Single channel vs. dual channel

Vajon mennyire van szükség az egyre inkább elterjedt dual channel kitekre a játékok optimális futásához? – írta: gbors, 6 éve

Bevezető, a teszt

Bevezető

Köszönhetően a PC-s világ sokszínűségének, a hardverek között is kialakult egyfajta érdekességi kasztrendszer - a legtöbbet jellemzően a CPU-król és a VGA-król beszélnek, másokról (tápok, SSD-k, stb.) kevesebbet, és valahol a legalsó kasztban kullognak többek között a memóriák. Valahol ez érthető, hiszen először az AMD, majd az Intel által is standarddá tett processzorba épített kétcsatornás memóriavezérlő jelentősen lecsökkentette a diverzifikációs játékteret a memóriagyártók számára, másfelől viszont a témák roppant erős polarizációja miatt szegény RAM-okkal nem foglalkozik szinte a kutya sem, pedig azért teljesen nem mindegy, milyen memóriát rakunk a PC-nkbe.
Történt az elmúlt években egy jelentős változás is a rendszermemória szempontjából - az egyre több CPU-ba beszivárgó IGP-k személyében egy új, és meglehetősen falánk "ügyféllel" gazdagodtak. Az online sajtó erre a változásra még nem igazán reagált - itt-ott találkozni memóriatesztekkel, de ritkán átfogóak, és jellemzően figyelmen kívül hagynak egy, az olcsóbb gépek esetében még mindig népszerű opciót - mi történik, ha valaki a PC-be nem két modulból álló kitet vásárol, hanem csak egyetlen modult, és ezáltal a mára már alapnak számító dual channel üzem helyett single channel módban fogja a CPU a memóriát elérni? Ebben a tesztben erre a kérdésre keresem a választ.

No, akkor ebből most egy kell vagy kettő?

Mi a különbség a single channel és a dual channel üzemmód között?

A PC-k túlnyomó többségében dolgozó DDR3-as memóriák 64-bites interface-en keresztül kapcsolódnak a CPU memóriavezérlőjéhez. Ha egyetlen modult használunk, akkor single channel módban dolgozik a memóriavezérlő, és a 64 bit a teljes elérhető busz-szélesség. Ha viszont két modulunk van (érdemes kitben vásárolni), és ezt az alaplap megfelelő foglalatába tesszük (ezt színkódolással szokták az alaplapgyártók segíteni), akkor a CPU memóriavezérlője képes arra, hogy a két 64-bites interface-t egyetlen 128-bites csatornának lássa, és ezáltal effektíven megduplázódik a CPU számára hozzáférhető sávszélesség. Hogy ez mennyire hatékony módja a memória-teljesítmény feljavításának, ahhoz elég annyit megnézni, hogy a manapság kapható legolcsóbb 1333 MHz-es, ill. a nem is egészen dupla olyan gyors 2400 MHz-es DDR3-as RAM-ok között mekkora árkülönbség van.
Bár a sebesség ilyetén megduplázása nem drága, azért nincs is teljesen ingyen - és ha már árbeli különbség van az 1 db modul, ill. a két modulból álló dual channel kit között, akkor felmerül a kérdés, hogy mennyire is kell valójában a dupla sávszélesség, ill. mit vesztünk azzal, ha a kit felárát megspóroljuk. Szokásomhoz híven a játékokra koncentrálva járom most körbe ezt a kérdést.

Tesztmódszer, konfiguráció és fogyasztás

A single channel / dual channel kérdést elméletileg 3 különböző konfigurációban érdemes megvizsgálni:
- IGP-vel, ahol a rendszermemória játssza a grafikus memória szerepét is
- Belépő szintű konfigurációval, ahol egy olcsó CPU és egy olcsó VGA teljesít szolgálatot
- Közép- vagy felső kategóriás konfigurációval, ahol várhatóan a memória már játék közben is komolyabb terhelést kap

A harmadik esetet sajnos ki kell ejtenem, mert jelenleg nem áll rendelkezésemre egy gyors CPU - gyors VGA páros. Ez annyiban nem nagy baj, hogy ennek a tesztnek aligha lenne komoly gyakorlati értelme - egy 100e FT feletti CPU + VGA esetén igazán nem érdemes 2-3 ezresen spórolni, mert ahogy látni fogjuk, a single channel memória használata már a belépő szinten sem észrevehetetlen hatású.

Az IGP-s teszt az alábbi konfiguráción futott:

Ismét köszönet 04ahgy-nak és az ADATA-nak a hardverekért!

A belépő szintű VGA-val szerelt gép így festett:

Játékok

A két konfiguráció eltérő tudása és gyengeségei miatt a játékok terén is tettem különbséget. Az A10-5800k-val ismét az IGP-s tesztben is látott három kategóriát használtam:

Modern AAA játékok
GRID 2
Hitman Absolution
Sleeping Dogs
Sniper Elite V2
Tomb Raider
Unigine Heaven 4

Régebbi AAA játékok
Deus Ex
Mirror's Edge
Elder Scrolls IV: Oblivion
Overlord
Prey

Casual játékok
Bastion
Braid
DeathSpank
English Country Tune
Giana Sisters Twisted Dreams
Mark of the Ninja
Unmechanical

A diszkrét VGA-val szerelt konfigurációval csak a modern AAA játékokat volt értelme vizsgálni, és itt a lista kiegészül a Borderlands 2-vel. Cserébe viszont nem csak egyetlen beállítást használtam, mint az IGP esetében, hanem rögtön hármat: HD felbontás mellett medium és high beállítási szinttel mértem, fullHD felbontás mellett pedig medium-mal.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények