üzenetek

hozzászólások


szabi__memo
(nagyúr)

Jó kis cikk lett. Gratulálok :C
Normális szabályozás nélkül veszélyes minden kategória. Meg normális utak nélkül is


twollah1976
(őstag)
Blog

Majd ha kiugrik eleg a zebrara egy ilyen roller akkor teljesen mashogy fogsz gondolkodni.

Foleg ebben a nyalkas csuszos idoben.

Az egyik pillanatban meg senki sincs a zebran, a masikban egy villanas es ott van a kozepen a rolleres.
Ha lassan mentel megallsz, ha nem figyeltel elutotted.


Degeczi
(nagyúr)

"akár 40 km/h sebességükhöz pedig idővel (ez már ’80-as évek, annak is a második fele) megérkezett a kötelező bukósisak is" - nem így van, már bőven a 90-es évek eleje volt, mire kötelező lett a bukósisak (és picit korábban a kötelező felelősségbiztosítás is).
Azért tudom, mert részben ezért raktam le annak idején a Babettát, amit a 90-es taxiblokád idején még gyakran használtam.


t72killer
(titán)
Blog

A cikk szerint bicikliként kéne kezelni, a biciklis ugyanúgy vétkes, ha zebrán vagánykodik felülve.

Szabályozni kell, de nem kell túlszabályozni. A lényeg, hogy kerüljön ki a gyalogos kategóriából minden kocogó gyalognál gyorsabb eszköz, és bizony vannak még bőven: gördeszka, görkori, segway(?)...

A felelősségbiztosítást pedig már a gyalogosoknak is kötelezővé tenném, egy gyalog is tud szabálysértéssel totálkárt okozni.


e-newsee
(addikt)
Blog

Én simán létrehoznék egy "mikromobil" kategóriát. A neve nem tudom, mi lenne, de bele lehetne sorolni a fent említett Segway-t, az e-rollereket, hoverboardot (igen, azt is), és akár a görkorit, gördeszkát is olyan szinten, hogy közterületen közlekedve kötelező legyen a térd- és könyökvédő, valamint a sisak. Zárt pályán, magánterületen értelemszerűen úgy esik száll le róla mindenki, ahogy akar.
A segédenergiával támogatott mikromobilitási eszközökre pedig elő kellene írni egy regisztrációs kötelezettséget. Nem is kell rendszámozni, ezeknél a cuccoknál ott egy gyári sorozatszám. Csak fel kellene használni, max kiegészíteni valami egyedi sorszámmal, hogyha esetleg két külön gyártó is ugyanazt a sorozatszámot adná a termékének. De akár lehetne rendszám is, csak nem kellene az a bumszli nagy, mint az autóknál. Nyilván ehhez kellene plusz munka más területen is, és valahogy be is kellene tartatni a kötelező regisztrációt (és a kivezetést/átvezetést is). És szerintem pont ezért nem foglalkoznak vele, mert kurva sok munka lenne, és nehéz lenne betartatni, vagy ellenőrizni (lévén, hogy minden sufni webáruházban kapni e-rollert), ahhoz meg itt nálunk nem fűlik a foga senkinek sem.
És, bár mérni nehéz lenne, de a szabályozás kedvéért kellene egy sebességhatár is, amivel maximum közlekedhetnek gyalogosok által is használt területen. A teljesítménykorlátot eleve elvetném, mert egy 1kW-os rollerrel is lehet lassan menni, és egy 400W-ossal is gyorsan, ha a körülmények adottak.
De az egésznek annak kellene lenni az alapjának, hogy kötelező oktatási tananyag lenne a KRESZ. Nem csak egy egyszerű kivonat "úgysem lesz mindenkinek jogsija" alapon, hanem a teljes szabályozás. Egy tanév bőven elég lenne rá mondjuk általános 6.-ban. Akkor már elvárható (kellene, hogy legyen) egy gyerektől, hogy képes felfogni többszörösen összetett mondatokat. Suliban elég lenne egy osztályzat év végén, és attól még, aki jogsit akar, ugyanúgy tegyen KRESZ vizsgát! Így meg lenne az alapszintű tudás, hogy ha valakinek csak kettese lesz "KRESZ"-ből, akkor is legalább az alapokkal tisztában van, ha meg jogsival akarja veszélyeztetni a környezetét, akkor meg kell tanulnia rendesen is!
A segédmotorkerékpár kategóriát én megszüntetném, és beolvasztanám a legalsó rendes motor kategóriába. Csak valahogy azt kellene definiálni, hogy mitől számítana motornak, és meddig tartana mondjuk egy elektromos bicikli. És ez elég nehéz, mert teljesítményben és sebességben vannak átfedések. És nyilván baleset szempontjából tök mindegy, hogy egy motoros KTM biciklivel, vagy egy Honda robogóval zakózol 60-nal. Merthogy mindkettő képes annyival menni. Szóval erre nincs ötletem, de erre vannak a "szakemberek", ezt nekik kellene egy komoly workshop keretében kidolgozni. És nem csak a jelenlegi piacot figyelembe venni, hanem megnézni a külföldi trendeket, hogy mik fognak várhatóan beszivárogni pár év múlva, amiket szintén be kell majd illeszteni a rendszerbe.

Csak sajnos az egésznek az a rákfenéje, hogy nem látszik a szándék a törvényhozás részéről. Különben nem ilyen nyilatkozatot tettek volna az illetékesek, hanem mondjuk egy olyat, hogy nyugi, folyik egy projekt az alsóbb kategóriás személyi közlekedés átreformálására a piaci szereplők, és a szakértők bevonásával, várhatóan x időn belül benyújtjuk a javaslatot.
A másik hiányzó lökés pedig az, hogy az embereknek sincs igénye a változásra, mert ez a szürke zóna mindenkinek jó úgy, ahogy van. "Tudom, hogy belepisilsz a medencébe, de nem tudom bizonyítani, és különben sem az én medencém."


Degeczi
(nagyúr)

"baleset szempontjából tök mindegy, hogy egy motoros KTM biciklivel, vagy egy Honda robogóval zakózol 60-nal"
Nem mindegy: hiába azonos a sebesség, ha pl. a tömeg alaposan eltér.


samujózsi
(tag)

Vélemény: tömény arrogancia, a tények figyelembevételének teljes mellőzése. Egy ilyen "nem sm" roller lazán megelőzött, miközben én 30+ tempóval tekertem. És ezek még inkább mennek agyatlanul, mindenhol, mint a biciklisek.


yodamester10
(őstag)

Én pont azért vettem elektromos rollert,hogy jó időben ne kelljen használni a 8km-re levő munkahelyemre a dízel autót.A dízelt tavaly lecseréltem egy golf gte-re de jó időben biztos rollerrel megyek melózni.A baj a roller használókkal,hogy van idióta is köztük főleg a bérelt rollereknél amit be tiltanék és mindjárt lenne egy normális használat mert ugye a 100 ezres saját rollert senki nem dobálja ugrat vele stb.Nekem van mijia és kugo s1 de egyikkel sem mernék a városban a 2x2 sávban rollerezni 26km/h-val úgy,hogy 1996 óta van jogsim.A sisak ok azzal egyet értek sőt a 7 éves kölyök se nyomuljon vele forgalmas helyen de hogy segédmotor az egy vicc.

[ Szerkesztve ]


szabi__memo
(nagyúr)

Az idiótákat kellene betiltani. Legyen autós, motoros, rolleres vagy gyalogos


e-newsee
(addikt)
Blog

Valóban, a másnak okozott kár szempontjából nem mindegy a tömeg. De hogy te mekkorát esel, az ugyanaz. Viszont szét lehetne akkor szedni mondjuk úgy, hogy kézi erővel is működtethető (pedál), illetve valahogy megfogni azt, hogy a bringák úgymond "könnyűszerkezetesek". Vagy nem tudom.


Degeczi
(nagyúr)

Igen, bár még a saját kár sem feltétlenül ugyanaz, ha rajta maradsz ütközéskor, mert nagyobb tömeggel nagyobb mozgási energiát kell fölemészteni. Ha lerepülsz, akkor valóban kb. mindegy számodra.
De az elsődleges inkább a másiknak/ban okozott kár.


Louro
(őstag)
Blog

Megértem a felháborodást. De! Új kategória bevezetése nélkül ez a leglogikusabb. A "motoros" roller mára veszélyes jármű lett. Ezek az újak, pláne úgy, hogy nemrég olvastam, hogy van közel 100km/h-re képes is....

1.: Védőfelszerelés nincs.
2.: Járdán bárki kilép egy épületből akár, egy 40-nel suhanó rolleres elég nagy bajt tud okozni. (Biciklis is.)
3.: Ha úttesten halad, akkor öngyilkos a védőfelszerelések nélkül.

Minden kerekes járműre sebességszabályozás kellene. Biciklire szerintem(!) - nem néztem utána - nincs. Vannak, akik szinte 50-nel száguldoznak.

A Kresz ismeretét pedig kötelező iskolai tananyaggá minősíteném. Gyalogos is legyen tisztában a szabályokkal, szabályozásokkal.

[ Szerkesztve ]


samujózsi
(tag)

Kerékpárra van. Azért bringával, 50-et elérni... hegyről lefelé... síkon nagyon edzettnek kell lenni hozzá.


Louro
(őstag)
Blog

Hidd el, kevés ilyen van. Papa-mama megvette gyerekének a hasonló rollert. Nem saját zsebpénzből. És nem törődik vele. Száguld, ugrat, szlalomozik az autók között. Életkorhoz kötés se az igazi, mert rendőr nem fog random megállítani rollereseket. A trafis fotókon nem látszik, ami alapján be lehetne azonosítani a tulajokat.

Lehet meredek, de én biciklire is tennék valami rendszámtáblát és máris meglenne a tulaj, ha száguldozik vagy bajt okoz. Jelenleg nekimegy a tömegnek, aztán továbbhajt. Ki azonosítja? Senki. Jegyzőkönyvben: "A köcsög piros biciklis, akin fekete bukósisak volt és símaszk, belehajtott a tömegbe."


zotyesz66
(őstag)

Volt egy időszak amikor csak városon kívül volt kötelező a bukósisak. Emlékeim szerint a 80-as évek vége felé.


DeXoSZ
(csendes tag)

Nagyon egyetértek az írással, én is szívesen használnék 125-ös négyüteműt B jogsival nyáron, de nem hiányzik az ezzel járó bürökratikus macera. Így marad az ugyanolyan dinamikájú, de jóval szennyezőbb 50-es kétütemű...
Mellesleg Olaszországban lazán béreltem így 125-öst, ráadásul utassal.

A második feléhez meg, pár hónapja használok elektromos rollert, vonattal kombinálva gyorsabban beérek a munkahelyre, mintha beülnék egyedül az autómba arra a 10km-re.


szentkuti11
(addikt)
Blog

Köszi a visszajelzést! Sajnos ezzel kapcsolatban nem találtam teljesen pontos, hiteles forrást, és eddig mindenki mást állított (gondolom, hogy a városon kívül-belül vonalon lesz a megoldás, ahogy néhány kommenttel később írja egy kolléga), én pedig koromból eredően erre még nem tudok emlékezni, úgyhogy kivettem a zárójeles gondolatot a cikkből!


dugo_
(veterán)

Biciklire szerintem(!) - nem néztem utána - nincs.

Akkor talán nézz utána. ;)

Sebesség

26. §
(1)
d) * teherszállításra kialakított motoros triciklivel, elromlott járművet vontató gépjárművel, segédmotoros kerékpárral, lakott területen kerékpárral 40 km/óra,
da) * lakott területen kívül kerékpárral, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot visel és utast nem szállít 50 km/óra,
db) * lakott területen kívül kerékpárral, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot nem visel 40 km/óra,
d/2. * a kerékpárúton közlekedő járművel 30 km/óra,
d/3. * a gyalog- és kerékpárúton közlekedő járművel 20 km/óra,

Kerékpárok és segédmotoros kerékpárok

54. §
(2) * Lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, továbbá ahol a (7) bekezdés a) pontja szerint tilos, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni.


t72killer
(titán)
Blog

Ez a 10km/h gördeszkásra is vonatkozik? Egyeszer kereszteződésben majdnem elcsaptam egyet, ami becélozta a mach 2-t... (gyalogként elsőbbsége lett volna, így száguldva nem láttam).

[ Szerkesztve ]


ncc1701
(veterán)

50-55km/h nekem azért összejön síkon, igaz, nem nagyon eröltetem. Nem vagyok egy bicajos alkat, 110kg, és 2x éve gyúrok. Jó bicaj kell hozzá amúgy, meg jó minőségű út. Edzeni szoktunk bicajjal is, van, h a 30km-es szakaszt 37-es átlaggal letoljuk 5 fős bolyban. De balcsi kör már csak 24-25km/h-s átlaggal megy, lévén pocsék a bicaj út.

[ Szerkesztve ]


dugo_
(veterán)

Nem vonatkozik, hiszen nem kerékpár (sem egyéb jármű). A gördeszkás gyalogos.


szabi__memo
(nagyúr)

Az hogy iskolában nem oktatják az döbbenetes, szánalmas és szégyen


t72killer
(titán)
Blog

Szívás, tehát még engem visznek el... Elég nagy lyuk a szabályozásban, pedig gördeszkák-görkorik sokkal régebb óta vannak, mint ezek az elektromos ketyerék. Nem belátható zebrakörnyék is van bőven - illetve nem csak zebránál van a gyalognak elsőbbsége.


Slack
(tag)

Az írás elejével egyet kell értenem. Valóban nem jó a jelenlegi szabályozás.
Ugyanakkor személy szerint az elektromos rollert betiltanám, mert sem az úttestre, sem a járdára nem való.
(Bicikli útra talán...)
Arra az érvre pedig, hogy más országokban tud normálisan működni, arra azt tudom mondani, hogy nem; máshol sem működik normálisan... Rendszeresen jelennek meg cikkek arról, hogy xy országban is szabályozni akarják. (Nyilván nem azért mert olyan jól működik.)


szabi__memo
(nagyúr)

A lovaskocsi idején is be akarták tiltani az autókat...
Lehet most már tényleg inkább az autókat kellene:)

[ Szerkesztve ]


mpierre
(veterán)
Blog

Nos. Kissé régebbre kell visszanyúlni az időben, hogy érthető legyen ez az elég fura elképzelés.

A nem emberi erővel hajtott roller nem egy új keletű dolog. A 1990-es évek közepén volt egy olyasmi, amit Motoroll-nak neveztek. Még a BNV-re is kijutottak egy standdal, meg egy rakat rollerrel. Ez egy olyan szerkezet volt, amit egy kétütemű motor dörzshajtással hajtott. A váz acélcsőből készült, a kerekek a mindenki által ismert köbös alu kuka kerekei voltak. Egy megfelelően kis tömegű emberrel igen komoly tempót lehetett vele elérni és baromi zajos volt. (A hátad mögött szabályosan haladó Ifát nem hallottad...) Ennek egy újabb kori deriváltja, másabb motorral, lánchajtással, rendes fékekkel: [link] Ma elektromos motorral készülnek.

A motor mibenléte nem változtat a tényen, hogy a motoros / elektromos roller gyorsabb a gyalognál, de lassabb a verdáknál. Vagyis is kb sehol sem tud biztonságosan, magát vagy, másokat veszélyeztetve haladni. (Felesleges kielemezni a használat "kúturaltsági" színvonalát... )

Azt nem tudom, hogy a korábbi járművek meddig jutottak a magyar bürokrácia útvesztőjében. Feltéve, ha bármelyik "feltaláló" nekiállt a hivatalos engedélyeket, stb beszerezni, vagy gerillázott az ötletével... Ha valaki elkezdte az engedélyezést, akkor nem előzmény nélküli a feltűnése a motorikus hajtású rollernek. Így simán beleeshetett abba a csapdába, hogy: ja, ilyen már volt... akkor oda került volna... mindegy mi hajtja... jó lesz most is ott.


mpierre
(veterán)
Blog

Jav.:

.... is kb sehol sem tud biztonságosan, magát vagy, másokat nem veszélyeztetve haladni.

[ Szerkesztve ]


samujózsi
(tag)

Jó neked. Nekem 30-40 a max outival. Jó úton.


dugo_
(veterán)

Egyszer repülőrajttal próbáltam leelőzni a csuklós volvót az astoria-deák között, de csak a 18 méteres hosszát sikerült behozni 47km/h-s max mellett, aztán elkezdett fékezni a megállóhoz. ;]

Nem sokáig használtam sebességmérőt, mert mindig azt figyeltem, hogy mikor tudok 40km/h fölé pörgetni, ami lefelé nézve nem túl biztonságos. A thököly is megvolt 44-nel, ráadásul nem túl hosszú, 42-16-os áttétel mellett, egy sebességgel.


Cyberpunk
(félisten)
Blog

Vicc, de ilyen abszurdok még bőven léteznek ebben az országban.


Cyberpunk
(félisten)
Blog

Hát ma még a kerékpárra sem írják elő a kötelező bukósisakot, csak ajánlás van. A szabályaink egy része elavult, vagy korrekcióra szorulna. a KRESZ oktatást támogatnám, több értelme van, mint valami kijelölt ideológia mentén az erkölcstannak.


Cyberpunk
(félisten)
Blog

50 Km/h nem nagy ügy síkon biciklivel, nyilván a bicikli fajtája is számít, például vékony gumis országútival, vagy időfutammal, ahol még könyökölsz is könnyebb. Igazából két dolog függvénye, erőnlét és áttétel. Mondjuk ezt megtartani 10-20 km-en keresztül na oda már kell a láb. ;]


ncc1701
(veterán)

Igen, pontosan, nagy tempó hosszú távon, na oda kell kondi. Dunakanyarba járunk edzeni, ~80km-en 27-es átlag mellett van 145-150 körüli átlag pulzusunk. Az ugye nem kevés. De egy ilyen 50+km/h kitekeréstől is eléggé felszökik, hiába, puding vagyok. :) Áttételem meg ilyen kislányos, 48-11-es (trekking a bicó, feleslegek leszórva róla, 25mm-es gumikkal, outi hátsó sorral).

[ Szerkesztve ]


Lucko81
(csendes tag)

Már egy ideje én is e-rollert használok munkába járáshoz. Kell mennem közúton, bringa úton és járdán is. Ugyan azokat a szabályokat alkalmazom, amit a bringákra is előír a kresz. És soha egy rossz szót nem kaptam még senkitől. Vagyis közúton 25km/h (erre limitálva van a roller), bringa úton 20km/h, járdán pedig 10km/h. Csak be kéne tartani a szabályokat mindenkinek és minden rendben lenne. A roller = segédmotornak minősítés meg egy baromság.

[ Szerkesztve ]


szabi__memo
(nagyúr)

Egyetértek. Kiegészítve azzal hogy százával tudnék szabályokat mondani amiket azért ennél fontosabb lenne betartani


Cyberpunk
(félisten)
Blog

Nekem 50-es a nagy tányér, hátul meg 11 a kicsi fogaskerék (országúti bicaj). Az 50/11-el úgy 57-58 km/h tekerhető ki síkon. De én a Dunántúlon élek, itt azért van szint is, mivel dombság. :D Így főleg egyedül az átlagaim 30 körül mozognak. Többen azért lehet haladósabban is tekerni egymást váltva az élen.


Vesa
(veterán)

"Majd ha kiugrik eleg a zebrara egy ilyen roller akkor teljesen mashogy fogsz gondolkodni."

Zebrán?? Autósként köteles vagy a zebrát úgy megközelíteni, hogy meg tudj állni ha a gyalogos lelép rá. A zebrán a gyalogosnak van elsőbbsége! KRESZ megvan?


Vesa
(veterán)

"Majd ha kiugrik eleg a zebrara egy ilyen roller akkor teljesen mashogy fogsz gondolkodni."

Zebrán?? Autósként köteles vagy a zebrát úgy megközelíteni, hogy meg tudj állni ha a gyalogos lelép rá. A zebrán a gyalogosnak van elsőbbsége! KRESZ megvan?
Az más kérdés, hogy a gyaogos nem biciklizhet(ne) és nem rollerozhat(na) a zebrán (tolniuk kéne), de ez független a kérdéstől.


Cifu
(nagyúr)
Blog

Az írás jó! :)

A segédmotoros kerékpár esete egy kicsit árnyalt, hajdan, mikor ez a kategória létrejött, az autó sokkal ritkább eszköz volt, akinek nem volt pénze autóra (sokaknak nem volt), az motorozott. A segédmotoros kerékpár egy tanulóeszköznek indult ezen az úton. A szabályozása persze lemaradt, még anno én is például úgy vizsgáztam le belőle 14 évesként (mert onnantól lehetett), hogy egy 10+2 kérdéses tesztet kellett kitölteni, a 10 kérdés a KRESZ-re vonatkozott, a plusz kettő az egészségügyre. Már akkor is vicc volt ez. De fiatalként élveztük a mobilitás következő fokát a Tacskó bicikli után.

A KRESZ-t mindenkinek ismernie kell - a gyalogosnak is. A nem ismerete nem mentesít a hatálya alól.

Az elektromos rollernél egyébként én is a bérelhető megoldásokban látom a hibát. Azt kellene szigorúbban szabályozni...


arnyekxxx
(veterán)

"Majd ha kiugrik eleg a zebrara egy ilyen roller akkor teljesen mashogy fogsz gondolkodni."

Zebrán?? Autósként köteles vagy a zebrát úgy megközelíteni, hogy meg tudj állni ha a gyalogos lelép rá. A zebrán a gyalogosnak van elsőbbsége! KRESZ megvan?


ncc1701
(veterán)

A bicaj, és a roller jármű. Járművel nem közlekedhetsz a zebrán, de ha közlekedsz is, számíts arra, h nincs elsöbbséged. Egyrészt. Másrészt az autós arra számít, hogy galogos sebességgel érkezik meg a zebrára a gyalog, így lehet, h ha akarna sem tudna megállni egy gyors rollernek/bicajnak.
Kímélj meg ettől mindenkit, inkább vegyél be otthon egy levél altatót, nem jó dolog vétlenként megölni valakit, és ezzel együtt élni.


t72killer
(titán)
Blog

A rolleres eddig gyalognak számított.


Vesa
(veterán)

"Az elektromos rollereket lehet és kell is szabályozni, de a 21. századhoz méltó módon"

Ez a lényeg! A cikk jó, de nem esik szó arról, miért akarják szabályozni a területet (most azt tegyük félre, hogy jó magyar szokás szerint idióta módon). Az E-rollerek és E-bikeok megjelenésével párhuzamosan, ugrásszerűen megnőtt balesetek száma, jellemzően két módon:
1. gyalogos gázolások (E-rolleres/biciklis gázol gyalogost)
2. közúti baleset (autó/kamion/akármi gázol E-rollerest/biciklist)

Valamit tenni kell az ügyben, mert rohamosan nő ezeknek a járműveknek a száma, főleg a gyerekek, fiatalok körében, akik koruknál fogva eleve nem a körültekintésükről, nyugalmukról, és felelős közlekedési magatartásukról híresek, ráadásul semmiféle KRESZ ismerettel nem rendelkeznek.
Az SMKP besorolás viszont baromság, egy modern szabályozásra lenne szükség méghozzá sürgősen.


Vesa
(veterán)

Direkt oda írtam, hogy rollerezni és biciklizni nekik sem szabadna a zebrán! Ezzel együtt a zebárt úgy kell megközelíteni, hogy meg tudj állni. Ha ráteker valaki, ő lesz a hibás, az más kérdés, hogy tudod-e majd bizonyítani, hogy rajta ült és nem tolta. De ez most a kérdést tekintve irreleváns, ilyen probléma a sima bringánál is van napi szinten, mégsem jellemző tömegesen. Az E-rollerrel nem ez a baj, hanem az, hogy gyalogosokat gázolnak és erről már lesúlytó statisztika is van.


Vesa
(veterán)

"Az hogy iskolában nem oktatják az döbbenetes, szánalmas és szégyen"

Van viszont hittan, ami úgy hiányzik, mint egy falat kenyér...


Necroman_Mk2
(őstag)
Blog

"Szívás, tehát még engem visznek el..."
Inkább mindkettőtöket: téged a rendőrség, a deszkást (rollerest, korist) meg jobb esetben a mentő, rosszabb esetben a hullaszállító. Egyik se túl jó opció...
Bár ha van a kocsiban kamera, és készült az elcsapásról felvétel, azt elküldeném deszkás fórumoknak, blogoknak meg FB csoportoknak, hogy okuljanak a másik kárán.

[ Szerkesztve ]


e-newsee
(addikt)
Blog

Amúgy az is baj, hogy az e-rollerrel gyalogosok közt közlekedsz némán, de viszonylag gyorsan. Így, még ha csak 10km/h-s tempóval gurulsz is, és egy gyalogos váratlanul hátralép, oldalra lép, elfordul egy kirakattól, vagy kilép egy üzletből, és te túl közel vagy, akkor sem fogsz tudni megállni. Persze nem lesz belőle súlyos sérülés, max egy kis horzsolás, összefejelés, stb, de akkor is te leszel a hülye, nem a gyalogos, aki körül sem nézve ténfereg. Hozzáteszem, kb teljes joggal, mert a járdán, vagy egy téren miért is kellene számítania nála gyorsabb járműre? Eddig legalábbis így volt. De ahogy nő a kerékpárok, és az egyéb mikromobilitási formák száma, a gyalogosoknak is egyre nagyobb felelősségük van a saját biztonságuk megőrzése érdekében. Sajnos manapság körül kell nézni, nem lehet csak úgy hátrálni (lábzoomolni :) ), miközben a kamera keresőjébe nézünk. Megváltozott a környezet, meg kell változni a kultúrának is. Nehéz, de alapvetően ezzel kellene kezdeni, mert a kultúra az, amit törvényileg igen nehéz befolyásolni.


ivana
(Ármester)
Blog

+1 életveszélyesek ezek a tuning rollerek. Megyek 35-el a népligetben bringával és simán megelőz... Én amúgy a 25-öt is túlzásnak tartom ekkora kerekkel, kb. 15-re korlátoznám ezeket, közelítve a "rendes" rollerek sebességéhez.

(#12) Louro

Biciklire szerintem(!) - nem néztem utána - nincs. Vannak, akik szinte 50-nel száguldoznak.

A Kresz ismeretét pedig kötelező iskolai tananyaggá minősíteném.

Azért ez így :W Először ismerni kéne a KRESZ-t és utána beszélni róla. A bringás sebességkorlátozások a normál B jogsi KRESZ vizsgán is a tananyag részei.


Necroman_Mk2
(őstag)
Blog

Ilyen boltból kilépős elütés sztorit én már kerékpárral is hallottam, szóval nem az e-rollerekkel együtt jelent meg. De abban igazat adok, hogy valamit kezdeni is kell velük, és nem a segédmotoros kerékpárba sorolás a megoldás. (Elektromos robogónál, esetleg biciklinél még oké, de az más tészta.)
Én megtartanám a bérlés lehetőségét is, viszont ezeknek a max sebességét lekorlátoztatnám 10-15 km/h-ra. Az is kb. 2-3-szor gyorsabb egy sétáló embernél, de egy gyalogosokkal teli járdán vagy sétállóutcán ez bizony szükséges.

üzenetek