"középfokú nyelvvizsgáig és munkanyelv szintig el tudtam (mert el lehet) jutni a különösebb nyelvtanra koncentrálás nélkül"
Nem vitatom, hogy el lehet. Neked sikerült, mert ilyen típus vagy. Mások egyenesen igénylik a szabályokat.
"rosszul integrálják a nyelvtanításba"
Mondanál példát erre? De ellenpéldát is mondhatsz. Komolyan érdekel.
"ha tömegeket akarunk megtanítani használható de nem tökéletes nyelvtudásra, akkor meg kell fordítani a prioritásokat"
Erre már régen rájöttek az okosok: ebből született a kommunikatív irányzat. A baj az, hogy egyrészt sokan félreértelmezték ezt az irányt (és elkezdtek extrém mértékben elfordulni a nyelvtani vonaltól), és az is kiderült, hogy sokaknál ez gyenge nyelvtudást eredményezett végül. De értem mire célzol, és egyet is értek veled abban, hogy nem csak nyelvtanból kell, hogy álljon a tanulás. (De azt is tegyük gyorsan hozzá, hogy az átlagos diák - maradva a cikk témájánál, tehát a magyar közoktatásban tanulókat alapul véve - nem kellően motivált, és sokszor nem is nagyon találkozik magától a tanulandó nyelvvel a tanórákon kívül, és így nem tud semmi "ráragadni"...)
"szépen kifésülni a kócokat, és igény és szükség szerint ezt akár anyanyelvi szintre fejleszteni"
Ezzel annyiban mindenképpen vitatkoznék, hogy utólag "kifésülni" a rengeteg rossz beidegződést sokkal nehezebb, mint eleve jól, helyesen megtanulni a dolgokat. Ez a tapasztalatom. Az igaz persze, hogy jó lenne, ha rengeteget gyakorolhatnának a diákok az iskolában úgy, hogy konkrétan használniuk kell a nyelvet. Ehhez mondjuk kisebb csoportok, nagyobb óraszám és más iskolai tematika kellene.
Nekünk a két tannyelvű osztályban két angoltanárunk volt: egy anyanyelvi és egy magyar. Az anyanyelvivel beszélgettünk, kreatívkodtunk, novellát írtunk, dráma órát tartottunk, stb., míg a magyarral nyelvtanoztuk is. Mindkettőre nagy szükség volt, és ez így szuperül működött. Nem állítom, hogy egyetlen tanár ezt nem tudná megoldani, ahogyan az anyanyelvi "tanár" sem létszükséglet (sok anyanyelvinek nincs is rendes tanári végzettsége!
), de nem ilyen bontásban tanul az átlag magyar diák, hanem egy szem tanárral, nagy csoportban, béna kurzuskönyv mentén haladva.
A példám szándékosan sarkított volt.