Tervező és alkalmazott grafikai beszélgetős topic - Lokál fórum

üzenetek

hozzászólások


BonFire
(veterán)

Kreativitása mindenkinek van, csak ezt is tanulni kell. És gyakorolni. Nem szeretem, amikor azt mondja valaki, hogy botfülű, közben pedig nyilvánvalóan meg tudja különböztetni egyik hangsort a másiktól… Szóval…

A kreativitás ott fog kiütközni, amikor túlságosan egyszerű dolgokból kell összeraknod valami nagyon menőt, ráadásul úgy, hogy ezernyi korlát van felállítva. A logótervezés az egyik legnehezebb dolog, mert sok dolognak kell egyszerre megfelelni, és ha csak az egyik nem sikerül, a projekt elveszett. A rajzprogramokkal meg az elején ahogy tanul az ember, megtanul egyre bonyolultabb dolgokat csinálni, csak logónál meg ennek pontosan az ellentéte kell! A Photoshop megtanít, hogy hogyan csicsázz ki valamit, az Illustrator meg rákényszerít, hogy pár primitív alakzatból és egy színből kihozd a tutit. Persze lehet abban is színátmenetet, árnyékot, glóriát, homályosítást csinálni, csak jóval bonyolultabb, mint Photoshopban, és ahogy egyre jobban elmélyedsz benne, azt veszed észre, hogy a munkád egyre inkább letisztul, leegyszerűsödik, a formák kifejezőbbek.

Véleményem szerint plakát, flyer, címer, logótervezéshez át kell állni Illustratorra. Nem azért, mintha ugyanazokat nem lehetne megcsinálni Photoshopban, de teljesen másfajta látásmódot és gondolkodást tanít. A Ps továbbra is verhetetlen, ha fotót kell manipulálni, meg talán egy kicsit még a webdizájnban is labdába rúghat, bár én utóbbit is egyre inkább Illustratorban csinálom, mert kényelmesebbek az eszközök, okosak a segédvonalak, pikkpakk a méretezés, Ps-ben meg ezzel folyton szopni kell. Persze ha egy plakátra fotó kerül, azt először Ps-ben dolgozom fel, majd a kész PSD fájl mehet Illustratorba a végső összeállításhoz. Aki meg kiadványt szerkeszt sok-sok oldallal és szöveggel, annak az Illustrator is csak egy második feldolgozási fázis, a végén az összes PSD és AI fájl InDesing-ban találkozik össze a szöveggel.

Ráadásul a profi logótervező brigádok (mert legtöbbször egy logótervezés csapatmunka!) munkáinak 90% is kuka! 10%-ért fizet a megrendelő, és ebből a 10%-ból 1 az igazán jó. Tele van a web másodkézből származó logókkal, pár dollárért megveheted valamelyiket, átírod rajta a feliratot, igazítasz valamit a nem túl jól sikerült ábrán és annyi. De legtöbbjükért azért nem fizetnek, mert tényleg nem átütő. Hiányzik belőle az egyéniség, a megkapó formák, vagy az egyszerűség. Ha a Coca Colából csak a C betű letépett farkincáját mutatom meg, akkor is mindenki felismeri. Ha a háromnegyede hiányzik. Na, ilyet csinálni nehéz! Néha elképesztő, hogy egy-egy hollywood-i produkcióban micsoda dizájn folyik. Nézd meg a Cypertronics logóját az A.I. filmben, ami csak néhány pillanatra látszik, és nem is túl lényeges. De úgy ki van találva, mintha életek múlnának rajta. Vagy a Star Wars-féle filmek mind telis-teli vannak logókkal, kitalált brandekkel, és mindegyik mögött komplett tervezőgárda áll, akkor is, ha a végén az összes jelenet ki lesz vágva.

üzenetek