Itube-tól ITube-ig

Nagyjából két évvel ezelőtt szereztem egy Fatman Itube ValveDockot IPod dockkal és két gyári hangfallal. – írta: Pixel kft., 10 éve

Tapasztalatok, hangzás

Előzetesen az ITube-tól azt vártam, hogy a Fatman Itube-nál is megtapasztalt meleg, testes hangzást hozza a hangképbe. Kb. két hetes használat alapján azt mondhatom, hogy nem ragaszkodik szorosan a csöves hangzás sztereotípiáihoz az eszköz, de szerencsére nem is cáfolja azokat. Aktív hangfal tulajdonosként tisztán tube bufferként használtam az ITube-ot gain nélkül.

Az ITube a hangzást nem színezte ki, nem emelt ki egyetlen frekvencia tartományt sem, a Dragonfly - A2 páros általam kedvelt karaktere megmaradt. Cserébe behozta a régóta áhított puhaságot, a hang folyékonyságát, simulékonyságát. A hangzás digitális keménysége, precíz sterilitása tűnt el végre, többek között a Dragonfly által kissé elvágott végű hangok simultak ki, csengtek le végre szépen a térben.

Mindez mehetett volna a Dragonfly-nál szintén kedvelt részletesség, dinamika és a hangzás gyorsasága/frissessége rovására, de szerencsére semmilyen a Fatmannél tapasztalt elkenődést nem hallottam, sőt a basszusok még jobban követhetővé, pontosabbá váltak. Valahogy minden sokkal természetesebben szólalt meg.

A Digital Antidote Plus effektussal sokat kísérleteztem. Ennek hatása sokkal kevésbé markáns, mint önmagában a tube buffer-é vagy a 3D HolographicSound funkcióé. Első sorban a magas frekvenciás hangszerek (pl. hegedű, egyes fúvós hangszerek) hangját simítja ki, és teszi egyszerre testesebbé. Sokat hallgattam többek között Miles Davis - Tutu és a Dave Brubeck Quartet – The Last set at newport felvételeit, melyek esetében azt éreztem, hogy talán kicsit túl is puhult, túl homogén lett általa a hangzás, nem ’haraptak’ már eléggé a rézfúvósok.

Ilyen esetekben kikapcsoltam az effektet. Mindenki számára más a preferált hangzás, ami akár aktuálisan hallgatott zenénként eltérő lehet. Az ITube-on az effekt szerencsére ki/bekapcsolható, így a hallgatott zenéhez és elképzeléseinkhez igazítható a hangzás.

Először a 3D kapcsolót véletlenül wide állásba tettem – a hangzás szinte szétesett a szobában, mondhatom borzalmas volt. Gyorsan kikapcsoltam, majd kicsivel később a normál 3D üzemmódra váltottam. Helyükre kerültek a hangszerek, a hangtér kitágult, mintha a hangszerek térben távolabb kerültek volna egymástól, melyen belül is a mélytartomány változott a legerőteljesebben mind erőben mind követhetőségben. Ezen túl az énekhangok emelkedtek el még jobban a hangfalaktól és a szoba falaitól.

Az Audioengine A2 hangerő (levegőmennyiség mozgató képesség) korlátait természetesen nem tudta legyőzni az iTube, de kisméretű szobánk terét abszolút betöltötte végre a hangzás. Néhány héttel ezelőtt volt szerencsém látni a Brandt Brauer Frick Ensemble-t az A38 hajón, ami az egyik legjobb koncert, amin eddig voltam. A CD-n nem tud átjönni az élő előadás lendülete, sokszínűsége, de az iTube is jelentősen hozzátett ahhoz, hogy a Bop című szám meghallgatásakor követni tudjam a lüktető zongora alap mellett a hárfa futamokat, az óraműpontos ütőshangszereket és nagybőgőt, a tuba és pozan alkotta fúvós szekciót, vagy az olyan zenei ötleteket, mint a tuba fúvókájának ütögetésével létrehozott basszus alap, illetve a zongora húrjainak pengetésével előadott hangok, és mindez ne zuhanjon össze kakofóniába, hanem organikus egészként szólaljon meg.

Nat King Cole Love című száma visszakapta bársonyosságát, mely mögött hangjának helyenkénti karcossága is jól kivehető lett a Capitol felvételek jellegzetes hangzásvilágával egyetemben. Ugyanez volt elmondható Acker Bilk örökérvényű Strangers on the shore című számáról, melyet legutóbb a Röyksopp ’fedezett fel újra’ az általuk szerkesztett kiváló Late night tales válogatáson. Végre úgy érzem régi felvételeket hallgattam ’eredetiben’ digitális eszközről, nem csak ’kiváló minőségben’.
Yoyoma Morricone adaptációkat tartalmazó CD-jéről a Volt egyszer egy Amerika Cockeye témát kiragadva a cselló induláskor síró, helyenként recsegő zaklatott, később puhán sikló hangja és a köztes összes átmenet teljesen átjött a zenekari kíséret előtt. Említettem már a Stockfish Records – Art of recording CD-jéről Barbara Bukle számát.

Az ugyanezen a CD-n Bogányi Gergely által előadott Chopin nocturne-ben a lírai részeknél a zongora hangjának csengése kap plusz fényt, míg a drámai részeknél a kalapácsütések felkeményedése és a teljes zongora együttes zengése, annak lecsengése válik teljesen hitelessé és élvezetessé.

A VCMG - SSSS albuma nem lesz az elektronikus zene történetének klasszikusa, de az első öt számon végig lüktető analóg szintetizátor-hangzás könnyen magával ragadja az embert. Lehengerlő volt a Lowly meghallgatásakor, mikor szinte kézzel foghatóvá váltak a levegőben a hangfalak között úsztatott, tipikus analóg szintetizátoros hangok, effektek, rezonanciák.

Michael Jackson History című válogatás albumáról a Billy Jean dob-basszus felütésének dinamikáját, erőteljességét vagy a Scream basszus-szintetizátor-ének-vokál egyvelegének és a felbukkanó gitárszóló egyenként is abszolút tökéletes nyomon követhetőségét mindenképpen érdemes megemlíteni.

Már említettem, hogy a Dragonfly és az A2 hangja kimondottan részletes, nyílt és friss, ami miatt nagyon élvezetes hallgatni, de egyúttal nem túl erőteljes, kicsit analitikus, amivel együtt lehet élni, de szívesen lemondana róla az ember, ha teheti. Az ITube bekapcsolása a láncba azonnal megszüntette ezt a problémát. A hangok kikerekedtek – az ITube kitöltötte a hangok között hiányzó teret, jól érzékelhető testet adva nekik, visszacsempészte az analóg érzetet a hangzásba.

A hatás mértéke eltérő volt különféle DAC-ok esetében. Míg a Dragonfly valósággal új szárnyakat kapott azáltal, hogy részletessége, dinamikája mellé jött be a finomság, addig a HRT Microstreamer eleve húsosabb hangján nem dobott akkorát az ITube, bár itt is pozitív volt a változás. Összességében elmondható, hogy a részletezőbb, kissé digitálisabb, keményebb hangzású hangrendszerek esetében jelentős pozitív változás érhető el, míg az eleve organikusabb hangú eszközökkel párosítva kisebb mértékű lesz a szinergia, egy szint felett felesleges is lehet az iTube használata.

A szövegben nevesítetteken túl meghallgatott számok, és az iTube hatása azokra, a teljesség igénye nélkül

• Ének
o Janelle Monet – Give em what they love
 A végig jelen levő effektezett gitár riff és a beúszó gitár szóló, fúvós betét vagy elektromos orgona futam mellett Janelle Monet lecsengetett éneke és Prince hangja illetve az háttér vokál nem veszik el, egységes egésszé áll össze
o Morningdeer - Concert on a Twig /Drive
 Az ének minden rezdülése, rezgése, szinte sírásba hajló hangulatváltása meg tud szólalni a hipnotikusan lüktető gitár-dob alap, lépkedő jazz –zongora és a különféle ütős hangszerek, effektek között
• Rockzene
o Rolling Stones – Under my thumb
 Az Aftermath jellegzetes ’puha’ hangzása, keverése, tere a maga teljességében meg tud szólalni
o Motorhead – End of time
 A torzított gitárok nyers ereje, mely mellett nem vesznek el a lábdobok, pergők, cinek és nem utolsó sorban Lemmy karcos éneke
• Elektronika
o Darkside – Psychic / Heart
 A szám elején jobbról középre bemasírozó majd a hangtér közepét teljesen kitöltő dobok, az 1.02-nél háttérből előtérbe ugró elektromos gitár, a szám később grandiózussá növekvő szintetizátor háttere mellett csengő gitár, a 3.35-nél elkövetett újabb dinamika váltás és az ének effektekkel színesített tere mind szinte kézzel foghatóvá válik.
o Marcel Fengler – Dejavu, Liquid Torso
 A Berghain rezidens dj Fokus című albumán megjelent szám sokrétegű szintetizátor hangzása, effektjei körbevesznek, úsznak a térben, miközben a basszusok lüktetése szinte fejbe vág
Használat, vélemény

Az ITube-ot, mint minden vákuum csöves eszközt célszerű hagyni néhány percig bemelegedni ahhoz, hogy extra torzítást ne okozzon. Az eszköz folyamatos használat alatt nem veszélyesen, de érezhetően felmelegszik. Célszerű olyan helyre tenni, ahol megfelelő szellőzés biztosított.

Az iTube-on belül a vákuum cső foglalatba illeszkedik, így cserélhető, mellékelnek is csavarhúzót ehhez. A gyártó információi alapján kb. 100.000 óra a vákuum cső élettartama a konzervatív hajtásnak köszönhetően.

Összességében nekem és páromnak is nagyon megtetszett az ITUBE-al kiegészített rendszer analóg felé hajló hangzása. Könnyű hozzászokni a jóhoz. Mikor vissza kellett adnom a teszt végén, akkor zenehallgatáskor szabályosan hiányérzetünk lett. Részben családjaink karácsonyi ajándékaként rendeltünk egyet magunknak.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt