[Re:] [kisza25:] FIAT TIPO 5 ajtós (2017) 1,4 16V 95 PS - BLOGOUT fórum

üzenetek

hozzászólások


kisza25
(félisten)
Blog

Egy évben 2x megyek Bp-re, de legtöbb esetben akkor se az én autómmal.
Szfehérvár- Siófok- Blelle- Kaposvár- Bboglár- Lengyeltóti- Fonyód- Fenyves vonalon mozgok
Amúgy tegnap voltam fehérváron, semmi hátrányát nem éreztem a 16"- nak, a 17"- ra viszont már többen panaszkodnak, hogy az már sok, opening editiontól az jár.
Az 1-es kb mint a felező 0-35, szerintem agyig pakolva is megindítja a bódét.
Amúgy amit írsz abban az esteben igaz, ha a 16" nehezebb, mint a 15", amúgy csak komfortban lenne különbség, a végsebességet nem értem.

[ Szerkesztve ]


Sethdobaloah
(senior tag)

A 15-ös felnire a gumi keskenyebb mint a 16-os felnire, kisebb súrlódás -> jobban gyorsul :) De egyébként elég valószínű hogy könnyebb is.

Szerk: tudom gördülési ellenállása van, nem súrlódik.

[ Szerkesztve ]


bambano
(titán)
Blog

miért kisebb a súrlódás a 15-ös felnin a 16-oshoz képest?
miért jobb, ha pl. a hajtott kereken kisebb a súrlódás gyorsulás szempontjából?

attól tartok, hogy bár a 15-ös felnivel szerelt kerék lehet könnyebb, mint a 16-os, de ez nem jelent észrevehető különbséget a gyorsulásban.


nullpoint
(senior tag)

Nem hallott még olyanról hogy gumi váltóméret :D


Sethdobaloah
(senior tag)

Mert nem a közép iskolás fizika szerint működik, azért. A szélesebb gumi tényleg nagyobb tapadást biztosít, még ha az nem is egyenes arányossággal növekszik a szélességgel. Meg persze a különböző gyártók a "sportosabb" méretet nem is ugyanabból a keverékből gyártják, mint az olcsóbbat, ez is növeli a tapadást.
És elvekről beszélünk, egy gyenge autón megérezheted a nagyobb rugózatlan tömeget, és itt egy 1100-1200 kg-os 95 lovas kocsiról beszélünk, ez nem erős.


Pete55555
(addikt)

Azért nagy hülyeségeket nem kéne írni. Saját példa: Pug 307. Gyári alap gumi 195/65 R15 Gyári "jobb felszereltség" gumi 205/55 R16.
Kerékátmérő ugyanannyi, tehát gyorsulás, végsebesség, stb nem változik --> gumi váltóméret. Na most ugye 10mm-el szélesebb gumi van a 16-os keréken. Hogy ez fogyasztásban mennyit jelent, azt nem tudom, de ha többet, mint egy feles (5 cl) azért odaadom a kisujjam.


kisza25
(félisten)
Blog

Ok 1cm szélesebb... 195 vs 205
Na van egy G4-em is, 1,6 105 ló, nyári gyári alu 16" 205/55 r16, téli 15" lemez 195/65 r15 nincs érezhető különbség

[ Szerkesztve ]


Hieronymus
(addikt)
Blog

Leegyszerűsítve a válasz.
Ha kisebb a kerék, akkor a tengely egyetlen fordulatára kevesebbet halad a jármű, a kerék forgás irányában.
Ez nagyobb nyomatékot jelent.
Maga a nyomaték (sebesség) váltó is ezen az elven működik. A motorfordulatszámához képest lassítják a kerék fordulatszámát a nagyobb nyomaték érdekében.
A nagyobb kerékméret esetében magasabb lehet a végsebesség, ha a nyomatékváltó legmagasabb fokozatában a motor forgási sebességét maximalizálja az elektronika. Ha más módon szabályozzák le a végsebességet, akkor nem. Ezért írtam a lehetet.


bambano
(titán)
Blog

"Mert nem a közép iskolás fizika szerint működik, azért.": miért? leszavazták a középiskolában tanult fizikai törvényeket?

"Meg persze a különböző gyártók a "sportosabb" méretet nem is ugyanabból a keverékből gyártják, mint az olcsóbbat, ez is növeli a tapadást.": EZ valóban növelheti a tapadást.

de ha ugyanolyan gumiból ugyanolyan nyomással raksz fel két különböző méretet, akkor az nem fogja változtatni a tapadást. a tapadás által kifejtett erő a súrlódási együttható * felületre merőleges erő. és mivel a felületre merőleges erő nem változott érdemben, így a tapadás sem.

"És elvekről beszélünk, egy gyenge autón megérezheted a nagyobb rugózatlan tömeget, ": elvben valóban megérezheted. Konkrétan mennyi is lehet a rugózatlan tömeg *változása* akkor, ha egy collal nagyobb felnit raksz fel váltóméret ugyanolyan gumival? most saccra adjunk egy kilót a változásnak, egy 16 kiló körüli szerelt kerék tömegnél. ezt konkrétan ki érzi meg?


bambano
(titán)
Blog

"Ha kisebb a kerék, akkor a tengely egyetlen fordulatára kevesebbet halad a jármű, a kerék forgás irányában.": mit értesz kisebb kerék alatt? kisebb kerék alatt a gépjármű technikában a kisebb sugarú felnit szokás érteni. Nem szokás azt a lehetséges értelmezést érteni, hogy kisebb a szerelt, menetkész kerék *kerülete*.

Mivel törvényszegés (pontosabban rendelet, de ebbe ne menjünk bele) olyan kereket rakni az autóra, aminek a kerülete jelentősen eltér a gyári mérettől, ezért nem szokás a kisebb kereket kisebb kerületű keréknek értelmezni.

Tehát ha lecserélted a kereket az autón, és annak a kerülete x %-nál jobban eltér, mint az eredeti, akkor törvényt sértettél és nagyon megbüntetnek érte. Az x helyébe egyes helyeken 3-at, más helyeken 2-t szokás behelyettesíteni.

ahogy szakértő kolléga korábban megjegyezte: számodra ismeretlen lehet a váltóméret fogalma.


Hieronymus
(addikt)
Blog

R15 -> 15"
Átmérő: 635mm
Kerület: 1993mm
Fordulat: 501.67/km

R16->16"
Átmérő: 673mm
Kerület: 2114mm
Fordulat: 473.04/km

Igazad van. Valóban nem kellene hülyeséget írni.


Pete55555
(addikt)

Na jó nem bírom ki, segítek rajtad. Nézz utána a váltóméretnek. Utána beszélgethetünk. Addig felesleges, mert az egyik vitapartner olyan információ birtokában lenne, amelyikkel a másik nem rendelkezik.

[ Szerkesztve ]


bambano
(titán)
Blog

ezeket a számokat honnan vetted és milyen képlettel számoltál?


Hieronymus
(addikt)
Blog

"Mivel törvényszegés (pontosabban rendelet, de ebbe ne menjünk bele) olyan kereket rakni az autóra, aminek a kerülete jelentősen eltér a gyári mérettől,"

A személygépjárművek esetében a típusengedélyben több méretet adhatnak meg ezek közül szabad választani. Más méretet nem.

"Tehát ha lecserélted a kereket az autón, és annak a kerülete x %-nál jobban eltér, mint az eredeti, akkor törvényt sértettél és nagyon megbüntetnek érte..."

Nincs x százalék.
A személygépjárművek esetében a típusengedélyben több méretet adhatnak meg ezek közül szabad választani. Más méretet nem.
De a büntetéssel riogatás ez esetben értelmetlen. Mind a két kerékméret szerepel típusengedélyben.
Ha nem, akkor megtagadták volna a kerékre vonatkozó megrendelés teljesítését.

"ahogy szakértő kolléga korábban megjegyezte: számodra ismeretlen lehet a váltóméret fogalma."

Pontosan kire, mire gondoltál?
Remélem nem arra, aki szerint a 15" és 16" azonos átmérő.


Pete55555
(addikt)

15" és 16" azonos átmérő.

Na, jó helyen kapizsgálsz. Olvasgass még kicsit. De addig ilyen témában ne nyilvánulj meg sehol inkább.

És rakd offba kérlek, ez a topik nem a felniméretekről szól.

Megint segítek, bár már majdnem jó helyen vagy: A váltóméret, mint fogalom definícióját kéne megkeresned.

[ Szerkesztve ]


BigBlackDog
(veterán)
Blog

Várj, ez csak a felni átmérője! A kerék (egész pontosan a felnire kerülő gumi) külső kerülete mindkét esetben kb. ugyanaz lesz (legalábbis jó esetben), csak a 16-os felni esetén peresebb lesz az abroncs.

[ Szerkesztve ]


Hieronymus
(addikt)
Blog

Nem tudom eldönteni, hogy hülyeséggel akarod menteni a helyzetet vagy képtelen vagy értelmezni azt amit írtam. És nem tudsz korrekt módon idézni tőlem.

Én ezt írtam.:

Remélem nem arra, aki szerint a 15" és 16" azonos átmérő.

Légyszíves próbálj meg korrekt maradni.


Hieronymus
(addikt)
Blog

Ne menjünk el tévútra..
A gumin a gumi méretét jelzik és nem a felniét.
A 16" az 673mm átmérő, +- a gyártási tűrés, a teljesen új gumik esetében.


Pete55555
(addikt)

Na, segítek akkor:
Váltóméret, lásd:

Tehát: 205/55 R16-nak váltómérete a 195/55 R15 abroncs. Felniátmérő ugye 15 vs 16" DE! a gumi (abroncs) átmérője, így kerülete is, alig különbözik. Ezt nevezzük váltóméretnek.
Kedves cikkíró kollégánk is 15 helyett 16-os kereket kért, de értelemszerűen abroncsból váltóméretet kap, tehát a gumi átmérő, és kerület nem változik a felni mérettel együtt.

De mondhatnám azt is, ahogy te írtad, hogy a 15" és a 16" átmérő azonos/megegyezik/egyenlő.

Váltóméretnél ez így van, el kell fogadni.

(#119) Hieronymus
Itt f*szságot írsz, ezt hagyjuk is inkább...

[ Szerkesztve ]

üzenetek