üzenetek

hozzászólások


Cifu
(nagyúr)
Blog

Mivel a jelek szerint sok ember nem igazán érti, mi a truváj a műholdas internetben, tessék: mai hír a Telexen, amelyben a Caterpillar távirányítású munkagépeket prezentál.

Ami persze elsőre őrültség, másodjára már nem annyira. Marha nehéz a félreeső helyek (pl. Alaszka) területeire gépkezelőket, dömper-sofőrőket találni, és jelentős extra juttatásért találsz csak olyat, aki ezért vállalja azt, hogy odaköltözik. Na ez oldódik meg így. Egy kisebb karbantartóbrigád persze szükséges azért, de így is több tucat, vagy akár több száz alkalmazottal kevesebb fog a területen lenni, ami egyben azt is jelenti, hogy ennyivel kevesebb lakókonténer, logisztika szükséges. A gépkezelős / sofőr meg sokezer kilométeről, Home Office-ból dolgozhat.

Ha ez hülyeségnek tűnik egyeseknek, azoknak érdemes belegondolni, hogy mekkora piaca van például a távvezérelt, részben vagy egészében önjáró traktoroknak... John Deere önjáró traktor bemutató 2022-ből. No, az ilyeneknél óriási előny, ha nem kell a mobilhálózat meglététől függeni...


tha_answer
(őstag)

Mekkora ping kell egy markolonak? A starlink tud 20ms korul, ez mar jatekra jo.
Ugyanakkor muholdvaltast mar erezni fogjak.
Szoval muteni biztos nem fognak vele.

Ez az onvezeto/online traktor jol hangzik, csak hogy lesz a tarcsalapok koze beszorult maradek kiszedve? A vetogep beallitva? A nehezkultivator milyen melyen menjen bele? Milyen munkat vegez? Kell utanaallitani?

Banyaban mukodhet a dolog, talan. Bar ha lapatolni is kell akkor nehezen.

[ Szerkesztve ]


UnA
(Korrektor)
Blog

Esetleg egyéb megoldásként nem a dolgozón kellene mindig spórolni ;)


DjFlanker
(aktív tag)

1. Márpedig a fejlett iparban egy dolgot akar mindenki kiváltani: a (szak)munkást.

2. "Ez az onvezeto/online traktor jol hangzik, csak hogy lesz a tarcsalapok koze beszorult maradek kiszedve? A vetogep beallitva? A nehezkultivator milyen melyen menjen bele? Milyen munkat vegez? Kell utanaallitani?"

A beállítás megoldható automatán/szenzorok/AI alapján is (itthon sikeresen kísérleteznek málnaszedő robottal, azok után egy ilyen beállítás gyerekjáték lesz.
A maradék kiszedése jó példa, viszont arra nem egy traktorost kell bérileg megfizetned, hanem egy olcsóbb bérű (és sokkal könnyebben betanítható) karbantartót.

3. @Cifu, köszönöm a picit megkésett de gyönyörű ajándékot, nem számítottam egy ekkora és ennyire tartalmas összefoglalóra ilyen gyorsan :)

4. "Esetleg egyéb megoldásként nem a dolgozón kellene mindig spórolni"
Ezt alapvetően értem, de akarnál Alaszka/Kanada legzordabb részén, Szibériában, a déli sarkon, vagy az északi sarkkör közelében, esetleg Grönlandon dolgozni? Márpedig tudjuk hogy a következe években, évtizedekben egyre több erőforrás kibányászása fog itt megtörténni. És nagyon nem mindegy hogy van opciód az ehhez szükséges emberi erőforrás egy részének kiváltására (fontos, a munkás megmarad, csak távirányít), vagy nincs.


Cifu
(nagyúr)
Blog

Mekkora ping kell egy markolonak? A starlink tud 20ms korul, ez mar jatekra jo.
Ugyanakkor muholdvaltast mar erezni fogjak.
Szoval muteni biztos nem fognak vele.

Hát azért 20ms-os késleltetéssel már műtöttek is távirányítással. Egy átlag monitornak is van akkora késleltetése :)

Ez az onvezeto/online traktor jol hangzik, csak hogy lesz a tarcsalapok koze beszorult maradek kiszedve? A vetogep beallitva? A nehezkultivator milyen melyen menjen bele? Milyen munkat vegez? Kell utanaallitani?

Ezek technikai kérdések, de ha belegondolsz ezek egyike sem megugorhatatlan dolog, távolról sem. A fő különbség, hogy elég lesz időnként ránézni, hogy két forduló között mi a helyzet. Ha meg bajt észlel az eszköz, küldi a riasztást...

Banyaban mukodhet a dolog, talan. Bar ha lapatolni is kell akkor nehezen.

Azért külszíni fejtésnél ritkán szoktak lapátolni manapság... :)


Cyrusv10
(tag)

Köszi a munkát!


Cifu
(nagyúr)
Blog

Leírtam pár példát, de sorolni lehet a hasonlókat. Az USA-ban bő 10 éve is azon ment a fejvakarás, hogy még full extrás közúti kamionokra, pláne bányadömperekre sem találni normális munkaerőt, és a többség leginkább a munka-család egyensúlyt tartotta problémának. Tehát hiába fizettek akár évi 70-80 ezer dollárt például Alaszkában, ott továbbra is súlyos munkaerőhiánnyal szembesültek. Amíg ez még mindig olcsóbb, mint a távirányított vagy önjáró jármű ára, addig kifizetik akkor a mégtöbb pénzt, hátha az vonz valakit. De most ha van egy technológia, amely lehetővé teszi, hogy kvázi Home Office-ból tolja valaki a melót, akár kevesebbért, akkor az ütőképes megoldás lehet minden résztvevő számára. A legtöbb ilyen távvezérelhető jármű opcionálisan ember vezette, tehát attól még simán használható minden további nélkül helyi gépkezelővel is. Szóval érdekes világ nyílik ilyen téren meg.

De egyébként sajnos nehéz olyan példát előhozni, ami tényleg megragadja az embert. Pedig kismillió lehetőség van még, kezdve a folyami és tengerhajózástól a repülőgép- és helikopter vezetésen át a világűrbéli munkavégzésig (a NASA Robonaut gondolom megvan, Te korrektáltad talán azt anno? ;) ).

Ezek mellé jön az, hogy lassan már a zsebpiszok is műholdon keresztül fog kommunikálni. 10 év múlva alsó hangon is fél tucat globális műholdszolgáltató rendszer fog működni, de akár tucatnyi is lehet. Lassan eljutunk oda, hogy a tenger mélyén meg a barlangokban nem fogsz tudni csak internetezni. Déli-sark, Góbi-sivatag vagy az Amazonas vidéke ilyen téren már messze nem lesz vakfolt. Ma már az EU-ban ugyebár kötelező a segélyhívó minden új autóba, de még e-SIM kártyával. Van egy tippem, hogy ez át fog menni műholdas kapcsolatba, így már a legfélreesőbb helyen is megkapod a lehetőséget, hogy segítséget hívj, ha balesetet szenvedsz.

A privát véleményem, de ez kb. olyan szintű változás lesz, mint amikor a vonalas telefonról átszoktak az emberek a mobiltelefonokra. Az is marha drágán indult először és sok korlátozással Ma meg ott tartunk, hogy marginális mennyiségű embernek nincs mobiltelefonja az EU-ban, Észak-Amerikában vagy a Távol-keleten. Na az első fecske az Iridium volt a műholdas adatkapcsolat terén, 10 év múlva pedig tippre az lesz az alapértelmezett, adótornyok meg csak a városokban, lakott településeken lesznek...

[ Szerkesztve ]


frescho
(addikt)
Blog

"10 év múlva pedig tippre az lesz az alapértelmezett, adótornyok meg csak a városokban, lakott településeken lesznek..."

Az utolsó mondatod finomítanám kicsit. A 80-20 ökölszabály lesz érvényes, a 80%-ot még mindig a földi telepítés fog lefedni. Ahogy nő a felhasználók száma és az általuk igényelt sávszélesség, úgy fog éledni az 5G mm-es hullámhosszú része a központi részeken (belváros, bevásárló központok, repterek...). A még mindig forgalmasnak tekinthető, bizonyos partíciókhoz alacson latency igényű, másokhoz meg sávszélességet kérő részeken maradnak a jelenlegi infrastruktúrához hasonló megoldások (pl. autópályák, családi házas külvárosok) A maradékra meg ott lesz a műhold. Ez nagyjából rímel arra ahogy az internet szolgáltatás stabil része még mindig nagyrészt kábelen maradt, csak a technológiája változott. (modem->ISDN->ADSL->GPON)


Dragbajnok
(tag)

Köszönöm a munkád!
Ismét nagyon jó lett. :R


BatchMan
(senior tag)

Köszönjük @Cifu mester ismét a míves munkát. Meglepően hamar kijött a cikk :)

A műholdas internethez annyi tapasztalat, hogy pár éve az USÁ-ban (California -> Denver) a lakott településeket elhagyva gyakorlatilag megszűnt a net. A terv az volt, hogy én vezetek, a párom meg bújja a netet a célállomás látnivalóival kapcsolatban. Hát én vezethettem nyílegyenes autópályákon, és a következő hambugerezdében volt net a kóla mellé...

Amúgy érdekes, hogy miközben a nem újrahasznosítható rakéták gyakorlatilag már elavultnak számítanak, még hány olyan projekt van, amit befejeznek, bár az elvárt eredmény idejétmúlt. Lásd SLS (Sose Lesz Semmi) program alkalmatlan egy Hold-bázis ellátására. Az meg külön érdekes, hogy az űrrepülőgép programból átmentett technika ellenére (hajtómű, szilárd-gyorsító) hogy lett ilyen drága!


Fred23
(nagyúr)

Köszi az írást! Követem az eseményeket, de csak nagy vonalakban, illetve egy-egy dologra fókuszálva, így rengeteg új infót kaptam most.


ncc1701
(veterán)

Bőven van jól képzett munkaerő, csak meg kéne fizetni. Gombokért 2 ember helyére 1 hőst persze, h sehol nem lelnek. :)

[ Szerkesztve ]


vicze
(félisten)

"az űrrepülőgép programból átmentett technika ellenére (hajtómű, szilárd-gyorsító) hogy lett ilyen drága!"

Ez volt a valós politikai cél, hogy drága legyen, hogy pénzt pumpáljon az adott magáncégekbe, munkahelyek+lobbi pénzek. Amíg a NASA a politikától függ minding ez lesz.


vicze
(félisten)

80e $ = "gombok"... :U

Továbbra se tudom megérteni, hogy egyesek miért gondolnak az emberekre biorobotként. :( Ha egy munkát el tud végezni egy robot, akkor ott nincs hozzáadott emberi érték és egy ember munkája teljesen értelmetlen és kizárólag azért végzi ember mert jelleg olcsóbb.
Az emberi munkának akkor van értelem, ha hozzáadott értéket nyújt.


gafz
(csendes tag)

:R :R :R


gliskard
(senior tag)

Ismét részletes, adatokban gazdag, de olvasmányos anyagot raktál össze!
Nagy köszönet a munkádért!
👏🏻 👏🏻 👏🏻


Cifu
(nagyúr)
Blog

Köszönöm szépen mindenkinek a pozitív visszajelzéseket! :R


Salamander
(junior tag)

Ismét nagyon jó lett.


BBorg
(tag)

"Továbbra se tudom megérteni...Ha egy munkát el tud végezni egy robot, akkor ott nincs hozzáadott emberi érték és egy ember munkája teljesen értelmetlen és kizárólag azért végzi ember mert jelenleg olcsóbb"

Nekem az a benyomásom - bár nincsenek alapos ismereteim a témában -, hogy vannak olyan munkakörök, amiket annak ellenére fenntartanak, hogy robotok is végezhetnék. Több okot sejtek a dolog mögött: egyrészt a robotok bevezetése fejlesztésigényes, ami kockázattal és költséggel is jár párhuzamosan.
A másik gyanúm, hogy ez veszélyeztetné jó néhány túlfizetett alsó- és középvezetői feladatokat ellátó személy jövedelmét és a beosztottai feletti HATALMÁT, ezért ezek a jóemberek foggal-körömmel küzdenek mindenféle - a humánerőforrás számának csökkentését célzó - próbálkozást. Ha robotok dolgoznak, akkor nincs szükség annyi műszakvezetőkre, személyzetisre, büfésre, titkárnőre. Ha informatikai megoldásokkal elég folyamatot automatizálnának, akkor más állás után nézhet jónéhány osztályvezető, igazgató. A fejlesztésben érdekelt legfelsőbb vezetők ezeknek a középvezetőknek a véleményét hajlamosak figyelembe venni, mivel ők azok, akik kihagyás nélkül üdvözlőlapokat küldenek nekik az ünnepekre, érdeklődnek az anyós aktuális betegségének alakulásáról és gratulálnak az unoka születéséhez, /esetleg a vállalati bulin beajánlják a leitatott legújabb munkatársnőt a nagyfőnöknek egy pásztorórára/. Talán ezek az okok is közrejátszottak abban, hogy egy tucat fővel létrehozott hivatal 10 év múlva többszázfős létszámúra duzzad. Ez persze közpénzből fenntartott intézmények esetében gondolom sokkal inkább igaz, mint magánszférában, ahol azért van egy tulajdonos, aki odafigyel. De magánszférában is ha eléggé távol esik egymástól a tulajdonos (pl részvényes) és az fiókvezető, akkor már érvényesülni tud a mechanizmus.

[ Szerkesztve ]


pilóta
(nagyúr)

Ez csak ott sántít, hogy a robotok fejlesztése jellemzően nem a kisvállalati szféra középvezetőinek kezében összpontosul :D Ha egy fillérrel olcsóbb lesz a robotizált munka, már repülnek is...
Egyszerűen erról van szó, hogy a mesterséges intelligencia olyan szinten gyerekcipőben jár, hogy egy muslinca is IQ bajnok hozzá képest. Egy robotot nagyon könnyű beprogramozni, hogy bizonyos mozdulatokat nagyon pontosan akárhányszor megismételjen, de amikor fél milliméterrel arréb van valami, mint kellene, akkor egy ember gondolkodás nélkül korrigálja ezt, észere sem veszi, egy robot meg fél milliméterrel arrébb teszi a bizbaszt, mint kellene. Ezért az ilyen jellegű munkákra egyszerűen nem alkalmas...

[ Szerkesztve ]


forumpista
(tag)

Jo cikk, koszi szepen!


Ed_007
(aktív tag)

"A privát véleményem, de ez kb. olyan szintű változás lesz, mint amikor a vonalas telefonról átszoktak az emberek a mobiltelefonokra. ... 10 év múlva pedig tippre az lesz az alapértelmezett, adótornyok meg csak a városokban, lakott településeken lesznek..."

Érdekes lesz ilyen körülmények között értelmezni a távközlési koncessziót. :DD

Ha mindenki mindenhol telefonálhat, Egyszeri Elemér előfizethet egy indonéz szolgáltatónál jóárasan és használhatja full time Magyarországon a telefonját (persze ha a hívónak ez külföldi hívásnak számít, akkor az szívás, de ha a hívó olyan szolgáltatónál van, ahol nem számítanak fel plusz díjat a műholdas telefon hívásánál, akkor sokan fognak műholdas telefonra váltani.

Négy további gondolat:

1) A műholdas telefonoknál az fogja "elvinni a piacot", aki addig tudja finanszírozni a terjeszkedését, ameddig eléri az előfizetői száma azt a kritikus tömeget, hogy a "legtöbb" hívása hálózaton belüli legyen (vagy ilyen megállapodásokat tud kötni más szolgálatókkal - lásd 4) ), mert akkor a beszélgetőket már nem fogja visszatartani, hogy a hálózaton kívüli hívásért a gatyájukat is lehúzzák róluk.

2) Kulcsfontosságú lesz, hogyan kezeli majd a műholdas telefon az olyan zárt térből indított hívásokat, ahol nincs rálátás egy műholdra sem. Az olyan telefon, amellyel ki kell állni az ablakba, hogy hívhassuk a partnert, csak korlátozottan lesz "szerethető".

3) Lehet, hogy a 2) miatt lesz létjogosultsága a "hibrid" telefonoknak, ahol ha nincsen rálátás műholdra, hagyományos GSM hálózaton keresztül megy ki a hívás; vagy fordítva: ha nincsen GSM hálózat, műholdra megy a hívás.

4) Lehet, hogy a "hálózaton belüliségért" olyan megoldást vezetnek majd be a műholdas kapcsolatot biztosítók, mint most a Skype: kb. mindenhol helyi számon küldik ki a hívást vagy megállapodnak a helyi szolgáltatóval, hogy "jóárasan" fogadják a hálózatukba irányuló hívást.

Érdekes időszak lesz, kíváncsi vagyok, milyen megoldás lesz a nyerő.


gbors
(nagyúr)
Blog

Zseniális ez a cikksorozat, nem két perc volt elolvasni a 2022-es felvonást sem. Nagy köszönet a munkáért és az informatív, olvasmányos eredményért :R


Dare2Live
(nagyúr)
Blog

"Egy robotot nagyon könnyű beprogramozni, hogy bizonyos mozdulatokat nagyon pontosan akárhányszor megismételjen, de amikor fél milliméterrel arréb van valami, mint kellene, akkor egy ember gondolkodás nélkül korrigálja ezt, észere sem veszi, egy robot meg fél milliméterrel arrébb teszi a bizbaszt, mint kellene."

mondjuk sztem ezen azért túl vagyunk. És ehez semmilyen AI/MI nem kell.

@Cifu: Elképesztő írás mint mindig.


pilóta
(nagyúr)

De azért értetted a lényeget, remélem...


Dare2Live
(nagyúr)
Blog

A gyári folyamatok jellemzően lépésekre lebontható folyamatok és ezek túlnyomó részére már most is képesek. És ehez nem kell hude AI/MI.
Más területen persze muslinca de itt a fenti volt a kérdés.

@BBorg: Nekem erről van állami vonalon kis tapasztalatom és innen onnan infoim. A legkeményebb az egyik minisztérium ahol a bent dolgozók 80+% napi 2-3ht dolgozott. Azt is úgy, hogy csináltak maguknak a munkát. És voltak sokan a maradék 20%ból akik nem ennél többet hanem senki nem tudta, hogy mit csinálnak. Haverom jogász volt ő a napi 2-3h meló vonalba tartozik/tartozott mindezért 5éve ~600k+ nettot kapott. Persze mindenki valakinek a valakije, uram bátyjámja volt. A rengeteg szabadidőben pedig mindenki csinálta a saját mutyiját és a legnagyobb sírás az az volt, hogy törzsidőre be kellett menni, meg kevés a fizu. :Y :W A másik oldalon pedig láttam mi megy melós vonalon pl egy "állami" Posta pfünél. Amennyire törvény csak engedte végtelenül munkaerejüket kizsákmányolt emberek tömege. Kihordók nagyja 50évesen kb rokkant 30évig cipelte a leveleket nyárban +35Cben, télen -10Cben esőben, halott gerincek, huzzák a lábukat amit el tudsz képzelni. De ami a kiosztás leszámoláson ment az is egy csoda volt. Reggel 5:00kor kezdés dolgozol 8-9ig, majd közlik, hogy 1200 vagy 1230 vagy 1300ra kell visszamenni és ledolgozni a maradék 4-5ht. Mit csinálsz 3-4hval hazamész? És miután lehúztad a 8h+t amikor lementél leszámolni ha 1ftvel nem stimmelt a kasszád ami miután pl nyugdíjas napokon átment rajtad jópár misi előfordulhatott az összes rolnit felbontatták veled... Északásokat is össze vissza dobálták nem volt gyakori, hogy megélték a totálisan összeomlott bioritmus miatt a nyugdíjat.

[ Szerkesztve ]


Cifu
(nagyúr)
Blog

Érdekes lesz ilyen körülmények között értelmezni a távközlési koncessziót.

Azért az államok kezében van még eszköz, nevezetesen nem engedélyezik az adott országban szolgáltatni X vagy Y szolgáltatót, és akkor hivatalosan nem lehet ott eladni a terminált / telefont, a szolgáltatónak pedig az adott terület felett ki kell kapcsolnia a szolgáltatást.

Ezek összetett folyamatok, például ezért lesz nagyon érdekes kérdés, hogy Kína hogy ugorja meg ezt a kört. Számára vörös posztó lenne, hogy a Starlink működjön a területén, ugyanakkor ha lesz is saját hasonló rendszere, nehéz lesz annak működési engedélyt szerezni mondjuk az USA vagy az EU felett, ha cserébe nem engedi be a saját területére a konkurens szolgáltatókat (az ilyen passzusoknál fontosak az EU törvényhozásban Magyarország vétói...).

Minden esetre igen sok kényes kérdés van a téma körül, viszont a hatását nehéz lenne jelenleg túlbecsülni - ha megvalósul.

A műholdas telefonoknál az fogja "elvinni a piacot", aki addig tudja finanszírozni a terjeszkedését, ameddig eléri az előfizetői száma azt a kritikus tömeget, hogy a "legtöbb" hívása hálózaton belüli legyen

Ezért van oroszlánugrásnyi előnye a Starlinknek még úgy is, hogy Ők először ignorálták ezt a piacot. Simán meg tudják oldani, hogy fokozatosan beépítik a képességet a Starlink Gen2-be, amelyek ráadásul sokkal nagyobbak, mint a konkurens műholdak.

Kulcsfontosságú lesz, hogyan kezeli majd a műholdas telefon az olyan zárt térből indított hívásokat, ahol nincs rálátás egy műholdra sem.

Két irány: először is ott a VoWIFI már ma is, tehát zárt térben csak Wifi kell internet kapcsolattal, aztán a többit megoldja a telefon és a szolgáltató hálózata.

Másodszor a T-Mobile USA megközelítése várható e téren, tehát jelenleg legalábbis még nem az lesz, hogy a Starlink műholdas telefont fogod megvenni, hanem az, hogy a mobil szolgáltató műholdas elérést is biztosíthat. A műholdas elérés csak egy opcionális lehetőség ott, ahol nincs földi adótornyok által biztosított lefedettség.

Lehet, hogy a cikk ilyen szempontból megtévesztő: itt egy plusz képességről van szó, amit vagy használsz, vagy nem.


frescho
(addikt)
Blog

Van még egy fejlődési irány aminek az 5G nagyon jól megalapoz. Virtuális szolgáltatókkal már a földön is próbálkoztak, de az új 5G-n a hálózat particionálása már beépült az alapjaiba. Ezt tovább lehet vinni a műholdas hálózatra is. Így mondjuk a Starlink szolgáltathat T-mobil Vodafone és más nagy ügyfeleknek is. A hálózati sebességet/kapcsolatok számát stb. pedig szépen skálázzák ahogy kell. Aki a műholdas hálózathoz, tervezéshez, fellövéshez ért, az így nem foglalkozik földi hálózattal, ügyfelezéssel.

Én 3 lehetőséget látok amiből az első a logikus:

- Bejön a particionálás: A másik oldalnak meg nem kell egy teljesen új technológiát és főként nem 5-6-7... párhuzamos műholdas hálózatot kiépítenie. Helyette egyszerűen bérelnek hosszútávra hálózat részt.
- A nagy szolgáltatók valamelyike elindítja a dominót és felvásárolgatják a műholdas cégeket, így tényleg pár nagy fog tudni globálisan szolgáltatni
- Az új, műholdas cégek megpróbálnak beszállni egy olyan területre amit most pár nagy ural. Az ügyfélszám növekedése és a terjeszkedés legalább akkora kihívás lesz nekik, mint a technika. Új szabályozások, küzdelem a bürokráciával, ügyfélszolgálat...

[ Szerkesztve ]


UnA
(Korrektor)
Blog

Ha távközlési szolgáltatóként nincs saját infrastruktúrád, akkor mindig kiszolgáltatott helyzetben maradsz. Egy ideig lehet trükközni az üzleti modellben, de ez nem működik hosszú távon.


frescho
(addikt)
Blog

A vertikális integrációról váltás megtörtént az informatikában már több alkalommal. Ez akkor történt meg jellemzően amikor a technológia bonyolultsága (specializáció) és költsége átlépett egy határt. Cifu cikke rávilágít, hogy mekkora technológiai kihívás és ezt hányan tudják megugrani. Jó példa rá az AMD átalakulása fabless tervező céggé. Az űrbe telepített eszközök tervezése és költsége szerintem ezt ki fogja kényszeríteni, ha lesz is 1-2 cég aki meg tudja ezt ugrani a többségnek nem fog menni, maradnak a bérlésnél.

[ Szerkesztve ]


Cifu
(nagyúr)
Blog

- Bejön a particionálás: A másik oldalnak meg nem kell egy teljesen új technológiát és főként nem 5-6-7... párhuzamos műholdas hálózatot kiépítenie. Helyette egyszerűen bérelnek hosszútávra hálózat részt.

Itt ráadásul van egy extra lépés: jelen esetben a telefongyártók is beleszálltak a képletbe, legalábbis az Apple ugye elvben nem szolgáltat maga, mégis Ő bérli a Globalstar műholdas adatforgalmának oroszlánrészét.
Szvsz most még útkeresés folyik, és mindenki vizsgálja, merre lenne kifizetődő elindulni.
Az olyan tőkeerős szereplők, mint az Apple meg az Amazon pedig nagyon meg tudják forgatni a piacot...

- A nagy szolgáltatók valamelyike elindítja a dominót és felvásárolgatják a műholdas cégeket, így tényleg pár nagy fog tudni globálisan szolgáltatni

Hát igen, ez az, ami szerintem az egészet jól megkeverheti még, mert például a Verzion (az USA legnagyobb mobil szolgáltatója, 2021-ben 22 milliárd dolláros nettó nyereséggel) 2021-ben az Amazon féle Project Kuiper irányába mennek el a hírek szerint. Ők például simán megtehetnék, hogy felvásárolják a Project Kuiper-t, mert pénzük lenne rá, viszont az Amazon meg nem fogja eladni. Más opció nem nagyon van, így viszont lemaradnak a versenyben, hiszen a T-Mobile USA ugye a Starlinkkel együtt fog ilyen téren az USA-ban első komolyabb szereplő lenni, ha nem is 2023-ban, de 2024-ben várhatóan.
A Verzion / Kuiper megoldás viszont 2026 előtt aligha várható.

Ha a műholdas mobilrendszer életképes lesz, akkor bizony az ilyen lépésektől függhet az, hogy ki mekkora eséllyel indul ebben a mezőnyben...


Cifu
(nagyúr)
Blog

Ez kb. olyan, minthogy az Amazon vagy a OneWeb nem fogja a SpaceX-et megbízni a műholdjainak világűrbe juttatására, hiszen közvetlen konkurensei. Aztán a OneWeb mégis megtette és az Amazon sem jelenti ki kategorikusan, hogy márpedig Ő aztán semmi esetre sem fog SpaceX rakétán szolgáltatást venni.

Tehát ez egy igen bonyolult kérdés, mert a fent említett Verzion például nem rendelkezik saját műholdas infrastruktúrával, és jelenleg az Iridium meg az Inmarsat műholdas telefonjait árulja tovább saját szolgáltatásként. Azzal kéne kihúzniuk, amíg az Amazon műholdrendszere fel nem áll.

Megtehetik, hogy megpróbálnak a Starlink vonatra felülni, de kérdés, hogy a T-Mobile és Starlink deal milyen záradékokat tartalmaz.

Hiába nagy egy telekommunikációs szolgáltató, nem fog tudni mit tenni, mint bérli a szolgáltatást mástól.

A kérdés itt az, hogy az a szolgáltató mit fog csinálni később a saját infrastruktúrájával. Mert idővel ugye megteheti, hogy közvetlenül a vásárlóknak adja el a szolgáltatást, nem kell köztes partner. A OneWeb kijelentette, hogy Ő nem ilyen üzleti modellben gondolkodik, de a mobiltelefonos rendszerről lecsúsztak (vagy túl koraiak voltak), így Ők ott nem is szereplők. A Lynk vagy a BlueBird meg érdekes kérdés...


UnA
(Korrektor)
Blog

Aztán a OneWeb mégis megtette és az Amazon sem jelenti ki kategorikusan, hogy márpedig Ő aztán semmi esetre sem fog SpaceX rakétán szolgáltatást venni.

De te is tudod, hogy ezt csak azért teszik meg, mert lépéskényszerben vannak pillanatnyilag, de erre nem lehet alapozni.

Emlékszem én is, hogy pl. a Vodafone az itthoni induláskor bérelte a mobilos infrastruktúrát, de amint lehetett, kiépítette a saját hálózatát.


UnA
(Korrektor)
Blog

Ha az AMD bérelné a chiptervezést is, akkor az lenne hasonló helyzet. ;)


frescho
(addikt)
Blog

A chiptervezés esetén sincs teljesen az AMD kezében minden. Egy szint alatt az adott processhez tartozó libeket, megkötéseket is a külső cégek határozzák meg. Ugyananál a gyártónál, néha akár ugyanazon a soron készülnek a chipjeik, mint a konkurenciájé. Erre analóg a particionált műholdas hálózat.


Z_A_P
(addikt)

Konyvet kene kiadnod ezekbol :R


turbulencia8
(őstag)

Szuper cikk volt, köszi! :C


kraftxld
(nagyúr)
Blog

Nagyon jó lett, köszönöm :)


tha_answer
(őstag)

"Ezek technikai kérdések, de ha belegondolsz ezek egyike sem megugorhatatlan dolog, távolról sem. A fő különbség, hogy elég lesz időnként ránézni, hogy két forduló között mi a helyzet. Ha meg bajt észlel az eszköz, küldi a riasztást..."

Kis tulzassal 3 evtizede megoldatlan, pedig azota aktualis.
Erdekes, mert szvsz pontosan tudod h cmeres pontosaggal tudnak mozogni most is evtizedek ota a gepek a foldeken emberi kormanyzas nelkul. mar regen nem kormanyozni van benn a kezelo. ha csak a 150millios kombajn rosszul allitja be a magat es kifujja a magot...

Ertsd a mezogazdasagban az h tavolrol iranyitod a folden a traktort nem oszt nem szoroz mert mar kis tulzassal 30 eve igy megy ha akarjak cmes pontosaggal muholdas alapon. (Felesleges benne az ember csak a vezeteshez).

5gs pajszerral lesznek tisztitva a tarcsalapok? :DDD


tha_answer
(őstag)

" Tehát hiába fizettek akár évi 70-80 ezer dollárt például Alaszkában, ott továbbra is súlyos munkaerőhiánnyal szembesültek. "
Pedig alaszka gyonyoru.
Az nem lehet hogyha 200kt fizetnenek akkor talalnanak olyat aki annyiert bevallja egy ideig? :D


csibe1
(addikt)

"A maradék kiszedése jó példa, viszont arra nem egy traktorost kell bérileg megfizetned, hanem egy olcsóbb bérű (és sokkal könnyebben betanítható) karbantartót."

Ez érdekes. Idéznék az első hsz-ből:
"Marha nehéz a félreeső helyek (pl. Alaszka) területeire gépkezelőket, dömper-sofőrőket találni, és jelentős extra juttatásért találsz csak olyat, aki ezért vállalja azt, hogy odaköltözik."

(Vajon miért? Ez annyira meglepő? :W Költözzön oda CEO meg a pereputtya, gond megoldva.
Vigye a részvényeseket is. ;] :D )

Ha gépkezelőt csak jelentős plusz pénzért találsz, több ok miatt; miből gondolod, hogy más egyéb munkára majd olcsóbban találsz munkaerőt ilyen helyekre. Ha találsz, erre az éghajlatra...
Esetleg már ott állnak valamelyik gyárkapu mögött a vadiúj robotok ezrei, munkára készen? :F


DjFlanker
(aktív tag)

"traktoros" kell minden traktorhoz, járműhöz. A (helyben végrehajtható karbantartást végző, kisebb javításokhoz, cseréhez értő) karbantartó elég minden x-edik járműhöz, (tizedik, huszadik, ilyesmi).


opr
(veterán)

Basszus, en miert csak most talaltam ra erre a cikkre?!

Na mindegy, az a helyzet, hogy nagyon erdekes volt olvasni (plane igy, hogy latjuk, hogy alakul a haboru), illetve csomo dolog volt benne, amirol nem is tudtam. A hobby-szintu kovetot megint az van, hogy elnyomja a NASA-SpaceX-zaj, es masrol kb nem is hall, ha nem megy direktbe utana.

Koszi szepen Cifu, ez is szep volt! :R


Fred23
(nagyúr)



Alakul. Nem nézi más?


Cifu
(nagyúr)
Blog

Dolgozunk :DDD :W


gafz
(csendes tag)

A 2023 összefoglalóra egyre kíváncsibb vagyok. :R


Cifu
(nagyúr)
Blog

Jajj, de jó lenne, ha lenne időm rá. :DDD
Csinálom egyébként, csak per pillanat kb. márciusig van meg, és az elmúlt időben annnnnyyyyiiii minden történt... Én meg le vagyok maradva mindennel és még csak követni sincs rendesen lehetőségem a témát. :O


Fred23
(nagyúr)

üzenetek