Környezetvédelem - Tudomány, oktatás fórum

üzenetek

hozzászólások


t72killer
(titán)
Blog

Macskát befogni marhanehéz lehet, kilőni se feltétlen 1xerű. Igen, a falu x km-es körzetében nem szabad pufogtatni, de ha az azon túli részt tudnák kóbormacskátlanítani, akármilyen módszerrel, az is nagy eredmény lenne. De egyelőre ott tartunk hogy az értékes zsákmányállat+jóval könnyebb célpont vaddisznópopulációt se nagyon tudják kordában tartani. Kevés a vadász :F ?

[ Szerkesztve ]


Szevam
(aktív tag)
Blog

Tartotta is a mondás: "Átmegyek a vizsgán, mint vaddisznó a Kálvinon". Én élveztem, hogy egy kis természet beszabadult ebbe a koszos városba :U


t72killer
(titán)
Blog

Az, hogy a természetes populációjuk visszaáll, mindenképp dícséretes (+bónusz ugye a plusz bevétel a vadásztársaságoknak), de tudtommal farkas/medve hiányában már többen vannak.


Szevam
(aktív tag)
Blog

Hű, lemaradtam valamiről :F

Egyéb: Komárom környékén észrevettem, hogy a szélerőművek alá napelemeket telepítettek (mintha tavaly nem láttam volna). Elgondolkodtam, hogy vajon miért célszerű? Talán azért mert alul felmelegíti a levegőt ami felfele száll...De van annyira erős áramlás hogy a szélerőmű lapátját mozgatni tudja?


Szevam
(aktív tag)
Blog

Egy másik kérdésem.

Szerintetek hol lehet megtalálni azt, hogy egy motor milyen hatásfokkal ereget magából CO2-t? Mert azt értem, hogy 1 mol benzin (oktán) elégetésénél 16 mol CO2 keletkezik, de ez csak akkor van ha az égés tökéletes. Viszont egyik motorban sincs tökéletes égés. Van erre valami ötletetek? (Közben böngészek a neten jómagam is)

[ Szerkesztve ]


Rive
(veterán)
Blog

Ha valaki szeret számolni, akkor a motor (valamely teljesítményhez tartozó) részletes szennyezőanyag-kibocsátásából és fogyasztásából valszeg elő lehet ezt vakarni, de jellemzően nem sok értelme lenne.
Mi az, amire igazából választ keresel?


t72killer
(titán)
Blog

Ha jól rémlik, a tökéletes Otto motor hatásfoka (=mechanikus teljesítmény/kémiai égéshő) valahol 30% környékén van, de majd kijavít valaki.

A gyakorlati számokhoz pedig legjobban a mért fogyasztás (arányos CO2)/megtett km aránya a kérdés. Legutóbbi nagy utunkon pl a családot 1200km-re vittem 53liter dízellel(!). Lehet számolgatni :R . 3db repjegynél tuti környezetbarátabb.


t72killer
(titán)
Blog

NYT: az élelmiszerellátást fenyegeti a klímaváltozás.

hosszú cikk, de pl kifelejti a totálkár felé rohanó korallzátonyokat, amik embermilliókat láttak el hallal. És persze a szitut fokozza, hogy a nyomorországok még mindíg 3+os termékenységi rátával szaporodnak.

[ Szerkesztve ]


Szevam
(aktív tag)
Blog

Mivel nincs műszerem amivel mérni tudnék, szeretném kiszámolni, hogy a kisautóm mennyit pöfékelhet, mondjuk 1 óra alatt, ha a városban vagyok.

A paraméterek amiket tudom, hogy figyelembe kell vennem:
- euro norma
- literenkénti fogyasztás
- motorteljesítmény 50 km/h-nál
- benzin oktánszám (ált 95)
- ??

(#30) t72killer : Köszi

[ Szerkesztve ]


Rive
(veterán)
Blog

Sajnos, ez reménytelen. A fogyasztás az ~ egy megbízható adat, de számításhoz a konkrét járgány tulajdonságai és az adott időszak teljes információanyaga alapján kellene integrálni, hogy egy középsz@r eredményt kapjunk.

Nemrég bukott elő ugye az autógyárak 'optimalizálási' kísérletei alapján, mennyire nem passzol az euro-norma tesztrutinja a valósághoz...


t72killer
(titán)
Blog

A műszered a benzinkút literszámlálója és vagy az órád (L/h fogyi) vagy a km-számláló (L/100km). A literből meg megvan a CO2. Ennél valósabb mérés nem létezik!

[ Szerkesztve ]


Szevam
(aktív tag)
Blog

Na ezért akartam kikerülni a mérést, mert rengeteg hibalehetőség van a mérés elméletében illetve a mérőeszközben.

Azért megpróbálom nagyjából megközelíteni:

Tegyük fel, hogy tökéletes égés van, 100-as oktánszámú benzint tankoltam, ekkor feltételezem hogy csak C8H18 van benne. Mondjuk azt, hogy 7 litert fogyaszt a kocsim 100 km alatt.

C8H18 + 12,5O2 = 8 CO2 +9H2O Tehát 8 mol, így adódik, hogy ~352g CO2 keletkezik. Sűrűsége 703kg/l. 1 mol oktán az 114 g. Vagyis 6,17 mol oktán van egy 1 liter benzinben (oktánban). 7 lityóban 43,17 mol oktán, amiből 345, 36 mol CO2 lesz, ami 121566,72 g vagyis ~122 kg-ot tol ki, ha 100 km-t megyek. Ha évente beleteszek 10000 km-t, akkor évente ~12200 kg-ot bocsát ki.

Ha azt számolom, hogy nem ég el teljesen, mondjuk 50%-ból egyéb gáz, korom lesz akkor is ~ 600g-nál tarunk.

Ez alapján a cikk alapján: Azt gondolom valamit elszámolhattam, bár az autó 16 éves (euro3).

Légyszi csapjatok le, ha valahol elcsesztem még nem találtam meg hogy hol, de keresem :D :R

[ Szerkesztve ]


t72killer
(titán)
Blog

Lehet így számolgatni, de nincs sok értelme. Kb mintha az aktuális hőmérsékletet próbálnád levezetni a nap intenzitásából és mindenféle termodinamikai modellből, ahelyett, hogy kinéznél a hőmérőre.

Ami kell az a benzinkúti számlád, a km-számláló és az üzemanyag széntartalma (ezutóbbi neten nagyjából kikereshető).


sepsi0
(őstag)

Szia!

Bocs csak olvasgatok, ami nem tiszta nekem, hogy 7l benzinből (kb 5kg), hogy lesz 122kg Co2?


Szevam
(aktív tag)
Blog

Az oktán sűrűségét vettem alapul, ami 703kg/l. Feltételeztem azt, hogy ha 100-ast tankolok bele akkor csak oktán van benne.


Szevam
(aktív tag)
Blog

Hüpsz ez irreális :D. Akkor nem kg hanem g. Ujraszamolom majd :D köszi

[ Szerkesztve ]


sepsi0
(őstag)

:D
Nem vagyok vegyész, sőt diplomás sem. Középsuli is rég volt, de erre felfigyeltem. Mostanában kezdett igazából foglalkoztatni a "lábnyomom", ha ez a Co2 mennyiség igaz lenne, akkor letenném a kocsit, bár a munkámhoz is kell. A paraszti eszem jelzett, hogy nincs ez így jól.
Mindenki hibázhat, emberek vagyunk. :R

üzenetek