[Re:] [cappa72:] Vízállás-jelentés - BLOGOUT fórum

üzenetek

hozzászólások


cappa72
(nagyúr)
Blog

Bármilyen javaslatot szívesen fogadok.


szipipeti
(csendes tag)

Mi fűtésszerelésnél a várható üzemi hőfokot figyelembe véve a folyadék térfogatának növekedését az alábbi táblázattal számoljuk:

Maximális vízhőmérséklet = térfogatnövekedés
40 °C = 0,8%
50 °C = 1,2%
60 °C = 1,7%
70 °C = 2,2%
80 °C = 2,9%
90 °C = 3,6%

Ennek alapján (saccra a kb 5 liternyi hűtővíz (persze nem víz, hanem fagyállófolyadék)...
20 C-ról 120 C-ra való melegedésekor cirka 5% térfogatnövekedést, = 250 ccm - azaz kb 2,5 dl ( egy pohárnyi) térfogat-növekedést ér el...
Ez a nyári hidegindítási és üzem-meleg közötti térfogatkülönbség...
Télen -15 C-ról indítva kb 2% hozzájön a 120C-ig... ami már 3 dl....
A javaslat: "üzemmeleg" motornál figyeld a szintet! azt tartsd ideálisnak...
A folyadék pedig télen és nyáron annyira zsugorodik össze, amennyi neki jól esik...
Én akkor töltök rá, ha az üzemmeleg hűtőfolyadék van alsó nívón....

[ Szerkesztve ]


llax
(senior tag)

Vedd figyelembe azt is, hogy a rendszerben valahol levegő is lehet megrekedve, amiatt sokkal nagyobb mértékben változhat a tartályban a szint.


sparta2
(tag)

Nekem (1.0) az első hónap használata alatt lement minimumra a szint, rátöltöttem 1,5 dl-t és azóta (lassan 2 éve) ugyanúgy ingadozik mint neked. Ne foglalkozz vele, de ellenőrizd rendszeresen! Reggel meg is nézem az enyémet! :)


cappa72
(nagyúr)
Blog

A javaslat: "üzemmeleg" motornál figyeld a szintet! azt tartsd ideálisnak...
Erre pont nem gondoltam volna. Leginkább az miatt, hogy régi Astra F esetén a kiegyenlítőtartályra a Kalt/Cold felirat és nyíl mutatott a szintre.

De akkor meglesem meleg motornál is.

@(#3) llax
Vedd figyelembe azt is, hogy a rendszerben valahol levegő is lehet megrekedve, amiatt sokkal nagyobb mértékben változhat a tartályban a szint.
Ebben is lehet igazság, mert ha ráindítok, akkor azért elkezd buborékosodni a "kiömlő" (jobb oldali) kis vékony csőcsatlakozónál.

@(#4) sparta2
Remlémem én is így járok (márminthogy nem kell vele fogalkozni).
De megmarad a rendszeres - lehet, hogy ritkuló - ellenőrzés, fotó.


Fáraó
(őstag)

Amit leírtál a képekkel együtt elküldhetnéd 1-2 márkaszervíznek. Hátha mondanak valami értelmeset.


cappa72
(nagyúr)
Blog

Nem hinném, hogy magánszeméllyel foglalkoznának... annyit mondanának, hogy tőccsé' rá... mint másoknak is, akik ezt jelezték. (lehet, hogy a ford vagy az autós topikban rá tudnék lelni, csak most épp lusta vagyok)... szerk.: első keresőszóra meglett: [link]

[ Szerkesztve ]


sparta2
(tag)

Előző autóm egy PUG 206 1.4 volt és a hűtőrendszere hibátlan volt, soha nem volt vele gond. Éves szinten mégis MAX-ról lement minimumra a szint, ez kb. 2-2.5 dl volt, amit mindig pótoltam. Figyelheted melegen, de a hideg állapot a valós. A motorolaj is tágul picit, azt is hideg motornál kell ellenőrizni. A guminyomást szintén. :)


szipipeti
(csendes tag)

Velem anno a "szakik" azt tanították, hogy a motorolajat hidegen, reggel, mert addigra lefolyik az összes alulra, és az a "valós mennyiség"... A hűtőfolyadék mennyiségének ellenőrzésére pedig a következőt:
mivel viszonylag kicsi a tartály a rendszer térfogathoz, és a várható két hőmérséklet végponthoz képest, ezért az üzemi hőfok a meghatározó..
Az üzemi hőfok általában 95C környékén mozog... Ami jellemzően egy "stabil érték" télen is és nyáron is...A téli reggeli hideg motor lehet -15C, a nyári reggeli pedig mondjuk +22C szóval van egy bő 30-35C lógás, ami simán jelenthet 1-1,5 dl folyadékmennyiséget tágulásilag... (ráadásul ma már nagyon picik a tágulási tartályok a kocsiban - tömegspórolás címén..)..
A nagyobb gondja a kollégának, hogy "buborékos"... Az nem jó, mert levegő kerül a rendszerbe, ergo valami lyukas... ahol viszont a víz is szökhet... Reméljük, hogy nem a hengerfejtömítés...


Doky586
(nagyúr)
Blog

Próbáld ki narancslé (répalé?) helyett vízzel.. :DD


plömplöm
(őstag)
Blog

hidegen legyen a maximumon a szint. a hideg nem azt jelenti, hogy el kell gurulni az északi sarkra :) , hanem hogy ne legyen meleg, azaz pld reggel, miután egész éjszaka állt az autó. ezért van még hely a maximum felett, mert ezért hívják tágulási tartálynak, hogy oda tudjon tágulni, amikor meleg.

jól értem, és úgy vetted át az autót, hogy a minimum közelében volt csak?

dácsiáknál van az a mondás, hogy attól <is> olcsó az autó, hogy nem légtelenítik ki rendesen, és amikor a tulajnál átmelegszik néhányszor, akkor dolgozza ki a bent maradt levegőt, ezért alacsony(odik) a hűtőlöttyszint. de ezexerint a fordnál is hallották ezt és tanultak? :)


sparta2
(tag)

Meghajlok érvelésed felett, mert logikus ( :R ), de a lényeg, hogy bármilyen is legyen a reggeli hideg, minimum alatt véletlenül se legyen!

plömplöm
"jól értem, és úgy vetted át az autót, hogy a minimum közelében volt csak?"

Én is így vettem át! Lehet, hogy valóban spórolnak 2-3 decit autónként!? :F


cappa72
(nagyúr)
Blog

Igazából az autó garázsban áll, tehát ~ állandó a hőmérséklet télen is, nullfűtéses (~5 °C, legyen 4-8 °C).

A buborék szerintem lehet attól is, hogy ha az ember kinyitja a kiegyenlítő tartály fedelét, akkot ott levegő lesz a folyadék felett. Márpedig ha pl. rátöltök, akkor ez a művelet elengedhetetlen.
Csak hangosan gondolkodom, (még mindig) nem értek hozzá.

Az üzemi hőfok általában 95C környékén mozog... Ami jellemzően egy "stabil érték" télen is és nyáron is...A téli reggeli hideg motor lehet -15C, a nyári reggeli pedig mondjuk +22C szóval van egy bő 30-35C lógás, ami simán jelenthet 1-1,5 dl folyadékmennyiséget tágulásilag...
Van benne logika... ha emlékeim nem csalnak, ezért fűtik a processzorokat is - kisebb a relatív környezeti behatás.

@(#11) plömplöm
hanem hogy ne legyen meleg, azaz pld reggel, miután egész éjszaka állt az autó
Pontosan így készültek a fotók.

jól értem, és úgy vetted át az autót, hogy a minimum közelében volt csak?
Persze. Temetésre sietve az ember nem feltétlenül van a top-on.

de ezexerint a fordnál is hallották ezt és tanultak?
Fordszabonál biztos. Ők meg aztán 7 féle autómárkát árulnak... szóval van tapasztalatuk. ;]


cappa72
(nagyúr)
Blog

Akkor új időszámítás kezdődött, mert feltötöttem a víz szintjét az I felső szárához.
Mostanában ugyan nézhetem, mert alig-alig megyek (kijárási korlátozás miatt ugyebár) vele.
Április közepétől akkor emelt szintű alap lép életbe (április 16-tól):

Folyt köv...


cappa72
(nagyúr)
Blog

Két hónap eltelt, 2100km belement, a ma reggeli kép alapján nincs változás.

Szóval eddig nyugi van... nyilván nem hajtom szét. Sőt a két hónapos átlagfogyasztás most csak 7,85; ebből a legutóbbi 7,15.

[ Szerkesztve ]


sparta2
(tag)

Én is nézegetem, de jellemzően picit hátrafelé dől az autó parkolás közben és így van minimumon.


cappa72
(nagyúr)
Blog

Megérkezett a változás, csökkent a vízállás.
Jelenleg nem tudom, hogy hőmérséklet vagy bármi más az okozója (neadj'Isten vízfogyasztás). Nyaralással egybekötött 1911km után ilyen:

@(#16) sparta2
Én biztos töltenék bele, ne a minimumról induljon.
Régen az opeleknél tényleg az volt megadva, hogy hidegen mennyi legyen a szint.


sparta2
(tag)

Azóta voltam kétéves szervizen és némi buzgósággal 1 cm-rel max. fölé töltötték, így most az az etalon! :P


cappa72
(nagyúr)
Blog

Kis dátum-km-vízállás összefoglalás.


sparta2
(tag)

Normál.


cappa72
(nagyúr)
Blog

Hát nem tudom. Egy zárt rendszerben április hőmérsékletnél magasabb a szint, augusztusi hőmérsékletnél alacsonyabb. Nem pont nyáron kellene magasabbnak lennie?
Tudom, azért kiegyenlítőtartály, hogy a tágulást, stb. kiegyensúlyozza, csak valahogy logikailag nem áll össze, hogy szimplán valahol egyre alacsonyabb.


sparta2
(tag)

Nem néztem a tágulási zárósapkáját, de pl. az előző autómnak egy rugós szelep volt beépítve, ami valamilyen szinten veszteséget okozott. Teljesen normális volt, hogy 1,5-2 évente lement minimumra. Nekem az első két hónapban lemet minimumra, rátöltöttem és a kétéves szerviznél is minimumon volt. A szerviz feltöltötte hidegen max jelzésig, ami melegen felette van egy bő centivel. Ez 3,5 hónapja volt és azóta nem változott a szint. Hetente, kéthetente ellenőrizd és ha iyen rövid ciklus alatt komolyabb fogyást tapasztalsz, akkor kell aggódni! :)


cappa72
(nagyúr)
Blog

Most fél év alatt nem tapasztaltam semmi rendeleneset, gyakorlatilag beállt egy szintre a víz, persze van ingadozás, de azt normálisnak értékelem, mert nem folyamatosan csökken, hanem ± irányokba mozdul el. Aztán visszaáll í linkelt szintre, ha sokáig áll a garázsban (márpedig áll, mert a hómofisz az ilyen - 17 hónapos már, és csak 16k km van benne)
Lehet, hogy beállt normálmódra?
Remélem.

[ Szerkesztve ]


Eastman
(őstag)
Blog

Jó neked, nálunk már a pincében áll.


cappa72
(nagyúr)
Blog

Júúújjj... az nem túl jó. Mostanában valóban sokat esik az eső.
Na akkor gitárokat biztonságba helyezni! :K


Eastman
(őstag)
Blog

Azok elúszkálnak, az erősítők kevésbé. :D


Agostino
(addikt)
Blog

nekünk is ugyan ezt csinálta az újonnan vett autónk, bár nekünk más márka, de a jelenség ugyan ez volt. visszavittem szalonba, töltettem rá, kész.


cappa72
(nagyúr)
Blog

A sztori (el)folytatódik.
Megint minimumon találtam a vizet.
Mivel most volt kötelező szervizen, megint szóltam.
Megnézték ismét, és a vízpumpa mellett találtak piros anyagot (vélhetően mire lecsöpögött volna, el is párolgott). Tehát az autós topikban írt "lehet, hogy vízpumpa tömítés" (igaz, asszem' az VW csoporthoz tartozó autó volt) lesz a hiba (?)
Az a szomorú, hogy az is elhangzott (amit fél füllel hallottam, de hát radarozok ám...), hogy "szokásos benzines vízpumpa"; hm... akkor lehet, hogy nem ez volt az utolsó ilyen csere? Már most prognosztizálni lehet egy következő cserét?
De legalább ez is kiderült.
Talán ez a jobbik eset, mert akkor nem a motortérbe befelé megy.


cappa72
(nagyúr)
Blog

No, a legutóbbi novemberi kötelező szerviz óta nem vettem észre jelentős hűtőfolyadék-veszteséget.
Ez mindenképp bíztató.

üzenetek