


Valdez
(őstag)
Blog

A logika mondjuk pont az ellenkezőjét veti fel, mégpedig, hogy ennyi folyamatos kudarc, hiba és sikertelenség közepette pont az emberes küldetések sikerültek elsőre... Persze nem lehetetlen, csak nem valószínű.

Amúgy nagyon szeretem a cikkeid olvasni, pláne a szovjet dolgok nem túl ismertek, így sok újat megtud az ember.

[ Szerkesztve ]


Cifu
(félisten)
Blog

A logika mondjuk pont az ellenkezőjét veti fel, mégpedig, hogy ennyi folyamatos kudarc, hiba és sikertelenség közepette pont az emberes küldetések sikerültek elsőre...

Elolvastad a cikket? A Vosztok esetében is több sikeres kutyákkal végrehajtott Vosztok-űrrepülés után küldték csak fel Gagarint, és ott is bizony nem sokon múlt az, hogy rosszul végződjön az útja (magas pálya, leválni nem akaró műszaki modul, a szkafanderének szelepét alig tudta kinyitni, majd csaknem a Volga folyó fenekén végezte)...

[ Szerkesztve ]


Valdez
(őstag)
Blog

Olvastam persze, nem write only módban vagyok.


sheep
(addikt)
Blog

Nagyon jó írás, köszi!
Szívesen olvasnék valami cikket (sorozatot) tőled repülős témában is!


DjFlanker
(aktív tag)

A szokásos kiváló Cifu cikk :)
A hadihajók légvédelme cikk NAGYON érdekel ám :)


atosan
(addikt)
Blog

Köszi, várom a folytatást 🙂


Cifu
(félisten)
Blog

No offense, értem mire céloztál, csak ugye a helyzet az, hogy nagy általánosságban a szovjeteknél csak kipróbált, világűrből sikeresen visszatért, letesztelt űrhajóba engedtek embert.

Ez így volt a Vosztok és a Voszhod esetében, később emiatt nem repülhetett ember az L1 / Zond holdmegkerülő űrhajóval, illetve a Szojuz esetében is így indultak, csak aztán a felső nyomás és Misin ilyen téren való teljesíteni akarása miatt engedték a Szojuz-1-et elstartolni Komarovval. Aminek egy katasztrófa lett a vége...


Valdez
(őstag)
Blog

Így valóban más megvilágításba kerül a dolog, köszönöm :R


ncc1701
(veterán)

Köszönöm a cikket, igen kiváló volt. :)


nalaca000
(tag)

Köszönöm.

Várom a folytatást...


Georgeester
(csendes tag)

Köszönöm szépen ezt a remek cikket. Nyers történelem, mégis fogyasztható formában, összeszedett stílusban:) Csak így tovább!


cskadar
(csendes tag)

Néhány apróság

Nekem úgy tűnik, hogy a cikk szerzője számára a néhai Szovjetunió a gonoszként létezik, és nem is titkoltan ellenszenves. Kár, mert a tárgyszerűség jobb volna. Hozzáteszem, hogy az USA űrprogramjára ugyanolyan hatalmi harcok voltak jellemzők, sőt, ott még a különböző tőkés csoportok közötti versengés is súlyosbította a helyzetet, miközben lényegesen több pénz volt rá, mint a SZU-ban.

A szerző az orosz nevek átírásában következetlen. Hol az angol, hol a magyar helyesírásnak felel meg, ahogy ír (lásd pl: Ustinov), hol valami fura keverék van, mert az egyik helyen lágyítja a mássalhangzót, a másikon nem. Érdemes volna egységesíteni.

Gagarin egykori naplójában is szerepel a pörgés, és - ugyan csak egy-egy szóval, de - több helyen is szól arról, hogy a sikeres repülés nem volt tökéletes. Ha azonban a maga helyén értékeljük az első űrrepülést, akkor tudjuk, hogy ez is, mint a többiek, hangsúlyozottan kísérlet volt. Olyan apróságokról nem is szólva, hogy a szovjet űrhajósok szárazföldre érkeztek, amit az USA-nak sok éven át nem sikerült megoldania.

A két rész alapvetően érdekes, nagy tájékozottságra és jó íráskészségre utal, a fentiek azonban olykor zavaróak.

üzenetek