Single channel vs. dual channel
Vajon mennyire van szükség az egyre inkább elterjedt dual channel kitekre a játékok optimális futásához? – írta: gbors, 11 éve
Bevezető, a teszt
Bevezető
Köszönhetően a PC-s világ sokszínűségének, a hardverek között is kialakult egyfajta érdekességi kasztrendszer - a legtöbbet jellemzően a CPU-król és a VGA-król beszélnek, másokról (tápok, SSD-k, stb.) kevesebbet, és valahol a legalsó kasztban kullognak többek között a memóriák. Valahol ez érthető, hiszen először az AMD, majd az Intel által is standarddá tett processzorba épített kétcsatornás memóriavezérlő jelentősen lecsökkentette a diverzifikációs játékteret a memóriagyártók számára, másfelől viszont a témák roppant erős polarizációja miatt szegény RAM-okkal nem foglalkozik szinte a kutya sem, pedig azért teljesen nem mindegy, milyen memóriát rakunk a PC-nkbe.
Történt az elmúlt években egy jelentős változás is a rendszermemória szempontjából - az egyre több CPU-ba beszivárgó IGP-k személyében egy új, és meglehetősen falánk "ügyféllel" gazdagodtak. Az online sajtó erre a változásra még nem igazán reagált - itt-ott találkozni memóriatesztekkel, de ritkán átfogóak, és jellemzően figyelmen kívül hagynak egy, az olcsóbb gépek esetében még mindig népszerű opciót - mi történik, ha valaki a PC-be nem két modulból álló kitet vásárol, hanem csak egyetlen modult, és ezáltal a mára már alapnak számító dual channel üzem helyett single channel módban fogja a CPU a memóriát elérni? Ebben a tesztben erre a kérdésre keresem a választ.
No, akkor ebből most egy kell vagy kettő?
Mi a különbség a single channel és a dual channel üzemmód között?
A PC-k túlnyomó többségében dolgozó DDR3-as memóriák 64-bites interface-en keresztül kapcsolódnak a CPU memóriavezérlőjéhez. Ha egyetlen modult használunk, akkor single channel módban dolgozik a memóriavezérlő, és a 64 bit a teljes elérhető busz-szélesség. Ha viszont két modulunk van (érdemes kitben vásárolni), és ezt az alaplap megfelelő foglalatába tesszük (ezt színkódolással szokták az alaplapgyártók segíteni), akkor a CPU memóriavezérlője képes arra, hogy a két 64-bites interface-t egyetlen 128-bites csatornának lássa, és ezáltal effektíven megduplázódik a CPU számára hozzáférhető sávszélesség. Hogy ez mennyire hatékony módja a memória-teljesítmény feljavításának, ahhoz elég annyit megnézni, hogy a manapság kapható legolcsóbb 1333 MHz-es, ill. a nem is egészen dupla olyan gyors 2400 MHz-es DDR3-as RAM-ok között mekkora árkülönbség van.
Bár a sebesség ilyetén megduplázása nem drága, azért nincs is teljesen ingyen - és ha már árbeli különbség van az 1 db modul, ill. a két modulból álló dual channel kit között, akkor felmerül a kérdés, hogy mennyire is kell valójában a dupla sávszélesség, ill. mit vesztünk azzal, ha a kit felárát megspóroljuk. Szokásomhoz híven a játékokra koncentrálva járom most körbe ezt a kérdést.
Tesztmódszer, konfiguráció és fogyasztás
A single channel / dual channel kérdést elméletileg 3 különböző konfigurációban érdemes megvizsgálni:
- IGP-vel, ahol a rendszermemória játssza a grafikus memória szerepét is
- Belépő szintű konfigurációval, ahol egy olcsó CPU és egy olcsó VGA teljesít szolgálatot
- Közép- vagy felső kategóriás konfigurációval, ahol várhatóan a memória már játék közben is komolyabb terhelést kap
A harmadik esetet sajnos ki kell ejtenem, mert jelenleg nem áll rendelkezésemre egy gyors CPU - gyors VGA páros. Ez annyiban nem nagy baj, hogy ennek a tesztnek aligha lenne komoly gyakorlati értelme - egy 100e FT feletti CPU + VGA esetén igazán nem érdemes 2-3 ezresen spórolni, mert ahogy látni fogjuk, a single channel memória használata már a belépő szinten sem észrevehetetlen hatású.
Az IGP-s teszt az alábbi konfiguráción futott:
Ismét köszönet 04ahgy-nak és az ADATA-nak a hardverekért!
A belépő szintű VGA-val szerelt gép így festett:
Játékok
A két konfiguráció eltérő tudása és gyengeségei miatt a játékok terén is tettem különbséget. Az A10-5800k-val ismét az IGP-s tesztben is látott három kategóriát használtam:
Modern AAA játékok
GRID 2
Hitman Absolution
Sleeping Dogs
Sniper Elite V2
Tomb Raider
Unigine Heaven 4
Régebbi AAA játékok
Deus Ex
Mirror's Edge
Elder Scrolls IV: Oblivion
Overlord
Prey
Casual játékok
Bastion
Braid
DeathSpank
English Country Tune
Giana Sisters Twisted Dreams
Mark of the Ninja
Unmechanical
A diszkrét VGA-val szerelt konfigurációval csak a modern AAA játékokat volt értelme vizsgálni, és itt a lista kiegészül a Borderlands 2-vel. Cserébe viszont nem csak egyetlen beállítást használtam, mint az IGP esetében, hanem rögtön hármat: HD felbontás mellett medium és high beállítási szinttel mértem, fullHD felbontás mellett pedig medium-mal.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!
Azóta történt
-
GTX 1660 vs. RX 580 4GB
Hogyan teljesít az új GTX 1660 6GB az RX 580 4GB ellen? Freesync, túlhajtás, dual vs single channel tapasztalatok.
-
Crucial BallistiX Sport 2 x 4 GB Kit – A ballisztikus rakéta
A memória képességeire derítünk fényt, illetve arra, hogy mik az előnyei a Dual Channelnek egy erősebb gépben.
-
Phanteks ventilátor és a paszták
Különféle pasztákat használtam a Phanteks PH-TC14PE (Blue) CPU hűtéséhez, és bizony volt különbség.
Előzmények
-
AMD HD7660D (A10-5800k) mélyinterjú
Kezeim közé került egy A10-5800k - jó alaposan ki is faggattam, hogy mit tud a 3D-s játékokban.
-
Játék PC-n, olcsóbban - IGP-vel
A belépő kategóriás játékos VGA-k után van még egy lépés árban lefelé - az IGP-k. Lássuk, mire képesek!