Mert az a tapasztalat, hogy a sok hulye megveszi, aztan nem dugja be oket soha, igy meg aztan az a vege, hogy a semmiert cipeli benzinbol a nagy es nehez akkut, igy tobbet art, mint hasznal.
Persze emellett az is igaz, hogy ez a jelenlegi szabalyozas (terv) teljes mertekben el van baszva, teljesen figyelmen kivul hagyja a realitasokat, de legalabb europa egyik legfontosabb iparat, az autoipart is szenne szivatja a semmiert.
Ez az egesz EU vs autoipar kerdes szanalmas, es nem csak az EV szabalyozassal. A varosi kisautok kinyirasa, a tobb tonnas SUV-ok eloterbe helyezese (a kornyezetvedelem jegyeben), a boven ido elotti eroltetett EV atallas... Bah, lehetne sorolni napestig az orbitalis baromsagaikat, amik koszono visoznyban sem allnak a valosaggal.
Pedig amugy nem lenne olyan rohadt nehez am ertelmesen megoldani ezt a dolgot, hogy a levegonek is jo legyen, a nepet se zarja ki a mobilitasbol, es a gyartok se menjenek tonkre bele:
- 2030-tol siman belso egesu autot nem lehet arulni: Ez a resze eddig fasza, bar hozzatennem, hogy mild hybrid az szamitson csak sima belsoegesunek, ne lehessen ilyen baromsaggal megkerulni a dolgot. Full hybrid, plugin meg elektromos mehet innentol csak.
- 2035-tol varoson belul kizarolag elektromos hajtasu jarmuvek megengedettek (plugin is, ha elektromosan kozlekedik)
- 2040-tol ne lehessen eladni olyan autot, ami nem tud minimum 100km-t akkumulatorrol megtenni (kotelezo gyorstoltes kepesseg mellett, es ha nem kizarolag elektromos hajtas van benne, valamilyen rendszer lehetne benne, amivel lehet tudni, hogy tenyleg fel van-e toltve vagy nem, es erosen buntetni azt, aki nem tolti, hanem a benyat egeti) ES bevezetnek egy pici varosi kategoriat (hasonloan mint a key car Japanban), ami kizarolag full elektromos lehetne, minimum 100km hatotavval, iszonyatos kedvezmenyekkel, terjedjen csak a sok pici, halk, olcso auto a varosokban, amit a mostani szabalyozasok pont, hogy irtanak.
Es itt betennek egy szunetet a szabalyozasba, egeszen addig, amig meg nem jelennek azok az elerheto aru elektromos autok, amik az akkukapacitasuknak csak a 20-80% kozotti reszet hasznalva 130km/h-s autopalyatempo mellett is elmennek ~300km-t, es ez a 20->80% max 10 perc alatt belejuk nyomhato, es az a toltohalozat, ami ezt ki is tudja szolgalni.
Amikor ez megtortenik, akkor onnantol par ev mulva mar kizarolag elektromos autot lehetne vasarolni, tippre ugy 2050 korul. Ha meg tevedek, es hamarabb lesznek ilyen autok, meg hozzajuk infrastrukktura? Hat akkor hurra, annal jobb! Mehet a szabalyozas hamarabb es kesz!
Ez utan a szabalyozas utan mondjuk 15 evvel pedig ki is tiltanam az utakrol a belso egesu autokat, kiveve oldtimerek meg hasonlok.
Es ez persze szemelyautokra vonatkozik, szallitmanyozas meg stb mas kerdes, de arra nincs olyan ralatasom, hogy ertelmeset tudjak mondani, hogy ott mit kene, ha egyaltalan kene barmit csinalni. (Barcsak egyszer, csak egyszer mondana valami hasonlot valami politikus, aki a szabalyozasokat csinalja...)