Thrustmaster T300 RS átépítése

Egyrészről ez egy nagyon jó kormány, mert modern, szíjas technológiát használ, de vannak problémái is... – írta: Géjza, 4 éve

A fő probléma, felépítés, alkatrészek

Kis pedálos kitérő után ennek eredményeként vettem meg a cikk tárgyát képező, kb. 1 éves, nem garis Alcantara-s kormány szettet (Thrustmaster T300 RS base + T3PA pedál + 30" Ferrari 599XX EVO alcantara kormány).

A szett funkcionálisan hibátlan volt, viszont kapásból feltűnt egy anomália vele kapcsolatban: bekapcsolás után a kormány bal oldalán valami finoman búgott, zizegett, használat után már kifejezetten hangosan tette ugyanezt. Mint kiderült a kormány felépítése így néz ki: a kormány jobb oldalán van a szenzor, a motor és szíjhajtás, a kormány bal oldalán pedig a beépített tápegység. Azaz a tápegység felől jött az a nem oda való hang. Pontosan úgy viselkedik és ugyanilyen hangot adott ki az enyém is, mint a következő videón is hallható: T300 tápegység búgás.

A T300 működéséről annyit érdemes tudni, hogy nem elég csak a 220-ba bedugni, hogy feléledjen a kormány, hanem a működő PC-be, PS-be, Xbox-ba (Thrustmaster TX racing wheel esetén, ami gyakorlatilag ugyanaz a base, mint a T300, csak ez az Xbox-os verziója neki) be kell legyen dugva az USB csatija is. Videón is ezért dugják be/húzzák ki az USB-t, és ezáltal szűnik meg, kezdi el a búgást a kormány. Amíg USB nincs bedugva és nem kap 5V-ot azon keresztül, addig kussban van, mivel ekkor a tápegység nem működik, kikapcsolt állapotban van. Viszont ha a PC-re rá van dugva és kikapcsoljuk a PC-t, akkor is kapott 5V-ot a bedugott USB-n keresztül a kormány, így a PC kikapcsolása után is tovább zajongott a kormány. Emiatt mindig ki is kellett húzni USB-ből, ami plusz macera volt. Lehet BIOS-ból is meg lehetett volna ezt oldani, de ez azon nem segített volna, hogyha befejeztem a vezetést és mást csináltam volna a gépen, akkor is tovább búgott volna a kormány. Ez esetben csak az USB kihúzása (vagy a kormány 220-as villájának kihúzása) segített volna.

Jobban utánajárva a problémának kiderült, hogy ez garanciális probléma lenne és tápcserével orvosolja ezt a gyártó. Mivel nekem nem volt garim, így gyors levélváltások után kiderült, hogy Thrustmaster 120 euróért cserélte volna ki a tápot (új tápegység ára, plusz munkadíj). Az ára mellett ráadásul pár hétre ki is esett volna a kormány a használatból a kiküldés, szervizelés, visszaküldés miatt. Így elkezdtem utána járni, hogy esetleg otthon, házilag is lehetne-e ezzel a problémával kezdeni valamit. Szerencsére igen lett erre a válasz. Videók is vannak fent az ilyen átalakításokról yt-n, pl.: T300 tápcsere.

Szóval a terv az volt, hogy kidobom belőle a beépített tápot és én is külső tápegységre váltok. Elkezdtem keresgélni első körben a laptop tápok között (ahogy a fenti videón is csinálták), ezek jellemzően 19-20V-ot adnak le, miközben a gyári, beépített táp főbb paraméterei a következők: 25V és 2A. Ha valaki emellett dönt, akkor érdemes 90W körüli laptop tápegységet keresni és nem 45-60W-osat. A gyári tápegység igazi transzformátort használ (emiatt is búghatott, zizeghetett), míg a laptop tápegységek és társaik kapcsolóüzemű tápok, amikben nincs hagyományos trafó. Felépítésbeli különbségek miatt nem árt egy kis ráhagyás a teljesítményben cserekor.

A gyári belső tápegység:

Ahogy a fenti példa is mutatja, kisebb feszültségű táppal is működőképes lesz a kormány, de szerettem volna minél közelebb kerülni a gyári adatokhoz. Nagy nehezen megtaláltam azt a példányt, ami legközelebb állt a gyárihoz: ez egy 24V-os 3A-as LED szalagokhoz, modulokhoz való táp lett, ráadásul nagyon jó áron sikerült beszerezni őt.

Update (2021. június): bő 1 éve van átépítve a kormány, ami azóta is hiba nélkül üzemel. Viszont eddig csak 80-85%-os gain-nel volt használva, így nem volt vele gond. Viszont nemrég feltettem maxra (100%), így egy idő után (15-20 perc) egy komolyabb FFB-s igénybevételnél (pl ütközés) a kormány "újraindul", elkezdi magát kalibrálni és általában maga a PC is beáll (ritkább esetben az újrakalibrálás után mehetek tovább). A táp is jobban melegszik ekkor. Szóval úgy néz ki a fent nevezett táp nem tudja 100%-ban kiszolgálni a kormány igényeit max terhelésnél, emiatt nagyobb teljesítményűt kellene hozzá beszerezni (vagy 80-85% gain-nel használni). Ő lett a végső megoldás (picit overkill a teljesítménye, de biztosra akartam menni immár): [link].

Ugyaninnen rendeltem még DC sorkapocs átalakítót, ami fillérekért biztosítja, hogy moduláris legyen a táp és könnyen szerelhető, beköthető.

Ahogy a videón is látható egy biztosítót érdemes beiktatni, hogy védjük a kormányt probléma esetén. Fizikailag minél kisebbet kerestem és lett végül is 5x20-as 3.15A-es biztosíték a hozzá való 5x20-as szerelhető biztosíték foglalattal. Minden készen állt az átépítéshez. De szerettem volna, ha még felhasználóbarátabb lett volna a megoldás és kerestem egy DC táp zsinórkapcsolót beiktatva a külső táp DC csatlakozója és a DC sorkapocs csatlakozója közé. Itt a csatlakozó méreteire (külső/belső átmérő) kell odafigyelni. A fenti külső táp és sorkapocs csatlakozó esetén ez 2.1mm x 5.5mm volt. Így már semmit és sehonnan nem kellene kihúzni (sem az USB csatit a PC-ből, sem a DC csatlakozót a kormányból), csak a kapcsolóval kényelmesen ki/be lehet kapcsolni a kormányt amikor kell illetve már nem kell. Egy ilyen zsinórkapcsoló lett még beiktatva:

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények