üzenetek

hozzászólások


.Szaki.
(addikt)
Blog

"[...]de a valóság az hogy ha lehet kapni Toyota Priust Tesla Model 3/Y árban akkor a kutya sem fogja az előbbit venni. "

Ha globálisan nézzük ezt a példát, akkor még egyet is értenék Veled. A probléma mindösszesen annyi, hogy Magyarországon élünk és így a helyzet egy picit másképp fest.

Nincsen megfelelő infrastruktúra kiépítve ahhoz, hogy mindenkinek megfelelő alternatíva lehessen az elektromos autózás. Pont a napokban gondolkoztam el én is, hogy a saját élethelyzetemben megoldható lenne-e az elektromosra váltás, de egyelőre úgy néz ki, hogy pár évig marad a full-hybrid.

Annak aki családi házban él, vagy olyan társasházban, ahol a mélygarázsban van lehetőség tölteni az autót, valamint elég a hatótáv is, annak abszolút jó alternatíva egy elektromos autó.


opr
(veterán)

Tudom, ismerem az EU-s szabályozást. Hatalmas hibának és marhaságnak tartom ebben a formában, de ez van... :(


Somatom
(veterán)
Blog

Mármint a tervet. De, sok terv ment már füstbe (ez esetben szó szerint :) ) és 2035 -ig még sok víz lefolyik a Dunán (már, ha nem isszák meg az akkugyárak).

[ Szerkesztve ]


Kristof93
(senior tag)

Szeretem amikor valaki nem használja a terméket, nem is jár hosszú útra elektromos autóval, de azért nagyon jól tudja, hogy szar az infrastruktúra, szar lesz több mint tíz év múlva is, nem lehet megcsinálni. Angliában eddig kb 10-14k kilómétert jártam, egy nem túl modern vagy hosszú hatótávú EV-vel és teljesen vállalható a töltés, főleg amióta sok Tesla állomást is lehet használni. Német, francia, északi infrastruktúra pedig még annál is sokkal jobb. Csak ezen a hozzáállson kell túltenni, hogy te annyira fontos vagy, ha 20 perccel később érsz oda akkor az a világ vége.


opr
(veterán)

Igen, jogos, tervet.
A legroszabb amugy az, hogy azzal a reszevel, hogy legyen minel tobb elektromos auto, es minel kevesebb mozgo tudorakgenerator, azzal teljesen egyetertek. Csak nem tartom se okosnak, se realisnak azt, ahogy el akarjak erni. Teljesen a valosagtol elrugaszkodott baromsag ez az EU-s tervezet... :(


Somatom
(veterán)
Blog

Szeretem, amikor vki megmondja, hogy amire használom az autómat, azt EV -vel is lehet. Bp. - Ulm hét óra, szabályokat betartva. Nyolc éve, havonta kétszer teszem meg. Elég hosszú?
Mutatok három képet.
1.
2.
3.
A 3. képen látható konfiggal mennyi lenne a hatótávom (már, ha egyáltalán lehetne ilyet EV -vel)? Nyilván nem veszek EV -t ilyen használathoz. Anélkül is tudom, hogy erre még nem képes.

[ Szerkesztve ]


opr
(veterán)

Jaja, tok lehetetlen, hogy vegiggondolta, megnezte, es kiderult, hogy az infrastruktura miatt szamara nem alternativa.
Sajat eset:
- Otthon tolteni nem tudok, hacsak nem huzok at egy hosszabbitot az uton (nem fogok)
- Legkozelebbi gyorstolto ~2,5km-re van tolem, es nincs ott amugy semmi, ami miatt amugy is mennek oda. Eletemben nem jartam meg a szomszed utcakban sem.
- Nem gyorstoltobol a legkozelebbi ~1km-re van, de azok ilyen 7kW-os fostalicskak.
- Mindez Londonban, zona 3-4 hataranal, abszolut nem a halal fasza utan kettovel.

De igen, aki nem hasznalja, az biztos csak azert nem hasznalja, mert hulye. Nem azert, mert valoban nem alternativa neki.


Kristof93
(senior tag)

Tehát azért nem realisztikus az EV-re váltás mert nem tudsz 8 embert és egy plusz autót három országon keresztül szállítani egy nap alatt? Ez meg hasonlók a lakósság akár 0.1 százalékának is fontos lehet. Egyébként megoldható, csak drágán, de 2035-re abszolút lehetésges lesz. És semmi köze az infrastruktúrához.


Kristof93
(senior tag)

Itt azért tehetség kell egy 1km-es lyukat találni. De szerencsére londonban elég rohamosan telepítik az utcai lámpába épített töltőket.

Mondjuk a nagyvárosban autóval járás amúgy is problémás, eléggé élhetetlen. Stressz, zaj, forgalom - el kell valahogy tüntetni és tovább fejleszteni a tömegközlekedést. Már most lassabb az autó mint a metró + busz londonban, legalábbis akárhanyszor be kellett mennem nem volt érdemes vezetni.

[ Szerkesztve ]


Somatom
(veterán)
Blog

Ha hosszabb utakat tennél meg, mondjuk Németországban (átjáró K-Ny és É-D irányban), akkor látnád, hogy darabra mennyi az a 0,1%. Városban nyilván kevesebbet látsz tömött kisbuszokat, lakókocsit, trélert, hajót vontatókat.


opr
(veterán)

Zoomolj be Wembley-re, menj el a stadiontol picit nyugatra, es azonnal latni fogod, mirol beszelek. Plusz ez baromi jol nez ki, csak a 90%-a ilyen 3-7kW-os AC tolto, sokszor nevetsegesen dragan. 50kW-os tolto mar van ~1,5km-re, ennel gyorsabb ~2km-re. Es sok az elektromos auto erre, tehat meg amikor latok is toltot, az esetek nagyon nagy reszeben foglalt mind. Egyszeruen nem realis. Lehet itt fingot reszelni, de ha nem tudsz otthon tolteni, meg a hanyatlo nyugaton se realis az elektromos.
A dologban a vicc az, hogy amugy pont a hosszu utak ma mar nem okoznanak nagy gondot egy fasza elektromossal kb sehol europaban. A napi elhetosege viszont erosen korlatozott, ha nem tudsz otthon tolteni. Marpedig a nepesseg tippre kb 80%-a egy nagyvarosban nem tud otthon tolteni.

Nagyvarosban autoval jaras: Belvarosba Londonban kocsival vagy nagyon elszantnak, vagy nagyon hulyenek kell lenni, hogy bemenjen az ember, ez teny, viszont picit kijjebb mar teljesen elheto a dolog. Mi kocsival bevasarolni jarunk, en focizni/labtengozni, meg ha valami program van, akkor oda. Esetek 90%-ban hosszu utakra hasznaljuk a kocsit, amikor komolyabb dologra hasznaljuk, mint a 2km-re levo bevasarlokozpontba elugras.

Ket autot nem is tudok, es nem is akarok fenntartani, pedig a legidealisabb forgatokonyv (ha tudnek otthon tolteni, vagy legalabb lenne gyalog max 5-10 percre egy lassu tolto) egy icipici elektromos "bevasarlokocsi" lenne ~30km 20-80% kozotti akkus valos hatotavval, meg valami nagy vas az evente ~20db hosszabb utra. De ez anyagilag a hulye szabalyozas meg biztositasi koltsegek meg stb miatt gyakorlatilag megoldhatatlan.


opr
(veterán)

Egyszerubb, mutatom a hatalmas lefedettseget Londonban, az egyik legnagyobb, legsurubben lakott teruleten/keruletben (en is ezen a reszen lakok a varosnak):

Ugye a kek az, ami egyenaram, gyorstoltonek nevezheto, asszem minimum 22kW. Jobb alul ott van a meret, az a kis vonalka az 500m.
Annyira nem kell hatalmas tehetseg hozza, hogy tobb, mint 1km-re lakjak gyorstoltotol.

Es ez nem a lepukkant csoronegyed vagy valami.

Igen, el lehetne innen koltozni mashova. De! Itt van orszag magasan legjobb allami koedukalt iskolaja, ahol nem mossak vallassal a gyerek fejet. Tudom, hogy ez a hardcore elektromos-auto rajongoknak istenkarolmas lesz, de... Nem, nem fogok az egesz UK legjobb kozepiskolaja mellol ahol amugy top 1%-ban teljesit a gyerekem es ahonnan az ilyen gyerekek altalaban top egyetemekre mennek elkoltozni csak azert, hogy lehessen elektromos autom. Igen, ennyire borzalmas ember vagyok. :DDD


Somatom
(veterán)
Blog

Egyébként nem értem, hogy ha az átlag user mondjuk napi 40Km -t megy a városban, a plugin hibridnek 60Km a villanyos hatótávja (Prius 5), akkor miért nem lehet EV -ként tekinteni rá. Ahol a légszennyezés problémát okoz, ott nem szennyez. Sztem teljesen reális alternatíva. Nem is szólva a napelemes tetőről.

[ Szerkesztve ]


opr
(veterán)

Mert az a tapasztalat, hogy a sok hulye megveszi, aztan nem dugja be oket soha, igy meg aztan az a vege, hogy a semmiert cipeli benzinbol a nagy es nehez akkut, igy tobbet art, mint hasznal. :(

Persze emellett az is igaz, hogy ez a jelenlegi szabalyozas (terv) teljes mertekben el van baszva, teljesen figyelmen kivul hagyja a realitasokat, de legalabb europa egyik legfontosabb iparat, az autoipart is szenne szivatja a semmiert.
Ez az egesz EU vs autoipar kerdes szanalmas, es nem csak az EV szabalyozassal. A varosi kisautok kinyirasa, a tobb tonnas SUV-ok eloterbe helyezese (a kornyezetvedelem jegyeben), a boven ido elotti eroltetett EV atallas... Bah, lehetne sorolni napestig az orbitalis baromsagaikat, amik koszono visoznyban sem allnak a valosaggal. :(

Pedig amugy nem lenne olyan rohadt nehez am ertelmesen megoldani ezt a dolgot, hogy a levegonek is jo legyen, a nepet se zarja ki a mobilitasbol, es a gyartok se menjenek tonkre bele:
- 2030-tol siman belso egesu autot nem lehet arulni: Ez a resze eddig fasza, bar hozzatennem, hogy mild hybrid az szamitson csak sima belsoegesunek, ne lehessen ilyen baromsaggal megkerulni a dolgot. Full hybrid, plugin meg elektromos mehet innentol csak.
- 2035-tol varoson belul kizarolag elektromos hajtasu jarmuvek megengedettek (plugin is, ha elektromosan kozlekedik)
- 2040-tol ne lehessen eladni olyan autot, ami nem tud minimum 100km-t akkumulatorrol megtenni (kotelezo gyorstoltes kepesseg mellett, es ha nem kizarolag elektromos hajtas van benne, valamilyen rendszer lehetne benne, amivel lehet tudni, hogy tenyleg fel van-e toltve vagy nem, es erosen buntetni azt, aki nem tolti, hanem a benyat egeti) ES bevezetnek egy pici varosi kategoriat (hasonloan mint a key car Japanban), ami kizarolag full elektromos lehetne, minimum 100km hatotavval, iszonyatos kedvezmenyekkel, terjedjen csak a sok pici, halk, olcso auto a varosokban, amit a mostani szabalyozasok pont, hogy irtanak.

Es itt betennek egy szunetet a szabalyozasba, egeszen addig, amig meg nem jelennek azok az elerheto aru elektromos autok, amik az akkukapacitasuknak csak a 20-80% kozotti reszet hasznalva 130km/h-s autopalyatempo mellett is elmennek ~300km-t, es ez a 20->80% max 10 perc alatt belejuk nyomhato, es az a toltohalozat, ami ezt ki is tudja szolgalni.
Amikor ez megtortenik, akkor onnantol par ev mulva mar kizarolag elektromos autot lehetne vasarolni, tippre ugy 2050 korul. Ha meg tevedek, es hamarabb lesznek ilyen autok, meg hozzajuk infrastrukktura? Hat akkor hurra, annal jobb! Mehet a szabalyozas hamarabb es kesz!
Ez utan a szabalyozas utan mondjuk 15 evvel pedig ki is tiltanam az utakrol a belso egesu autokat, kiveve oldtimerek meg hasonlok.

Es ez persze szemelyautokra vonatkozik, szallitmanyozas meg stb mas kerdes, de arra nincs olyan ralatasom, hogy ertelmeset tudjak mondani, hogy ott mit kene, ha egyaltalan kene barmit csinalni. (Barcsak egyszer, csak egyszer mondana valami hasonlot valami politikus, aki a szabalyozasokat csinalja...)


opr
(veterán)

Mivel ez mar fun, belezoomoltam meg jobban, gyerek sulija a kozepen. Olyan lefedettseg es infrastruktura van, hogy eldobom a hajam! :DDD

Tenyleg csak kifogasok, kifogasok mindenhol, hiszen az infrastruktura annyira keszen all, hogy akar mar holnap valthatna mindenki, de ha mas nem, 7 ev biztos eleg ra! Hiszen 20 ev alatt is milyen sokaig jutottunk! :DDD


Somatom
(veterán)
Blog

Tudom, hogy van ilyen. De, sztem ez azért van, mert a hibridek többsége nem bírja ki villannyal a városi napot. De, 60Km sztem már elég. Én biztos, hogy otthon töltögetném. Persze, akinek csak az oszlop töltés marad, az már nem biztos, hogy rászánja azt a plusz időt, energiát. Én sem tenném.


Dare2Live
(nagyúr)
Blog

Attól még nem EV.

Az van, hogy 2023ban a prius "~egy igazi előnye egy model 3al szemben, hogy tankolható". Akinek ez számít mert nincs családi ház, mélygarázs, töltő annak jobb döntés lehet. Amúgy model 3.


opr
(veterán)

Szinten, en sem.
Bonusz, hogy pl a Merci azt mondja, hogy 5-8 evet bir az akkujuk, ha hasznalod is, es 5000 euro a csereje. Hat tudod ki hasznalna ilyen feltetelek mellett. Feltoltenem egy egeszseges 50%-ra, aztan maradjon ott +/- 5% az idok vegezeteig, franc akar egy 5000 euros idozitett bomban ulni, a budos eletben nem hozza vissza az arat.

Tegyuk ehhez hozza azt is, hogy a legtobb plugint nem lehet gyorstolteni, tehat ha otthon nem tudod etetni, ulhetsz orakat az AC tolto mellett... Jelen formajaban egy kalap szar az egesz plugin mizeria. Pedig lehetne ezt jol is csinalni.


opr
(veterán)

Pontosan igy, szerintem is. :K
Aki tud otthon tolteni, plane ha mondjuk van meg napelem is, annak egy model3 (plane most az arcsokkentesek utan) a trivialis valasztas. Ar-ertek-szolgaltatasban nem igazan van nala jobb most a piacon szerintem.


cucka
(addikt)
Blog

Az van, hogy 2023-ban egy prius drágább, mint a model 3.

üzenetek