Audio CD írása - Adattárolás fórum

üzenetek

hozzászólások


PPeter
(addikt)
Blog

Nem arról van szó, hogy ha egy zenei CD-t lemásolsz, akkor a másolaton elhelyezett digitális adat eltérő lesz az eredetihez képest.

Egy CD-ROM olvasó teljesen másképp olvas (grabbel) be egy Audio CD lemezt, mint egy zenei lejátszó, hiszen van lehetősége a bizonytalan szektorok újraolvasására, sokkal fejlettebb hibajavítási algoritmusa van, mint amit egy zenei lejátszóban találsz. Ezért van az, hogy általában (egy megfelelő szoftverrel, nem túl gyorsan égetett) Audio CD másolat számítógépen visszaolvasva digitálisan azonos(nak tűnhet) az eredetihez képest.

Azonban előfordulhat, hogy annak ellenére, hogy egy lemez ilyenformán ''tökéletes másolat'', de egy asztali lejátszóban nem lehet lejátszani, vagy sokkal rosszabbul szól, súlyosabb esetben komolyan torzul a hangkép. Na akkor hogy is van ez? Most akkor digitális vagy nem? Tökéletes a másolat vagy nem? Az Audio CD lemezek szektoraiban nincs külön hibajavító mező (eltekintve az alacsony szintű hibajavítástól, amely azonban rendkívül gyenge).

Mit jelent ez? Azt, hogy a lejátszás során - legalábbis Audio CD lejátszóban - nincs mód akkurátus hiballenőrzésre, jitter korrekcióra, mint a CD-ROM olvasókban (tehát pl. a szektorok elején-végén előforduló esetleges téves, dupla, vagy hiányos mintavételezés kiszűrésére). Ráadásul az Audio lejátszás valójában nem is szektor-alapú, lévén a zenei lemezek szektoraiban nincs fejléc és szinkronjel, mindent a szubkódok vezérelnek. Az olvasási hibákat, pontatlanságokat legtöbbször az okozza, hogy bizonytalan a lemezen található jelek optikai leolvashatósága. Ha pedig a lejátszó nem tud biztosan, egy menetben beolvasni egy-egy mintát, akkor kénytelen interpolálni az utolsó hibátlannak vélt adat, és a következő olvasható adat értékei alapján, ''megbecsülve'', hogy mi lehetetett a hibás, hiányzó adatmező helyén. Ez pedig egy gyorsan égetett, vagy teszem azt az adott lejátszónak valamiért nem tetsző CD-R lemez esetén gyakorta előfordulhat lejátszás közben. Ha ez sokszor előfordul, akkor bizony a lejátszott hanganyag jelentős része torzul, hiszen az eredeti hangkép helyett sok helyen a hibajavító algoritmus kudarca miatt beékelt interpolált adatokat halljuk a zene helyett. Ez kismértékben nem zavaró, meg sem hallható, de egyes lemezeknél akár fülsértő, idegesítő tompulást, frekvencialevágást jelenthet, hasonlóan a rossz minőségben tömörített MP3 fájlokhoz - más szóval a zene fals, lapos lesz, ami egy értő fül számára egyből megismerszik. Így már talán érhető, miért lehetséges az, hogy bár digitálisan ugyanazt az adatot írjuk fel két lemezre, de az egyik másképp szól bizonyos lejátszókon.

Nem a tárolt (vagy tárolni szándékozott) digitális adat különbözik, hanem annak visszaolvashatósága, azaz a lemez optikai minősége - ez pedig a fent leírtak értelmében egyenes következményekkel járhat a zenei hanganyag minőségére nézve az Audio CD esetén.


lapa
(veterán)

értem és köszönöm a magyarázatot. pláne, hogy ''már volt ilyen kérdés''. :R


VVoid
(aktív tag)

Audio CD-ről szeretnék backupot készíteni, archiválás céljából, amíg még karcmentes. Inkább adat CD-t írnék, amiről bármikor készíthetek audio CD-t. Az EAC-vel dolgozom, Plextor Premiummal. Kipróbáltam a trackek másolása módszert, terület másolása, image másolása módszereket. Mindhárom esetben más eredményt kapok. Vagyis az első esetben az összefűzött wavok egyetlen wav-ba nem egyezik a terület másolása módszerrel készített wav-val, és különbözik az image másolása módszerrel készült wav-tól is. A harmadik módszerrel készült wav a leghosszabb, utána a második, végül a első módszerrel készített egy wav-ba összefűzött wavok. Rendben van ez így? Mi az az extra, ami belekerül a más módszerekkel készült wav-ba? :F
Ha ugyanazzal a módszerrel csinálom, ugyanazt az eredményt kapom, tehát elméletileg a CD-ről mindig hiba nélkül tud olvasni.
Melyik módszer garantálja, hogy pontosan visszakapom a CD-n lévő anyagot? Leginkább az image készítése? Ha ezt az image-t feldarabolom a CUE Sheet alapján, nem ugyanazt kapom, mintha trackenként olvasnám be. :F
És nem egy, hanem több audio CD-vel próbáltam.
Talán valaki tudja, miért is van ez így.

Ja és eredeti, gyári audio CD-kről van szó.

[Szerkesztve]


Yaye
(őstag)
Blog

Van két kupac régi írott lemezem, többnyire válogatások, amik még a cdírás hőskorában készültek, egyik fele valami atomgyenge B-grade lemezekre, a másik kupac pedig a régi kékhasú TDK Reflex (ez a típus kivétel nélkül iszonyúan ugrál és recseg az asztali lejátszómban). Szeretném átmenteni őket egyszer s mindenkorra.
Tudsz ajánlani valami kifejezetten kiváló minőségű audio alapanyagot, konkrétan? Nem vagyok valami nagy kalóz, és abszolút nem vagyok képben. :B Az se baj ha drágább az átlagnál, nem nagy tételről van szó, lényeg hogy minden megegye amibe csak lemezt lehet tenni. (Egy Plextorral CDRW-vel tervezem végrehajtani a műtétet, cloneCD-vel)

És mégy egy kérdés. Egy rossz alapanyagra, vacakul megírt audiolemez hibái milyen jellegűek? Úgy értem, a pitek alakja is torzult ilyenkor, amit pl a CloneCD továbbvihet egy amúgy jó íróval, jó alapanyagra is, vagy elsősorban gyenge, rosszul olvasható jelekről van szó, amit ha egyszer sikeresen kiolvasunk, akkor már hibátlanul lehet újra felírni? Remélem nem kérdeztem nagyon nagy baromságot, nem értek hozzá. :)

(Különben érdekes, de van nekem egy végtelenül primitív, ősöreg Sony CD-s táskarádióm. Nem akadt még olyan ócska, elfuserált írott CD a kezembe, amit az ne játszana le a legkisebb ugrás vagy reccsenés nélkül. Ha kétségem támad hogy egy lemezen egy reccsenés a hanganyagban van, vagy a lejátszó a bűnös, már megyek is ki a fürőszobába leporolni a zuhanyzós Sonyt. A Technics asztali lejátszóm meg majd megfullad látszólag hibátlan, máshol csont nélkül lejátszható lemezektől. Ki érti ezt...)


PPeter
(addikt)
Blog

A teljes image fájl készítése a célszerűbb és - ha a program támogatja, illetve külöj felajánlja - a szubkódok minél telejs körűbb analizálásval, ugyanis a trackek eleje és vége az Audio CD alacsony szintű logikai szervezésének köszönhetően csaka szubkódokal határozható meg pontosan. Valójában az egyes trackek elejánek hitt pont már jócskán (szabványosan 2mp-re) a tracken belül lévő 1. indexpontot jelöli, holott maga a track a 0. indexpontnál keződik (általában 2 másodperccel visszább). Amit szünetnek hívunk és hallunk a lemezen, az valójában a trackek elején a 0. és 1. indexpontok közötti terület, ami általában nem tartalmaz hallható anyagot, tehát ott csend, azaz szünet van. A számok egyenkénti grebbelésékor - nem akkurátus program használatával - minden egyes track csak az 1. indexponttól keződően olvasódik be és a track végéhez hozzácsapódik a következő track 0. indexének tartalma. Ezért lehet csekély eltérés a külön-külön trackenként leszedett audio sávok összege, és az egyben leszedett teljes anyag hossza között. Az olyan lemezeken, ahol ''nincs szünet'' a számok között, a trackek elején már a 0. indexponttó hasznos, hallható anyag található, illetve a 0. index extrém esetben elhagyható, valamint hossza a szabványos ajánlásnál akár hosszabb is lehet (a tracken belül még lehetnek további úgynevezett szubindexek is, amivel akár egy tracket is több kis részre lehet tagolni, de ezek érzékelése és használata csak a rendkívül profi lejátszók kiváltsága).


PPeter
(addikt)
Blog

A Saturnban és a MM-ban lehet venni négy-ötféle színben vékonytokos Maxell lemezt. Taiyo Yuden korong, marha jó minőség, lassabb írókhoz és írási sebességhez is teljesen jó, zenére ajánlom nyugodt szívvel.

A hibásan lejátszható Audio CD-id még jó eséllyel lemásolhatók, hiszen a PC-s CD és DVD-ROM olvasók rugalmasabban olvasnak mint az asztali lejátszók - van mód visszaolvasni, korrigálni azokat a hibákat, amelyeket az asztali készülék már nem tud kijavítani (és a zene rovására megy). Szépen grabbeld le PC-re a problémás lemezeket, hallgass bele, hogy hibátlan lett-e, aztán igényes lemezre mehet is a visszaírás.


Yaye
(őstag)
Blog

Köszi. Van valami konkrét típusa az említett Maxellnek? Ha csak kétfélét árulnak, én akkor is tuti mellényúlok, a Taiyo Yuden meg nincs ráírva. :B

Azt tudom hogy szgépen a szar lemezeim is grabbelhetők, a kérdés az hogy ha nem grabbelem, hanem klónozom, azzal a csak asztali lejátszónak gondot okozó olvasási bizonytalanságok is klónozódnak, vagy sem. Csak mert klónozni sokkal egyszerűbb. :B


VVoid
(aktív tag)

Köszi a kimerítő választ.
Ezek nagyrészt olyan CD-k, ahol ''nincs szünet'' a számok között, ezért is lenne fontos, hogy minél pontosabban grabbeljek. Ez esetben akkor inkább hanyagolom a trackenkénti grabbelést.
Egyébként két Plextor Premium-om van, és grabbeléskor különböző eredményt adnak. Tehát ugyanaz a track az egyiken grabbelve nem ugyanaz, mint a másikon. Ez azt jelenti, hogy valami gubanc van valamelyikkel (esetleg mindkettővel...) vagy általában különböző meghajtókkal különböző eredményt kapunk?
Azt, hogy különböző grabbelő szoftverekkel ugyanazzal a drive-val is más eredményt kapok, eddig a szoftverek rovására írtam. Bár mindenik közölte, hogy nem talált semmilyen hibát a grabbelés során. Ennyire különböznének?
Konkrétan az EAC, az Audiograbber, és a CDex.
Viszont ugyanaz a drive, ugyanazzal a szoftverrel ugyanazt az eredményt produkálta, más sebességekkel is...


PPeter
(addikt)
Blog

A ''klónozáskor'' gyakorlatlag ugyanaz történik, mint amikor grabbelsz. Csak az adatlemezeknél - a másolásvédelmek kijátszásához - nyújt többet a CloneCD/Alcohol/BlindWrite stb, mert azokat a kiegészítő adatokat is igyekszik hűen reprodukálni, amelyek a hasznos anyagonn felül vannak a lemez szektoraiban (fejlécek, szubkódok, hibajavító kódok, szinkronjelek), de valójában így sem beszélhetünk 1:1 másolatról, hiszen az adatok alacsomy színtű kódolásába és rögzítésébe nem tud belenyúlni az írószoftver. Zenei lemezek másolására nem javaslom a CloneCD és társai használatát, mert a hibás szektorokat nem igyekeznek újraolvasni, hanem simán egy hibás szektorként könyvelik el és úgy is kerül majd a céllemezre. Inkább a CDRWIN-nel, vagy az EAC programmal grabbeld be minél alacsonyabb sebességgel a problémás lemezeket, aztán azt írd ki a vinyóról.


PPeter
(addikt)
Blog

Különböző meghajtókkal majdnem mindig különbözően lehet leszedni ugyanazt a tracket vagy akár lemezt, ugyanis a meghajtóra jellemző hardveres ''offset'' beállítás miatt előrébb vagy visszább kezdődik az Audio CD anyagának dekódolása (ez csak pár száz sample-t, azaz mintát jelent, ez a szektor töredéke, egy szektor meg 1/75-öd másodperc). Tehát a különböző meghajtókkal leolvasott ugyanazon trackek eleje vagy vége kicsit hiányos lehet, az offset értéknek megfeleő előre- vagy hátracsúszás következtében.


VVoid
(aktív tag)

Ok, még egyszer kösz.


hferenc
(csendes tag)

veszteségmentes tömörítésű audio file-ból (pl.*.APE) próbált már valaki neroval audio cd-t írni?
mikor áthúzom az írandó file-okat lefagy a nero vagy pár perc múlva olyan hibaüzenettel lép ki, hogy néhány file formátuma nem megfelelő vagy nem támogatott, de egyetlen file sincs az írandók listáján, pedig fenn van a nero ape plugin. .

:((


fokukac
(nagyúr)

csinálj belőle wav-ot, (monkeysaudioval) és azt írd ki.
jobb nem a nero-ra bízni az ilyesmit. nekem még sose sikerült vele.


hferenc
(csendes tag)

probléma megoldva már tökéletesen működik :DD

másik plugin kellett s nem az amit installkor feltett saját magának.


SAMYka
(aktív tag)
Blog

Üdv
Olyan kérdésem lenne hogy hogyan lehet olyan audio cdt írni amin egy mix van de track-elve és a lejátszó nem tesz a tarckek közzé szünetet.
THX


PPeter
(addikt)
Blog

Mi a forrás? Egy darab egybefüggő szám? Tömörített vagy tömörítetlen? Vagy van egy forráslemez amit lemásolnál?


SAMYka
(aktív tag)
Blog

Van egy album ami mix. Van pl 15 track ami mp3. ezt úgy kéne kiirni hogy a trackek között ne legyen szünet audioba.


twollah
(nagyúr)

Pl.: Neroval.
Nero elindit.
Audio CD kivalaszt.
New gomb megbok.
Kivant album a File Browserbol atdob Audio1 ablakba.
Audio1 ablakban az !!!OSSZES!!! file kivalaszt SHIFT+bal eger gombbal.
Majd bal ALT+ENTER megnyom, vagy jobb klikk es kivalaszt a megjeleno menubol a Properties menupont.
Audio Track Properties ablakban a Pause resznel a 2es atir nullara azaz 0ra.
Megnyom OK gomb.
Megir CD.
Orul jol!


PPeter
(addikt)
Blog

Ugyebár az Audio CD-ken a szektorokban 2352 bájt van. Amikor olyan lemezt hallgatunk, amelyen ''nincs a trackek között szünet'' (azért tettem idézőjelbe, mert nem a trackek között szokott szünet lenni, hanem valójában a trackek 0. indexe, ami legtöbbször 2 mp hosszú, általában nem tartalmaz hallható anyagot - tehát nem a trackek között van a szünetnek hitt rész, hanem a trackek elején), a hallható hanganyag törésmentesen folyik át egyik trackből a másikba. Namármost ehhez az kell, hogy a trackek határán az illesztésnél az éppen végződő track utolsó szektora csurig legyen hasznos adattal (pont kitöltse az adott track tartalma), hogy amikor átfolyik a lejátszás a következő szektorba (ami már a másik track), ne legyen egy pisszenésnyi szünet sem. Vélhetően ilyen volt a forráslemez. Namármost amikor ebből trackenként készítenek MP3 állományokat, az nagy hiba, ugyanis az MP3 veszteséges tömörítés, és nemcsak a minőségen csalhat egy kicsit, hanem a zeneszámok hossza is megváltozhat minimálisan. Miért baj ez? Mert a dekódolás után (a dekóderen is múlhat sok minden) nem biztos, hogy a felírandó trackek pont szektornyi pontossággal tudnak majd illeszkedni egymáshoz, azaz nem feltétlenül lesz a dekódolt hanganyag pont olyan hosszú, hogy a traakek utolsó szektora mindig teljesen kitöltésre kerüljön.Ezért hiába írod ki úgy, ahogy egyébként twollah nagyon helyesen javasolta, előfordulhat, hogy a nem teljesen kitöltött trackvégi utolsó szektorok miatt a sávok között mindig lesz egy pisszenésnyi szünet, ami ugyan legfeljebb 1/75-öd másodperc hosszú szünetet eredményezhet, de jó lejátszási környezetben és lejátszótól függően ez sajna eléggé hallható ahhoz, hogy pont zavaró legyen. Ezért célszerűbb az MP3 fájlokat ilyen esetben PCM WAV állományokká alakítani (Sounforge program nagyon jól dekódolja az MP3-akat), a számok hosszát egyenként a lehető legpontosabban feljegyezni, majd egy nagy egybefüggő PCM WAV állományt készíteni az egészből (az illesztéseknél meg tudod nézni, hogy jól passzolnak-e egymáshoz az összeragasztott számok), és ebből a nagy WAV-ból kiírni a CD-t, a trackváltások pontos helyét utólag megadva az erre alkalmas CD-író programnak a korábban felírt adatok alapján. Az írásmódnal feltétlenül DAO (Disc-At-Once) módot válassz.

[Szerkesztve]


twollah
(nagyúr)

Keves ember van aki meghallja az a 1/75-od masodpercnyi szunetet.
Ez mar csak a szokasos audiofil nyavajgas, meg onanizalas.

üzenetek