Egy költségérzékeny upgrade története

Egy srác kevés pénzből szeretné fejleszteni a gépét: i3-2100 - GTX750 páros Doom és Far Cry Primal tükrében. – írta: frescho, 8 éve

Far Cry Primal

A Far Cry Primal a szokásos játékmechanizmusra épül, csak most az ősemberek között kell szétcsapni, hogy a saját törzsünk legyen az úr a vidéken. Az engine is a régi alapokra épül kisebb változtatásokkal. Szerencsére visszahozták a benchmarkot, így gyorsítva a mérések elvégzését. Ettől függetlenül több beállítással játszottunk 5-10 percet, hogy szubjektív véleményt is tudjak írni. Nem értettünk teljesen egyet, volt olyan beállítás, ami a boldog tulajdonos szerint szépen játszható, míg szerintem már zavaróan be-be szaggat a játék.

Az alap beállítás egyszerűen történt. Nem finomhangoltunk semmit, csak beállítottuk a normal részletességet és hozzá az áhított felbontást. Ezt követően a felbontást csökkentettük, hogy lássuk mennyit gyorsít a játékon.

A GTX 750 normal beállítás mellett már erősen a határait feszegeti 1920x1080-as felbontásnál. Lássuk sorjában, hogy milyen hatással vannak rá a különböző hangulatjavító intézkedések:

- A gyorsabb processzor nem segít, minimálisan ugyan jobb az eredménye, de szinte hibahatáron van a különbség. Az is egyértelmű volt a "manuális" tesztekből, hogy a HT lekapcsolása nem ront a játékon érezhetően.

- A felbontást kicsit csökkentve már fellélegzik a videokártya. 1680x1050-ben elfogadhatóan, 1600x900-ban pedig szinte teljesen akadás mentesen fut a játék.

- A GTX 750 tuningolva szintet lép, már 1920-as felbontásban is elfogadható amit nyújt. Ez volt az a pont, ahol nem értettünk egyet. Én még láttam az akadásokat, és kárhoztattam unokaöcsém türelmetlenségét, mert azonos áron egy Ti-t is ki lehetett volna fogni, ami tuninggal még egy lépcsővel gyorsabb lett volna. De miért is hallgatna másra egy tini...

- Egyértelműen a GTX 760 bevetése lenne a legjobb választás, de a fránya pénzügyi keretbe az már nem fért bele.

A high beállítást is meg mertük célozni a 760-nal. Kíváncsiak voltunk, hogy a processzor mekkora limitet jelent. A mérés szerint nem nagyot, bár én érezni véltem különbséget a két processzor között. Mintha játék közben kevesebb lenne a mikrolag.

Miután megnéztük a CPU terhelést, az is tisztává vált, hogy a Dunia motor egy magot szeret terhelni, de azt nagyon. Érdekes, hogy bár teljesen le tudta terhelni az erősebbik i3-4130-at is egy szálon, az mégsem tudott igazán előnyt szerezni az elődjéhez képest. Pedig a Cinebench tesztek alapján nagyjából 20-30% a különbség a két proci között.

Nem marad más hátra, mint megnézni, hogy az egyes képek közötti késleltetés (frame delay) hogyan alakul. A grafikonokat egyszerű értelmezni. A mindenki által mért fps egy másodperce vetített átlagot jelent. Itt a képkockákhoz tartozó idő van megjelenítve átlagolás nélkül. 30 fps-hez stabil 33ms (1sec/30) tartozik, ami kb. az elfogadhatóság alsó határa. Az alacsonyabb késleltetés magasabb fps-nek felel meg. A másik ami fontos, hogy ne legyenek nagy ugrások, mert azt az ember akadásként érzékeli. Ezeket az akadásokat a megszokott fps-re átszámításnál az egy másodperces átlagolás (fps) eltünteti. A grafikonon kb. 20 másodpercet láthattok átlagolás nélkül. Az a jó, ha grafikon sima és stabilan alacsonyan értéket mutat. Még egy percentile görbe is jó lenne, de a frame delay elmond mindent, nem áldoztam több időt az adatok egy újabb nézetére.

Nincs sok meglepetés az GTX 750-es grafikonon. Az újabb processzorral csak minimális az előny. A tuningolt beállítás gyorsabb, de hasonlóan ugrál, mint overclock nélkül. Erre az ugrálásra én kényesebb vagyok, ezért mondtam, hogy inkább tovább butítanám a grafikát vagy felbontást, de másnak ez már elfogadható.

A GTX 760-nál már kicsit többet számít a processzor. De csak kicsit. A 4130-as láthatóan simább játékmenetet produkál, nagyjából hyperthreading nélkül nyújt annyit, mint az i3-2100. Azt viszont tényként megállapítottuk, hogy a két i3 közötti árkülönbözetet nem érné meg a kicsit simább játékmenet.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények