üzenetek

hozzászólások


Cifu
(nagyúr)
Blog

Mivel a jelek szerint sok ember nem igazán érti, mi a truváj a műholdas internetben, tessék: mai hír a Telexen, amelyben a Caterpillar távirányítású munkagépeket prezentál.

Ami persze elsőre őrültség, másodjára már nem annyira. Marha nehéz a félreeső helyek (pl. Alaszka) területeire gépkezelőket, dömper-sofőrőket találni, és jelentős extra juttatásért találsz csak olyat, aki ezért vállalja azt, hogy odaköltözik. Na ez oldódik meg így. Egy kisebb karbantartóbrigád persze szükséges azért, de így is több tucat, vagy akár több száz alkalmazottal kevesebb fog a területen lenni, ami egyben azt is jelenti, hogy ennyivel kevesebb lakókonténer, logisztika szükséges. A gépkezelős / sofőr meg sokezer kilométeről, Home Office-ból dolgozhat.

Ha ez hülyeségnek tűnik egyeseknek, azoknak érdemes belegondolni, hogy mekkora piaca van például a távvezérelt, részben vagy egészében önjáró traktoroknak... John Deere önjáró traktor bemutató 2022-ből. No, az ilyeneknél óriási előny, ha nem kell a mobilhálózat meglététől függeni...


tha_answer
(őstag)

Mekkora ping kell egy markolonak? A starlink tud 20ms korul, ez mar jatekra jo.
Ugyanakkor muholdvaltast mar erezni fogjak.
Szoval muteni biztos nem fognak vele.

Ez az onvezeto/online traktor jol hangzik, csak hogy lesz a tarcsalapok koze beszorult maradek kiszedve? A vetogep beallitva? A nehezkultivator milyen melyen menjen bele? Milyen munkat vegez? Kell utanaallitani?

Banyaban mukodhet a dolog, talan. Bar ha lapatolni is kell akkor nehezen.

[ Szerkesztve ]


UnA
(Korrektor)
Blog

Esetleg egyéb megoldásként nem a dolgozón kellene mindig spórolni ;)


DjFlanker
(aktív tag)

1. Márpedig a fejlett iparban egy dolgot akar mindenki kiváltani: a (szak)munkást.

2. "Ez az onvezeto/online traktor jol hangzik, csak hogy lesz a tarcsalapok koze beszorult maradek kiszedve? A vetogep beallitva? A nehezkultivator milyen melyen menjen bele? Milyen munkat vegez? Kell utanaallitani?"

A beállítás megoldható automatán/szenzorok/AI alapján is (itthon sikeresen kísérleteznek málnaszedő robottal, azok után egy ilyen beállítás gyerekjáték lesz.
A maradék kiszedése jó példa, viszont arra nem egy traktorost kell bérileg megfizetned, hanem egy olcsóbb bérű (és sokkal könnyebben betanítható) karbantartót.

3. @Cifu, köszönöm a picit megkésett de gyönyörű ajándékot, nem számítottam egy ekkora és ennyire tartalmas összefoglalóra ilyen gyorsan :)

4. "Esetleg egyéb megoldásként nem a dolgozón kellene mindig spórolni"
Ezt alapvetően értem, de akarnál Alaszka/Kanada legzordabb részén, Szibériában, a déli sarkon, vagy az északi sarkkör közelében, esetleg Grönlandon dolgozni? Márpedig tudjuk hogy a következe években, évtizedekben egyre több erőforrás kibányászása fog itt megtörténni. És nagyon nem mindegy hogy van opciód az ehhez szükséges emberi erőforrás egy részének kiváltására (fontos, a munkás megmarad, csak távirányít), vagy nincs.


Cifu
(nagyúr)
Blog

Mekkora ping kell egy markolonak? A starlink tud 20ms korul, ez mar jatekra jo.
Ugyanakkor muholdvaltast mar erezni fogjak.
Szoval muteni biztos nem fognak vele.

Hát azért 20ms-os késleltetéssel már műtöttek is távirányítással. Egy átlag monitornak is van akkora késleltetése :)

Ez az onvezeto/online traktor jol hangzik, csak hogy lesz a tarcsalapok koze beszorult maradek kiszedve? A vetogep beallitva? A nehezkultivator milyen melyen menjen bele? Milyen munkat vegez? Kell utanaallitani?

Ezek technikai kérdések, de ha belegondolsz ezek egyike sem megugorhatatlan dolog, távolról sem. A fő különbség, hogy elég lesz időnként ránézni, hogy két forduló között mi a helyzet. Ha meg bajt észlel az eszköz, küldi a riasztást...

Banyaban mukodhet a dolog, talan. Bar ha lapatolni is kell akkor nehezen.

Azért külszíni fejtésnél ritkán szoktak lapátolni manapság... :)


Cyrusv10
(tag)

Köszi a munkát!


Cifu
(nagyúr)
Blog

Leírtam pár példát, de sorolni lehet a hasonlókat. Az USA-ban bő 10 éve is azon ment a fejvakarás, hogy még full extrás közúti kamionokra, pláne bányadömperekre sem találni normális munkaerőt, és a többség leginkább a munka-család egyensúlyt tartotta problémának. Tehát hiába fizettek akár évi 70-80 ezer dollárt például Alaszkában, ott továbbra is súlyos munkaerőhiánnyal szembesültek. Amíg ez még mindig olcsóbb, mint a távirányított vagy önjáró jármű ára, addig kifizetik akkor a mégtöbb pénzt, hátha az vonz valakit. De most ha van egy technológia, amely lehetővé teszi, hogy kvázi Home Office-ból tolja valaki a melót, akár kevesebbért, akkor az ütőképes megoldás lehet minden résztvevő számára. A legtöbb ilyen távvezérelhető jármű opcionálisan ember vezette, tehát attól még simán használható minden további nélkül helyi gépkezelővel is. Szóval érdekes világ nyílik ilyen téren meg.

De egyébként sajnos nehéz olyan példát előhozni, ami tényleg megragadja az embert. Pedig kismillió lehetőség van még, kezdve a folyami és tengerhajózástól a repülőgép- és helikopter vezetésen át a világűrbéli munkavégzésig (a NASA Robonaut gondolom megvan, Te korrektáltad talán azt anno? ;) ).

Ezek mellé jön az, hogy lassan már a zsebpiszok is műholdon keresztül fog kommunikálni. 10 év múlva alsó hangon is fél tucat globális műholdszolgáltató rendszer fog működni, de akár tucatnyi is lehet. Lassan eljutunk oda, hogy a tenger mélyén meg a barlangokban nem fogsz tudni csak internetezni. Déli-sark, Góbi-sivatag vagy az Amazonas vidéke ilyen téren már messze nem lesz vakfolt. Ma már az EU-ban ugyebár kötelező a segélyhívó minden új autóba, de még e-SIM kártyával. Van egy tippem, hogy ez át fog menni műholdas kapcsolatba, így már a legfélreesőbb helyen is megkapod a lehetőséget, hogy segítséget hívj, ha balesetet szenvedsz.

A privát véleményem, de ez kb. olyan szintű változás lesz, mint amikor a vonalas telefonról átszoktak az emberek a mobiltelefonokra. Az is marha drágán indult először és sok korlátozással Ma meg ott tartunk, hogy marginális mennyiségű embernek nincs mobiltelefonja az EU-ban, Észak-Amerikában vagy a Távol-keleten. Na az első fecske az Iridium volt a műholdas adatkapcsolat terén, 10 év múlva pedig tippre az lesz az alapértelmezett, adótornyok meg csak a városokban, lakott településeken lesznek...

[ Szerkesztve ]


frescho
(addikt)
Blog

"10 év múlva pedig tippre az lesz az alapértelmezett, adótornyok meg csak a városokban, lakott településeken lesznek..."

Az utolsó mondatod finomítanám kicsit. A 80-20 ökölszabály lesz érvényes, a 80%-ot még mindig a földi telepítés fog lefedni. Ahogy nő a felhasználók száma és az általuk igényelt sávszélesség, úgy fog éledni az 5G mm-es hullámhosszú része a központi részeken (belváros, bevásárló központok, repterek...). A még mindig forgalmasnak tekinthető, bizonyos partíciókhoz alacson latency igényű, másokhoz meg sávszélességet kérő részeken maradnak a jelenlegi infrastruktúrához hasonló megoldások (pl. autópályák, családi házas külvárosok) A maradékra meg ott lesz a műhold. Ez nagyjából rímel arra ahogy az internet szolgáltatás stabil része még mindig nagyrészt kábelen maradt, csak a technológiája változott. (modem->ISDN->ADSL->GPON)


Dragbajnok
(tag)

Köszönöm a munkád!
Ismét nagyon jó lett. :R


BatchMan
(senior tag)

Köszönjük @Cifu mester ismét a míves munkát. Meglepően hamar kijött a cikk :)

A műholdas internethez annyi tapasztalat, hogy pár éve az USÁ-ban (California -> Denver) a lakott településeket elhagyva gyakorlatilag megszűnt a net. A terv az volt, hogy én vezetek, a párom meg bújja a netet a célállomás látnivalóival kapcsolatban. Hát én vezethettem nyílegyenes autópályákon, és a következő hambugerezdében volt net a kóla mellé...

Amúgy érdekes, hogy miközben a nem újrahasznosítható rakéták gyakorlatilag már elavultnak számítanak, még hány olyan projekt van, amit befejeznek, bár az elvárt eredmény idejétmúlt. Lásd SLS (Sose Lesz Semmi) program alkalmatlan egy Hold-bázis ellátására. Az meg külön érdekes, hogy az űrrepülőgép programból átmentett technika ellenére (hajtómű, szilárd-gyorsító) hogy lett ilyen drága!


Fred23
(nagyúr)

Köszi az írást! Követem az eseményeket, de csak nagy vonalakban, illetve egy-egy dologra fókuszálva, így rengeteg új infót kaptam most.


ncc1701
(veterán)

Bőven van jól képzett munkaerő, csak meg kéne fizetni. Gombokért 2 ember helyére 1 hőst persze, h sehol nem lelnek. :)

[ Szerkesztve ]


vicze1
(félisten)

"az űrrepülőgép programból átmentett technika ellenére (hajtómű, szilárd-gyorsító) hogy lett ilyen drága!"

Ez volt a valós politikai cél, hogy drága legyen, hogy pénzt pumpáljon az adott magáncégekbe, munkahelyek+lobbi pénzek. Amíg a NASA a politikától függ minding ez lesz.


vicze1
(félisten)

80e $ = "gombok"... :U

Továbbra se tudom megérteni, hogy egyesek miért gondolnak az emberekre biorobotként. :( Ha egy munkát el tud végezni egy robot, akkor ott nincs hozzáadott emberi érték és egy ember munkája teljesen értelmetlen és kizárólag azért végzi ember mert jelleg olcsóbb.
Az emberi munkának akkor van értelem, ha hozzáadott értéket nyújt.


gafz
(csendes tag)

:R :R :R


gliskard
(senior tag)

Ismét részletes, adatokban gazdag, de olvasmányos anyagot raktál össze!
Nagy köszönet a munkádért!
👏🏻 👏🏻 👏🏻


Cifu
(nagyúr)
Blog

Köszönöm szépen mindenkinek a pozitív visszajelzéseket! :R


Salamander
(kezdő)

Ismét nagyon jó lett.


BBorg
(tag)

"Továbbra se tudom megérteni...Ha egy munkát el tud végezni egy robot, akkor ott nincs hozzáadott emberi érték és egy ember munkája teljesen értelmetlen és kizárólag azért végzi ember mert jelenleg olcsóbb"

Nekem az a benyomásom - bár nincsenek alapos ismereteim a témában -, hogy vannak olyan munkakörök, amiket annak ellenére fenntartanak, hogy robotok is végezhetnék. Több okot sejtek a dolog mögött: egyrészt a robotok bevezetése fejlesztésigényes, ami kockázattal és költséggel is jár párhuzamosan.
A másik gyanúm, hogy ez veszélyeztetné jó néhány túlfizetett alsó- és középvezetői feladatokat ellátó személy jövedelmét és a beosztottai feletti HATALMÁT, ezért ezek a jóemberek foggal-körömmel küzdenek mindenféle - a humánerőforrás számának csökkentését célzó - próbálkozást. Ha robotok dolgoznak, akkor nincs szükség annyi műszakvezetőkre, személyzetisre, büfésre, titkárnőre. Ha informatikai megoldásokkal elég folyamatot automatizálnának, akkor más állás után nézhet jónéhány osztályvezető, igazgató. A fejlesztésben érdekelt legfelsőbb vezetők ezeknek a középvezetőknek a véleményét hajlamosak figyelembe venni, mivel ők azok, akik kihagyás nélkül üdvözlőlapokat küldenek nekik az ünnepekre, érdeklődnek az anyós aktuális betegségének alakulásáról és gratulálnak az unoka születéséhez, /esetleg a vállalati bulin beajánlják a leitatott legújabb munkatársnőt a nagyfőnöknek egy pásztorórára/. Talán ezek az okok is közrejátszottak abban, hogy egy tucat fővel létrehozott hivatal 10 év múlva többszázfős létszámúra duzzad. Ez persze közpénzből fenntartott intézmények esetében gondolom sokkal inkább igaz, mint magánszférában, ahol azért van egy tulajdonos, aki odafigyel. De magánszférában is ha eléggé távol esik egymástól a tulajdonos (pl részvényes) és az fiókvezető, akkor már érvényesülni tud a mechanizmus.

[ Szerkesztve ]


pilóta
(nagyúr)

Ez csak ott sántít, hogy a robotok fejlesztése jellemzően nem a kisvállalati szféra középvezetőinek kezében összpontosul :D Ha egy fillérrel olcsóbb lesz a robotizált munka, már repülnek is...
Egyszerűen erról van szó, hogy a mesterséges intelligencia olyan szinten gyerekcipőben jár, hogy egy muslinca is IQ bajnok hozzá képest. Egy robotot nagyon könnyű beprogramozni, hogy bizonyos mozdulatokat nagyon pontosan akárhányszor megismételjen, de amikor fél milliméterrel arréb van valami, mint kellene, akkor egy ember gondolkodás nélkül korrigálja ezt, észere sem veszi, egy robot meg fél milliméterrel arrébb teszi a bizbaszt, mint kellene. Ezért az ilyen jellegű munkákra egyszerűen nem alkalmas...

[ Szerkesztve ]

üzenetek