Hány CPU mag kell napjaink játékainak?

Leteszteltem pár játékot, hogyan skálázódnak különböző magszám mellett. – írta: bacsis, 12 hónapja

Tesztek

Kezdjük ezúttal is, a játéknak gyatra, de tesztnek igen jó, 2016-os Ashes of the Singularity-vel!
A játék beépített benchmarkját használtam. A GPU-tesztet futtattam le DirectX 12-es API mellett. A játék több “Average” Framerate értéket jegyez fel, én az “All Batches” értékét vittem fel a grafikonomra, a CPU-ra fókuszálva, és így tesztelve. Majd ezután a képkockák közötti késleltetést jegyeztem fel. Míg az előbbiből természetesen a minél magasabb, addig utóbbiból a minél alacsonyabb érték a jobb.

...A játék, akár egy tökéletesen megírt szintetikus tesztprogram, úgy itt is tökéletes skálázódást mutatott.
A CPU magokat visszakapcsolgatva folyamatosan emelkedett az FPS szám, s közben folyamatosan csökkent a képkockák közötti késleltetés. Jól nézzük meg ezt a grafikont, mert ilyen tökéletes skálázódásra a továbbiakban nem lesz példa.

Folytassuk a tesztet a 2018-as Assassin’s Creed Odyssey-vel, FullHD felbontás, és maximális részletesség mellett!

A minimum FPS 4-ről 6 magra szépen megugrott, ám a további magszám engedélyezése után nem sikerült kimutatható előrelépést felmutatni, ám az átlag és a maximális FPS számok a 6-ról 8 magra váltás hatására is szépen meglódultak. Afölött már nem sikerült további pluszt kicsikarni a rendszerből. Azaz úgy látszik, ez a játék nyolc magot támogat.

A tesztbe bevettem a 2018-as Shadow Of Tomb Raider-t is, aminek szintén van beépített benchmarkja. A teszt ezúttal is FullHD felbontás, és maximális részletesség mellett lett futtatva.

Na ezt nevezem én végig tökéletes skálázódásnak. Ahogy emeltem a magszámot, úgy emelkedtek az FPS-számok. A maximális FPS-ek esetén frankón VGA-limitbe ütköztem már. Ami számomra még kicsit furcsa, hogy a 8-ról 10 magra váltás indokolatlanul nagyot ugrott. Ott lehet, hogy valami hiba csúszott a mérésembe? A Hyper Threading viszont nem feküdt annyira a játéknak.

Folytassuk a tesztet a 2020-ban megjelent Cyberpunk2077-tel, amit FullHD felbontás és maximális részletesség mellett futtattam. (Az anizotróp szűrés ki volt kapcsolva). A játék a teszt alatt az 1.52-es verziószámmal rendelkezett.

A játék parádésan skálázódik! Igaz, a Hyper Threading-től a maximális és az átlag FPS számok inkább csökkentek, de csak a magszámot növelve a skálázódás folyamatos tíz magig is.

Jöjjön a 2021-ben megjelent Far Cry 6 Ultra részletesség mellett:

A teszem egyik legkevésbé jól skálázódó játéka volt a Far Cry 6. Négyről hat magra váltva szépen megugrottak az FPS számok, ám afelett már nem igazán gyorsult a játék. A Hyper Threading ezúttal is inkább csak rontott az eredményeken.

Teszteljük le a szintén 2021-ben megjelenő Forza Horizon 5-öt is, természetesen maximális részletesség és FullHD felbontás mellett:

Itt is első sorban a négyről hat magra váltás dobta meg a teljesítményt. A maximális FPS-ek utána már nem igazán emelkedtek. Tán csak nem VGA-limitbe futottam? A minimum FPS-ek azért, még ha nem is egyenesen arányosan, de tudtak emelkedni a további magok engedélyezése után. A Hyper Threading ezúttal is csak rontott a helyzeten.

Végezetül pedig nézzük meg, hogy fut a 2022-es God Of War maximális részletesség mellett:

Ezúttal is a négyről hat magra váltás után ugrott meg a teljesítmény leginkább, de ahogy engedélyeztem további CPU magokat, azért pár plusz FPS-t mindig hozott a teszt. A maximum FPS-szám csak nem akart viszont gyorsulni. Az MSI Afterburner szerint a GPU-kihasználtság 99%-ról el sem mozdult. Frankón VGA-limitbe ütköztem. Ami viszont még pozitív, hogy a Hyper Threading bekapcsolása ezúttal nem rontott a helyzeten, a minimum FPS számot azért sikerült feljebb tornázni vele.

Összegzés

Én úgy gondolom, hogy a négymagos CPU-k szép lassan arra a sorsra jutnak, mint bő 10 éve a csúcs Core 2 Duo CPU-k. Hiába az esetlegesen bődületesen magas órajel, a több magszám előnyösebb (lesz). A négyről hat magra váltás konkrétan minden esetben hozta az ezzel járó 50% körüli FPS növekedést. Hat magról feljebb váltva igaz, ha nem is volt annyira tökéletes a skálázódás, de a játékok tetemes része bőven ki tudta használni. Öröm volt látni, hogy bizonyos játékok még a nyolcról tíz magra váltás esetén is mérhetően gyorsultak.

Úgy gondolom, manapság játékra simán jobb választás egy nyolc-tízmagos CPU, akár valamivel alacsonyabb órajelellel, mint egy hatmagos. Négymagosban pedig én már nem is gondolkodnék. És akkor ne felejtsük el, hogy 2-3 éves játékokkal teszteltem leginkább. Valószínűleg a még újabb játékok, illetve a következő időszakban megjelenő játékok még jobban ki fogják használni a több CPU magot.
Nekem pedig itt az idő, hogy beszerezzek egy 14-16 magos CPU csodát, hogy megnézzem, milyen az élet tíz mag felett.

Előzmények