Az AI nem is a kérdésre válaszolt. A helyes válasz:10
[ Szerkesztve ]
Az AI nem is a kérdésre válaszolt. A helyes válasz:10
[ Szerkesztve ]
Somatom
De ha a sofőr nem is ember ?
[ Szerkesztve ]
Jack elment steaket enni és 25 dollárt fizetett. Mennyibe kerül a steak?
Amúgy szerintem jól válaszolt a buszos kérdésre, mert a hétköznapi beszédben mi se szoktuk beleszámolni a sofőrt, ha azt mondjuk, hogy képzeld, rajtam kívül csak 1 ember volt az egész buszon. Viszont ez így pontatlan, mert 1 utas volt rajtam kívül.
[ Szerkesztve ]
"Ha egy autóbuszon 10 utas van és következő megállóban 5 utas száll le valamint 4 utas száll fel, mennyi ember tartózkodik a buszon?"
A jelenben 11 ember. 10 utas meg a sofőr. A megálló majd csak ez után jön.
Ez valószínűtlen, mégis van benne vmi. Ha felszáll egy robot, akkor az utas, vagy csomag?
[ Szerkesztve ]
Inkább a harmadik lehetőség , az maga a terminátor
Jó, akkor a terminátor. Az utas (már amennyiben nem Schwarzi, vagy egy bringás az)? Ha a terminátor bliccel, akkor kit büntetnek meg?
[ Szerkesztve ]
Bringás bringa nélkül az utas , ha a terminátor bliccel, akkor a Skynet fizeti a büntetést .
[ Szerkesztve ]
Ez jó. De nem a kérdésre válaszol.
10 utas.
5 leszáll, marad 5.
4 felszáll, összesen 9 utas van
Mivel ember volt a kérdés és nem az utasok száma, a vezetőt is be kell számolni. Tehát 10 ember van a buszon.
Ne már, hogy nem ismered a viccet?
80 éves papó a biciklin, mi az?
Terminátor.
És miért?
Mert élő szövet van a fémvázon.
Ezzel sok embert is átverhetnél.
Szóval egész "emberien" válaszolt.
A ChatGPT-t az interneten elérhető anyagokból tanították be. Amit emberek hoztak létre. Igen, arányaiban segg hülye emberek. Ezért ne lepődj meg rajta, ha ugyanolyan segg hülye válaszokat ad.
"A demokrácia elleni legjobb érv 5 perc beszélgetés egy választóval." (Churchill)
Ha a következő megállóban szállnak le és fel, akkor most még 10+1 ember van, amint ezt írta is valaki fent.
Ez érdekes, mert ugye, ha nyugatról fúj a szél, akkor kelet felé kell szállni a füstnek.
A másik, hogy ugye elektromos mozdony (jó esetben) nem ad ki füstöt, viszont a kérdésben nem volt benne, hogy egy mozdonyról van e szó a kérdésben, vagy többről. Mert a vonat és mozdony nem ugyanaz a gép szemszögéből.
De a kérdésben nincs meghatározott feltétel. Vagyis az is jó válasz, ha a jelenlegi helyzetet nézzük, és az is, ha a megálló utánit. Ez ilyen tipikus talponálló vitatéma, ahol még az emberek sem tudnak dönteni a helyes válaszról.
Na ez a lényeg! Az ember az emberrel nem mindig érti meg magát, és láthatóan az ember a géppel sem, így az lenne a kerek, ha gép kérdezné a gépet.
Amúgy meg nagyon korlátolt szerintem a jelenlegi chatGPT értelmezési képessége. Statisztika-alapú nyelvi képessége van, de az értelme még igen gagyi.
Pár éve volt egy cikk a phys.org-on arról, hogy olyan adatbázist próbálnak létrehozni, amibe a nemlineáris összefüggések, amiket az élettapasztalat ad betáplálhatóak. Akkor még nem volt igazán jó ötletük rá, miként lehetne ezt megtenni. Nem tudom, azóta hogy áll a dolog... (Pl. a süteményhez kell kemence, csak utána lehet megenni, de a kemencében nem csak sütit lehet sütni stb. Ezekből nehéz gráfot készíteni.)
[ Szerkesztve ]
Most próbáld ki.
Tanítottam egy kicsit a "fiamat" a Bingben.
Én anyámat neveztem mutterminátornak amikor már annyiszor törte össze magát, hogy jó két marék fémszerelvényt építettek bele a balesetiben.
A feltett kérdésre jól válaszolt. Erre a kérdésre ebben a formában én is 11-et válaszoltam volna.
A probléma itt annyi, hogy te sem használod jól a chatgpt-t. Ugyanúgy ahogy keresőmotoros keresésnél, itt is pontos kulcsszavakat kell megadni a kívánt eredményhez.
Pl. a süteményhez kell kemence, csak utána lehet megenni, de a kemencében nem csak sütit lehet sütni stb. Ezekből nehéz gráfot készíteni
Ebből pont nem. A konkrét példádat teljesen jól leírja egy irányított gráf, ahol a kemencéből több él is indul (vagy érkezik - attól függően, hogy miképp definiálod az irány jelentését).
[ Szerkesztve ]
A keresőmotor viszont nem választ ad, hanem egy kupac eredményt, ami közül neked kell választani. Vagyis emiatt ez nem igazán hasznos analógia.
Hülye kérdésre hülye válasz.
Ki mondta hogy kötelező a sofőr? Ki mondta hogy ha van személyzet az nem lehet több mint egy fő?
Elütött egy embert Bécsben az önvezető busz
[ Szerkesztve ]
A kérdés régebbi mint az önvezetés. És mivel az önvezetés még nem terjedt el, a vezetővel működő buszokat tekintjük alapértelmezettnek.
Amúgy ezek a kérdések alapvetőn nem matematikai kérdések.
A kérdés helyes értelmezéséhez szükséges egy minimális intelligencia szint. Kocsmában, néhány kör sör+feles után már erőteljesen behatárolt a kérdés pontos értelmezésének lehetősége.
Áh, tehát maradt az én falumban nincs önvezető busz, tehát máshol sincs logika. Értem.
Hagyd rá! Ez pontosan ugyanaz a szint, mint oviban az "Én vagyok én, te vagy te, ki a hülye, én vagy te" kérdés. Ha erre azt mondod, hogy "én", akkor lehet röhögni rajtad, ha pedig azt, hogy "te", akkor előkerül az ingujjból az ász, hogy "De hát ott volt a végén, hogy az "én" vagy "te"".
A lényeg, hogy lehessen úgy facsarni az okoskodást, hogy mindenképp neki legyen igaza.
Ha így látod, akkor igen. igazad van.
De ebből még nem következik az önvezetőbuszok elterjedtsége, hogy néhány városban megtalálhatóak. leginkább korlátozott körülmények között közlekedhetnek.
Ha már ennyire képben vagy, segítenél nekem összeszámolni az Európán üzemelő önvezető buszjáratok számát?
Megközelítőleg 50 darab van Európában és azok különböző városaiban.-
Google jó barát
Nálad a pont. Csak azt nem értem, hogy a blogíró nem tudja a helyes választ, és ezt le is írja (9), akkor minek ír, minek degradál? A ChatGPT 11 utast mondott, de még mindig közelebb áll a helyes válaszhoz, mivel most a sofőrt is utasnak ítélte, de ez igazából lényegtelen.
Ez a poszt ujabb bizonyitek arra, miert van eselye az AI-nak maga ala gyurni minket.
Szóval, ezért aggódnak a politikusok? AI lehet mondjuk miniszterelnök? Ha buszvezető lehet, akkor ....
[ Szerkesztve ]
Az autóbuszon összesen 11 utas tartózkodik.
A chatbot helyesen válaszolt. Csak azt hibázta el, hogy a buszsofőrt is utasnak számolta a válaszban, de a kérdésre adott számadat helyes
[ Szerkesztve ]
Hát mi volt?
-Ha egy autóbuszon 10 utas van
Az 10 utas.
-és következő megállóban 5 utas száll le valamint 4 utas száll fel, mennyi ember tartózkodik a buszon?
A kérdés jelen időre vonatkozik, nem arra, hogy később mennyien fognak fel és leszállni. A chatbot belső logikája nem gyatrán megfogalmazott matematika órai feladathoz idomul.
-mennyi ember tartózkodik a buszon?
Nem azt kérdezi a kérdés, hogy mennyi utas, hanem, hogy mennyi ember tartózkodik a buszon.
10+1 = 11.
(10 utas + 1 sofőr)
[ Szerkesztve ]
De, nem ezt válaszolta, hanem azt, hogy 11 utas.
A vezető, ahogy Te is írtad, ember, de nem utas.
[ Szerkesztve ]
Igen, a válaszában a szöveget elhibázta. A számadatot nem.
A chatbot mindig a kér(d)ésre válaszol.
[ Szerkesztve ]
Ha nem tudja megkülönböztetni az ember és az utas fogalmát, akkor nem tud helyesen válaszolni a kérdésre. Úgy viszont válaszolhatja akár azt is, hogy szép az idő. Ugyanannyira lenne releváns a válasz. Olyanra az ember is képes, minek ehhez AI?
[ Szerkesztve ]
A kérdés jelen időre vonatkozik
Az élő nyelvben nem feltétlen. Lehet a megálló utáni állapotra is érteni.
Ha csak ennyi lenne, igen, de a kemencében süthetsz tököt is, ami a földben terem. A földre jó ráesni - a betonnal szemben pl. -, de megenni már nem jó, mert vérhast kaphatsz, ami egy betegség, mint a COVID is, csak az az állattartás miatt alakulhatott ki......
Vagyis az élettapasztalatot nem sikerült eddig semmilyen formában adatbázisba rendezni.
Ennyit nem találtam. Ez valóban szép szám, kb. ötven.
Semmit sem von le az értékéből, hogy jelenleg a FlixBus naponta 400 ezer járatot üzemeltet 36 országban 2500 várost érintve.
Szóval a jövő már elkezdődőt a buszjáratok automatizálásában.
Én is simán rávágtam volna a kérdésre, hogy 9, de attól még az logikailag helytelen válasz. A chatbot segített megérteni mélyebben a kérdést. Erre teljesen jó volt.
Kérdés, hogy mi tartozik az 50 -be? Idézet a korábban linkelt, bécsi balesetes cikkből:
"A Navya transzferbuszokat más városokban is használnak, Las Vegasban vagy Belgiumban, Waterloo környékén a turisták számára, de ezeken mindig jelen van egy „sofőr” is, aki beavatkozhat veszély esetén."
Ha az ilyen is bele van számolva, akkor csalóka a statisztika.