''Akkor röviden a lényeg az, hogy 2*45W-os 8 ohmon is?'
Nem, röviden 2*40W @ 8 Ohm, az adatlap szerint . De ez a kevés különbség szerintem ne befolyásoljon.
''Én valamkitől azt hallottam, hogy a 4 ohm-os az jobb, mint a 8ohmos.''
A hangfal impedanciája alapvetően nem befolyásolja a hangminőséget. Akkor mivel jobb? Annyi előnye van, hogy ugyanakkora kimenő teljesítményhez kisebb tápfeszültség kell hozzá, mint 8 Ohmos társaihoz. Ezért mondjuk autóban biztosan jól jön. Cserébe az erősítőnek nagyobb kimenőáramot kell biztosítania ( -> #41-es hsz.). Ha egy erősítőt 8 Ohmos hangszóróhoz terveznek, arra 4 Ohmos terhelést kötni nem épp egészséges.
Házi erősítő építése - Multimédia, életmód, 3D nyomtatás fórum
hozzászólások
And
(veterán)
gery03
(senior tag)
Aha. Háromszori olvasásra nagynehezen megértettem.
Monnyuk az adatlapon énis észrevettem, hogy 4ohm-nál valami 28V-ról beszél, 8ohm-nál meg 32V-ról. És gondolom ez azért rosszabb mert jobban is melegszik az ic nem?
'' És azt hámoztam nagy nehezen ki belőle, hogy 8 ohmon is 2*40W-os, csak 32V-os bemeneti fesz mellett.''
Nem 32V bemeneti fesz. hanem +/-32V tápfesz mellett!!! Ég és föld a különbség! 32V bemeneti fesz esetén szép kis füstgenerátort csinálnál az IC-ből!
Egyébként könnyedén jön belőle 8Ohmra a 40W. A max. tápfesz ugyanis +/-46V.
A 2 sec a rövidzár elviselésének az időtartama 40W/8Ohm beállítás mellet (+/-32V tápfesz). Gyakorlatilag nem rövidzár-védett.
A tápfesz és az erősítés kombinációjával lehet szabályozni a kimeneti teljesítményt és azt, hogy ezt mekkora bemeneti fesz. esetén érje el.
Üdv: DDL
Nem melegszik jobban (legalábbis nem számottevően). Éppen ezért kell 4 ohm esetén lejjebb venni a tápot.
Üdv: DDL
gery03
(senior tag)
Akkor elírtam. A szakszavakat nem igazán kenem-vágom, úgyhogy nézd el nekem. Mivel a topiccím az ami, és illeszkednie is kell a témának, meg amúgyis érdekel, a köv kérdés: Az a 32v tápfesz az hol állítódik elő. Abban a nagy sárga tekercses izében, ami sztem (remélem nem mondok hülyeséget) egy trafó?
Ha az a nagy sárga izé trafó akkor abban, bár nem 32V csak kb. 24V. De váltó (AC). Utána még van egy diódahíd (graetz). Ez egyenirányítja a trafó 24V-ját.Ezután még van 2 elkó ami a hullámosságát csökkenti a tápnak.
Üdv: DDL
gery03
(senior tag)
Lol.
Durván nyomod.
Nem sokminden értettem belőle, de ami érdekelne az az, hogy mi az az elkó?
gery03
(senior tag)
Kösz. Látszik, hogy hülye vagyok én még ehhez. Amúgy nektek ez hobby, vagy ez a munkátok is?
gery03
(senior tag)
Most nézegettem a conrad-ot, és figyeltem a hangfalak terhelhetőségét. Nem igazán értem ezeket az adatokat. A szinuszos jel az oké. Az impulzus is nagyjából, de ezt a zenei terhelhetőséget nem értem. Egy hangtechnikai könyv ezt írja:
Legnagyobb terhelhetőség zenei vezérléssel:
W-ban megadott számérték, amely azt mutatja, hogy egy hangszóró az adott illesztési impedancián hány w zenei teljesítménnyel vezérelhető tartósan, bármilyen károsodás nélkül. Ez az adat a hangszóró csúcsterhelhetőségét jellemzi.
Ez mind szép, és jó, de ebből még nem tudom, hogy milyen az a zenei teljesítmény. Honnan fakad az, sé hogyan kell érteni?
És mégvalami:
Ha van egy hangfalunk, amiben van 3 hangszóró, monnyuk egy 25, egy 35, meg egy 100w-os, akkor az a hangfal hány w-os lesz? Mert ebben a sal hangdobozépítés pdf-ben rohadtul nem összeadják. Én meg úgy gondolnám logikusan, hogy összeadódik. Ha nem, akkor hogyan kell kiszámolni?
És a 25, meg a 35W-os hangszóró, mért nem fog elromlani egy mondjuk 50w-os erősítőtől. Ilyenkor a jel arányosan oszlik el a hangszórók teljesítményétől függően?
[Szerkesztve]
A zenei teljesítmény/terhelhetőség minden esetben rövid ideig tartó (néhány tizedmásodperctől néhány másodpercig) jellemzőt kell érteni. Minden esetben torzítatlan szinuszjellel mérik. A szinusos, vagy tartós az csak a mérés idejében különbözik. Ezt az adatot az adott készüléknek tartósan (néhányszor 10s-10 perc) kell elviselnie, produkálnia.
Jelen 3 utas hangdoboz esetén a terhelhetőség mindig a mélyhangszóró terhelhetőségét jelenti ami kb.100W. Általánosan is azt lehet mondani, hogy a mélyhangszóró adja a terhelhetőséget. Kivéve extrém különbségek esetén.
Azért nem megy tönkre a többi, mert a frekvencia növelésével csökken a kivezérlési szint a zenei jelben.
Üdv: DDL
gery03
(senior tag)
Legnagyobb terhelhetőség zenei vezérléssel:
W-ban megadott számérték, amely azt mutatja, hogy egy hangszóró az adott illesztési impedancián hány w zenei teljesítménnyel vezérelhető tartósan, bármilyen károsodás nélkül. Ez az adat a hangszóró csúcsterhelhetőségét jellemzi.
vs.
A zenei teljesítmény/terhelhetőség minden esetben rövid ideig tartó (néhány tizedmásodperctől néhány másodpercig) jellemzőt kell érteni. Minden esetben torzítatlan szinuszjellel mérik. A szinusos, vagy tartós az csak a mérés idejében különbözik. Ezt az adatot az adott készüléknek tartósan (néhányszor 10s-10 perc) kell elviselnie, produkálnia.
Hmm. Eléggé ellentét a 2 megfogalmazás. Mert az egyikben azt írja, hogy tartósan bírnia kell, te pedig azt írtad, hogy pár másodpercig kell. Akkor most melyik?
Jah és mi értelme van ennek a csúcsterhelhetőség adatnak mezei hangfalaknál? Az ember otthon nem úgy hallgatja a zenéz, hogy 10sec-re max-ot ad rá, aztán lekapcsolja, szal nemigazán értem, hogy miért jó ez a gyártóknak.
''Azért nem megy tönkre a többi, mert a frekvencia növelésével csökken a kivezérlési szint a zenei jelben.''
Ezt a kivezérlési szintet nem értem. Valahogy bővebben meg tudod fogalmazni?
A zenei terhelhetőség/teljesítményt úgy kell felfogni, mintha a zenében egy hirtelen hanerőnövekedés lenne. pl egy ágyú eldördül. Rövid idejű nagy hangerő. Azaz hírtelen nagy energia leadás/felvétel rövid ideig.
A zenében a magas és a mély hangok amplitúdója (kivezérlési szintje), hangereje nem egyforma. Ezért egy 100W-os kimenőteljesítményű zene esetén lehet, hogy a 80%-a a mélyhangszóróra jut és a csipogóra csak 5%. Mindezek melett nem hallod hallkabbnak a magasat, mert arra sokkal érzékenyebb a fül (leegyszerűsítve).
Üdv: DDL
j.bravo
(addikt)
Másik topikban emlegetett beteg Orion SE1025...
1982-83 tájékán látta meg a napvilágot a kicsike.
A tünetek a következők:
Amikor épp ''jó kedve van'', teljesen jól szól.
Azonban néha (egyre gyakrabban) elmegy a jobb csatorna. Néha teljesen elnémul a jobb hangszóró, néha azon is a bal csatorna hallatszik és a bal hangerőpoti tekergetésével változik a hangereje. (Mint tudjuk, ezen a típuson nem hangerő+balansz potik vannak, hanem két külön hangerőpoti a két csatornának).
A probléma az előlap és/vagy hátlap nyomogatására, mozgatására, pofozására megszűnik, ha sikerül a megfelelő módon tenni mindezt. Azonban könnyen lehet, hogy a visszaállt normális állapot nem tart soká.
Egy idő óta a tünetek bonyolódnak, a csatornák között áthallás/elnémulás/ilyesmi variálódik, ha nem megfelelő a doboznyomkodás, akkor a hangerőpotik tekergetésekor máskor nem jellemző recsegés illetve zaj hallható.
Néha bekapcsolás után búgni kezd, ilyenkor zsigerből meg szoktam nézni a kábeleknek mind az erősítőben, mind a jelforrásban levő végeit is a nyomkodás mellett, úgyhogy nem tudom mi oldja meg a helyzetet
Az előlapnyomkodás kiváltható a bemenetválasztó kapcsolók piszkálásával is.
Megérzésem azt mondja, hogy a gond ezzel a kapcsolósorral lehet, csak persze nem kívül, az előlapon, hanem a nyák és a sok-sok láb és a mozgóérintkezők (ha így hívják) környékén.
Kedves szakik, hogyan diagnosztizáljátok a beteget?
Blackmate
(senior tag)
Hm ...
es megegyszer hm ...
Ez tipikusan a vakon operalas temaja. Max itt egy erösitö elete forog kockan.
Node. Az ilyen nyomkodos, kezrátettel gyogyulo betegek 99%a egy csunya szindromaban szenved. Neve: kontakthiba. A hangeröpoti tekergetesere elöjövö recseges 100%ban ezt tamasztja ala. Az egyik pillanatrol a masikra elmenö bal/jobb oldal pedig a kapcsolo (tape/tuner/phono) problemajat feltetelezi (szinten kontakt). Azonban a bugo hang az egeszet megspekeli. Ez ugyanis altalaban az elkok elöregedeseböl szarmazhat: nem jol szürnek, es ataengedik a halozati freki 50 Hz-es zajat. Es ez a jobbik eset! Elkepzelhetö a legrosszabb is: a vegfok, vagy az elöerösitö elektronikai hibaja (bar az 2 fele lehet: jo vagy nem jo, es nem pedig hol jo hol nem //sorompo elötti lampa effektus //)
Szoval: ha erzel magadban intuiciot: kapcsolo, es potmeter kontakt spray-ezese (1000 HUF egy falkon). Ha ez sem segit: kapcsologomb, poti csere. Ha ezse: lehet ketsegbe esni. Vagy bal vallad fölött jobb kezeddel kihajitod, vagy pedig szerviz.
Ja! es az egesz elött erdemes a kebeleket, es csatlakozoikat kimerni, hogy valoban jok-e! (szinten kontakt hiba)
[Szerkesztve]
j.bravo
(addikt)
Igggen, hogy kontakthiba, az több volt mint gyanús - csak abban voltam bizonytalan, hogy hol... A kapcsolókörnyék ami kritikus.
A recsegés nem oly vészes, lehet h más oka van, mert csak akkor szoktam felfedezni, ha a kapcsolóval is van valami; egyébként, hajlott kora ellenére, nincs elkopva a hangerőpoti szerintem, nem recseg minden hangerőállításnál (csak ha a kapcsolóbibi kijön). A búgással kapcs is reménykedem hogy csak a csatlakozók, illetve h a kábel másik vége, ami alkalmasint hangkártyába vagy discman line out-jába dugott 3,5mm jack, nincs rendesen a helyén.
A kapcsoló ügy viszont azért problémás, mert szerintem már nem kapok újonnan ugyanolyat...
Mennyi eséllyel kecsegtet a kontaktspray? Nem úgy kellene, hogy belefújjam?
Kábelek kimérésénél a belső kábelezésre, vagy az ''interkonnektekre'' gondolsz?
Blackmate
(senior tag)
A kontakt spray elsősorban a potiknál lehet hasznos, de a kapcsolóknál is használható. Lényege, hogy a port, és egyéb zsíros cuccot ''leszedi'' így újra lesz némi ''kapcsolat'' a fémes dolgok között. Valóban be kel fújni, de ehhez is érdemes valamelyest szétkapni a kicsikét, hogy jól hozzáférj.
A kábelek kimérésénél természetesen a hangkábelekre gondoltam: amik ki- és bejönnek a dobozból. Ugyanis ha gépbe megy a dolog, akkor az is elképzelhető, hogy a jack dugó is ludas a dologba (ill. a hangkártya aljzata). Ugyanis az egyik legrosszabb csatlakozófajta, amit a világon kitaláltak. Kicsi az érintkezőfelülete, és könnyen ''tágul'' Viszont praktikus ... (Kinek, mennyire ...).
Szóval mégegyszer megismétlem magam: én a helyedbe a kábelben keresném először a hibát, utána a csatlakozókban (dugó-aljzat), és utána poti, kapcsoló, és ... (Aranyszabály javításnál: egyszerűtől kezdve a bonyolultig)
A kontakt spray-t azonnal és sűrgősen száműzd gondolataid gadag világából! Nem segít, csak a poti vezetősávját teszi tönkre és a port maraztalja végérvényesen. A kopott kapcsolón megint nem segít, csak a benne lévő port teszi ragaszkodóbbá.
Szinte biztos, hogy kontakthiba. Ráadásul valószínű, hogy egy alapos és tisztességes átforrasztás meg is oldja a problémát. Természtetesen az egész erősítőt át kell forrasztani. A búgás is meg fog szűnni. Ugyanis az nem az elkók kiszáradása miatt van. Akkor ugyanis nem időszakos lenne.
Viszont, ha sokáig nem csinálod meg akkor rövid úton kinnyírhatod a végfokot és vele együtt a HS280-ad. Ez pedig a mai bolti cuccok minőégét figyelembevéve esetleg több 100e,-Ft nagyságrendű vétek lenne.
Üdv: DDL
[Szerkesztve]