Sigma 70-300 takarítás és makró mod

Hogyan ne pucoljunk (és ne rontsunk el) Sigma 70-300 APO DG objektívet, és a népszerű makró kapcsoló mentesítés... – írta: hcl, 7 éve

A legó, és a trutymó titka

Néhányan már leírták, hogyan kell a makró kapcsolót kiiktatni; ez jó alap volt a szétszedéshez (amúgy is meg akartam csinálni).
Sajnos nem sokat fényképeztem, mert nem akartam írni a dologról, de aztán mégis :) Így a képek egy része az egyik leírásból fog származni, a lenti linkről, a többi meg gagyi telefonos. https://witonosfreestyle.wordpress.com/2014/09/29/modify-70-300mm-macro-lens-to-focus-at-0-95m-tamronsigma-compatible/ (a 3, Sigma II tutorial vonatkozik az APO DG objektívekre, bár a mechanika hasonló a Sigma korábbi modelljeinél is, és a nem APO -soknál is.)

A szétszedéshez le kell csavarni a bajonett záródugóját, a bajonettet, a bajonettbe az érintkezősort rögzítő két kis csavart a bajonett oldalából. Ezután négy csavarral lejön a leghátsó gyűrű, itt ki kell akasztani az AF-MF kapcsoló körmét. Érdemes a szalagkábeleket kihúzni az elektronikáról, azt is kivenni. Az egyik kábelnek (blendevezérlés) van egy fémrögzítése, amit ki kell csavarozni és megjegyezni a helyét. A kábelt ki kell fektetni a hátsó lencsére, mert a zoom próbálgatása közben beszorulhat a belső részbe.
Ezután le lehet venni a komplett AF meghajtást. 3 csavar tartja (élőben látszik, hogy melyikek azok). Ezt félre lehet tenni az elektronikával együtt. 4 csavar tartja össze az objektív tubusát, ezeket óvatosan kell kitekerni, mert a belseje egyszerűen kiesik nélkülük, és kezünkben is van a komplett zoommechanika. A Witono's oldalon azt írják, össze kell jelölni a mozgó tubust a belső résszel; ezt tényleg érdemes, de össze lehet rakni anélkül is. Persze ezt onnan tudom, hogy nem jelöltem. :D


Még fent az elektronika és a fókuszmotor


Itt már nincs fent a meghajtás


A fődarabok, a zoom kitekerve

A frontlencse belsejének tisztítása kemény volt; nem tudom, mi lehetett benne, de nem akart lejönni. Az sem könnyített a dolgon, hogy a 10 cm mély tubusba kellett nyúlkálni. Két-három optikában is megpróbálták kitisztítani, de nem nagyon sikerült, végül is sok-sok szemüvegtisztító, alkohol, ablakmosó, mosogatószer (!!!), vatta (nem szabad vattával lencsét pucolni), pamut segítségével nagyjából tiszta lett. A lényeg: amikor azt hiszed, tiszta, világíts rá lapos szögben... és pucolhatod tovább :D Simán a frontlencse nem ellenőrizhető alulról átvilágítva, mert úgy teljesen tisztának fog tűnni, akármilyen koszos.
Mint kiderült, valószínű lítiumos zsír keni a belső mechanikát, amit igen nehéz leszedni, itt a Prohardveren, és az Index objektív javítós fórumában sebbenzin, aceton volt javasolt - szerencsére ezek nem tettek kárt a lencse bevonatában, de vagy egy decit rákentem, mire feloldott mindent.

A frontlencsére került folyadék opálos foltokat okoz a két tagból álló frontlencse tagjai között (ezért sem érdemes kivenni azt, ki tudja, mennyire vannak összepozícionálva), nem kell megijedni, 10 perc alatt elpárolog.
Mikor végre nagyjából csíkmentes lett (sokadikra), és csak egy enyhe fátyolosság maradt az elején, úgy voltam, hogy nem lesz tisztább, meglátjuk, mit ért. Hagytam száradni egy napot, és portalanítás után mehetett a helyére. (A portalanítás sem lett tökéletes, de amúgy is volt már benne por...)


Így tisztának tűnik, csak lapos szögben világítva látszik a trutyi.

Közben, ha már a kezemben volt, szétszedtem a zoomgyűrűt is, hogy a makró határolását megszüntessem. Idegesítő, hogy makró módot csak 200 mm felett lehet kapcsolni, és nem húzható össze az obi, csak ha visszatekerjük a fókuszt normál tartományra. A kapcsoló egy kis körmöt mozgat, ezt érdemes levágni. A kapcsolóhoz úgy jutunk, hogy a tubus külső részén levő határoló csavart kicsavarjuk (ehhez le kell venni a zoomgyűrűt, túlforgatva azt), így le lehet húzni a tubus külső részét. Itt nagyon kell vigyázni, mert ebben van két kódfésű. A tubus belső oldalán és a külső részen is van egy-egy szalagkábel felragasztva, aminek a pályáit rézfésűk zárják össze – ebből tudja az elektronika a zoom és a fókusz aktuális állását.

A fésűkre vigyázni kell, érdemesebb lecsavarozni őket a szerelés idejére, mert nagyon könnyen összegyűrődnek. (Az egyik a zoomgyűrű gumiburkolata alatt van; a gumit könnyű levenni, egy kis kés elég hozzá.) Kicsit én is kárt tehettem bennük, mert azóta is 168mm kerül 70 helyett az EXIF-be.

A kapcsolót belülről fogja egy csavar, ezt kivéve kezünkben is a fémköröm, aminek a hosszabb végét kell levágni, a 90 fokban lehajlított része maradhat, mert ez a fókusz határolója: ha ez nincs, kiesik a mozgó tubus.

Az összerakásnál érdemes figyelni arra, hogy tényleg jó pozícióban legyen a mozgó tubusrész. A külső részbe becsúsztatva a belsőt, és az egészet felfelé tartva lehet próbálgatni, mert ugye lefelé tartva kiesik :D . A tubust és a belső részt portalanítani kell. A lényeg, hogy meglegyen a teljes zoom- és fókusztartomány. A makró kapcsolót, ha levágtuk, akkor makró módba kell tenni – engem is megzavart, hogy normálban továbbra sem lehet közelre fókuszálni (miért akad el a fókusz...). Az előny az, hogy makróban hagyva meglesz a teljes zoom- és fókusztartomány.

A helyes pozíció, amit ugye feljelöltünk (hehe), az a mozgó tubusrésznél arról ismerhető fel, hogy
- a fehér vonal a tubuson a belső részen található íves bemélyedés bal oldalával esik egybe – összetolt állapotban
- ekkor a belső részen levő kis kerek ütköző pontosan érinti a mozgó rész kerületét, és az azon levő ütközőhasábot, azaz az azok által létrehozott 90 fokos sarkot.

Így kell kinéznie a jól pozícionált külső tubusnak (Forrás : Witono's freestyle)

A külső és a belső rész összerakásakor arra kell figyelni, hogy a motor kivágása jó helyen legyen, ez a nagy íves bemélyedés a külső rész felső végén, ehhez meg lehet találni a belső részen az odaillő íves bevágást. A belső részből kijövő blendekábelnek is jó helyen kell lennie, hogy a rögzítését vissza lehessen csavarozni. Ha ez megvan, mehet vissza a négy csavar, ami a belső és a külső részt összefogja.
A meghajtás visszarakása nehéz, pontosan a helyére kell cuppannia, nem szabad, hogy a csavar rántsa össze. Ha ez megvan, vissza az elektronika, szalagkábelek, hátsó rész, bajonett. Én a legvégén tettem vissza a kódfésűt a zoomgyűrűre. Az elektronika egyik csavarját kihagytam, mert nagyon feszült volna a blende kábele, így kicsit el lehetett fordítani az elektronikát, és rendesen bedugni a kábelt.


A fókusz kódfésűje, ez a belső, a zoomgyűrű műanyagja alatt. A másik a zoomgyűrűn, a gumi alatt van.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények