Fizika topic - Tudomány, oktatás fórum

üzenetek

hozzászólások


csigi
(addikt)

No, hát ilyesmit akartam én is mondani...:R

Még eszembe jutott az életből:
Mikor a benzint kannából nyomázza ember az autójába, és csak egy kis tölcsérje van, a nyomást meg csak a gravitáció adja...:Y


luciferc
(őstag)

jó a gondolkodásod, valóban ellenállásként viselkedik a szűkület (az elektromos ellenállásra érvényesekhez hasonló képletekkel lehet csőhálózatokat is leírni), csak ott hibáztad el, hogy nem már állandósult áramlást tekintettél, hiszen az általad említett bepumpálási erőt (nyomást) csak addig kell növelni, amíg ki nem alakul az állandósult áramlás.
ezután már nem kell semmiféle változtatás a bepumpáláson, így a bepumpálás erősítése nem lehet magyarázata az áramlás tetszőleges pillanatában a szűkülethez érkező víztömeg felgyorsulásának, lévén ekkor a bepumpálás már állandó.

Avagy, ha csak úgy beöntöd ebbe a rendszerbe a vizet, szerintem lassulni fog az átfolyás.
Ez azért nem igaz, mert a gravitáció mindig hatni fog a folyadékra, vagyis ha nem vízszintes a cső, akkor mindig lesz ''bepumpálási erő''. Ha meg vízszintes a cső, akkor nem folyik benne pumpálás nélkül a folyadék, így nincs miről beszélni

szerk: na pont a gravitációt írtad példának :C

[Szerkesztve]


csigi
(addikt)

Értem én is, de Te el is tudod magyarázni, köszönjük!:R


neduddgi
(aktív tag)

Tudod a kérdésed hasonlít XII. Lajos francia király egykori tudományos felvetésére;
Miszerint miért van az, hogy ha egy tartályba ami színültig tele van vízzel, beteszünk egy akár milyen nagy élő halat, a víz a tartály falán a víz mégsem folyik ki. Pénzdíj 300 arany, és jöttek a tudományos elvont, a fluidumok rejtett tulajdonságait kihasználó csavaros magyarázatok, míg valaki föl nem vetette, próbáljuk ki...! És lőn csodálkozás, a színültig vízzel teli edényből bizony kicsordult a víz, amikor belé helyezték az akármilyen nagy élő halat. Szóval a bepumpálás nem állandó. Ha te állandósult P1 nyomással létrehoztál egy ''v1'' sebességgel mozgó vízoszlopot,egy A1 keresztmetszetű csőben, akkor annak elöl haladó vonulata midőn eléri az A2 szűkebb cső bejáratát, bizony lelassítja a mögötte haladó vízoszlop sebességét. 2 eset lehetséges. Növeled P1 nyomást P2-re, és akkor a továbbiakban állandósult P2 nyomás esetén továbbra is V1 marad az A1 keresztmetszetű csőrészben a folyadék sebessége. A2 szakaszon meg persze több a sebesség, ehez energiát (P2-P1) nyomástöbblet(*térfogat) szolgáltat. Második eset, hogy P1 nyomás nem nő, ekkor azonban mihelyt a folyadék frontvonulata elérte a szűkületet, a továbbiakban belassul az áramlás. A felvetésben a tévedés ott van, hogy hallgatólagosan azt tételezi fel, hogy az úgynevezett állandósult Px nyomás hatására létrejött Vx sebesség az A1 térfogatrészen nem változna,( pedig hát nőne,) ha a szűkületet megszüntetnéd...
:) :) :)

[Szerkesztve]


luciferc
(őstag)

én amit írtam, az állandósult áramlásra írtam, vagyis amikor a folyadék már szépen áramlik mind az A1, mind az A2 keresztmetszetű csőben, vagyis amikor a bepumpálás állandó. ezt ki is hangsúlyoztam.

Növeled P1 nyomást P2-re, és akkor a továbbiakban állandósult P2 nyomás esetén továbbra is V1 marad az A1 keresztmetszetű csőrészben a folyadék sebessége. A2 szakaszon meg persze több a sebesség, ehez energiát (P2-P1) nyomástöbblet(*térfogat) szolgáltat.
Én arról beszéltem, amikor a bepumpáló nyomás már P2 jó régóta. Nem pedig arról, amikor a folyadék éppen megindul. vagyis esetemben semmiféle bepumpáló nyomás nem változik, pusztán a folyadék nyomása a két csőrészben, és ezen két nyomás különbségéből adódik a munka, nem pedig valamiféle bepumpáló nyomások növeléséből, hiszen ilyen nem történik.

szóval nem teljesen értem a hozzászólásod apropóját.


Tellurit
(csendes tag)

ez érthető, azt tudom hogy honnan van az E a gyorsítára, de mágát a folyamatot nem érte:. a szűkületben mi lendíti 2x-es sebességre a részecskéket a fele keresztmetszet esetén pl.?

Én a hőmozgásból eredő nagy sebességre gondoltam.

[Szerkesztve]


luciferc
(őstag)

amikor már állandósult az áramlás (azaz az egész csőben van folyadék), akkor egyszerűen az gyorsítja a részecskéket, hogy az egyik oldalon kisebb a nyomás mint a másikon, így a részecskék által alkotott felületre hat egy (p1-p2)*A erő (p-k a nyomások, A a felület).


attilam
(őstag)
Blog

Gondolj a Bernoulli-egyenletre. A helyzeti energia nem változik, de a nyomási igen: a kis kereszmetszett miatt kevesebb lesz, ez a mozgási energiában kompenzálódik.

Mod.: Bár lehet, hogy nem ez a legjobb magyarázat, de nem akarom most levezetni a kontinuitást mert kellene pár sor hozzá.

[Szerkesztve]


adam101
(tag)

Sziasztok!
Valaki pls oldja meg nekem ezt a két feladatot és lépésenként írja le (lehetőleg bő magyarázattal :) ), mert nagyon fontos fizikából!
Én meg sajnos semmit sem értek hozzá, holnapra házi feladat, azt majd emgkérdezem még1x magyarázza el a tanár, de addig is pls segítsetek!

1)

Egy gépkocsi 10 m/s kezdpsebességről 72,5 m úton gyorsul fel 19 m/s sebességre. Mekkora volt a gyorsulása?
Mennyi ideig gyorsult?

2)

Elkerülhető-e az összeütközés, ha az 54 km/h sebességgel haladó jármű elött 95 m távolságban forgalmi akadály bukkan fel és a jármű 1,25 m/s2 (secundum négyzet) lassulással fékezhető? Vegyük figyelembe, hogy az akadály észlelése és a fékezés kezdete között a reakcióidő 1 s. (A féktávolság a reakcióidő és a fékezés alatt megtett út.)


Sihto_
(tag)

Az elsőnél azt a képletet kell használni, hogy s= V0*t+ a/2*t*t
A gyorsulás egyenlő a sebbességváltozás / az ehhez szükséges idő.
Tehát a képleted így módosul: s=V0*t+ ((V1-V0)/t)2 *t*t
Ebből már mindent ismersz csak a t-t nem, azaz s= t( V0+(V1-V0)/2)
t= s/ ( V0+(V1-V0)/2))
t=5 s
a= (V1-V0)/t = 9/5 m/(s négyzet)



Ja tehát V0= 10 m/s
s=72,5 m
V1=19 m/s


[Szerkesztve]


Sihto_
(tag)

A 2. példát ezek alapján már rém egyszerű kiszámolni
Eéöször is a reakció idő alatt nem történik semmi a kocsi halad 54 km/h val
s=v*t utat fog megtenni, ezt az utat majd le kell vonni a 95 m-ből.
Aztán fékez ekkor a gyorsulása negatív lesz azaz a= - 1,25 m/s négyzet
Akkor újra az s=V0*t + (a/2)* t négyzet képletet használjuk
V0=54 km/h = 15 m/s
V1=0 mert akkor meg fogunk állni.
Tehát a= (V1-V0)/t azaz t = (V1-V0)/a = 12 s
Így a fenti képletben már ismert az út, amit ki kell számolni még 95m - valamennyi
a V0 15 m/s, az a= -1,25 m/s négyzet meg a t is t=12 s.


_Petya_
(őstag)

Üdv!

Egy feladathoz kérnék segítséget:

Egy falra van felfüggesztve egy G=50N súlyú test a következő módon. A fal egy A pontjából kiáll egy 0,5m hosszú rúd, ennek a végén(B) van a test, és az A pont felett 0.5m-rel van egy C pont, amely kötéllel van összekötve a B ponttal. Az a kérdés, hogy hol és milyen erők hatnak a kötélre, ill a rúdra?

Odáig eljutottam, hogy a G erőnek lesz egy G*gyök2 nagyságú komponense, a C pontból a B felé, és szerintem kell lenni egy szintén G erőnek B-ből A-ba. Mit csinálok rosszul? Egyáltalán jól indultam?

Petya


adam101
(tag)

Köszönöm szépen, sokat sgeítettél!


Sihto_
(tag)

Na én így csinálnám, remélem érthető leszek:
nem a gravitációs erőt bontanám fel, hanem a kötél erőt. Az Fk = kötélerő két komponensből áll egyik a függőleges a B pontból ellentétesen a gravitációs erő irányával, másik a vizszintes erő, ami a fal irányába mutat ez hat a rúdra gyakorlatilag ez a két erőnek a nagysága egyenlő lesz mivel a háromszög oldalai egyenlőek.
Tehát az Fg= m*g = (gyök2/2)*Fk innen kiszámíthatjuk az Fk-t, azaz mekkora erő hat a kötélre, ami a kötél irányával megegyezik.
a rúdra meg az m*g-erő hat.
Nem biztos, hogy jó, de ha belegondolsz, hogy fokozatosan csökkentem a rúd hosszát, a végén a kötélerő egyenlő lesz a grsvitácós erővel, amikor a rúd 0 hosszúságú, így tehát múködik a dolog, szerintem ....


neduddgi
(aktív tag)

Mondok egyszerűbb levezetést. ( Ennek ellenére korrekt.) Ha 10m/s ről egyenletes gyorsulással nőtt a sebessége 19m/s értékre, akkor a vizsgált időben az átlag sebessége (10+19)/2=29/2=14,5 m/s. A 72,5 m-t ennek megfelelően 72,5/14,5=5 sec alatt tette meg. Gyorsulása pedig nyilván:
(19-10)/5=9/5=1,8 m/secˇ2. :)
A 2. kérdés ugyanezt kérdezi; kiszámolod az v=54 km/h=54000m/3600s sebesség esetén 1 sec alatt mennyi utat tesz meg az autó, azt levonod a 95-ből, ha az érték nem negatív, van esély. v/1,25 = t(fékezés) sec idő kell, amíg nullára csökken az 54 km/h=54000m/3600s sebesség, addig átlagos sebessége 27km/h,... ha ez alatt az idő alatt nagyobb utat tenne meg, mint amennyi az előbb a 95-ből megmaradt, lesz ütközés, ha kevesebbet, akkor nem lesz. :)
Bocsi, nem láttam, hogy még van folytatás...)


[Szerkesztve]


Sihto_
(tag)

Bocs, hogy belekötök, de egyszerűen nem birom ki:
tehát a gyorsulás nem nőhet egyenletesen, mert az állandó,(maximum változhat) ami nőhet az esetleg a gyorsulásváltozás. Te nem a sebbesség átlagát számoltad ki, hanem a két sebbesség átlagát, ami nem ugyanaz, ebben az esetben éppen egyenlő.
Amúgy meg minden elismerésem Neduddgi-é
:C


neduddgi
(aktív tag)

Köszi :) Igen, a gyorsulás állandó, és a sebességnövekedés ami egyenletes. De éppen ezért, integrálszámítással is akár ellenőrizhető, hogy ilyen esetben az átlag sebesség mindíg = a kezdő és végsebesség átlagával.Pontosan azért, mert az időben a sebességnövekedés egyenletes. ( Nem a gyorsulás :) mert az állandó :) ). Mint ahogy nagyon helyesen ki is javítottál. Mellesleg ilyen bakik esetén kell alkalmazni egykori Analízis tanárom, Dr Andrásfai Béla elvét; - Ha valamit rosszul monndtam, akkor nem azt kell figyelembe venni amit mondtam, hanem azt amit gondoltam, és ha netán rosszul is gondoltam, akkor meg azt, ahogy gondolnom kellett volna... :)



[Szerkesztve]


adam101
(tag)

Sziasztok!
Mostmár midnen feladatot értek (az egyenes vonalú mozgásokról, az egyenes voanlú egyenletesen változó mozgásokról, a hajításokról, és a szabadesésekről)!
Csak 1 feladat fajta nem tiszta és ez az amikor két dolog van, aminek találkoznia kell vmikor, és hogy ekkor mekkora a sebesség!
Itt egy példafeladat, a megoldását légyszíves részletesen írjátok le :R , hátha abból megértek vmit, vagy csak az ilyen feladatok megoldásának a levezetését, és akkor én magam megoldanám (ha tudnám)... :D

1.)

Egy addig álló autó éppen akkor indul el 1,4 m/s^2 gyorsulással, amikor egy busz halad el mellette egyenletesen, 12 m/s sebességgel. Mennyi idő múlva előzi meg az autó a buszt? (17s: a megoldás az megvan adva)


faster
(nagyúr)

Nekem az jött ki, hogy nem egészen pontosan 17, hanem 2*12/1,4.
A lényege, hogy akkor előzi meg, amikor azonos utat tettek meg. a busz megtett útja v*t, a kocsié v(0)*t+a/2*t^2, ezt átrendezve kijön, hogy 2*v/a lesz az idő. v a busz sebessége, t az idő, ''a'' a kocsi gyorsulása, v(0) a kocsi kezdősebessége, ami 0.

[Szerkesztve]


faster
(nagyúr)

Remélem, nem rontottam el, mindig jó voltam fizikából, de már nagyon régóta nem foglalkoztam vele. :B

üzenetek