üzenetek

hozzászólások


nb_store
(csendes tag)

Kedves SityiSXT!

Nem kötekedni akarok, 99%-ban egyetértek a kommenteidel, de az alábbi rossz meglátás, illetve nagyon ritkán és csak a low-end termékekre igaz:

"Magyarán azt akarom ebből kihozni, hogy egy brand sokszor csak a nevét, a software-körítést és a supportot adja egy termékhez..."

Én 12 úgynevezett eredeti laptop gyártót ismerek, de ez így nem pontos, a fogalmazás gyatra, mert: Az általad említett (egyébként a múltban nagyon rossz hírű, elsődleges Gericom beszállító) Uniwill "OEM" cég mit is gyártott pontosan a te laptopodból? Valószínűleg a házát és a benne csücsülő alaplapot. Az akkumulátort, a töltőt és a kijelzőt ők is másik erre szakosodott kínai cégtől rendelik. És még mindig csak egy üres, úgynevezett "barebone" gépnél járunk. Ahoz, hogy kész konfig legyen, még kell bele az alaplapnak megfelelő processzor, memória, merevlemez (vagy más háttértár), optikai meghajtó (ha olyan a ház), wireless modul és minden más, ami nincs az alaplapra integrálva.
Ebből a következő látszik. A notebook alaplapja nagyon fontos komponens, nem nagyon cserélhető és jelentősen meghatározza a felhasználás körét. Ezért nem mindegy, hogy melyik OEM cég gyártotta ezt, míg a többi komponens cserélhető és a lehetséges beszállítók száma is jelentős (a CPU kivételével a többit nagyon sokan gyártják, nagyon sok féle minőségben). Könnyen lehet, hogy a Fujitsu gépedben Samsung ODD, Toshiba HDD, Hynix RAM és mondjuk Hannstar kijelző van.

Óriási minőségi (és persze ár) különbség van eredeti gyártók termékei között. Például régen az LG is csak OEM gyártó volt és kizárólag felső kategóriás termékeket szállított be az IBM-nek és a COMPAQ-nak, aztán a megrendelések elmaradása miatt (HP-COMPAQ fúzió, más beszállító) kénytelen volt saját márkanéven megjelenni az EU piacon, de mivel senki nem ismerte és drága volt (a minőséget meg kell fizetni) belebukott nálunk. Azt nem írhatta ki reklámszövegnek, hogy eddig én voltam a COMPAQ Evo és az IBM Thinkpad modellek egy jelentős része. :)

Az állításodat azért cáfolnám, mert amikor egy nagy "brand" elmegy tárgyalni az OEM gyártóval, akkor ott annak igen nagy súlya van. Nem mindegy az OEM gyártónak, hogy megnyeri-e magának az üzletet, vagy üresek maradnak a futószallagok. Már rég elmúltak azok az idők, amikor a szabad kapacitást az OEM gyártó eladhatta "barebone gépként és így előfordulhatott tényleg pont ugyanaz, az első csavartól az utolsóig megeggyező termék több cég kinálatában (pl. volt olyan asztali procis P4 COMPAL gyártmányú laptop, ami először megjelent TOSHIBA-ként, majd ACER és Fu-Si ként, de bareboneban is meg lehetett venni, így olyan fantázia nevet írtál rá amilyet akartál. :) )
Régen az ezekből a szabad kapacitásokból származó termékeket vették meg a kisebb cégek, mint az azóta megszűnt német Gericom, vagy a magyar Portocom, illetve hasonló a helyzet a Qwerty által kínált IQ noteszekkel, vagy az Abacomp gyermekeivel...

Ma már bődületes megrendeléseket adnak le a nagy brandek a komolyabb OEM gyártóknál, azokanak nincs szabad kapacitásuk, vagy ha van is, akkor a brand kiköti, hogy nem jelenhet meg még hasonló termék sem a piacon, mint amire szerződést kötöttek. És itt jön a lényeg (bocs, hogy ilyen sokáig untattalak). Nem csak ezt kötik ki, hanem RENGETEG dolgot előírnak az OEM gyártó számára, hiszen arra készülnek, hogy a végén rátegyék a logójukat és sajátjukként árusítsák! Te sem írsz alá bármit, csak amivel egyetértessz. Nekik ez a szignójuk és egyben a jövőjük záloga. Egy brandet borzasztó nehéz felépíteni és nagyon könnyű lerombolni, mert a sz*rra mindig többen emlékeznek.
Mint ahogyan azt már fenn is írtam, az alaplap a legfontosabb és legnehezebben módosítható paramétere egy laptopnak és a ház is jelentősen befolyásolja az eladhatóságot. Mivel mindkettőért az OEM gyártó felelős, elhiheted, hogy komoly teher ez nekik és a megrendelő a lehető legszigorúbban veszi, főleg ha nem low-end gyártásáról van szó. A terméknek illeszkednie kell a termékpalettába, még akkor is ha a paletta többi résztvevőjét esetleg teljesen más OEM cégek gyártják, vagy gyártották.

Szóval egy brand általában nagyon nem csak az általad felsorolt 3 dolgot (egyébként azok is fontosak) adja egy termékhez, hanem még rengeteg, rengeteg dolgot, amire nem is gondolnál mennyi energiába és pénzbe kerül nekik. Az fejlesztés szép de drága mulatság és mindig rizikós, hogy mennyire térül meg, meddig szabad elmenni.
Vagy fogalmazhatunk úgy is, hogy igen, "csak a nevét adja hozzá", csak akkor értse mindenki, hogy ez mekkora felelősség is pontosan számukra.

Köszönöm, hogy elolvastad és bocs, hogy ilyen hosszú lett.

üdv,

Gergely

üzenetek