Elektromos autók - motorok - Technika, hobbi, otthon fórum

üzenetek

hozzászólások


D1Rect
(félisten)
Blog

Elektromos autók, motorok topikja.


D1Rect
(félisten)
Blog

(#183) .DLL:
Nagyon ki kell számolni...
Nyilván, ha napi 70-et ingázol, akkor nem egy nagy matek.
De napi 2x3km-re tuti nem éri meg.


axioma
(veterán)

Koszi a topikot, megjottem en is.
Munkahelyet valtok, eddig is nagyon orultem volna ha elektromos autom lehetett volna (a csaladi autonk 2 eve mar egy 2001-es (I-es) Prius), de nem erte volna meg. Konkretan pont igy volt, hogy 4.5 km-re laktam a munkahelyemtol, a hev-atkelos keresztezodesben ugyan neha tomeg de a tobbi az kozlekedheto utvonal, es a celban parkolni is normalisan lehetett, raadasul a ferjem munkaba jarasakor eljart elotte igy soxor nem kellett ket kocsi - igaz egyre nehezebb volt idoben egyeztetni, foleg a lanyok iskolaihoz is igazodni.
Most viszont 18 km-re, parkolasi ovezetbe fogok jarni, ahol nem lesz hely az automnak, es nem lesz annyira se idoben se terben utbaeso. Bar ott mar tomegkozlekedes van, de tolunk 1.5 km a hev, hazafele hegynek fel, gyalog nem vallalnam rendszeresen be. Az meg hogy a mostanival menjek a hev-ig (Suzuki Alto), az a ket kozlekedes hatranyait egyesitene. Raadasul mivel a fo sodorral es idoben mennek, ezert dugora is lehet szamitani (utalnek benzint egetni varakozas kozben).
Szoval most valahol 2.5M kornyekeig vennek elektromos, zold rendszamos autot (na jo, legyen erezhetoen 3 alatti osszegig kibovitheto a keret, azert erezhetoen nagybefektetes lesz a lecsereles de kb. 4 ev alatt akkor is behozna magat, ha mas indokom nem lenne). A 20 eves saxo-k nem az en vilagom, a harom "egyformabol" (peugeot ion, citroen zero, mitsubishi miev) latni ilyen arban, persze altalaban 2011-es gyartas (nem tudom, mindre igaz-e, de a peugeot-oknak van a meghajtoakkura 10 ev garija - mar ha nem valami kulfoldrol behozott ahol a kereskedo sincs meggyozodve, hogy ervenyes-e ra).
Nekem kb. ket heten belul jo lenne, marmint onnantol hasznalnam, persze inkabb kivarok, minthogy elkapkodjam. Sajna masfel hete a legelso amit megneztem, a ferjem nem tudott jonni baleset miatt, na arra egybol le kellett volna csapni, masnap reggelre el is vittek... azota nem olyan jok vannak.


D1Rect
(félisten)
Blog

Igaziból már kinéztétek, hogy mit szeretnétek, el kell menteni a hahu keresést, betenni ebbe a szűrőbe bekönyvjelzőzni és reggel-délben-este csekkolni amíg nem jön valami amit érdemes megvenni.


axioma
(veterán)

Oh, ez nagyon hasznos, nem is tudtam a letezeserol, koszi!


axioma
(veterán)

Ezt [link] ismeri-e valaki, es ha igen, erdemes-e foglalkozni vele?
Mas: ma megneztunk egy iont, de le kene kerni a peugeot-tol a multjat. Erre van esetleg tapasztalat, hogy hogyan muxik? Sose csinaltam, de ennel kene. Ja es olasz multja van, nem itthoni. A 10 ev gari ervenyessege es a km hihetosege lenne a ket sarokpont.


.DLL
(veterán)
Blog

Nemannyira :) Napi ~20km, erre jöhetnek rá az egyéb körök ha el kell menni valamiért pl.. De én a nyugalom és egyszerűség miatt szeretnék elektromos autót. Igen, a bekerülési költsége nagyobb, mint egy hasonló korú/kategóriájú hagyományos autónak, de utána nyugi van valahogy tudat alatt. :)

[ Szerkesztve ]


D1Rect
(félisten)
Blog

Évi 8k kilométer szerintem esélyes, hogy nem éri meg.


.DLL
(veterán)
Blog

Miért, pl. Leaf-ek vannak 3,5M alatt 100k km alatt, az egy elektromos autónál kb. semmi, a hajtáslánc még csak be lett járatva. :D
Egy hasonló korú, méretű benzises legyen mondjuk a fele, és mivel azoknál nincs hatótáv para, ezért hosszabb utakra is veszik, és inkább a 200k km körül vannak benne, előjönnek majd mindenféle bajok, közelező szervizek, olajcsere, stb. sok időkiesés ezeket elvégeztetni. Nem is az ár a legfőbb szempont már ezen a szinten, hanem a nyugalom, a megbízhatóság, a saját idő. Ezt inkább előre kifizetem, és kevesebb ráncom lesz remélhetőleg. Említettem, hogy itthon tudom tölteni, tehát benzínkútra sem kell szinte soha kitérőt tenni. Ezek kvázi plusz kényelmi dolgok, ami ma még feláras. Pénzből lesz több, időből nem... :\

[ Szerkesztve ]


D1Rect
(félisten)
Blog

Ha azonos autó benzinnel a fele, azért elég sok az a 1+ Mft, de ha minden nap sokat mész, akkor behozza.
De te nem akarsz sokat menni...


.DLL
(veterán)
Blog

Más szempontok szerint nézem ezt a kérdést, nem aszerit, hogy a vételár többlete mikor térül meg forintra pontosan.


D1Rect
(félisten)
Blog

Azért ez komoly kompromisszumokat hordoz még magában, én biztos nem vállalnám be, csak második autónak.


axioma
(veterán)

Hat, a peugeot nem zarta be magat a szivembe. Legalabbis a 3.keruleti szakszerviz. Konkretan letagadta, hogy le tudja kerdezni az auto multjat... de majd valami kozponti szamon rakerdezek erre pontosan, mert nem hiszem el hogy amugy ezzel hirdetnek oket. Csak kicsit suruek a napjaim.
A heten mar nem lesz meg az auto, eleg keves a mozgas is az eladok kozott. Raadasul amit leszedtek es gondoltam eladtak, az fizikailag me'g mindig ugyanabban az udvarban all... fura.


.DLL
(veterán)
Blog

Számomra tökéletesek. Megbízható, csendes, dinamikus, azonnal megy télen-nyáron. Család még nincs, úgyhogy a hely sem lényeges, így akár az Ampera/Volt is játszik. Azzal még az évi 1-2 kiruccanás is késedelem nélkül megoldható, igaz akkor nem takarékosabb, mint egy benzines, de legalább nem kell 2 autót fenntartani, egyet városba, egyet utazásra, hiszen az nálam ritka. Hétköznap városban meg beleférek az 50-70km-es akkuba.

[ Szerkesztve ]


.DLL
(veterán)
Blog

https://villanyautosok.hu/2018/06/05/negyszeresere-nott-a-del-alfoldi-villamtoltok-szama

Ez annyira magyar és logikus... 50kW-os villámtöltő, 3db egymáshoz közel, a belvárosban. :C
Legalább szórták volna el úgy, hogy ebből kettő két különböző főútvonalhoz közel legyen...


mrhero
(tag)

Ház vásárlás / építkezés / felújítás esetén hogyan érdemes az elektromos hálózatot kialakítani? 16A 1 fázis gondolom kevés vagy nagyon kompromisszumos. A jövőbeni eladhatóságot nagyban befolyásolni fogja, hogy van-e minimum egy autó töltésére lehetőség, de inkább kettő lenne a cél. Nem vagyok otthon a témában és nem nagyon találtam egy cikket sem, ami a technikai részletekre is kitér. Totál analfabéta vagyok a villanyszereléshez.

1 fázis a házra, 1-1 pedig a leendő autókra lehetséges? Ebben az esetben ha csak egy autót töltök egyszerre arra lehet gyorstöltést kialakítani? Ha pedig két autót egyszerre, akkor mehet a normál mód szimultán?


.DLL
(veterán)
Blog

Aszerint kell megnézni, hogy milyen on-board töltők vannak az elektromos autókban (leszámítva a DC villámtöltést)

A legtöbb, amelyikben van DC villámtöltés, azokba, emellé csupán egy 1 fázisú, kb. 7kW-os AC fedélzetitöltőt szerelnek. De pl. a Renault Zoe-ban nincs DC villámtöltés, helyette 3 fázisú AC töltő van a fedélzeten. Ha erre is fel akarsz készülni, akkor 3 fázist kell biztosítani a garázsba, de szerintem elég a kiállás, majd a leendő vevő olyan fali töltőt szereltet fel, amilyen kell a kocsijához: a fenti példából is láthatjuk, van pár különböző. De a lényeg, hogy a lehetősége meg lesz rá, ha legalább 3x16A kiállás ott lesz a garázsban előkészítve.
(a telekre meg érdemes min. 3x25A bejövőt megrendelni, és a ház különböző részeit is elszeparálni külön fázisra, nálunk pl. külön fázis a világítás, külön az alsó szint dugaljak, és a felső szint dugaljak.)


mrhero
(tag)

Köszi a választ! Lehet, hogy hülyeséget kérdezek, de tisztázni szeretném. Ha megrendelek 3x25A-t ebből megoldható, hogy 3x16A menjen a garázsba? Ebben az esetben 3x9A marad a házra vagy a fázisokat így nem lehet elosztani?
A 3 fázis (3x16A) dedikáltan csak a garázshoz tartozhat? Vagy a 3-ból 1x16A mehet a házba?
Amennyiben nem, akkor 4x16A nekem ésszerűbbnek tűnne. 3x16A a garázsba, 1x16A a házba. Jelenleg 1x16A van tervezve.


.DLL
(veterán)
Blog

Mondjuk 9A kevés lehet egy fázisra, az kb. 2kW, annél sok háztartási gép nagyobb teljesítményű. Erről érdemesebb lenne egy hivatalos villanyszerelővel beszélni.

Visszatérve az elektromos autókra, a hordozható 230V-os töltőik max 16A-t vehetnek fel, de általában beállíthatók kevesebbre is, pl. max 10A, viszont a fix fali töltők akár 3x32A-t is tudnak fogadni :D Tehát az, hogy mennyire future-proof-ra, jövőtállóra akarjátok megcsinálni csak döntés (és persze pénz) kérdése.

230V x 16A-rel (3,68kW), egy 8 órás alvás alatt majdnem 30kWh beletölthető egy kocsiba, ez kb. 200km-nek felel meg átlagos körülmények között. tehát végülis 2x16A két autóra tervezve bőven elég kell legyen.


dr.Mura
(tag)

Bemásolva a korábbi, elektromos autós cikk melletti hozzászólásomból:

A használt elektromos autók vásárlása is külön tudományág lassan. Sok ugyanis Ny-Európában a bérelt akkus konstrukcióban kiadott autó (pl. a Renault Zoé-k 90%-a így megy), és iparág lett, hogy behozzák a bérelt akkust, mint saját akkust eladják (a Renault Hungária nem vagy csak nagyon nehezen ad ki információt az akkuról, mert a francia Renault nm együttműködő) és aztán néhány hónap múlva hirtelen letilt az autóban a töltés (általában amikor először csatlakozik nagyobb töltő-hálózat töltőjéhez, ami lejelenti "haza"). Innentől aztán jön a rendőrség is, és lefoglalja az autót, mert lopott benne az akksi jogi szempontból.

Szintén probléma az átépített autók (pl. a Fiat 500e-ből készítettek Svédországban is átépített változatokat, nem csak az eredeti, kaliforniai típus van), ami nem tud zöld rendszámot kapni, mert az alvázszáma szerint benzines.

Sajnos már az akkuk kapacitásának "elektronikus optimalizálása" is kezd divatba jönni (pl. a Leaf-nél megpróbálják a műszerfalin kijelzett akku állapotjelző "pöcköket" manipulálni, és csak a következő tele töltésnél kalibrál újra az autó - akkor pedig az új tulaj csodálkozik.

Szintén érdekes, hogy az USA-beli Tesla nem tölthető EU-s Superchargerről, a Renault Zoé első szériái (2015-ig) pedig időnként "hisztisek" a magyar áramhálózat minősége miatt, és hajlamosak letiltani a töltést (mert egy érdekes megoldással vizsgálja, hogy milyen sebességű töltésre alkalmas a hálózat az ő maximális 22 kW teljesítményéből, és ha gyenge a hálózat, akkor akár teljesen meg is szakad a töltés.

Van tehát itt is dolog bőven amire figyelni kell.

üzenetek