Segédmotorkerékpár? Ez komoly?

Miért a lehető legidiótább, legelavultabb járműkategóriába próbálják besorolni az e-rollereket? Véleménycikk! – írta: szentkuti11, 4 éve

50-es robogók és „50-es robogók”

A 21. századdal nem most gyűlik meg először az SMKP és legfőképen a magyar törvényhozás baja. Ma már a használatban lévő segédmotorok túlnyomó többségét robogók adják, pontos nyilvántartás már csak rendszám híján sincs, de az biztos, hogy több százezres nagyságrendről beszélünk. A megdöbbentően nagy szám ellenére azonban mégis ki merem jelenteni: alig létezik olyan, ami ezek közül valóban lehetne segédmotor.

Segédmotorok vagy biciklik vannak a képen? Ezt mindenki máshogy gondolja
Segédmotorok vagy biciklik vannak a képen? Ezt mindenki máshogy gondolja [+]

A ’90-es évek óta gyártott, jellemzően japán, olasz, esetleg távol-keleti robogók ugyanis hiába 49 köbcentisek, kétüteműként még lefojtva is megfutják a 45 km/h fölötti sebességeket, a butítások (szűkebb karburátor-fúvókák, a motor öblítését korlátozó kipufogó) nélkül viszont teljesen gyári állapotukban is megfutnak típustól függően 60-70-80-at. Az elmúlt 20 évben a szaksajtó felől rengeteg kritika és javaslatcsomag érkezett, érdemben azonban semmi nem történt törvényhozási oldalon. Aztán mindenki átesett a ló túloldalára.

Ez egy Gilera Runner. 180-as, de kicsit hunyorítva lehetne 50-es is. Ezt sokan kihasználják a mai napig
Ez egy Gilera Runner. 180-as, de kicsit hunyorítva lehetne 50-es is. Ezt sokan kihasználják a mai napig

Akik figyelik a közlekedést, nagyjából 10 éve láthatták az 50-es katasztrófa csúcsát. Ekkor ugyanis szinte következmények nélkül lehetett megtenni, hogy egy 125, 180, vagy akár 250 köbcentis, valóban motorkerékpárként definiálható járművel száguldozzon valaki rendszám nélkül fel-alá (értelmezzük: itt már tényleg szinte korlátlan, autópályához is méltó a valós sebességhatár), hiszen az igazoltató rendőrnek típusismeret és kézzel fogható bizonyíték híján jellemzően még kedve sem volt elkezdeni ellenőrizni az egyedi azonosító jel nélkül fel-alá száguldozókat. Ha pedig valakit elkaptak? Ha elfogadta a csekket, elfogadta, befizette, ha nem, és behívták egy KPM-minősítésre a motort, akkor fiktív lopás bejelentésével lehetett megúszni az ügyet. Ez egy olyan rendszer volt, ahol szinte csak baleset okozása után bukhatott ki a turpisság, akkor persze csőstül hozva magával a bajt, okirat-hamisítás, biztosítási csalás, nem is folytatom.

Motoros rutinpálya. Ezt nem is kell látnia az autósnak ahhoz, hogy segédmotorra pattanhasson, még csak biciklizni sem kell tudni
Motoros rutinpálya. Ezt nem is kell látnia az autósnak ahhoz, hogy segédmotorra pattanhasson, még csak biciklizni sem kell tudni [+]

Ma már ez sokkal rizikósabb játék, mint annak idején volt, de az 50-esként használt nagyobb motorok nem szorultak ki teljesen: némi körültekintéssel észrevehető, hogy a mai napig közlekednek ilyenek a fővárosban, sőt, a kamu-segédmotorosok egy jelentős része futárként arra alapozza az egzisztenciáját, hogy ezeket a vackokat hajtja, a címpénzes magyar rögvalóságnak megfelelő átlagsebességgel.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • 15 év egy Suzuki Swifttel

    Avagy hogyan tölti a családi autónk a napjait? 1 köbméter kőzetgyapot + 3 személy? Nem probléma!

Előzmények

  • Elektromos kínai nagymotor

    Kipróbáltam az Evoke Urban Classicot, közvetlenül egy 100 lóerős V4-es Hondáról átülve. Kell ez nekem?

  • Gogoro bemutató

    Éles körülmények között teszteltük a 2011-ben alapított tajvani elektromos robogó gyártó egyik termékét.