Űrhajózás 2022 - Összefoglaló

Ha sok időd van, nem követed napra pontosan, mit történik az űrhajózásban, de érdekel mi történt e témában 2022-ben. :) – írta: Cifu, 1 éve

SpaceX

SpaceX

Február 10-én Elon Musk tartott egy előadást a Texasi SpaceBase (Űrbázis) területén, ahol összefoglalta a SpaceX eddigi eredményeit és felvázolta a folyamatosan változó tervek aktuális iterációját.


A SuperHeavy adatai a 2022 februári előadáson (@SpaceX)


A StarShip adatai a 2022 februári eladáson (@SpaceX)

A Super Heavy / Starship bemutatása idén már kevés drasztikus módosítást mutatott fel, a gyorsító fokozat hajtóműveinek számát 33-ra emelik (29-ről), illetve a SuperHeavyvel illetve Starshippel egyenragú félként megemlékezett az indítóállásról, pontosabban annak tornyáról is. A torony karjai felelnek a Starship űrhajó felemeléséért, az indítás előtti stabilitás biztosításáért, a hajtóanyagok feltöltéséért, majd a gyorsító fokozat elkapásáért a visszatéréskor.


A Raptor v1 és v2 egymás mellett, látványos a különbség a felépítésben (@SpaceX)

A Raptor is folyamatosan fejlődik, az első, un. „v1” verzió 185 tonnás tolóereje és igen bonyolult felépítése helyett a „v2” verzió már 230 tonnás tolóerővel bír, és nagyságrendileg egyszerűbb lett a felépítése, nem mellesleg pedig fele annyiba kerül a gyártása, mint elődjének. Musk kifejtette azon reményét, hogy a későbbiekben sikerül a tolóerőt 250 tonnára felemelni, vagyis a fejlesztőmérnökökre még vár némi feladat...


A 2022-es SpaceX Starship animáció (@SpaceX)

Nem maradt el a CGI videó sem, amely továbbra is a Mars kolonizálást helyezi fókuszba, noha a szövegben három másik elemet is megemlítettek. Az egyik a StarLink rendszer második verziójának a pályára állítása, amelyet a SpaceX már teljesen a StarShippel kíván megvalósítani (erre még visszatérünk). A második a NASA Artemis programjában a holdkomp szerepe, ami miatt a floridai indítás elvárás lett, míg a harmadik Juszaku Maezawa által finanszírozott Hold-megkerülő út, amit egyébként még 2018-ban jelentettek be.

Megemlítésre került, hogy a NASA megrendelés miatt a floridai Cape Canaveral űrközpont 39A indítóállásnál elkezdték a Starship indítóállás kiépítését, illetve egy gyártóbázis felépítését, hiszen a Super Heavy / Starship párost ott kell majd akkor legyártani. Ennek ellenére Musk megerősítette, hogy a texasi Starbase is teljes erővel épül tovább, és így két bázisa is lesz a Starship gyártásának és indításának.


A Starbase területén felállított két SuperHeavy és három Starship (@RGV Aerial)

A SpaceX oldaláról persze a fő kérdés, hogy mikor repülhet végre a SuperHeavy-Starship páros. A tesztrepülések leállítása a hivatalos verzió szerint az FAA (Állami Légügyi Hivatal) Texasra vonatkozó engedélyeztetése miatt állt le, mely nevezetesen egy pragmatikus környezeti hatásvizsgálat (PEA), és amely még 2021 végére kellett volna elkészüljön, majd lett belőle 2022 eleje, 2022 március és 2022 májusa. Végül júniusban határozat született, hogy a cégnek nem szükséges teljes környezetvédelmi hatástanulmányt készítenie, de az előzetes vizsgálatban talált problémákat orvosolnia szükséges.


A B8 fokozat hajtómű-tesztelése (@Twitter)

Ez megnyitotta a lehetőséget a tovább tesztelések előtt, így aztán az S24 azonosítójú Starship és a Booster 7 azonosítójú SuperHeavy statikus hajtóműtesztekkel készült elő az első tesztútra. 2022 szeptemberében az S24 tesztjárművel hat hajtóműves (vagyis az összes Raptort beindították) statikus, indítóállványon végrehajtott tesztet hajtottak végre, a B7-tel pedig egy 7 hajtóműves tesztre került sor. A B7 csinált még novemberben egy 14 hajtóműves, és decemberben egy hosszú időtartamú 11 hajtóműves tesztet, majd az S24 egy újabb egy hajtóműves tesztet december 15-én.


Az S24 hajtóműtesztje december 15-én (@Twitter)

Az orbitális tesztben az előre leadott tervek szerint a gyorsító fokozat 30 km-re az indítóállástól keletre fog finoman a tengerbe ereszkedni, míg az űrhajó egy orbitális keringés után Hawaiitól észak-nyugatra 100 km-re az óceánra száll le. A legvalószínűbb páros a B7 és S24 lesz, és a jelen állás szerint (2022 december vége) erre 2023 elején kerülhet sor.

Közben nem állt meg a gyártósor: a B7 és az S24 előtt gyártott et vagy szétszerelték, vagy az ú.n. „rakéta-kertben” állították ki. Az S25 már a végszerelés stádiumában jár, és az S26 illetve S27 építése is folyamatban van, miközben már látni részelemeket S28 és S29 azonosítóval. A gyorsító fokozatoknál is hasonló a helyzet, a B8 teljesen készen állt, de félrerakták a „rakéta-kertbe”, míg a B9 már üzemanyagtöltési teszteken is túl van, a B10 építés alatt, a B11 alkatrészei pedig már feltűntek a Starbase területén.


A texasi Starbase a levegőből (@SpaceX)

Az óvatosságra Elon Musk egy elejtett mondata ad indokot: az indítóálláson bekövetkező esetleges baleset akár hat hónappal is hátráltathatja a teszteléseket. Márpedig jelenleg csak egyetlen olyan torony van, ahol a teljes értékű tesztelést és az indítást végre lehet hajtani, és eddig a SuperHeavy összes, 33 hajtóművét még nem indították be egyszerre. E téren a probléma ugyan az, amivel anno a Saturn V és az N1 mérnökei is szembesültek: az első fokozat összes hajtóművének együttes tesztelése bizony komoly kihívás, és teljes értékűen csak a rakétán, az indítóálláson lehetséges a végrehajtása.

Noha kvázi csak „szolgáltatott” a SpaceX az Axiom Space-nek, de itt kerüljön említésre az Ax-1 küldetés, amelyben négy űrhajós töltött az eredeti terve szerint nyolc napot az ISS fedélzetén, mely később egy csúszás miatt tízre növekedett, különféle kísérleteket végrehajtva. Az Ax-1 ingázik az űrturizmus és a kereskedelmi űrrepülés között: három utasa fizető multimilliomos (Larry Connor, Eytan Stibbe és Mark Pathy), a küldetés parancsnoka pedig egy veterán űrhajós, a világűrben már négyszer járt Michael López-Alegría, aki már többször meglátogatta az ISS-t a NASA űrhajósaként.


Az Ax-1 űrhajósai (Pathy, López-Alegría, Connor és Stibbe) az ISS fedélzetén (@Axiom Space)

Az Ax-1 küldetés specialitása, hogy ez volt az első űrturista út az ISS-re, amelyet nem Szojuz űrhajóval hajtottak végre, ráadásul az Axiom Space évi két alkalomra hasonló 8-12 napos küldetéseket szervez az űrállomásra fizető utasoknak. Ezzel alaposan kifogta az orosz űrturizmus-ipar vitorlájából a szelet, az orosz-ukrán háború hatásairól nem is beszélve.

Az Ax-1 mindenesetre még a tapasztalatszerzés szintjén mozog, és olykor felemás eredményeket hozott: például az űrhajósok számára kiadott egyik feladat végrehajtási ütemterve két és fél óra volt, ám azt végül a világűrben öt óra volt végrehajtani. Ezek miatt több feladattal is megcsúsztak, sőt, ezekkel az ISS alapszemélyzetének munkáját is lassították – utóbbival kapcsolatban egyébként az Axiom küldetés űrhajósai nem győzték dicsérni a ISS profi személyzetét, akik végig nagyon segítőkészek voltak. Ezen tapasztalatok alapján mindenesetre a NASA és az Axiom is módosítani szándékozik a küldetések tervezése kapcsán, illetve a közös munka határainak meghúzása terén. Utóbbi leginkább csak egy ajánlás, hogy az ISS űrhajósai azért elsődlegesen a saját feladataikkal foglalkozzanak, ne áldozzák be azokat egy kereskedelmi küldetés számára…


Mark Pathy az ISS fedélzetén a Medchecker elnevezésű orvosi kísérlet közben (@Axiom Space)

Az Axiom ugyanakkor nem az egyetlen civil megrendelője a SpaceX Crew Dragon űrhajóinak. 2021-ben az Inspiration4 civil űrút kapcsán ugyebár Jared Isaacman, a Shift4 fizetési tranzakciók feldolgozásával foglalkozó cég alapítója már járt a világűrben. Az általa pénzelt utat már akkor is csak előfutárként harangozták be, és ezt meg is fejelték a Polaris programmal. A program egyelőre három lépcsőt vázol fel, amelyek a civil űrküldetésekben úttörő szerepet szeretnének járni – hasonlóan, mint az Inspiration4 út. Közös bennük, hogy a küldetésekben Isaacman lesz a parancsnok, mellette pedig vagy tehetős civilek, vagy a SpaceX szakemberei ülnek majd. Az első út a Polaris Dawn elnevezést kapta, és három fő célt szeretnének megvalósítani. Először is az első civil űrsétát, ami már csak azért is érdekes, mert a Crew Dragonból még nem végeztek ilyet, illetve a SpaceX által tervezett űrruhával hajtanák végre. A másik nagy „ugrás” egy erősen elliptikus pálya, amelynek a kezdeti csúcspontja 1400 km magasan lenne, ezzel pedig a holdutazásokat leszámítva a Földtől legtávolabbi űrrepülés lenne. A nagy magasságba lépés célja a sugárzással kapcsolatos mérések és kísérletek végrehajtása. Végül pedig az egészet megfejelnék azzal, hogy lézeres adatkommunikációt használnának. Eredetileg 2022 decemberében indult volna, de a sűrű indítási program (a Cape Canaveral L39A indítóállásról indul a Crew-6 és több más küldetés SpaceX rakétája is) és a jobb felkészülés miatt elhalasztották 2023 elejére tolták.

Jared Isaacman, Scott Poteet, Sarah Gillis és Anna Menon, a Project Dawn űrhajósai

A Polaris Dawn sikeres végrehajtása után a második küldetés feltehetően a Hubble űrteleszkóp pályaemelése és esetleg szervizelése lenn. Erről a NASA és a SpaceX már megállapodott, hogy külön költségtérítés nélkül vizsgálja meg ennek lehetőségét.
A harmadik küldetés pedig nem más lenne, mint az első olyan Starship repülés, amelyre emberekkel a fedélzetén kerülne sor.


A DearMoon projekt utasai

A DearMoon projekt is végre hallatott magáról. Juszaku Maezawa kiválasztott nyolc plusz két embert, akik vele tartanak a Holdmegkerülő útra. Az utaslista:

• Rhiannon Adam, (Írország, fotós)
• Steve Aoki, (USA, zeneproducer)
• Yemi A.D. (Csehország, „kreatív”)
• Tim Dodd, (USA, YouTuber, aka "Everyday Astronaut")
• Brendan Hall, (USA, filmkészítő)
• Karim Iliya, (Nagy-Britannia, fotós)
• Choi Seung Hyun, (Dél-Korea, énekes)
• Dev D. Joshi, (India, színész)

A plusz kettő:
• Miyu (Japán, táncos)
• Kaitlyn Farrington (USA, snowboardos)

Ha pedig már űrturizmus, Dennis Tito, aki 2001-ben az első volt, aki saját pénzből jutott fel a világűrbe, a SpaceX-szel kézen fogva bejelentette, hogy a második Starship holdmegkerülő úton feleségével, Akiko Titoval és 10 másik emberrel fog részt venni. Az első holdmegkerülő út a DearMoon projekt lesz, így pedig Titoék útjára esélyesen leghamarabb 2024 körül kerülhet sor, már ha nem következnek be további csúszások.


Akiko és Dennis Tito (@SpaceX)

Összegezve, a cég remek évet zárt: 61 sikeres indítás (2016 óta nem vesztettek el hasznos terhet, ha a Starlink idei esetét nem számoljuk, ahol nem a hordozórakéta hibázott), stabil és megbízható partner, amely annyira uralja a piacot, hogy a konkurensek is kénytelen-kelletlen hozzájuk fordulnak, ha hirtelen valami miatt sürgősen hordozórakéta-indítási szolgáltatásra van szükségük. Hovatovább már azzal kacérkodnak, hogy 2023-ban 100 indítást céloznak meg – úgy, hogy eddig összesen 199 indításon vannak túl. Ráadásul a konkurencia továbbra is csak fut utánuk: van olyan első fokozat, amely 15 alkalommal hajtott végre sikeres indítást és visszatérést, míg folyékony fokozattal hasonlót a mai napig nem sikerült rajtuk kívül senkinek prezentálnia orbitális rakéták terén (a Blue Origin is csak szuborbitális repülésekkel a New Sheparddal).


A Falcon Heavy indítások azért még nem mindennaposak: az USSF-44 indítás 2022. november elsején (@SpaceX)

Végül pedig térjünk egy kicsit ki a SpaceX (egyébként nem túlságosan kiteregetett) belső problémáira. Még 2022. június 16-án jelent meg egy cikk a TheVerge oldalán, ahol a cég alkalmazottai nyílt levélben üzentek a cégvezetésnek (nevezetesen Gwynne Shotwellnek, aki a cég vezérigazgatója), hogy miként vélekednek Elon Musk viselkedéséről. A levél előélete, hogy a cég belső kommunikációs csatornáin egyre többször vetődött ez fel. A témája egyfelől feltehetően egy, nem sokkal a levél létrejötte előtti jogi megállapodás (bár közvetlenül nem említik benne), amely a SpaceX egy légikísérője által tett szexuális zaklatás miatti feljelentés következményeként született és 250 ezer dolláros összegű fájdalomdíjról szólt. A másik pedig leginkább Musk nem ritkán legalábbis botrányos tweetjei, miközben a cégnek nagy általánosságban is ő az arca. A levélben arra kérik a SpaceX vezetését, hogy határolódjon el Musk személyétől és kinyilatkoztatásaitól, hogy a vezetőség tagjai is legyenek egyenlően elszámoltathatóak a tetteikért, illetve egyértelműen és egyenlően kezeljék a nem megengedett viselkedést. Utóbbi kapcsán pedig azért is nem sokkal korábbi sebeket tép ez fel, mert 2021-ben a céget több szexuális zaklatással, illetve azok nem megfelelő kezelésével kapcsolatos vád érte. Első sorban a gyakornoki programban szereplő nőktől érkező vádakra Shotwell akkor egy belső levélben reagált, amelyben „Ne légy seggfej” hívószóval kérte az alkalmazottakat, hogy tartsák tiszteletben a kollégákat, illetve viselkedjenek tisztelettel a másikkal.

A nyílt levélre válaszul Shotwell újabb belső levelet küldött körbe, amelyben egyfelől kinyilatkozta, hogy néhány kollégát kénytelen volt a levél miatt kirúgni, mivel elvonja a figyelmet a kritikus feladatokról – e téren pedig megjegyezte, hogy eközben 37 órán belül 3 sikeres Falcon 9 indítást is végrehajtottak, amely példa nélküli.


Gwynne Shotwell, a SpaceX elnöke és operatív igazgatója (@Twitter)

A teljes képhez persze nem árt hozzátenni, hogy hasonló esetek a többi űripari cégnél is időről-időre felszínre törnek, és az is tény, hogy Musk nem könnyíti meg a helyzetet a Twitter körüli ámokfutással, ami gyakorlatilag teljesen kitöltötte az idejét. Olyannyira, hogy novemberben Shotwell megkapta feladatául a Starbase és a Starship menedzselését is, amelyet addig Musk látott el. Több elemzés alapján egyébként ez pozitív hozadék lehet: Shotwell vezényelte le az utóbbi időben a Falcon és Dragon üzemeltetést, amely komolyabb zökkenők nélkül zajlottak és zajlanak.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények