üzenetek

hozzászólások


Salamander
(junior tag)

Ismét nagyon jó összefoglaló lett!


L3zl13
(nagyúr)

Remek összefoglaló lett, ahogy azt már megszoktuk.


joghurt
(addikt)
Blog

Csak azt sajnálom, hogy épp egy ilyen tartalmilag brutál ütős címlapos írás nem jut el a korrektúráig. Még mindig nem lenne késő... :(


gliskard
(senior tag)

:R :R :R ismét KÖSZI a munkát amit ebbe beletettél :R :R :R


vicze
(félisten)

ESA-nál kihagytad a Vega tartály bezúzás sztorit. ;]

"Artemis program már teljes fordulatszámon fog pörögni a jelen állás szerint"
Ez egy extrém optimista felfogás. Nem érzem azt, hogy javulna a helyzet Artemis körül...

"Érdekes kérdés, hogy a Boeing és a Lockheed Martin közös tulajdonosként miért is válna meg az ULA-tól"
Mert amikor elkezdődött a vásárló keresése, még nem volt meg az Amazon rendelés. Illetve most túl sok szálon függenek Amazon/BO-tól, ezért is ők a legesélyesebbek a rendelésre és BO nem rendelkezik közepes méretű rakétával, ami kellhet kereskedelmi tevékenységekhez. Persze ez függ attól, hogy NewGlenn mennyire gyorsan és milyen mértékig lesz újrahasznosítható.
Másrészt, ha bármi oknál fogva NewGlenn tovább csúszna lenne alternatíva a meglévő megrendeléseknek.

Relativity Space-hez annyit hozzátennék, hogy közben NASA adott egy fix összeget a hajtóművek fejlesztésére, úgyhogy esélyes, hogy pénz gond még nincs.

"Az évtized végére az esti égbolt tele lesz relatíve gyorsan, rendezetten áthaladó fényekkel..."
Most se látszanak és nagy részük továbbra se fog már csak a Föld takarása miatt is max a kora esete vagy hajnali órákban.

A probléma ettől valós és egy ponton túl gondot okozhat majd. Sajnos tényleg semmilyen akarat nem lesz ennek megoldására, amíg valamilyen nagyobb baj nem történik.

Amúgy pedig köszönjük. :) :R :R :R

[ Szerkesztve ]


Fred23
(nagyúr)

Köszönet az írásért! Igyekszem követni az űrhíreket, de mindig tudsz számomra újakat is mondani.


DjFlanker
(aktív tag)

Én is nagyon szépen köszönöm az összefoglalót :) :R :))


Cifu
(nagyúr)
Blog

:R Először is köszönöm szépen mindenkinek a visszajelzéseket :R

Másodszor nekiálltam még egyszer gyorsan átnézni, egy kisebb maréknyi elütést illetve rosszul megfogalmazott mondatot átírtam.
Aki talál ilyesmit, privátban jelezze kérem, és igyekszem javítani majd.


Cifu
(nagyúr)
Blog

ESA-nál kihagytad a Vega tartály bezúzás sztorit.

Nagyon sok sztorit kihagytam sajnos, de úgy voltam ezzel, hogy a decemberi szabadidőm nagy része elment rá. Írtam, amíg az érdekesebb témákat tudtam, és december végén azt mondtam, hogy snitt, ennyi. :D

Mert amikor elkezdődött a vásárló keresése, még nem volt meg az Amazon rendelés. Illetve most túl sok szálon függenek Amazon/BO-tól, ezért is ők a legesélyesebbek a rendelésre és BO nem rendelkezik közepes méretű rakétával, ami kellhet kereskedelmi tevékenységekhez. Persze ez függ attól, hogy NewGlenn mennyire gyorsan és milyen mértékig lesz újrahasznosítható.

A BO Redditet böngészve nekem az jön le, hogy a céges kultúrája a Blue Origin-nek nagyon problémás, és Jeff Bezos egyszerűen nem tud úrrá lenne a káoszon, plusz nem talál megfelelő embereket, akik a SpaceX nyomába repíthetnék a céget.
Az ULA vásárlás mögött az egyik fő mozgató rugó a BO oldaláról az, hogy ott van egyfelől Tory Bruno, aki egyfelől régi motoros és sok kapcsolattal rendelkezik, másfelől pedig egy kiépült, tapasztalt mérnökgárda is, akik a New Glenn utáni időszakot előre lendíthetik. A BO nagyon sok mindenbe belekapott, ugyebár van Holdkomp is a hordozórakéta mellett, plusz űrugrás, plusz műhold-szervíz / "spacetug" szolgáltatás...

Én úgy látom, hogy Jeff Bezos abba az irányba akarja eltolni a céget, hogy felvásárol...

Ami a Lockeed és a Boeing oldalát érint, az ULA annyira be van ágyazva a Védelmi Minisztérium megrendeléseibe, hogy szerintem az Amazon megrendelés előtt sem kellett amiatt aggódni, hogy a Vulcan gyártósoron bepókhálósodik majd a szerszámkészlet...

Relativity Space-hez annyit hozzátennék, hogy közben NASA adott egy fix összeget a hajtóművek fejlesztésére, úgyhogy esélyes, hogy pénz gond még nincs.

Ez igaz, de náluk a OneWeb megrendelés a kulcs, mert ahhoz képest a NASA befektetés eltörpül és nem is a hordozórakétára koncentrál. A cég számára ez volt az a fordulópont, ahol szintet léptek - szerintem.


tha_answer
(őstag)

erdekes Cifu, a lenyeget miert nem szurted le? :D

kis tulzassal egy tv bekapcsolasat is eszre tudjak venni, annyira erzekenyek lehetnek az elektromagneses terekre. nemsemmi (zaj)szures lehet bennuk.

azaz nemsemmi felderitoeszkoz.

[ Szerkesztve ]


cami][us
(senior tag)
Blog

innentől például a drogcsempész motorcsónakra nem is kell nagy pénzért merész kormányosokat felfogadni, elég ~1000-1500 dollárból pár IP kamera, egy StarLink terminál és egy viszonylag egyszerű távvezérlő megoldás, ami akár egy Raspberry Pi is lehet néhány szervo-motorral.

"Ideje hinni a kísértethistóriákban, mert ez is az." ;]


vicze
(félisten)

A Vega esete azért akkora facepalm, hogy őrület... :O

Mivel BO elég zárkózott, így nehéz belelátni, hogy mi zajlik. Lehet pont azért mert nagyon kaotikus. Az biztos, hogy Tory Bruno látszólag rendbe rakta ULA-t, meglátjuk.

Amúgy a ULA-nek sokkal nagyobb gyártókapacitása, mint az Amazon megrendelése, és Tory Bruno folyamatosan azt nyilatkozta, hogy leginkább a kormány megrendelésekre rendezkedtek be, nyilván a magasabb profitra mennek.

Meglátjuk a Boeing megmarad-e, ha nem lenne a szerződés és a kötbér már szerintem dobták volna a Starlinert is, 1milliárd mínuszba van már nekik... Szó szerint túl nagyot akartak.

Relativity Space-nek hiába van megrendelése, ha nincs rakétájuk. :DDD
Most hogy a Terran R-ből egy F9 copy lett, de 2-3év mire az megbízható lehet. A metán miatt jobb/olcsóbb lehet F9-nél, gyorsabb újrahasznosítással, de ahhoz még kéne az Aeon R először...

StarLab útközben bejelentette hogy 2028-ban Starship viszi majd fel. :))


Cifu
(nagyúr)
Blog

A Vega esete azért akkora facepalm, hogy őrület...

Az egész ArianeSpace / ESA hordozórakéta-történet akkora facepalm, hogy őrület. Az Ariane 6 fejlesztésénél végig hangoztatták, hogy mennyire nincs létjogosultsága az újra felhasznált fokozatokra építeni, hanem inkább a gyártási költségeket kell(ene) csökkenteni. A DLR szép előadásokat tartott arról, hogy valójában a SpaceX mennyire tévúton jár.

2023 szépen megmutatta, hogy ki jár tévúton...

A Vega azért fájdalmas pont, mert ezek után mit várhatunk az Ariane 6-tól? :DDD

Amúgy a ULA-nek sokkal nagyobb gyártókapacitása, mint az Amazon megrendelése, és Tory Bruno folyamatosan azt nyilatkozta, hogy leginkább a kormány megrendelésekre rendezkedtek be, nyilván a magasabb profitra mennek.

Én másképpen tudom...
Az ULA 300 millió dolláros fejlesztést és 150 fős létszámbővítést tervez az Amazon megrendelés miatt Decatur-ban.
[Forrás]

Meglátjuk a Boeing megmarad-e, ha nem lenne a szerződés és a kötbér már szerintem dobták volna a Starlinert is, 1milliárd mínuszba van már nekik... Szó szerint túl nagyot akartak.

Ez már csak arról szól szerintem, hogy a nagyobb arcvesztést elkerüljék. Ami nehéz lesz. Ha pénzügyileg nézzük, a Boeing sose fog tudni versenyezni a SpaceX-el egyszerűen, így pedig piaci alapon nem lenne életképes. A NASA / DOD megrendelésekben bízhat. De ahogy most kinéz, lehet, hogy jobban járnának, ha a Starlinert elengednék.

StarLab útközben bejelentette hogy 2028-ban Starship viszi majd fel.

Majd a 2024-es összefoglalóban... :D


gottfriedg87
(újonc)

Szia!
Itthon nem figyeltem még, városból a csillagokat is alig látni, de nyáron egy krétai hegyi faluban volt a szállásunk és a tetőteraszról néztük a csillagokat. Onnan azért elég jól kivehető volt egy nagyobb raj műhold, ahogy rendezetten, egymás után suhantak át az égbolton. :)


tha_answer
(őstag)

Ennek a technikai hattererol lehet tudni vmit? :R


yanna
(őstag)

No ennek neki ülök még párszor, nem szeretném elnagyolni az értelmezést.


Dragbajnok
(tag)

Köszönöm! :R


UnA
(Korrektor)
Blog

Szép munka - köszönjük :)


vicze
(félisten)

"Ariane 6 fejlesztésénél végig hangoztatták, hogy mennyire nincs létjogosultsága az újra felhasznált fokozatokra építeni"

Mivel a működéséből és a méretőből adódóan teljesen leheleten, hogy egy Ariane típusú rakéta újrahasználható legyen(max darabjai), így érthető. A kilövés költsége nagyon közel van egy F9-hez(Ha jól tudom már 70milla felett van 1 kilövés náluk), mivel közel felezték a kilövés költségét, így a második rész is igaz. Az hogy a fejlesztés milyen elcseszett már egy más kérdés...

Most Ariane 6 kb. a boosterben és a 2. fogokozatban különbözik. Az első fogokozat kb. ugyanaz, a 2. az ami "lényegesen" modernebb lett. Ha eljut a kilövésig kicsi az esély, hogy ne működjön üzembiztosan.

"Én másképpen tudom..."
Itt Torry 40/év kapacitás mond a meglévő gyárra és a 2 Vulcan-t építették 4 éve. Tehát a 47 kilövés 3évere(2???) bőven beleférne, főleg, hogy már elég rég gyártják őket.
A 150 ember nagyon kevés lenne erre, szerintem a +hely a 2. fogokozatok integráláshoz, és tárolásához kell, mert abból csak 4-et tudnak egyszerre csinálni, már nem emlékszek pontosan. Illetve az elkészült első fokozatokat tárolni kell valahol, ami tiszta szoba kell legyen. Sajnos amíg van az Atlas is, nem lehet javítani a gyártás hatékonyságán, mert ugyanazon a gyártósoron készülnek, így az visszaveti a kapacitás valamennyire.

"nagyobb arcvesztést elkerüljék."
Nem hiszem, hogy jelenleg lenne bármilyen arcuk már, mármint így januárra.
Mivel SLS-ből még majd 10évere bőven van bevétel, így nem tudom ULA mennyire fontos nekik, de most lesz bevétel belőle legalább...
De valamiért Bezos eladott 8milliárdnyi részvényt szóval.... :F

"Majd a 2024-es összefoglalóban..."
Még a '34-esben is benne lesz. ;]


Cifu
(nagyúr)
Blog

Mivel a működéséből és a méretőből adódóan teljesen leheleten, hogy egy Ariane típusú rakéta újrahasználható legyen(max darabjai), így érthető.

Azt írtam, hogy fokozatokra. Nem az egész rakétát.
Az ArianeSpace - CNES - DLR az első fokozat újra felhasználását vizsgálta még 2018-ban.

Akkor azt hozták ki, hogy igazából semmi értelme az újra felhasználhatóságot kergetni, az olcsóbb gyárthatóságra kell ráfeküdni (olvasd: a SpaceX rossz úton jár, az ArianeSpace jó úton jár), és majd a Calisto programmal megvizsgálják az újra felhasználhatóságot, és az Ariane utódnál felhasználják, valamikor 2030 után...

A kilövés költsége nagyon közel van egy F9-hez(Ha jól tudom már 70milla felett van 1 kilövés náluk)

A "nagyon közel" azért vicces, mert pont tavaly októberben [volt téma újra, hogy az eredeti árakat nem tudja az ArianeSpace tartani, így az ESA-hoz fordultak, és 2021 óta évi 140 millió euro támogatást kapnak és ez is kevésnek tűnik]. Más szóval a valós piaci ár inkább valahol 80-90 millió dollár körül lehet, vagyis azért jóval magasabb, mint a Falcon 9 piaci ára, és így sem hoz profitot.

Torry 40/év kapacitás mond a meglévő gyárra és a 2 Vulcan-t építették 4 éve. Tehát a 47 kilövés 3évere(2???) bőven beleférne, főleg, hogy már elég rég gyártják őket.

Az én értelmezésemben a gyártóegység van 40 rakéta / év kapacitásra tervezve, ez nem jelenti azt, hogy valóban képes is erre a tempóra.

üzenetek