üzenetek

hozzászólások


nb_store
(csendes tag)

Kedves ThorsHUN (szerző)!

Előre jelzem, hogy nem fikázni szeretnék, a cikk mint ötlet jó, de ha megengeded, megosztanék veled pár dolgot, hátha sikerül a fától meglátni az erdőt ( 9 éve ezzel foglalkozom és nem egy multi, vagy hipermarket hozzá nem értő, árletörő, ma még itt, holnap már másik osztályon dolgozó beszerzője vagyok).
Megértettem, hogy két fontos szempont volt a választásnál, az ár és az elméleti teljesítmény. Azt is értem, hogy ezek után miért esett a "consumer" kategóriára választásod. A hiba a cikkedben és a gondolkodásodban csupán az, hogy ebben a kategóriában más igények szerint is próbálsz szűkíteni, ami lehetetlen és felesleges is. Itt más már nem játszik. Nincs minőség, nincs megbízhatóság, nincs értelmes garancia és hozzáadott szolgáltatás, maximum a design lehet még döntő.

Tisztázzuk rögtön az elején, hogy az elmúlt 4-5 évben rengeteget esett a mobil számítógépek ára, legyen az notebook, pda, vagy bármi más. A megnövekedett igény miatt tágult a piac, fokozódott az árverseny, amiből a szokásos forgatókönyv szerint olcsó árak és silány minőség születtek. A verseny vesztesei pedig megint, mint mindig, a felhasználók. Igaz, hogy a "régebbi" laptopok még 2-3-szor ennyibe kerültek és mai szemmel nagyon gyenge a teljesítményük, de ha vigyáztak rájuk, akkor még most is mennek. Ennek tükrében csoda, hogy ma már nincsenek használt notebook-os boltok?

Ezt azért tartottam fontosnak leírni, hogy lásd nem zászlóshajóm a business kategória és tisztában vagyok annak minőségével is, a fenti sorok sajnos általánosan igazak az egész mobil számítástechnikai üzletágra.

Visszatérve a cikkedre. Egyes hozzászólásokkal ellentétben az sem igaz, hogy 100-200e Forintért csak szart kapsz. Minden azon múlik, hogy egy termék hogy sikerül, lehet az bármilyen értékű. Vannak nagyon rossz szériás „premium” laptopok és nagyon megbízható „low-end”-ek is. Hogy honnan tudhatod, hogyan válassz? Na igen. Ez a nehéz dolog, hiszen erre csak az idő ad választ. És itt kanyarodjunk vissza a consumer kontra business kérdésre. Miért megbízhatóbb az esetek 90%-ban egy üzleti gép? Mert a gyártó a piacra vitel előtt kénytelen sok száz, vagy akár ezer órát tesztelni a saját költségén, hogy megfeleljen minden „corporate”, azaz nagyvállalati igénynek. Ezekkel nem éghetnek be, mert akkor elesnek a minden évben esedékes óriási megrendelésektől. Igaz, így időt veszítenek és általában a konfigurációk nem a legfrissebbek és így nem a legvonzóbbak számodra. De valamit valamiért. És hogy miért is fontos különösen egy mobil számítógép esetében az előzetes tesztelés, tervezés és hibajavítás? Mert ellentétben egy asztali számítógéppel (sajnos mi magyarok a saját magam összeszerelős-asztali gépes társadalom vagyunk), itt minden egybe van integrálva, sokkal kisseb és esetleg még hurcibálni is akarod, amikor is ellen kel állnia mindenféle külső fizikai hatásnak. Tehát fontos, hogy a lehetőségekhez képest ne melegedjen nagyon (vagy ne a zavaró helyeken), ne fogyasszon sokat, megfelelő ideig menjen az akkumulátor kapacitásához képest, ne legyen túl nehéz és ellenálló legyen a minél szélsőségesebb külső fizikai hatással szemben, úgy mint hőmérséklet, páratartalom, nyíró és csavaró erők, stb. Többek közt ezeket a szempontokat nem veszik figyelembe a consumer termékeknél.

Hogy bonyolítsam a dolgot, ez nem azt jelenti, hogy egy consumer termék feltétlenül szar, hiszen a gyártása mögött annak is sok-sok éves tapasztalat áll és a múlt hibáit általában nem szívesen követik el még egyszer. Inkább csak egyszerűen teszteletlen, egy nagy "lutri", hogy problémás lesz, vagy imádni fogjuk. Ez nem márkafüggő, hiába vannak, akik vakon esküsznek egyikre vagy másikra. És sajnos az sem feltétlenül igaz, hogy egy üzleti laptop megbízható, hiszen hibás koncepciók, szériahibák még a hosszú és szigorú teszt periódus ellenére is előfordulhatnak. Sőt, ami még rosszabb, hogy a fogyasztói társadalom és a heves árverseny itt is kifejtette káros hatását, így pár éve már a business kategóriában is kapható low-end, azaz árversenyre alkalmas termék, műanyagházban, szintén teszteletlenül. Hogy ezek mitől üzletiek? Semmitől (max a design). Viszont a nagyvállalatok nem ezt veszik, mivel az előírt specifikációnak nem felelnek meg, nincsenek rajtuk azok a portok, nem lehet dokkoltatni, stb. stb. Viszont egy business-el kisebb a melléfogás esélye.

Fogalmazzunk egyszerűen úgy, hogy egy consumer laptop kialakításánál a kinézet (design), a gyors piacra kerülés és a friss specifikáció a három fontos szempont és NEM volt negyedik. Akinek további elvárásai vannak, az el van tévedve ebben a kategóriában. Ezek a termékek a fogyasztói társadalom számára készülnek, nyugat-Európai pénztárcához viszonyítva és nem hosszú távú használatra. Ha ezekkel az elvekkel egyetértesz, vagy meg tudsz barátkozni, ha „az évente újat veszek és a régit kidobom, mert megtehetem” típusú vásárló vagy, akkor vegyél csak ilyet, különben lehet, hogy csalódni fogsz, illetve szerencsésnek kell lenned, hogy hosszútávon örömödet leld benne.

Garancia. Na ez a másik fájó pont. Az emberek kényelmesek (ez még nem baj) és sokszor lusták is, de elvárásaik, igényeik (sokszor nem a pénztárcájukhoz illő) mindig vannak. A consumer termékek általában csak "háztól házig" garanciával kaphatóak. Ezt az egyik gyártó így, a másik meg úgy hívja, de a lényeg ugyanaz. Csökkenteni a költségeken, ha kell, a szerviz szolgáltatást „outsource”-olni. Mindezt mézes-mázos csomagolásban adják el az ügyfélnek, sőt úgy tüntetik fel, mintha a termék egy komoly pozitív tulajdonsága lenne, alapozva ezzel lustaságunkra. Persze, értem én, tudom én, hogy a webshop-ok korát éljük és lassan meg sem kell mozdulnunk egy bevásárláshoz. A gond itt csak az, hogy nem 1 kiló narancsot vettünk, hanem egy sokkal drágább és SOKKAL összetettebb, bonyolultabb terméket. Nem tudom, hogy intéztél-e már bármit telefonos ügyfélszolgálaton és hogy mennyire szeretted, mennyire voltál elégedett az ügymenettel. Ha szerencséd van a balszerencsédben és notebook-odnak egyértelmű a hibája (a szerviz szempontjából könnyen reprodukálható), akkor "csak" a telefonos ügyfélszolgálaton kell átverekedned magad, bebizonyítanod, hogy nem te vagy a hülye felhasználó, a termék tényleg rossz. Egyeztetni kell egy felvételi időpontot, amikor is a futárszolgálat elviszi a gépedet egy másik kelet-Európai szervizbe. Ha szerencsés vagy, három hét múlva visszakapod megjavítva és ha nagyon, nagyon szerencsés vagy, akkor a nagy sietségben jól rakták össze, nem hiányzik csavar, nem állnak csálén az elemek és az általad eddig megóvott műanyag elemeket sem karcolták nagyon össze (ha mégis, kinél reklamálsz?). Az igazi gond és szívás akkor van, ha az általad problémásnak vélt jelenség nem könnyen, vagy mindig reprodukálható és a termék alapvetően működik, ez pedig igen gyakori eset. Ilyenkor jönnek a személyes kontaktus hiányából eredő hibák a szervizmenetben. Jó esélyed van rá, hogy a telefonos ügyfélszolgálatos meggyőzése után a terméket ugyan felveszik tőled, de azt három hét hiány után ugyanazzal a hibával kapod vissza, hiszen az információ útközben elvész, torzul, a hiba pedig nem reprodukálható anélkül (például fagy a gépem, ha ...).
Mennyivel jobb lenne ilyenkor bevinni egy márkaszervizbe és ott az „asztalra csapni”? Igen, csak hogy ezt nem teheted meg, mert nem ezt a garanciát választottad. Vissza lehet vinni az eladóhoz, de ő csak maximum 3-8 napig köteles érdemben foglalkozni veled, utána teljes joggal mutogathat ő is a gyártó szervizére, illetve a garancia jegyre. Ne legyenek hiú ábrándjaink a gyártókkal kapcsolatban. Ez itt kelet-Európa, nem mi vagyunk a fontos ügyfelek sajnos és a gyártókat sem érdeklik a magyar fogyasztóvédelmi szabályok. Ha az ügyfél elég harcos, mindennel fenyegetőzik, akkor csak egy dolgot érhet el, összeveszik a vele szerződésben álló eladóval, aki semmiről sem tehet és vagy visszaveszi a terméket (ami neki teljes bukta, mert a gyártót ő sem érdekli), vagy nem és kezdődhet a pereskedés. A szerencsétlen kereskedő mindenképpen veszít, mert őt semmi sem védi, mindkét oldalról ki van szolgáltatva.

Tehát, ha tényleg számít a garancia, akkor csak olyan terméket szabad választani, amit a gyártó kis hazánkban hivatalosan forgalmaz(!), ahol a gyártó rendelkezik magyarországi szervizzel (lehetőség szerint hálózattal) és a választott termék oda be is vihető. Még jobb, ha a termék világ-garanciás és bármely szervizben fogadják a gyári száma, vagy a számlája alapján a világ összes olyan országában, ahol a gyártó jelen van. És ez a típusú garancia sajnos csak az üzleti termékekhez jár alapból. Szóval van olyan 2 év garancia, amit a hajadra kenhetsz és van olyan ami tényleg ér is valamit. A felsorolásodból nálam az itthon hivatalosan nem forgalmazott Gateway a későbbi problémák elkerülése végett azonnal kiesik.

Most már talán látod, hogy miért nem „sznobság” egy SpyDuck által ajánlott HP EliteBook 8530p notit birtokolni és esetleg azon játszani is, vagy hogy miért van akkor respektje a mai napig is a „Thinkpad” márka névnek, vagy miért szeretik annyian a „Latitude” sorozatot. Tudom, ezek a gépek nem olcsók és a cikked nem ezekről szólt. A tanácsom csak annyi lenne, hogy a felsoroltak, vagy egyéb consumer gépek közül azt vedd meg, amelyiknek a forgalmazási és garanciális feltételei biztosítottak, amelyiket kipróbáltad és nem vészesen melegszik, a billentyűzete használható, a később használni kívánt csatlakozók jelen vannak, amelyik a design-ja és a hardver specifikációja alapján tetszik és persze amelyiket a pénztárcád alapján megengedhetsz magadnak. A többihez szerencsére lesz szükséged, mert nem tudsz jól választani.

üdv,
Gergely

üzenetek