Volvo S60 tapasztalatok

Hasznos információkat, illetve a személyes tapasztalataim az első generációs Volvo S60-nal kapcsolatban. – írta: BigBlackDog, 6 éve

Furcsaságok, körbejárt témák

Kuplung felkeményedés
Hosszabb, sebességváltástól (kuplungpedál benyomástól) mentes szakaszok után figyeltem meg, hogy elsőre a kuplungpedál benyomásához érezhetően nagyobb erő kell. Többen is kuplungfolyadék cserét javasoltak, ami meg is történt. Utána, rövid ideig (1-2 km) kifejezetten vajpuha volt a kuplung, de aztán kezdett visszaállni majdnem a régi állapot, gyakorlatilag csak minimális javulást tapasztaltam. A szerelő javaslatára ezt követően történt még egy kuplungolaj csere légtelenítéssel együtt (mondván, hátha maradt valami szennyeződés még a rendszerben). A jelenség megmaradt ezután is.
Amit megfigyeltem, hogy melegebb időben gyakrabban jelentkezik, alacsonyabb külső hőmérséklet mellett kevésbé. Továbbá első sorban autópályán, vagy autópályázás után jött elő, de országúti szakasz után is tapasztaltam nem egyszer. Viszont városi forgalomban nem jelentkezett.

Kicsit utánaolvastam a dolognak és a különböző fórumokon fellelhető hozzászólások alapján kiderült, hogy nem egyedi eset. Egész pontosan az itt elérhető hozzászólásban írják róla az alábbit: "The stiff clutch after a quick acceleration is normal this is part of the fail safe to protect the clutch under hard driving.".
A kuplungszerkezet felépítéséről, illetve a "shock load limiter" nevű védelemről pedig az itt elérhető doksi harmadik oldalának tetején lehet olvasni. Ez a védelem szolgál arra, hogy a túl gyorsan felengedett kuplungpedál esetén ne sérüljön a kuplungszerkezet a hirtelen megjelenő nagy nyomaték miatt.

Kézifék
Megvételt követően a kézifékkel kapcsolatban feltűnő volt, hogy érzésre túl magasra és túl könnyen lehetne behúzni más autókhoz képest. Mostanra már bőven megszoktam, illetve a hatékonyságával sincs gondom, nem kell betépnem, hogy domboldalon se guruljon el a kocsi. További apró furcsaság volt, hogy a rögzítőfék behúzása után, ahogy lelépek a fékpedálról, még rendszerint hátra/előremozdul a kocsi kb. 5-10 centit. Körbeérdeklődve a témával kapcsolatban azt az infót kaptam, hogy ez megszokottnak mondható első generációs S60-nál (és második generációs V70-nél).

Állófűtés
Tudomásom szerint dízeles (első generációs) S60-ok mindegyikébe gyárilag belekerült a kiegészítő fűtés kályhája, míg benzinmotoros variánsoknál előfordulhat, hogy hiányzik. A kályha a motortér bal első sarkában, a lökhárító mögött található. Alánézve a lökösnek, látható a kályha csöve is, amennyiben megtalálható az adott autóban. Adott esetben célszerű ennek a sértetlenségét is leellenőrizni, mivel előfordulhat, hogy egy magasabb padka megtalálása során szeret deformálódni, könnyen elhajlani. Ilyenkor csökkenhet a cső átmérője, vagy adott esetben a környéken lévő műanyag elemeket is megrongálhatja a nem megfelelő irányba kiáramló hő.

Amennyiben az állófűtést nem pipálták ki megrendeléskor, manuálisan nem lehet kapcsolni ezt a funkciót. Ilyenkor csak rásegítésként, 5 °C külső hőmérséklet alatt kapcsol be motorindítást követően. Ez jól megfigyelhető; ha 5 °C alatti külső hőmérséklet esetén a kocsi bal első feléből halljuk a ventilátor hangját és nem látunk (nagy) füstöt alulról szivárogni, akkor jó eséllyel rendben van a kályha. Emellett kívülről, a bal hátsó ülés alatt hallható szokott lenni még a kályha üzemanyag szivattyújának halk kattogása is (állófűtés bekapcsolása esetén könnyebb ezt észrevenni). Amennyiben a motor nem sok ideig ment és még nem kapcsolt le magától a kiegészítő fűtés, úgy motorleállítást követően is hallani kell a ventilátor hangját, amíg "kiszellőztet".
Ha rendelkezik programozható állófűtéssel is az adott példány, akkor egyszerűbb a próba. Ilyenkor direktbe is lehet indítani kulcs nélkül az állófűtést, illetve 24 órára előre két időpontot is megadhatunk. Utóbbi esetben a beállított időpontra fűti fel az autót a kályha. Az, hogy mennyivel korábban kapcsol be, függ a külső hőmérséklettől (az alapján kalkulálja az indítás időpontját automatikusan), de legfeljebb 1 órával korábban kapcsol be. A leállítás vagy manuálisan történhet meg, vagy pedig a beállított időpont utáni 10. perc végén kapcsol ki automatikusan. Az állófűtés először a motor hűtővizét fűti fel, majd miután az átmelegedett, elkezdi nyomni a meleget az utastérbe. Ahogy megfigyeltem, az utastér felmelegítését követően elkezdi váltogatni a motormelegítés és az utastérmelegítés üzemmódot egészen a kikapcsolásig.

Véleményem szerint nagyon hasznos funkció garázs hiánya esetén, napi szintű alkalmazásával el lehet kerülni télen a jégoldást, hótakarítás problémáját. Továbbá a motor sem hidegen indul, ezzel elkerülve a hidegindítás okozta motorkopást, élettartam csökkenést. Fogyasztásban minimális többletet jelent, de azért megérződik. Ha napi szinten használva van az állófűtés, akkor 0.5-1 liter/100 km-es fogyasztásnövekedéssel lehet számolni a tapasztalataim szerint.
Az állófűtés nem indítható, ha alacsony az üzemanyag/tüzelőanyag szint, vagy alacsony az akkumulátor töltöttsége. Utóbbi megelőzése érdekében az a javasolt, hogy legalább annyi ideig utazzunk is a járművel, mint amennyi ideig az állófűtés ment.

Amennyiben a kályha megvan, csak az állófűtés nem érhető el, egy egyszerű szoftverfrissítéssel lehet ezen segíteni. Ezt csak a márkaszerviz tudja megtenni és két változat érhető el a legendák szerint. Létezik egy drágább (~60e Huf körüli), dízelekhez szánt megoldás, ahol megmarad a kiegészítő fűtés és lesz mellette programozható állófűtés is. Ezen kívül, van egy olcsóbb (kb. 10-15e Huf körüli összeget saccoltak nekem) lehetőség is. Ezt alapvetően a benzines változatokhoz szánták, ahol nincs kiegészítő fűtés funkció. Emiatt a dízelmotorral szerelt vasaknál is eltűnik az automatikusan bekapcsoló kiegészítőfűtés és csak kézzel, vagy időzítővel lehet aktiválni.

Hifi
Jelenleg egy gyári, HU650-es fejegység, illetve a szintén gyári 6 hangszórós rendszer teljesít szolgálatot. Ha jól tudom, akkor 2007 környékén ez volt az alap HiFi, amivel lehetett az S60-at rendelni. Ennek ellenére meg vagyok elégedve a hangjával, más autókban fellelhető gyári rendszerekhez képest is kifejezetten jól szól véleményem szerint. Igaz, hozzá kell tenni, ehhez nagymértékben hozzájárulhat az S60 jó gyári hangszigetelése is.
Amit mindenképpen hiányolnék, az az AUX bemenet. Erre van egy MPOW bluetooth streamer kötve, mely a szivargyújtóban lévő USB-s töltőfejről kapja folyamatosan a tápot. Így már lehetőség nyílik a telefonon elérhető zenék lejátszására is. Figyelni kell azonban arra, hogy a választható források között is megjelenjen az AUX, mivel előfordulhat, hogy maga a csatlakozás és a kábelezés ugyan ki lett építve, de a rádió szoftvere nem kezeli, ha nem rendelték meg ezt az extrát.

A facelift előtti verzióknál (pl. HU803, HU613) egész sok lehetőség volt a hangszín állítására -ugyan csak rejtett menüből volt elérhető ez az opció-, facelift után viszont eltűnt ez a megoldás. A HU650-nél potméterrel lehet állítani a magas és a mély tartományt, illetve menüből lehet még a közepekkel is némileg bűvészkedni.
Az elején még gondolkoztam a gyári rendszer fejlesztésén, de végül elvetettem, mivel a bluetooth streamer és AUX használatával mind minőségben, mind funkcionalitásban hozza az általam elvárt szintet. Annyit sikerült kiderítenem a gyári fejegység lecserélésével kapcsolatban, hogy az új fejegységen kívül még egy-két dolog kelleni fog, ha nem akarok funkcióveszteséget. Elvileg egy sima, 2 DIN méretű fejegységről beszélünk, de S60-nál kell ehhez még egy kiegészítő keret is. Másrészt szüksége van az embernek egy adapterre a kormányvezérléshez, illetve egy CAN illesztőre, ha szeretné a gyári tolatóradart is használni az új, nem gyári fejegység beszerelését követően (a tolatóradar csipogása is a fejegységen keresztül jut el a hátsó hangszórókba). A másik, fontos szempont lehet még, hogy az új fejegység ne üssön el a gyári kinézettől. A rövid kutakodás alatt összesen egy lehetőséget találtam, ami tudja a felsorolt dolgokat, ez a Bluepower BLP szériája. Viszont némi olvasgatás után elvetettem, egyrészt az ára, másrészt több negatív felhasználói leírásra alapozva.
Találtam még funkcióbővítésre megoldásokat Yatour, Dension, Grom gyártók kínálatában is. Ezek általában CD váltót emulálva kapcsolódnak a gyári fejegységhez, viszont a leírásokban több helyen is említik, hogy a jelenlegi, "PRESET/CD" gomb nélküli HU650-nel nem kompatibilisek, így lemondtam róluk.

Ablaktörlő lapátok
Mivel a kocsin rajta lévő ablaktörlőlapát már megvételkor is az utolsókat rúgta (foltosan törölt, csíkozott), így nézni kellett új lapátokat. A méret kiderítése nem volt gond és mivel többeknek is pozitív tapasztalata volt, illetve senki sem számolt be negatívumról a Bosch Aerotwin lapátokkal kapcsolatban a Volvós körökben, így arra esett a választás. Ugyan az UFO Civicnél többeknek is volt problémája a Bosch-al és ott csak a gyárit javasolták, de gondoltam most másképp lesz. Első körben természetesen rossz felfogatásút (801S típusmegjelöléssel) kaptam, hiába erősködtem, hogy a faceliftesre kell. Pár nap várakozás után megjött a jó szett is (A966S). Felkerültek, első napokban nem volt próbára lehetőség. Aztán egy-két héttel később, mikor már csapadék is volt bőven, jött a teszt. Az elején még nem volt gond, de néhány nap után elkezdett ugrálni a szélvédőn. Pár hónap alatt odáig fajult a dolog, hogy felfelé törlésnél még úgy-ahogy jól tette a dolgát, de visszafelé törlésnél csak ugrálva volt hajlandó mozogni és össze vissza maszatolta a szélvédőt. Szóval váltottam, másodszorra már biztosra menve gyári lapátokat szereztem be. Ezekkel egyelőre nincs problémám.

Hátsó naproló
A hátsó naprolónak van két karma, ami beakad a tetőkárpitban lévő résbe, ezáltal kerül rögzítésre kihúzott állapotban. Nálam az egyik ilyen karom sajnos meg van törve. Elején még nem tűnt fel, viszont ahogy elérkezett a melegebb idő és kezdett a gumis anyag felpuhulni, úgy elkezdett mindig kicsúszni a résből az egyik oldalt a karmocska, mivel nem volt már tartása (nagy melegben elég volt 20-30 perc is). Itt látható az eredeti formájú, még sértetlen karom, ezen a képen pedig a megtört, kevésbé görbült változat. Kicsit segítettem a dolgon és gyártottam egy teherviselő kampót. Hilti szalagból hajlítottam le a megfelelő formát, aztán zsugorcsővel "bevonatoltam". A kész "alkatrész" így néz ki. Alapvetően beakad a naproló rúdjába is, de kicsit segítettem és bandázsszalaggal hozzárögzítettem az eredeti kampóhoz. A szimmetria miatt a túloldalra is jutott egy bandázsszalagos tekerés. Szerintem optikailag is elfogadható az eredmény, bár tény, hogy alaposan megnézve látszik, hogy csak utólagos megoldás.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt