Objektívek topikja - Digitális fényképezés fórum

üzenetek

hozzászólások


Pompi
(MODERÁTOR)
Blog

Mivel gyakorta ismétlődnek bizonyos kérdések, úgy gondoltuk összegyűjtünk pár dolgot, ami hasznos lehet a topic újdonsült olvasóinak. Fontos kiemelnem, hogy nem célom a szakmai szakszavak felesleges halmozása, valamint a fototechnikai elmélet bonyolult magyarázása. Próbálok inkább -az egyszerűséget szem előtt tartva- konyhanyelven írni.

Az objektívekre két nagyon fontos adat jellemző, melyek alapján rendszerint azonnal be lehet őket sorolni. Ezek az objektív fényerejét és gyújtótávolságát jelző számok.

Fényerő: azon jellemzője az objektívnek, hogy a legtágabb rekesz (blende) állás mellett mennyi fényt enged át. Tulajdonképpen a maximálisan beállítható rekesznagyságról van szó. Minél nagyobb a rekesz mérete, annál alacsonyabb ez a szám. Értelemszerűen a kisebb érték a jobb. Többféleképp is szokták jelölni: f1.8, 1/1.8, stb.
Példa: egy f1.8-as fényerejű optika több fényt enged át teljesen nyitott rekesznél, mint egy f4-es.

Itt térjünk ki Roboter kolléga pontosítására a szakmaiság nevében:
" A fényrekesz, pontosabban az általa meghatározott pupilla nem fényáteresztést, hanem fénygyűjtő képességet határoz meg. A kettő között a különbség nagyon fontos. Az áteresztés neve transmission, ami szintén létező fogalom, mérik is, és elsősorban a lencsék száma, bevonatok típusa befolyásolja. Az áteresztéssel korrigált fényerő a "T" jelölésű adat a mozgókép objektíveknél. De már a DXOMark is méri, pl. geometriai adat f/2.8, korrigált adat T3.1."

Gyújtótávolság: Meghatározza, hogy a lencse, és az általa összegyűjtött fénysugarak metszéspontja milyen messze van egymástól. Számunkra megfoghatóbb az ehhez kapcsolódó másik fogalom, a látószög, ami azt jelzi, hogy a szemünkkel érzékelt látvány mekkora részét képes az objektív az érzékelőre rajzolni. Minél kisebb a gyutáv, annál nagyobb a látószög. Az emberi szám kb ekv 50mm-es gyújtótávolsággal rendelkezik. Az ez alatti fókusztávolságú objektívekkel nagyobb képrészletet tudunk rögzíteni, mint amit egy emberi szemlélő látna. Értelemszerűen ennek a fordítottja is igaz: egy teleobjektívvel a szemünkkel érzékelt látvány csak egy részét fogjuk tudni megörökíteni.


Látószög ábra

Megkülönböztetünk fix és zoom objektíveket. Zoom objektívek esetén értelemszerűen két számból álló tartomány lesz majd az objektíven, melyet átfogásnak is szoktak nevezni. A gyújtó-(vagy fókusz-) távolság mérőszáma a milliméter.
Példa: 17-50mm (zoom), 35mm (fix)

Objektívek (ekv) gyújtótávolság szerinti besorolása
8-15: halszem
12-21: extra nagylátószög (uwa: ultra wide angle)
21-27: erős nagylátószög
27-34: nagylátószög
34-40: enyhe nagylátószög
40-50: normál (az emberi szám látószögéhez ez áll a legközelebb)
50- 70: kis teleobjektív (portré)
70- 150: teleobjektív
150- : erős teleobjektív

A fenti felsorolás csak irányadó, továbbá nem tartalmazza a makróobjektívek tartományát, hisz ezek inkább a kialakításuk miatt (nagyítás, közelpont) nyerik el a makró tulajdonságukat, nem pedig egy adott gyújtótávolság miatt. Általánosságban elmondható, hogy a normál és portréobjektív fókusztávolsága jellemző rájuk.

Ekvivalens (ekv) gyújtótávolság: a fotózásban alapul a kisfilmes rendszert szokták venni. A hobbi és amatőr vázak kisebb érzékelővel rendelkeznek, mint a 35mm-es filmkocka, ezért esetükben egy szorzót kell alkalmaznunk, hogy megkapjuk a valódi (azaz az ennek megfelelő ekvivalens) gyutávot. Ez Nikonnál 1.5, Canonnál 1.6.
Példa: egy DX-es Nikon vázra szerelt 35mm-es fix objektív ekv 52.5mm-nek felel meg.

Egyéb jelölések
Az objektíveken a fent taglalt mérőszámokon kívül egyéb betűjelekből álló rövidítések is lehetnek, melyek a felépítésükre, szolgáltatásaikra utalnak. Ezek a következőek:

A - Pentax: mint az M széria, de a rekeszgyűrűn A állás is van (a rekeszérték a vázról is vezérelhető)
AD (Anomalus Dispersion) - Alacsony színszórású lencsetagot tartalmaz
AF-D (AF with Distance) - Távolság infót is ad a váznak
AF-S (AF with SWM) - Ultrahangos élességállítás. Lásd SWM
AL - Aszférikus lencsetag
AI (Auto Index) - Manuális Nikkor objektív
AI-S (Auto Index Shutter) - Manuális Nikkor objektív
APO (Apochromatic Lens) - Alacsony színszórású lencsetagot tartalmaz
AS (AntiShake) - Érzékelőbe épített képstabilizáló rendszer
AS (Aspherical Lens) - Aszférikus lencsetag
ASL (Aspherical Lens) - Aszférikus lencsetag
ASP (Aspherical Lens) - Aszférikus lencsetag
CA (Circular Aperture) - Körformára alakított blende
CONV (APO Conversion Lens) - EX profi telekonverter
CRC (Close Range Correction) - Közelkép korrekció
D (Distance Info) - Mélységinformációt ad át a gépnek az objektív
DA - digitális vázakra optimalizált
DA L - "könnyített" DA, nincs rekeszgyűrű, quick-shift, a bajonett műanyag, napellenző nincs hozzácsomagolva
DC (Defocus Control) - Az életlenségi mező kontrollálható vele
DC (for Digital Cameras) - Kisebb képkör, digitálisra tervezve
D FA - digitális és filmes vázakra is optimalizált
DG (DiGit Full frame) - digitálisra tervezve
Di (Digitally Integrated Full frame) - digitálisra tervezve
Di-II (Digital Only) - Kisebb képkör, digitálisra tervezve
DO (Diffractive Optics) - Különleges felületkiképzésű objektív
DX - Kisebb képkör, digitálisra tervezve
ED (Extra Low Dispersion) - Alacsony színszórású lencsetagot tartalmaz
EX (Excellence) - Sigma profi csiszolású objektív
F - Pentax: mint az A széria, de autofókuszos ("csavarhúzós", a váz motorja hajtja)
FA - Pentax: az F széria továbbfejlesztése, a vázzal történő kommunikáció fejlettebb
FAJ - Pentax: "butított", olcsó FA; nincs rekeszgyűrű, több a műanyag
FC (Focus Clutch) - AF/MF kapcsoló
FE (Floating Element System) - Lebegőpontos lencserendszer
FLD ("F" Low Dispersion) - Továbbfejlesztett Low Dispersion (LD) lencsetag
FO (One Touch Focus Clutch) - Lásd: Full Time Manual Focus (FTMF)
FTMF (Full Time Manual Focus) - Az AF kézzel bármikor kézzel felülbírálható
Fish-eye - Halszem objektív
G - Blendét gépvázról vezérli
HSM (Hyper-Sonic Motor) - Ultrahangos élességállítás
IF (Internal Focus) - Belső élességállítás
IS (Image Stabilization) - Képstabilizátor
K - Pentax: az eredeti, K bajonettes objektívek, fém és üveg mindegyik,
a fókuszálás és fénymérés csak manuális
L (Luxury) - Canon profi csiszolású objektív
LD (Low Dispersion) - Alacsony színszórású lencsetagot tartalmaz
Limited - Kiemelkedő minőségű, fém és üveg, fix gyújtótávolságú objektívek
M - Pentax: a K szériához hasonló, de általában kisebb és könnyebb manuális objektívek
M/A (M/A mode) - Az AF kézzel bármikor kézzel felülbírálható
Macro - Makró objektív Közelképre fejlesztett és korrigált rajzú objektív
MC (Multi Coating) - Többrétegű tükröződésmentesítő lencsebevonat
Micro = Macro Lásd Macro
OIS (Optical Image Stabilizer) - Optikai képstabilizátor
OS (Optical Stabilizer) - Képstabilizátor
PC (Perspective Correction) - Perspektíva korrekciós objektív
PZD (PieZo Drive) - A PZD motor egy újabb technológiát alkalmaz, melynek köszönhetően a standing wave kategóriába sorolható.
Reflex - Tükörobjektív
RF (Rear Focus) - Hátsó élességállítás
SIC (Super Integrated Coating) - Speciális többrétegű lencsebevonat
SLD (Super Low Dispersion) - Alacsony színszórású lencsetagot tartalmaz
SD (Super Low Dispersion) - Alacsony színszórású lencsetagot tartalmaz
SDM - Objektívbe épített ultrahangos fókuszmotor
SP (Super performance) - Tamron profi csiszolású objektív
SWM (Silent Wave Motor) - Ultrahangos élességállítás
TS (Tilt-Shift) - Perspektíva korrekciós objektív
UD (Ultra Low Dispersion) - Alacsony színszórású lencsetagot tartalmaz
USM (UltraSonic Motor) - Ultrahangos élességállítás
VC (Vibration Compensation) - Képstabilizátor
VR (Vibration Reduction) - Képstabilizátor
WR - Időjárásálló, szigetelt kivitel
XR (Extra Refraction) - Kisebb átmérőjű objektív azonos fényerő mellett
XS - A K-01 vázhoz tervezett (de minden K bajonettes digitális vázon
használható), extra kis méretű pancake objektív
ZA - Sony bajonettes Carl Zeiss objektív
ZF - F bajonettes Carl Zeiss objektív
ZF - F bajonettes Carl Zeiss objektív, elektronikus CPU-val
ZH - Carl Zeiss féle Sinar objektív
ZK - K bajonettes Carl Zeiss objektív
ZM - M bajonettes Carl Zeiss objektív
ZS - M42 bajonettes Carl Zeiss objektív
ZV Hasselblad kamerákhoz fejlesztett Carl Zeiss objektív

A két legfontosabb jellemzőjük az objektíveknek a beépített autófókusz motor és az optikai képstabilizátor. Ez utóbbira –gyártótól függően- több jelölés is lehet: VR, VC, OS, stb.
Nikkor rendszer esetén az objektívbe épített autófókusz motort az AF-S jelzi. Sokan tévesen a G jelzést szokták ilyenkor emlegetni. Természetesen a sima AF jelzésű optikákkal is lesz autófókuszunk, de csak abban az esetben, ha a vázban van AF motor.

A tele tartomány
Amennyiben nem elégszünk meg a maximális gyújtótávolságával a teleobjektívünknek, lehetőség van többszöröző telekonverter lencsével kitolnunk azt. Ez a váz és az objektív közé, vagy az objektív végére kerül. Jellemzően 1.4, 1.7, 2, 3 szorosára nagyíthatja az objektív által rajzolt képet.
Példa: egy 70-300mm-es objektív teleobjektív egy x2-es telekonverter felszerelése után 140-600mm-es zoomtartománnyal bír majd.

Hátránya a megoldásnak, hogy mind a fényerő, mind a képminőség csökken.
x1.4 telekonverter – 1 FÉ veszteség
x1.7 telekonverter – 1.5 FÉ veszteség
x2 telekonverter – 2 FÉ veszteség
x3 telekonverter – 3 FÉ veszteség

A makrózásról
Amennyiben nem szeretnénk komolyabb összeget kiadni makróobjektívre, lehetőségünk van több alternatív megoldásra is:
1. Előtét lencse: Az objektív szűrőmenetére csavarható, vagy egyéb módon rögzíthető nagyító lencse. Akár a telekonverterek esetében itt is többféle nagyítással ( 1,2,3-as dioptria) találkozhatunk. Hátrányuk, hogy képminőségromlást, vinnyettálást okozhatnak. Az előtétlencsék hosszabb
gyútávokon (50-70 mm felett) működnek rendesen. Ajánlot termékek: Raynox DCR-150 és DCR-250, Canon 250D, 500D.
2. Közgyűrűsor: A makró közgyűrű az objektív és a váz közé kerül. Figyeljünk rá, hogy olyan eszközt szerezzünk be, amin vannak érzékelők, így működni fog a fénymérés és az autófókusz is. A közgyűrűk vastagságának a változtatásával tudjuk a nagyítás mértékét növelni. Mivel plusz optikai tagot nem tartalmaz, nem rontja a képminőséget, ám hátránya hogy csökkenti a fényerőt.
3. Fordított objektív (fordítógyűrű): Ez lesz a legolcsóbb módja a makrózásnak. Két verziója is ismert. Az egyik esetben a váz és az objektív közé kerül a fordítógyűrű. Ekkor nem lesz fénymérésünk és autófókusz. A másik esetben a felszerelt objektív szűrőmenetére kerül a fordítógyűrű, mely a másodikként használt objektívet –szintén a szűrőmenetén keresztül – rögzíti a szerelékre. Ekkor a különböző információk (AI, AF) átadódnak a váznak, de feltehetően korrigálni kell majd ezeket; továbbá a másodlagos objektíven manuálisan kell megoldani a rekeszelést.

Szűrők
Többféle szűrőfajta létezik, de a leggyakrabban 3 típusukkal lehet találkozni: uv-, nd – és polárszűrő. Jelen írásnak nem feladata az ezekre való kitérés, de összességében elmondható, hogy csak minőségi gyártó (Hoya, B+W, Marumi, stb) termékeit használjuk, máskülönben a rendszerünk optikai jellemzői csökkenni fognak. Az áruk a méretűkkel arányosan nő.
Az objektívek vonatkozásában figyelnünk kell arra, hogy az objektív élességállítása külső vagy belső (IF), különben a cpl szűrők használata megnehezülhet.

Milyen objektív kell nekem?
Általános felhasználás, utazás: nagy átfogású zoomok (utazúm :) ), pl: Nikkor 18-105/3.5-5.6 VC Tamron 18-270/3.5-6.3, Canon EF-S 18-200/3.5-5.6 IS, Tamron AF 18-250 Di-II, Sigma 17-70/2.8-4 Macro OS HSM.
Tájfotózás: nagylátószögű és általános objektívek, pl Tamron 17-50/2.8, Nikkor 35/1.8, Tokina 11-16/2.8 AT-X, Sigma 10-20/4-5.6 EX DC HSM, Tamron SP AF 17-50/2.8 XR Di II LD IF, Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS.
Személyek fotózása (portrézás): lehetőleg fix objektívek, pl Nikkor 50/1.8 (egész alakra), Nikkor 85/1.8 és Tamron 90/2.8 (felsőtest, fejportré) , Canon EF 70-200/xL (IS), Canon EF 135/2L, Canon EF 85/1.8, Sigma 50/1.4, Tamron 28-75/2.8, Canon EF 24-70/2.8L (II), Sigma 24-70/2.8, Sigma AF 50/1.4 EX DG HSM.
Állatok fotózása: nagytele tartomány zoom objektívjei, Pl Tamron 70-300/4-5.6 VC, Sigma 70-200/2.8, Nikkor 70-300/4-5.6 VR (vadállatok esetén szükséges lehet 400 fölötti fókusztávolság, telekonverter), Canon EF 55-200 IS/3.5-5.6, Canon EF 70-300/4-5.6 IS, Canon EF 100-400/4-5.6L, Sigma AF 120-300/2.8 APO EX HSM DG OS.
Rovarok, kis mütyürök: makróobjektívek, pl:Tamron 90/2.8, Sigma 105/2.8, Canon EF 100/2.8L IS, Sigma 150mm f2.8 APO Macro DG EX HSM, Canon EF 100/2.8, Canon EF 60/2.8.
Fotózás beltérben: nagylátószögű objektívek, : Canon EF-S 17-55/2.8 IS, Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS, Tokina 11-16/2.8 AT-X, Sigma 10-20/3.5 EX DC HSM.
Tárgy-, ételfotózás: fix alapobjektív és kistele tartomány, makro lencsék: Nikkor 35/1.8, Nikkor 50/1.8, Tamron 24-70/2.8, stb

Ajánlott Nikon objektívek
Nagylátó: Tamron 10-24/3.5-4.5, Tokina 11-16/2.8, Sigma 10-20/4-5.6
Alapobjektív: Nikkor 18-105/3.5-5.6 VR, Nikkor 35/1.8, Tamron 17-50/2.8 (VC nélküli), Tamron 24-70/2.8,
Teleobjektív: Tamron 70-300/4-5.6 VC, Sigma 70-200/2.8, Tamron 90/2.8, Sigma 105/2.8, Nikkor 85/1.8
Makróobjektív: Tamron 90/2.8, Sigma 105/2.8

Ajánlott Canon objektívek
Nagylátó: Tokina 11-16/2.8 AT-X, Sigma 10-20/4-5.6 EX DC HSM, Sigma 10-20/3.5 EX DC HSM.
Alapobjektív: Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS, Tamron SP AF 17-50/2.8 XR Di II LD IF.
Teleobjektív: Canon EF 55-200 IS/3.5-5.6, Canon EF 70-300/4-5.6 IS, Canon EF 70-200/xL, Sigma 70-200/2.8.
Makróobjektív: Canon EF 100/2.8L IS, Sigma 150/2.8 APO Macro DG EX HSM, Canon EF 100/2.8, Canon EF 60/2.8.

Ajánlott Pentax objektívek
Halszem: Pentax DA 10-17/3.5-4.5, Sigma 15/2.8
Nagylátó: Sigma 12-24/4.5-5.6, Sigma 10-20/4-5.6, Tamron 10-24/3.5-4.5, Pentax 12-24/4, Pentax DA 21/3.2 Limited, Pentax DA 14/2.8
Alapobjektív: Pentax DA (L) 18-55/3.5-5.6 (WR), Pentax DA 16-45/4, Tamron 17-50/2.8, Pentax DA 35/2.4, Pentax DA 17-70/4, Sigma 17-70/2.8-4, Pentax DA 18-135/3.5-5.6
Portré: Pentax DA 50/1.8, Pentax FA 50/1.4, Pentax DA 40/2.8 Limited, Pentax DA 40/2.8 XS, Pentax DA 70/2.4 Limited
Teleobjektív: Pentax DA (L) 55-300/4-5.8, Tamron 70-300/4-5.6, Sigma 70-300/4-5.6 APO, Tamron 70-200/2.8, Sigma 70-200/2.8 HSM
Makróobjektív: Sigma 50/2.8 Macro, Tamron 90/2.8 Macro, Pentax DA 35/2.8 Macro Limited, Pentax D FA 100/2.8 Macro WR

Használt objektív vásárlása

A fotótechnikában teljesen elfogadott a használt termékek vétele. Alapvetően a szakszerű használat nem csökkenti számottevően ezen eszközök műszaki állapotát, ellenben az árukra roppant kedvező hatással van.
Mivel sajnos ezeket is előszeretettel vadásszák a tolvajok, ezért minden esetben a sorozatszám ellenőrzéssel kezdjünk az alábbi oldalakon: regisztrald.hu, loptak.hu, index fórum!

A következőket nézzük minden esetben jó alaposan meg:

1. Frontlencse állapota: A rossz tárolási körülmények miatt előfordulhat gombafertőzés, mely –amellett, hogy a lencsebevonatokat károsítja- a képalkotást is rontja. A kisebb karcok nem befolyásolják a képminőséget.
A legtágabb blendeállás mellett nézzünk át az objektíven egy gyengébb fényforrás felé. Tökéletesen felfedezhető a legkisebb hiba is.

2. Autófókusz működés: Tesztábrával vagy térben átlósan elhelyezett mütyürökkel állványról hajtsuk végre. Ne liveview nézetben legyünk, mert a kontrasztalapú AF a működési elvéből adódóan pontos lesz. Amennyiben garanciális még az objektív némileg fellélegezhetünk, mert ez esetben az autófókusz kalibrálását a szerviz ingyenesen elvégzi.

3. Bajonett, érintkezők állapota: Ezek azok a részek, amik segítségével az objektív a vázhoz csatlakozik és kommunikál. Figyeljünk rá, hogy ezek pontosan érintkezzenek, ne lötyögjenek, ne legyenek sérültek vagy deformáltak!

4. Zoom és fókuszgyűrű: Csavarjuk el őket a végállásokig. Figyeljünk rá, hogy a futásuk egyenletes, sima legyen! Ne szoruljon sehol. Bizonyos objektíveken gumiborítást kaptak ezek a gyűrűk, amik az évek során megnyúlhattak. Ezek ugyan nem befolyásolják az üveg működését, de alkudozásra adhat okot, hisz a későbbi cseréje bizony pénzbe fog kerülni.

5. Decenteresség: Az objektívek ideális esetben középen adják a legélesebb képet. A középponttól távolodva a képe egységesen lágyul. Ha olyat fedezünk fel, hogy valamelyik irányba haladva nagyobb az élességvesztés, akkor az objektív decenteres. Ehhez a képalkotás síkjára merőleges tárgyat válasszunk tesztképnek – mondjuk egy ház falát.

6. Blenderendszer: Kézzel vagy vázról vezérelve ellenőrizzük, hogy megfelelően megtörténik-e a rekeszelés. Szemrevételezhetjük azt is, hogy nem látunk-e a lamellákon, a környékükön olajszennyeződést.

7. Kapcsolók, stabilizátor működése: A vázra szerelve ellenőrizzük, hogy a kapcsolók valóban működnek-e. A stabilizátort legkönnyebben a reciprok szabály alatt kicsivel kitartott objektív esetén tesztelhetjük.

8. Általános állapot: Kotyog, zörög-e az objektív? Az AF motor működés közben nem ad ki egészségtelen hangot?

Bizonyos konstrukcióknál előfordulhat, hogy mozgatásra kotyogó érzetet kelt az objektív. Esetükben, ha más hibát nem találunk, ez nem feltétlenül jelent rosszat.

Az esztétikai állapot nem befolyásolja az optika képalkotási képességét, de mindig remek lehetőséget nyújt az üveg árának a letornászására. :)

Nagyobb gyártok oldalai
Nikkor, Canon, Tamron, Sigma, Tokina

Általános objektívtesztelő oldalak
www.photozone.de
www.photodo.com
www.lenstip.com
www.slrgear.com
www.dxomark.com

Felhasználói vélemények: Pentax, Sony/Minolta, Canon/Nikon/Tamron/Tokina/stb

Az információk összeszedését és a hozzászólás szerkesztését aleister követte el, a Canonos objektíveket *Ropi*, a Pentax objektíveket pedig csakb fórumtárs gyűjtötte össze.

Előzmények itt:
Objektívek - Archívum I. [link]

[ Módosította: TayRol ]


Hydra SR
(addikt)

Kicsit off de nem teljesen:

Dtomi (erre válasz: [link]):
Én is azt tapasztaltam a Pálvölgyiben, amit már j.bravo is említett korábban, hogy lekezelőek. Úgy vettem észre, hogy aki nem nagyon drága cuccokkal megy, tehát nem várható, hogy a későbbiek során is el fog ott költeni tíz-százezreket, azzal bánnak így. Aki kompaktot vesz az általában max. valami olcsó állványt, meg egy UV, esetleg egy polárszűrőt vesz még hozzá oszt annyi, ők meg ezzel nem akarnak foglalkozni. Értem az álláspontjukat de gusztustalannak tartom, hogy egész Magyarországon az a divat, hogy ha ő megkeresi a pénzét azzal, hogy csak egy réteget szolgál ki akiket a legkényelmesebb, akkor csak azokat szolgálja ki. Ha az ország fizetőképes lakosságának a fele 40-es farmert hord akkor kizárólag 40-est rendelnek, a másik fele meg le van sz****. Nem divat lelkiismeretesen szolgáltatni, csak meggazdagodni könnyen. Azért tehetik meg mert mindenki ezt teszi, nincs konkurrencia és a fogyasztóvédelem sem mászik a nyakukra érte (részben azért, mert az emberek be sem jelentik). Akinek persze a 40-es a mérete az elégedett és észre sem veszi a bibit. Vagy az is hasonló, hogy Szentendrén az összes étterem bezár nyáron, hétvégén is legkésőbb este 10-kor. Fél 11-kor az egész város kihalt, Bp-től 8km-re egy jó adottságokkal rendelkező, felkapott turistaváros mert az éttermek már megkeresték a haszon 80%-át, a város meg le van sz****. A külfüldiek gyámoltalanul bolyongnak az üres utcákon, működő éttermet, kocsmát keresve és alig akad de az is dugig van és általában lepukkantabbak azoknál amik már bezártak 10-kor. És ez a remek adottságokkal rendelkező, népszerű, művészetéről is híres város úgy el van adósodva mint az állat. Én nem engedném, hogy aki éttermet nyit, az bezárjon éjfél előtt nyáron. Azt sem engedném, hogy aki fotós boltot nyit az lekezelően bánjon azokkal akik csak egyszer-kétszer vásárolnának náluk kisebb összegekért. Tessék kiszolgálni a vevőt vagy ne legyen kereskedő. Az ország imázsát is rontják az ilyenek, de az a nagyobbik baj, hogy mi meg itt élünk. Egy jól működő fogyasztóvédelem kéne megfelelő hatáskörrel, meg az emberek bizalma, hogy ha szól nekik, teszik a dolgukat és seggberúgják a féreg hozzáállású kereskedőt.
Azzal viszont egyetértek, hogy profik, értenek hozzá. Meg is kérik az árát de ez még rendben lenne, legyen drága és profi, olyan is kell. De szolgáljon ki minden vevőt akit tud, ne nagyképűsködjön. Én pl. a kompakt időszakos rossz tapasztalataim után akkor se megyek vissza hozzájuk többet, ha egyszer véletlenül jól menő, hivatásos fotós leszek és milliós nagyságredben vásárolok.
TM-mel nincs tapasztalatom.

[Szerkesztve]


mittu
(csendes tag)

heló
részben objektív csak, de kérdeznék...
azt hittem, hibás a kitben lévő 18-55. néhány képen (csak eredeti méretben látható) kis piros pixeleket fedeztem fel, amik rettentetesen zavarnak. gondoltam hibás az obi, félretettem, majd szervíz lesz belőle. ma fotóztam végig egy előadást egy másik obival, és az _összes_ képen ottvannak a piros pixelek. tehát a géppel lesz vmi.

kérdezem én: a por képes ilyet produkálni, avagy vmi nagyobb gebasz lehet?
egy kicsit sem vagyok nyugodt. programal persze eltüntethető, de nem akarok végignyalni többszáz / ezer képet. és _ne_ legyen hibás.
előre is kösz
m

[Szerkesztve]

[Szerkesztve]


Hydra SR
(addikt)

Ha hosszú záridős képeken jelenik meg akkor ez sajnos természetes jelenség, az objektívhez semmiképp nem lehet köze, sem a porszemekhez. A szenzor elkezd melegedni és megjelennek ezek az ún. hot pixelek. Eltávolítani számtalanféleképpen lehet, meglehetősen könnyű és veszélytelen művelet ha nem túlzod el a zajszűrést. A legprofibb, ha ugyanilyen beállításokkal csinálsz egy másik képet letakart objektívvel és keresővel, majd a rendes képből kivonod a sötét képet, így szinte hajszálpontosan csak és kizárólag a hot pixeleket szedi le 100%-osan.
Ha rövid záridővel is megjelennek akkor az valószínűleg szenzorhiba, irány a szerviz. Por nem csinál piros pixeleket.

Szerk: ha felnyomod a fényérzékenységet (vagy az automatika nyomja fel), aminek ISO érték a neve a gépben, akkor ezek szaporodnak és egyre rövidebb záridőn is megjelenik, természetesen csak addig, amíg fel van nyomva, tehát nem tesz kárt a gépben. Ha egy előadáson fotóztál automata módban kevés fénynél akkor ez megeshet. Leméretezéssel a nagyja el szokott tűnni.

[Szerkesztve]


Hydra SR
(addikt)

Esetleg mutathatnál egy ilyen képet, akkor könnyebb megítélni a hiba okát.


Jinxx
(senior tag)

A számból vetted ki a szót, nem is ragozom tovább (profik, drágák, és ha látják rajtad h amatőr vagy bunkók), Dtominak biztos ''szimpatikus'' az arca és azért bántak vele így. Még egy sztori: Ugyanakkor amikor a Fujit akartam kipróbálni, egy csávó vagy 30 tekercs dia előhívásáért hagyott ott orbitális összeget, mondanom sem kell, hogy ki volt nyalva a segge rendesen. Én is köszönöm, vásárlok máshol.


D4rkm4n
(őstag)
Blog

A legdrágább hely szerintem akkor is a Photo Hall. (Legalábbis itt Székesfehérváron.)

Míg neten a 350D-t megkapod 145k körül, addig ott 199.000Ft!!


Még egy kérdés az 50mm /f1.8-ra vonatkozólag: ezt leginkább mire lehet használni? Az igazat megvallva semmit nem tudok a fix ubikról... :(


Dare2Live
(nagyúr)
Blog

fixet uarra lehet használni mint a zoomot... Elnem hiszed: Fényképezni vele.
Fixek jellemző előnye a zoomoknál nagyobb fényerő és a nagyobb élesség, kissebb aberációk, distortion....
Hátránya, hogy nem zoom. Amikor van idő tökölni pl portré, tájkép.... a legjobb választás egy jó fix.

50/1.8at azért szeretik anniyan Canon/nikonnál mert olcsó és optikaliag nagyon ottvan.


biggamer
(veterán)

'' fix ubikról '' . :DDD

Szerintem az, amikor már egy bizonos méret felett nem növekszik a hosszúságuk, hiába esik az eső. :D ;)


D4rkm4n
(őstag)
Blog

Valahogy sejtettem hogy nem hagyod ki a poénjaidat! :)


D4rkm4n
(őstag)
Blog

Köszi a felvilágosítást! :R


Dtomi
(őstag)

Vagy lehet profinak néztek :B de én anno a 828-hoz is vásároltam rengeteg baromságot és ott is előszedtek nekem vagy 10féle polar cirkulart pedgi 58as szűrőmáretbe nem napi bevétel sztem...
Szóval én szeretek ott vásálni. De jó tapasztalataim vannak azt artwork-nél is és a ccs-el is és a mpixel-el. ezek fotós boltok itt amit kérdezel 97% ban kapsz helyes választ
Amiket nagyon utálok és többet nem megyek az edigital az AVplanet és a hasonló nem fotós hanem tv-mosógép-porszívó-fényképező ''nagykerek'' [kép] itt kérdezhetsz vagy bármit csinálhatsz úgyis flegmák lesznek. + hülyeséget beszélnek. [kép]


Ijk
(nagyúr)

Már egy jó ideje használom a mindenki által dícsért és szeretett nikon 50 1.8-at, de igazság szerint nem látok szignifikáns különbséget a 18-70-es 50mm-hez képest. Méghozzá annyira nem, hogy 100% croppon is minimális a különbség, F 4,5-ön természetesen. Namármost persze egy nagyfényerejű obiról van szó, de azért valjuk be kb f3,5 alatt igen gyengécske. Persze én már csináltam vele kiváló portrét f2.8-on, persze azért ne nagyítóval nézegessük. Szóval nekem úgy tűnik 50mm-es fixben így az 50 1.4 a nyerő, még az árkülönbség ellenére is, mivel nagy rekeszen sokkal használhatóbb az 1.8-nál, ha kevés fényben kell fényképezni, egyébként meg ott a 18-70-es aminek nagyon jó az élessége 50mm-en.


Peeter
(csendes tag)

Sziasztok!

Kérdésem lenne, hogy Pentax K10D-hez milyen obit vegyek? Olvastam most ezt a sigma 24-70-est néztem a sigma 18-50 vagy esetleg valami teljesen más alternatíva? 100, max 150 amennyit rászánok. Előre is köszi!

Peeter


adik
(őstag)

mire használnád?


Peeter
(csendes tag)

Kit obi helyett venném. Igazából amit majd nagyon szeretnék az egy 50-500-as Bigma. Csak ugye az többe van. Meg kéne valami ''induló'' is. Szeretnék portrézni természetfotózni, állatok... makro. Szóval ha minden jól megy és nyerek a lottón, akkor mindenféle obim lesz, szinte minden célra mert szinte mindent szeretnék fényképezni.


adik
(őstag)

kit obi helyett Bigma??? Biztos vagy te ebben-abban? Átfogásban ott kezdődik az egyik, ahol a másik végződik.

(köv hsz, Zozzant: aztán rájöttem :B )

Amúgy a Sigma 17-70 2,8-4,5 dc macro ebben a kategóriában az egyik legjobb, ha nem a legjobb.

[Szerkesztve]

[Szerkesztve]


Zozzant
(addikt)
Blog

szerintem kitobi helyett akar valamit és még bigmát is szeretne


Peeter
(csendes tag)

Mi a bajod a Sigmával. Az előbb azt olvastam 24-70-es sigmáról, hogy jó cucc. Mellesleg Pentaxhoz sajnos nincs túl sok alternatíva eddig. De én nyitott vagyok, bármely jó és fényerős obira.


Szten Márs
(nagyúr)
Blog

Sztem leírta de ez a baja a bigmával:
''Átfogásban ott kezdődik az egyik, ahol a másik végződik.''
;)


Peeter
(csendes tag)

Akkor kezdjük újra! A legelején. Kicsit hülyének tűnhetek, de annyira nem is vagyok az. :)
Szóval Pentax K10D vázhoz első körben kit obi helyett szeretnék venni valami jó minőségü obit.


Szten Márs
(nagyúr)
Blog

Az említett Sigma 18-70 szvsz :)


biggamer
(veterán)

A 17-70re gondoltál ?


Peeter
(csendes tag)

17-70 Az miért jobb mint a többi? Nem is olyan nagy a fényereje.

[Szerkesztve]


Szten Márs
(nagyúr)
Blog

Igen, természetesen... nem vagyok berúgva, csak közel van a két billentyű egymáshoz :B :DDD
Peeter: 17-70 2,8-4,5 DC Macro. Nem azt mondjuk, hogy űberfényereje van, hanem azt, hogy az adott árkategóriában igencsak toppos. Nagyon jól használható gyújtótáv-átfogás, 1:2,3 (asszem így fejből) leképzés, szóval makróra is elég jó, valamint lehet nem állandó a fényereje, de még így sem rossz, kitobikhoz képest igencsak jó. Meg ami vele készült fotót láttam, igencsak jók voltak.
Persze lehet 18-50 is, annak 1:3-as leképzése van, bár még így sem rossz, cserébe F/2,8 végig, valamint csak-csak EX-es Sigma, nehéz döntés lenne.

[Szerkesztve]


Mercutio_
(félisten)

Nézz be az indexes K10D topicba is [link] látom az itteniben már érdeklődtél :D mellesleg nagy az esély, hogy ott is a 17-70-et fogják ajánlani.

[Szerkesztve]


biggamer
(veterán)

Igen, 1:2.3.
Onnan tudom, hogy nekem is az van. :)
Nagyon meg vagyok vele elégedve, nem bántam meg, hogy megvettem. :C


Szten Márs
(nagyúr)
Blog

Azért én kicsit a Sigma-betegségek miatt félnék tőle, de ha lenne 300 ezrem akkor K10D + 17-70-es Sigma lenne szitne egész biztosan. De tuti összevissza rosálnám magam, h nem lesz e hibás darab.


biggamer
(veterán)

Hááát igen, én jóóót fogtam ki szerencsére. :)


adik
(őstag)

17-70 Az miért jobb mint a többi? Nem is olyan nagy a fényereje.

ennyi pénzért mégis mit akarsz? végig f/1? Nem nagyon van jobb fényerejű zoom-obi azon a polcon, amelyiken ez van. Egyébként az optikai tulajdonságai miatt szeretik inkább.


adik
(őstag)

Az a 18-50 ex azért ~20K-val hosszabb csak-csak, és sztm nem jobb, bár tény, hogy fényerőben jobb menet.


Peeter
(csendes tag)

Én csak arra gondoltam itt hogy pl a 18-50 végig 2.8 ugyan úgy mint a 24-70.


Hydra SR
(addikt)

Az a 17-70 egy igen kellemes zoomátfogás, szintén igen kellemes 2.8-as induló fényerővel, kifejezetten jó makró képességekkel alsó-középkategóriás obihoz képest. Árát tekintve szerintem megéri annak akinek erre van szüksége. Éppen jól eltalálták a számokban mérhető tulajdonságait, nincs is igazi vetélytársa még sokkal több pénzért sem (szégyen-gyalázat minden gyártónak!). Most hogy minőségileg milyen...hát, Sigma obi, Sigma minőséggel. Vagy jót fogsz ki, vagy nem. Egyesek szenvednek vele, mások teljesen elégedettek, megint mások az elején szenvednek aztán kitanulják a használatát és elégedetté válnak.
Mondjuk a Pentax kitobit nem biztos, hogy ilyenre cserélném mert az egy elég jól sikerült kitobi a hírek szerint. Hacsak nem éppen az a többlet kell amit az tud de a kitobi nem.

Emlékeim szerint a Sigmának nem 17-50-e hanem 17-40-e van végig 2.8-as fényerővel. 40mm lóf***ra sem jó szinte, az nem zoom, ezzel az erővel lehetne fix is vagy befejeződhetne már 28-nál is. 55mm is határeset, 70mm már többnyire hasznos, gyakran éppen ennyi hiányzik. És sok jó zoom tele indul 70-ről.
Én azt az elvet vallom, hogy ha már zoom és nem fix, akkor fogja át azt a tartományt amivel egy témakört lehet fotózni obicsere nélkül. Ha meg ráérsz pöcsölni, közelebb vagy távolabb tudsz menni akkor meg fix obit kell föltenni ha van.


Szten Márs
(nagyúr)
Blog

Sigma 18-50 mm F/2,8 DC EX macro:
[link]

Végülis rendezvényeken lehet ez jobban megfelel a célra. Nemrég én is láttam egy embert, akinek a D100-asán ilyen csüngött, és annyira gátlástalanul sikerült megbámulnom a gépét, h megkérdezte, hogy segíthet-e valamiben :D Aztán elbeszélgettünk, D200-at készül éppen venni, valamint elmondta, hogy ebből él (már a fotózásból és főleg különféle rendezvényeken való fotózásból, ha nem értettem félre), szóval annyira nem lehet az sem rossz választás. BTW a fotóstáskájában ott figyelt a 70-200-as VR Nikkor :)

[Szerkesztve]


Hydra SR
(addikt)

Rendezvényfotózáshoz szvsz. látószög, fényerő, jó vaku és megfelelő zoomátfogás kell, nem penge rajzolat.
A rendezvényfotósok ritkán őstehetségek, sőt...tapasztalatom szerint többségében megfelelő anyagi háttérrel rendelkező hobbisták akik végülis elkattintgatnak, az alapokat tudják, a többit megoldja a felszerelés, meg a válogatás a kész képekből. A megfelelő anyagi háttér az induláshoz kell. Magyarországon a következő szempontok alapján választanak fotóst ilyesmihez:
- Melyik a legolcsóbb?
-
-
-
-
-...ja és melyik ér rá akkor?
Tehát aki úgy-ahogy elfotózgat az megélhet belőle.

Az, hogy van jó obija/obiparkja az abból is következik, hogy 1000+1 fotós fórumon mondják meg neki, mi a jó. A többi pénz kérdése.

Nem tudtam, hogy van 18-50 EX is. De úgy rémlik, van 17-40 F2.8 EX is.

[Szerkesztve]


Szten Márs
(nagyúr)
Blog

De harapós vagy ma ;]
Oké, értem, hogy ez az érv nem érv, és mint említettem én is a 17-70-et választanám, csak megjegyeztem, hogy akinek mások a szempontjai annak ez sem lehet xar.
Bár akkor inkább Tamron AF 17-50mm f/2.8 SP XR Di II LD Aspherical [IF] már csak a szép neve miatt is :)
Mod: mégsem mert ez nem lesz Pentaxra...

[Szerkesztve]


Hydra SR
(addikt)

Nem harapni akartam :) csak leszoktam a smiley-zásról, legalábbis ritkábban és kevesebbet teszek, talán emiatt tűnök szigorúbbnak :B

Az S5600 topicban tényleg morcos voltam mert olyan határozottan és felháborodottan beszél hülyeségeket az ember ami nekem sok. Kb. mint a Gálvölgyi-féle ''...a pénzemér', vaze? Háttazé' mán legyen ám jó, de ócsó is legyen vaze!''

[Szerkesztve]


Peeter
(csendes tag)

Ezek után még mindig ott tartok, hogy mit vegyek? Mit vegyek? Szerintem 150-ből már csak lehet valami normálisnak mondható obit venni. Vagy tévedek?


Hydra SR
(addikt)

Ezen én is régóta filózom, én is a Sigma 17-70-re tettem le a voksom bár még nem vettem meg és egyelőre halasztódni látszik, de istenigazából nincs igazi vetélytársa. Nem azért mert annyira jó, hanem csak egyszerűen nincs. Ha valaki ezt meg tudná cáfolni annak én örülnék a legjobban. (Nem, a Canon 17-40 F4L NEM vetélytársa a kisebb fényerejével és zoomátfogásával, rajzolat ide vagy oda :) )
A 17-70-nek minden tulajdonságára igényt tartanék, a fényerőtől az átfogáson át a makró képességekig 1 obiban és akár több pénzt is összegyűjtenék egy obira ami ezt jobb minőségben tudja, de egyszerűen nem látok semmit, még 1 millióért sem.

[Szerkesztve]


Peeter
(csendes tag)

Akkor a következő kérdés, mi a gondd a 18-50-es Sigmával? Az is makro fényereje is nagy. Csak mert keresgéltem róla, de vagy rossz helyen, vagy rosszul, mert nem találtam róla igazán semmit.


Dare2Live
(nagyúr)
Blog

én első körben tuti megvenném a kitet és avval használnám a k10et... aztán max ha nemtetszik eladod, bukni nembuksz rajta egy fillért sem uis 30-35Kért megy... ld index topic.

17-70nek 2 előnye van: Nincs igazábol alternatíváj és ár/értékben teljesen jó.

Akinek kell a fényerő azmeg vesz 17-50 2.8at sigmabol vagy ha kell a középen a ccd fizikai felbontásának megfelelő élesség a sarkokban viszont nem zavarja a curvature akkor tamron 17-50et.


Hydra SR
(addikt)

Szerintem az 50mm vagy kevés, vagy feleslegesen sok. Amit az ember 50mm-en fotóz ahhoz felteszi a fix 50-est ami agyonveri fényerőben és rajzolatban is a 17-50-et és a 17-70-et is. Egy koncerten ha az első sor környékén vagy akkor meg épp az a többlet jönne jól amivel a 70 több az 50-nél. Szerintem.

Másik fele: a 17-50-et majdnem 100%-ban lefedi a kitobi ami a Pentaxnál ugyebár nem épp a leggagyibbra sikerült.

[Szerkesztve]


Szten Márs
(nagyúr)
Blog

Önmagunkat ismételjük de akkor:
A 18-50-esnek hátrányai a 17-70-essel szemben:
- Kisebb átfogás. Az a 20 mm (ill 30 mm mert ugye kisfilm ekvivalensbe nézve a két obi 26-105 mm és 27 - 75 mm ) nem is lenne sok, csak pont elég érzékeny részen van, pont az a plusz kevés kéne sokszor.
- Roszabb makróképességek: Oké, hogy rá van írva a 18-50-esre is, hogy makró, de attól a 17-70-esnek van egy 1:2,3 leképzése a 18-50-esnek meg egy 1:3 leképzése.
- Drágább: ehhez ugye nem kell sok mindent hozzáfűznöm.

A 17-70 képességekben iszonyat jól el van találva, ez egészen biztos.

Hydra gondolatmenetét kiegészítve: A pentax kitobinak szintúgy 1:3-as leképzése van, rajzolatban egyáltalán nem tűnik roszabbnak, így csak fényerőben marad el a 18-50-es Sigmától, ezen kívül mindenben minimum ugyanott van.

[Szerkesztve]


Peeter
(csendes tag)

Akkor ezek után asszem megyek a 17-70-ért. Köszi a segítséget!


Szten Márs
(nagyúr)
Blog

A tapasztalataidat, meg képeidet kiváncsian várjuk majd :)


Peeter
(csendes tag)

Tapasztalataim nem ezen a héten lesznek, de ha meglesz és már ki is próbáltam, megosztom élményeim, tapasztalataim...


mittu
(csendes tag)

ahh, h ez a hotpixel:] köszönöm a tippeket! a pénteki képek lettek pöttyösek. aznap este még jobb híján belefújtam, lőttem párat, akkor csökkent a pixelek száma. másnap egész nap használtam, azokon nem voltak pixelek. vasárnap ismét lőttem párat, most a lent linkelt kép beállításaival, +alatta-fölötte, 1/50, 1/200 idővel. itt pedig nem voltak foltok. úgyh nem értem annyira, de ez van.
egy pettyes kép:
http://mittu.valodi.hu/user/ph/DSCF0189.jpg
előadáson, kevés fénynél... :D 400as iso, 1/125ös idő, manual a fények miatt.
fej fölött / ököl mellett. valóban csak teljes méretnél látszik, de akkor is idegesítő. a vasárnapi próbakéeknél csak néhányat kattintottam, nem tudom, ez számít-e vmit, pl a melegedés szempontjából.
keresek majd olyan képet, ahol nagyobb ez a folt, ennek kb duplája volt.
m

[Szerkesztve]


Dare2Live
(nagyúr)
Blog

szvsz linkelj még legalább jópár képet. ISO400nál 1/125el ez azért nem teljesen okés. ( legalábbis egy Nikonnál tuti nem.) de még látni kéne jópár képet ahoz, hogy nyilatkozni merjek vagy inkább vki akinek ilyen gépe van.

[Szerkesztve]


csiga997
(őstag)

Ha garanciális még akkor vidd el a szervízbe. Ilyen záridőnél nem lenne szabad pöttyösnek lennie. Majd ott (camerakáefté) azátn jól megmagyarázzák, hogy ez tkp. nem hiba, sőt, direkt jók ezek a pontok, mert így panorámafotóknál könnyebben össze lehet illeszteni képeket. ;] :D


Hydra SR
(addikt)

Hát ez nem éppen tipikus hot pixel. Szinte nincs is képzaj a képen, csak egy-egy piros pötty, ez így nem okés. És tényleg nem szabadna 1/125-ön hot pixelnek lennie ilyen durván. Az objektívhez viszont semmi köze, a szenzor környékén van valami gebasz. Garis ügy. Ahogy csiga997 is mondta: ne fogadj el semmilyen kitérő magyarázatot, ez nem üzemszerű működés, valami rossz a gépben méghozzá a vázban.

üzenetek