,,Kihajtsa-e", avagy a nagy processzorteszt

Vajon milyen processzor kell egy GTX 1060 3 GB videokártyához, hogy igazán kiadja az erejét? – írta: Hannibhál, 7 éve

Tesztkörnyezet, tesztelés menete

Mivel nekem egy 1150-es alapú konfigom van, ezért az Intel processzorokkal nem volt gondom. A párom gépében egy FM2-es rendszer dübörög, azzal ki voltam segítve, míg Zoltán barátom az AM3+-os rendszert szolgáltatta, így ezúton is köszönöm szépen nekik:)

Mivel i7-4790k-m van, így úgy gondoltam, hogy a beállítások variálásával belövöm a procimat különböző Intel prociknak, s így nem kell beszereznem őket. Ezzel több problémába is ütköztem, és pedig a következőkbe:
1, az L3 cache mérete;
2, 1150-es Haswelleket még ,,létre tudom” hozni, de melyik legyen a másik, amit szeretnék?
3, az órajelenkénti teljesítménykülönbözettel mi legyen?

Az egyes pontra az itt található oldalon lévő teszt adja meg a választ, így az egyes szimulált processzorok teljesítményét ezen értékekből számított szorzótényezővel beszorozzuk, akkor egy jó közelítést kapunk.

A második pontra úgy gondoltam a leghelyesebb válasz az, hogy a Sandy Bridge alapú generációt választom, ugyanis ez az egyik legnépszerűbb generáció az Intelnél használt piacon így hasznos lehet több felhasználónak is.

A harmadik pontra a választ egy magyar oldalon, a sokak által ismert prohardveren találtam meg ezen cikk formájában. Itt azonos órajelen lettek összehasonlítva a különböző generációk Intel processzorai, s innen az jött ki számszerűleg, hogy a Haswellnek a Sandyvel szemben 13,7%-os előnye van azonos órajel esetén. Innentől már könnyű dolgom volt hisz csak vissza kellett számolnom és máris ,,kész" volt egy Sandy proci. Természetesen a fent leírt dolgok megtétele után sem teljes mértékű az egyezés, viszont hasonló teljesítményt tudunk így szimulálni, de ez sosem lesz 100%-os, maximum 90 (+/-5%-os tartományban közelítik kb.).

Az általam használt beállítások:

Elkövettem egy hibát a tesztelés során, ugyanis az i7-2600k-t amikor ,,szimuláltam", a procimat 3,3 GHz-en járattam, míg inkább 3,1 GHz-en kellett volna. Ez abból adódott, hogy ahol van turbo, ott az összes magra levetített turbó órajelből számoltam vissza (tehát nem a maximális egymagos turbóból), viszont a 2600k-t az Intel oldalán néztem meg, s ott ugye a legmagasabb turbó órajel van feltüntetve, így a mostani tesztben egy 3,8 GHz-en menő 2600k lett behozva. A többi processzornál már nem követtem el ezt a hibát.

A használt konfigurációk pontos leírása:

Intel rendszer:
- Asus Z97 Pro Gamer alaplap,
- i7-4790k processzor és egy Deepcool Neptwin hűtő,
- 4x2 GB 1600 MHz DDR3 RAM.

FM2-es rendszer:
- Asrock FM2A55M-HD+ alaplap,
- 2x4 GB 1600 MHz DDR3 RAM,
- A10-5800k processzor és egy Arctic Freezer Pro 3 hűtő.

AM3+-os rendszer:
- Asrock 970 Pro3 rev 2.0 alaplap,
- 2x4 GB DDR3 1600 MHz RAM,
- FX8350 processzor és gyári hűtés.

A közös dolgok:
- Kingston 120 GB SSD (rendszernek),
- Windows 7 Ultimate 64bit,
- 750 GB-os HDD (a játékoknak),
- GTX 1060 3 GB Arctic Accelero Xtreme IV hűtővel,
- BenQ g2220HD monitor (1920*1080).

Az FM2-es rendszernél két órajelen ment az 5800k: 3,8 GHz és 4,3 GHz-en, az utóbbi órajel volt hivatott a mostani APU-k és Athlonok teljesítményét szimulálni, míg az alacsonyabb a régebbi APU-két és Athlonokét. Az FX8350 kikapcsolt turbóval, default beállításokkal ment (a turbót a viszonylag rossz hűtés miatt kellett kinyomni), a turbó hiánya tudja befolyásolni az eredményeket, ezt érdemes figyelembe venni olvasás közben.

Magáról a tesztelés menetéről: minden játék 3 felbontáson lett tesztelve, FHD-n, HD-n és QHD-n (1080p, 720p, 1440p). Na de nekem csak FHD-s monitorom van, de akkor hogyan? Nos, az Nvidia által létrehozott DSR nevezetű technológiát használtam (1,78-szoros natív felbontás, 33%-os simaság). Ez nem tudom, mennyire adja vissza az 1440p-s felbontás valós teljesítményigényét, de gondoltam, érdekességnek berakom. Tehát minden játék 3 felbontáson, azonos beállításokkal, kétszer lett lefuttatva minden teszt s ezekből vont átlageredmények lesznek diagramokon feltüntetve.

Használt játékok:
- Batman Arkham Origins,
- Batman Arkham Knight,
- Dirt Rally,
- Total War Attila,
- Civilization VI,
- F1 2015,
- Deus Ex Mankind Divided,
- Ashes of the Singularity,
- Grand Theft Auto 5.

Kezdődjenek hát a tesztek! :) (Csak, hogy megemlítsem: 9 játék x 3 felbontás x 2 teszt/felbontás x 12 darab processzor = 648 darab mérés xD, kicsit már kattogott a szemem a végére)

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények