CPU vs. VGA 2012
Vizsgáljuk meg, hogy 2012 végén mennyire fontos magas FPS-ek eléréséhez a gyors CPU! – írta: gbors, 11 éve
Tesztek #1
Battlefield 3
Bár a BF3 lényege a multi üzemmód, a kiemelkedően szép képi minőség miatt érdemes egyszer a kissé minimalista egyjátékos módban is végigballagni rajta, ha sikerül valahol olcsón beszerezni. A játékban használt beállítások majdnem a maximumon vannak – az egyetlen kivétel az élsimítás, itt az FXAA mellett teljesen feleslegesnek gondolom a 4xMSAA használatát.
Megjegyzés: a korábbi két tesztben használt beállításokon nem változtattam, a mérés helyén viszont igen - a CPU hatásának vizsgálatához egy akciódúsabb jelenetet választottam.
Az eredmény elég világos - az első 20%-os ugrás még hoz valamennyi mérhető (bár nem érzékelhető) előrelépést, viszont a 4 GHz-re lépés már nem. Figyelem, single üzemmód - a multira a konklúzióban visszatérünk.
Borderlands 2
A Borderlands 2 korábban is mutatott érzékenységet a platform sebességére, ezért most sem maradhat ki - beállítások a maximumon!
Hoppá! Az a kisebbik érdekesség, hogy a Battlefield 3-mal ellentétben itt a 3.3 GHz -> 4 GHz ugrás is jól mérhető eredményt hozott. Sokkal izgalmasabb, hogy a 2.7 GHz-es beállítás jelentősen lassabb, mint az i5-2500k alapórajelén mért eredmény - a 8% különbség az átlagos fps-ben, és különösen a 16% a minimumok terén már igencsak észrevehető.
Crysis Warhead
A Crysis-ről köztudott, hogy nagy VGA-fogyasztó, de mivel csak 2 CPU-mag kihasználására képes, az intenzív jelenetek esetében könnyen futhatunk CPU-limitációba.
A maximális beállítások használata mellett 4xMSAA-val készültek a mérések.
Míg átlagos fps-ek terén a játék úgy viselkedik, mint a Battlefield 3, a minimumok valami egész elképesztő anomáliát mutatnak. A 2.7 GHz és a 3.3 GHz közötti 27%-os ugrás nagyobb, mint a CPU-sebességek közötti differencia - ez elvi síkon nem igazán logikus, de miután a többszöri újramérések is ugyanezeket az eredményeket hozták, kénytelen vagyok elhinni. A Crysis-ról többen is mondták, hogy a nagyobb robbanások komolyan megdolgoztatják a CPU-t - mivel a tesztben 3 ilyen is van, a kutya valahol ezek körül lehet elásva.
Far Cry 3
A nemrég megjelent Far Cry 3 érdekes eleme lesz a tesztcsomagnak - maximális beállítások mellett elképesztő VGA-igénnyel rendelkezik (ilyen játékot már látott a nagyvilág), viszont a zökkenőmentes futáshoz szükséges a fix 60 fps elérése (ez ellenben elég ritka az elmúlt években). Itt most nem olyan finomságokról van szó, mint amikor a Borderlands 2-ben jobb a kaotikus arénaharc élménye 80 fps mellett, mint 40-nél - a Dunia 2 motor 60 fps alatt jól láthatóan rángat, és ezt a problémát egyelőre sem patch, sem driver-revízió nem oldotta meg.
Ezért nem volt könnyű kiválasztani a beállításokat sem, hiszen pl. maximális beállítások mellett, MSAA nélkül a játék kényelmesnek tűnő 40-50 fps-t produkált, nem sokkal 40 alatti minimumokkal - viszont a minimum fps-ek 60 környékére hozásáért le kell mondani a HDAO-ról, és az Ultra beállítási szintet mérsékelni kell High-ra.
Nagyon hasonló eredményt kapunk itt is, mint a Battlefield 3-ban - az első CPU-órajelugrás hatása mérhető, de nem igazán érezhető, míg a második +20% már a mérésekben sem hoz stabil előrelépést.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!
Azóta történt
-
Játék PC-n, olcsóbban - IGP-vel
A belépő kategóriás játékos VGA-k után van még egy lépés árban lefelé - az IGP-k. Lássuk, mire képesek!
-
Játék PC-n - olcsón?
Megvizsgáltam, mennyire olcsó a játék PC-n, ha nem törekszünk minden beállítás maximumra húzására.
-
nVidia ForceWare 320 vizsgálódások
Elemzés a ForceWare 320.18 driver működéséről - mi lehet az oka a vele kapcsolatos problémáknak?
Előzmények
-
Az a fránya 192 bites memóriabusz
A GTX600-as videokártyák nem éppen bajnokok sávszélességben -vajon van ennek negatív hatása a játékokban?
-
Kétgenerációváltás: 660 Ti vs 460
Ha már minden generációban nem éri meg VGA-t cserélni, nézzük meg, mire jutunk minden másodikkal!
-
Radeon HD 7900 - játék a számokkal
Egy kis elemzés a HD 7970-ben és a HD 7950-ben dolgozó Tahiti GPU-ról.