VR topik (Oculus Rift, stb.) - Egyéb hardverek fórum

üzenetek

hozzászólások


Dyingsoul
(veterán)
Blog

Hamarosan érkeznek a legújabb VR kütyük és egyre több fórumtémában látom, hogy a felhasználók Off topikként beszélgetnek ezekről. Szerintem itt az ideje, hogy saját topikot nyissunk nekik, ahol a hivatalos, konzumer eszközök megjelenését várván tudunk ezekről szabadon beszélgetni.

Oculus Rift

DK1:

Oculus Rift fejlesztését egy független fejlesztőcsapat tűzte ki céljául, miszerint olyan VR eszközt szerettek volna teremteni, ami 300$-os áron juthat a végfelhasználók kezébe. Eredetileg egy Kickstarter kampányban indult a fejlesztés, ami sikerre is vezetett: azok az emberek akik 300$al támogatták a fejlesztést, meg is kapták a DK1 (Development Kit 1) névre hallgató verziót. Ebben egy darab 7'-os 1280×800 felbontású LCD kijelző foglalt helyet. A fejmozgás követését 3 tengelyes giroszkóp, accelerométerek és magnetométerek segítették a precizitás érdekében.

HD Prototype:

2013 júliusában került bemutatásra, 1080p LCD kijelzővel felszerelt Rift prototípusa, ami így megkétszerezte a pixelek számát, jelentősen csökkentve ezzel az úgynevezett screendoor effektet. Ez a prototípus nem került forgalomba.

Crystal Cove Prototype:

Az első igazán alacsony perzisztenciájú OLED kijelzővel felszerelt Rift. Ezen a típuson infravörös jeleket kibocsátó pontok és egy külső kamera fokozta a fej követésének pontosságát. Ez a rendszer lehetővé tette a felhasználó testhelyzetének (guggolás, ülés stb) követését is, így sokkal pontosabb képet kapott a felhasználó, nagyban csökkentve a rosszullétet.

Development Kit 2:

2014 márciusában jelentették be, júliusra már a felhasználók kezébe kerülhetett. Az előzőektől minden tekintetben fejlettebb technológiát jelentett: egy darab 1920x1080 (szemenkénti 960×1080) felbontású alacsony perzisztenciájú, magasabb frissítésű OLED kijelző foglalt helyet benne, pozícionális követés, lecsatolható kábelekkel és az extra vezérlődoboz elhagyásával bűvölte el a VR rajongóit. 2015 februárjára több, mint 100.000 példányban kelt el.

Crescent Bay Prototype:

2014 szeptemberében került bemutatásra. Ez a típus már beépített audio rendszert is kapott, növelték a kijelző felbontást, csökkentettek a fejlesztők a készülék súlyán és a 360 fokos elfordulás követésére is képes, hála a Rift hátuljába épített mozgást követő LED-eknek. Ez az első olyan prototípus, mely két külön kijelzőt használ a képi megjelenítéshez.

Konzumer (átlagfelhasználóknak szánt) verzió:

Ez a verzió a Crescent Bay Prototype egy továbbfejlesztett formája lesz, két darab kijelzővel, 90hz-es frissítésre tervezve, melyek felbontásának összege a DK2-nél nagyobb lesz: egyenként 1080x1200 felbontásúak. Különösen nagy figyelmet fordítanak a mozgásunk követésére, mellyel a rosszulléteket próbálják megelőzni és a VR élményt maximalizálni. Az ergonómiára és a komfortra is nagy hangsúlyt fektettek. Elméletileg 2015 végén már előrendelhető lesz és 2016 első negyedévében kerül a boltok polcaira.

Az Oculus fejlesztői úgy gondolják, hogy a sikerpéldány egy jelenleg is folyamatos fejlesztés alatt álló modell lesz, ami két évvel az első Konzumer Verzió megjelenése utánra várható majd.

Oculus Rift hivatalos oldala.

HTC Vive

A Valve és a HTC közös projektje. Az eszközben két kijelző lapul meg egyenkénti 1200x1080-as felbontással 90Hz-es frissítéssel. gyroszenzort, accelerométert és lézeres követést használ a pozíciónk helyes megállapításához. Az elfordulási szögeket 1/10-ed szög pontossággal képes megállapítani. Steam VR Base-el kombinálva képes a virtuális valóságban reprodukálni a helyzetünket, melyet a valóságban 4.5x4,5 méteres térben tud követni. Valószínűleg drágább lesz, mint bármelyik versenytársa, viszont megjelenése 2015 karácsonyára várható.

A HTC Vive hivatalos oldala.

Szlengszótár:

VR - Virtual Reality - Virtuális Valóság
Motion Sickness - Enyhe rosszullét, melyre a felhasználók egy része hajlamos. Okai lehetnek a pontatlan követés, a mozgási sebesség és irány eltérése a valóságban és a virtuális valóságban, egyéni hajlam.
Screendoor Effect - Az a jelenség, mikor egy megalkotott képen jól látható a pixelek közötti távolság.

A topiknyitó hozzászólás a későbbiekben bővülni fog!

[ Szerkesztve ]


Raysen623
(addikt)

Rögtön adnék hozzá egy kise adalékot. A srác a gamescon-on próbálta ki először a VR-t, de utána is kaptak rá hivatalosan lehetőséget. Erről készített egy rövid felvételt, amit itt lehet megnézni. Tartalmaz némi konkrétumot is, főleg a rift kijelzőjéről kapunk végre pontosabb specifikációt.


Shodan
(addikt)
Blog

Kíváncsi vagyok melyik lesz majd a befutó. Vagy megférnek e majd egymás mellett, főleg ha még jönnek a többiek is.
Vagy majd lesz egy ami mindent visz mint pl hd dvd vs blu ray csatájában


Raysen623
(addikt)

Eleinte az ár lesz a vízválasztó szerintem...

(#2) Raysen623 : most látom ez bele is van írva a topic leírásba :D

[ Szerkesztve ]


Reggie0
(félisten)

Szerintem meg a minoseg. Meg a DK2-re is sokan panaszkodnak, hogy pixeles.


Dyingsoul
(veterán)
Blog

Egyáltalán nem biztos, hogy az ár lesz a vízválasztó. Ezekhez az eszközökhöz köztudottan nagy teljesítményű gép kell majd. Akinek van arra pénze, lesz pénze +20-30 ezer forintot fizetni egy sokkal jobb eszközért. Legfeljebb itthon vagy más nem túl gazdag országokban lehet ez jellemző, de abban igazad van, hogy a tömeges elterjedéshez mindenképp szükséges a jó árcímke is.


Raysen623
(addikt)

Arra lehet is panaszkodni, de a legutolsó verzió már pixelmentesnek mondott (a videóban a tesztelő legalábbis ezt állítja). Szóval szerintem ezzel nem lesz gond sehol.

(#6) vitko: valahogyan én is így gondoltam... :R

[ Szerkesztve ]


Reggie0
(félisten)

Az jo, akkor majd valoszinuleg veszek is. De pixeles vr-t venni olyan, mint felig berugni: kidobott penz.


Komplikato
(veterán)

Jöhetett volna előbb EZ a topik volt vagy 120 értelmesebb hír, amiket máshova kellett linkelni.
Mondjuk az utolsó azt hiszem az Unreal Engine 4.10 natív motion controll integrációjáról az Oculus, Vive és Sony rendszereibe támogatásával téma volt.


Komplikato
(veterán)

Valamelyik versenyző mutatott be 2x2560-as kijelzős HMD-t, de szerinted mivel lehet meghajtani? 4db Titan-X vagy Fury X? És azok mellé milyen proci kellene? Van gyártásban 4K kijelző és tervben van a 8K, nem azon a felén van a probléma, hanem a vas árával ami kijatja, meg azzal, hogy eddig is volt 5-20.000 dolláros VR HMD, de most valakik 3-500 dolláros áron hoznák ezt. Biztos lehet a felbontáson turbózni, de akkor pl. 1500 lesz az ára és pont.


Dyingsoul
(veterán)
Blog

Hát igen, én két héten keresztül sasoltam, hogy van-e ilyen vagy ehhez hasonló topik, de ma úgy döntöttem félve megnyitom, mert ugye nem tudni mennyire lesz sikeres a topik úgy, hogy:

1: A rift elég drága itthon meg sokaknak normális PC-re sincs pénze.
2: Sokaknak az a véleménye, hogy ez egy felesleges dolog.
3: Néhányan akik kipróbálták élből elvetették, mert rosszul lettek tőle.

Azért remélem elindul itt valami és lesznek emberek akikkel értelmes keretek között lehet beszélgetni a VR-ról. Én személy szerint tervezem az OR beszerzését a megjelenésekor, bár előtte még ki fogom próbálni valahol én is. (Eddig csak DK1-hez volt szerencsém élőben.)

Egyébként a legfontosabb dolgot elfelejtettem betennia z első HSZ-be de ha majd kapok módosítási jogot akkor pótlom:

Oculus Rift szimulátor.

Én azt ajánlanám hogy így próbálja ki mindenki:
1: Írd fel egy lapra az irányítást - 1-4ig a felbontások, K betű az égbolt ki/bekapcs, H- UI ki/bekapcs, P - Perzisztencia. WASD+egér irányítás.
2: Ülj közel a monitorhoz!
3: F11-el tedd ki teljes képernyőbe.
4: Játszadozz a felbontásokkal és a kapcsolókkal, próbálgasd mindet legalább 1 percen át.

Szerintem ahhoz képest, hogy csak egy webes mizéria, így egész jól meg lehet nézni Rift nélkül is a különbségeket, persze ez csak egy nagyon körülbelüli dolog de a semminél mindenképp jobb.

[ Szerkesztve ]


Joshi
(titán)

A legfontosabb a támogatása az eszközöknek játék és alkalmazások terén. Ha nincs minőségi alkalmazás akkor nem sokat ér egy VR. Azt nem tudom hogy a különböző gyártók megoldásai mennyire lesznek kompatibilisek egymással, de szerintem semennyire. Az adott program vagy támogatni fogja vagy nem.


Raysen623
(addikt)

Hát nem tudom. Annyira nem jön át, mivel teljesen máshogyan mozog a kamera mintha a fejemen lenne. Ráadásul pont az 1200*1080-as felbontás nincs meg.


Shodan
(addikt)
Blog

Hát igen ezen sok fog múlni, ha nem lesznek egymással kompatibilisek az nagy probléma lesz.


Dyingsoul
(veterán)
Blog

A 3-as kapcsoló áll hozzá legközelebb, hiszen az 1200x1080-at szemenként kell nézni, de valóban teljesen más a kettő.


Jack@l
(veterán)

Subs.

[ Szerkesztve ]


Komplikato
(veterán)

The German banking and financial services giant Deutsche Bank has projected the virtual reality industry to be worth up to $7 Billion within 5 years as mainstream adoption of the immersive technology ramps up post retail release in 2016.
Virtual Reality to be Worth $7 Billion by 2020, Report Suggests
Hát ezt majd meglátjuk, de valami oka volt, hogy ennyi gyártó ugrott a témára és sok pénzt beleölt.
Erősen kétlem, hogy olyan szűk réteget érdekelne a téma, mint azt sokan az összes VR topikban és hírnél leírják.


Dyingsoul
(veterán)
Blog

Én is ezen a véleményen vagyok: a VR a jövő. :) És meglátjátok pár év múlva már azon fognak kuncogni a jövőbeli fiatalok, hogy mi még monitor előtt ültünk. :DDD


Dyingsoul
(veterán)
Blog

Szeptember 23-25-én rendezik meg az Oculus Connect 2-t. John Carmack is ott lesz! :)

A programot elnézvén azt mondom jó látni azt, hogy az audio élményre is nagy hangsúlyt fektetnek! :) Mellesleg pont tegnap gondolkoztam már azon, hogy fejleszteni kellene valamit riftre, szó lesz az Oculus PC SDK-ról is plusz unreal engine, unity engine. :)

Nem tudom ti hogy vagytok vele de szerintem baromi jól hanzik a program! :))


Jack@l
(veterán)

De ez mindenre vonatkozik, ipartól kezdve a gyógyászat, autók, beviteli eszközök, mobilok, szoftverekig, stb...
Nagy szám, de 5 év se kis idő, addig még simán kiderül hogy úgy járhat mint a 3d-s tv. (jó-jó, de 1-2 film után már elő se veszi az ember, gyártók is kb tesznek rá)

[ Szerkesztve ]

üzenetek