Motorfelújítós projekt, vol.1

írta: Doze, 6 éve

Eltelt napok száma 1,

Régóta szerelgetek otthon, kb 14 évesen kezdem simsonnal, mz, majd egy aprilia sportmotorral, mindegyik 2t volt... ez utóbbinak lélektana van, megtanultam a henger és dugattyú kapcsolatát, nagyon sok tanulópénz árán. Eltört dugattyú, átlyukadt dugattyú, megszorult dugattyú :DDD .... hézagolás. Ami a legfontosabb: míg nincs valamiben precíz gyakorlat addig csakis a szervizkönyv és abban foglaltak messzemenőkig betartása, ha nincs szerszám/célszerszám addig felejtős bármit is otthon tákolni, a végeredmény időleges lesz, valamint az új alkatrész beszerelése kidobott pénz, veheted a következőt. Az elméleti tudás.... nos nem árt ha van, tudod mi a mikrométer, tolómérő, vagy tudod mi a zsugorkötés. Persze aki 20 éve autót szerel a normálisabbika, annak "benne van a kezében", persze autószerelőket nem akarom megsérteni, de aki féltengelyt cserélt, vagy 1000 db féktárcsát, annak még gőze sem lesz a motorszerelésről... a bajok ott kezdődnek mikor a fent ecsetelt szerelő "meg akarja mondani", mert mát 20 éve csinálja.

Ez a projekt lehet öncélú, számomra a hobbi... mármint maga a szerelés. A legnagyobb baj nálam az ha kérek valamit mondjuk XY szerelőtől, az nem úgy csinálja/nézi meg ahogy én akarom, ezért is hajlok arra hogy ÉN csináljam, tudom zizis vagyok. Az hogy szétszedek egy motor, valamilyen szinten "álmom", és most érzem azt hogy bele merek vágni, remélem nagyobb anyagi kár nélkül :DDD

Tehát a következő a feladat: Adott egy suzuki swift 1.3 16v Gs Sport, 2002, 86Le, 2 éve van nálam, soha nem hagyott ott, kopó alkatrészektől eltekintve más baja nem volt, valamint most sincs igazán.... csak az hogy hidegen indítva hatalmas füstöt ereget, 15-20 mp-ig, vagy ha több napra volt leállítva akkor addig füstöl míg ki nem égeti a hengerbe folyt olajat... 3-4 óra elteltével indítva megint nyomja a füstpamacsot, az olajfogyasztás nem túl magas, talán 1 liter az olajcsere ciklus alatt (10e km)....A kipufogó kormos, és arra gyanakszom hogy az égéstér, valamint a kipufogó szelep (és környéke) is vastagon kormos lehet... a katalizátor tönkretételéről már nem is beszélek, az egr szelep szintén zenész.

A cél az hogy megszüntessem a füstölést, és kitakarítsam a kormot, valamint a szétszerelésből fakadóan egy általános "nagy" karbantartást csináljak, Vízpumpa, vezérlés stb. csere.

Ezeknek a 16 szelepes suzuki G13BB-motoroknak jellegzetes hibája a szelepszárszimering gyengélkedése, valamint a dugattyú gyűrűjének indokolatlan kopása (bár erre kevésbé gyanakodok, mert van elég erő), ez az erőforrás a régi swift GTI után a legerősebb motor, néhány szerkezeti különbséggel oldották meg a 101 lovat... Nálam a legfőbb jellemző hogy 1 db vezérműtengely van szelephimbákkal, és ő vezérli mind a 16 szelepet, vezérműszíj köti össze a főtengely-vezérműtengely párosát, egy elég egyszerű szíjfeszítő mechanizmussal.

Könnyíti a dolgom hogy ez a motor, a suzukihoz hűen egyszerű és nagyszerű, nem egy túlbonyolított szerkezet, bár minden motornál be kell tartani bizonyos dolgokat, teljesen mind1 hogy BMW vagy suzuki.

Visszatérve a hiba diagnosztizálásra: valószínűleg a szelepszár-szimeringek haldokolnak. A motort leállítva leszivárog az olaj az égéstérbe, menet közben nem észrevehető mert akkor folyamatosan égeti ki magából, szemmel látható füstölést nem generálva. Tehát ezeket biztosan cserélnem kell, (2700ft a 16 db :D), Azonban ha ezeket cserélném csak lehet tüneti kezelés lenne és 2000km múltán ugyancsak füstölgő autó lenne a jutalmam.

A probléma ott kezdődik ha a szelepvezető kopott amiben a szelep mozog akkor az amolyan "billegéssel" jár, és bármennyire is rakok bele új szimeringet, szétveri a szelepszár és ott vagyok ahol a part szakad. Tehát át kell mérni az összes szelep szárát valamint szelepvezetőt, ha a hézag nagy lesz akkor valamelyik/mindkettő kuka.

Mondanom sem kell hogy az efféle munka megkezdése a hengerfej levételével jár, tehát azzal fogom kezdeni a műtétet, szívó és kipufogó oldalon is le kell bontanom mindent. Motort nem kell szerencsére kivenni, a helyén lehet "műteni". Azonban ha szétszedem ennyire, nem leszek rest kiszedni a dugókat, megnézni a dugattyúgyűrű hézagokat, ha nagy/vagy határon mozog-->csere, valamint a dugattyúkat átmérni, a hengereket is átmérni furatmérővel, minden rendben van e.

A piszkos anyagiak: A vicc hogy a cserélni szánt alkatrészek pl szelepvezető, szimering, vagy akár egy szelep (5000ft) az aprópénz árában mozognak, vagy a gyűrűkészlet pl 15.000ft. Ha szétszeded darabokra már nem ezen fogsz spurkodni, (mert használtat nem építünk vissza UGYE?!), ugyan ez igaz a hengerfejcsavarokra, régivel nem rakunk vissza hengerfejet... IGAZ?!...de az össze tömítés már meredekebb, valamint sok apróság is megdobja az árat... pl új olaj, hűtővíz stb...

Beszéljünk a szerszámokról: nálam ez igazán a költségnövelő tényező:

-Szeleprugó összenyomó (nélküle kínlódás az egész)
-Mikrométer: 0-25mm-ig, meg 25mm-től
-Tolómérő
-Furatmérő
-élvonalzó (síkok ellenőrzésére,pl: hengerfej)
-Szelepszár szimerig/vezető kiszerelésez szerszám
-Dörzsár (furatok javításához)
-Tusírózó lemez/pad (hengerfej síkozáshoz)

Viszont ha egyszer megvan, már minden javítás könnyebb/olcsóbb... ez egy beruházás.

Valamint ha kell gépmunka a mester/óradíj megfizetése.. (marás, köszörülés, fúrás, esztergálás)

Tegnap rendeltem meg a teljesség igénye nélkül az alkatrészeket:

-Szelepszárszimering
-Vízpumpa
-Vezérműszíj készlet
-Ékszíj
-Hengerfejtömítés
-Kipu. oldali tömítés
-Szívó oldali tömítés
-Vezérmű teng. tömítés
-Szelepfedél tömítés
-Szerelőpaszta
-Motorolaj
-Olajszűrű

Egyenlőre itt járok, majd tudósítok.