üzenetek

hozzászólások


Tigerclaw
(nagyúr)
Blog

Hanyszor megkaptam mar en itt, hogy az elkepzelhetetlen, hogy osszeutkozzenek. Na es ilyen Starlink, Oneweb szeru muhold halo meg lesz jopar.


dabadab
(titán)
Blog

A hír félreértés.

Valójában az történt, hogy a Space Force figyelmeztette a két felet, hogy ha nem csinálnak semmit, akkor közel fognak kerülni a műholdak (akár 60 m-re, illetve az ütközésre is adtak 1,3% esélyt), mire azok reagáltak és a OneWeb műholdja odébb ment, így nem kerültek egymás közelébe, vagyis minden úgy történt, ahogy alapvetően történnie kellene.

[ Szerkesztve ]


dokanin
(aktív tag)

Mindenesetre ha már 1300 műhold esetén is felmerült ez a kérdés, mi lesz akkor ha már 40 000+ lesz?

Gyanús, hogy itt is hirtelen lesz nagy gebasz. Amikor már maxi számban lesznek fenn a holdak és bekövetkezik az elkerülhetetlen eső ütközés, ami ezer irányíthatatlan törmeléket hagy hátra, amik újabb ütközéseket generálnak.

Sőt az Iridiumnak már korábban is sikerült így leamortizálni egy műholdat, pedig nekik csak 60 körüli darab volt pályán.

[ Szerkesztve ]


dabadab
(titán)
Blog

Ugyanez.
Figyelik a pályákat, aztán ha azok keresztezik egymást, akkor szólnak, hogy ki kellene térni.


azbest
(félisten)
Blog

jaj, de hát így nem hangzik Musk ellenes szenzációnak a hír, mihez vezet ez :D

A hírben az egyetlen érdekes dolog, hogy a OneWeb kérésére kikapcsolták a Starlink műhold automatikus ütközés elkerülő rendszerét, mert a OneWeb akart csinálni manővert és ők attól tartottak, hogy talán pont az ő manőverük felé akarna kitérni a rendszer. Gondolom az 1.3% is úgy jött ki, hogy ha nem lenne semmi elkerülő manőver. Azt nem is tudjuk, hogy mennyire ügyes az automata elkerülő rendszer, ha nem piszkálják.

[ Szerkesztve ]


t72killer
(titán)
Blog

A brit műhold nem tudta, hogy odafenn jobboldali közlekedés van

#4: ez a "szólnak neki" hogy fog működni 50-60ezer műholdnál :F? Ja opsz 8-10db-ot "benéztünk" a 3682 kritikus kereszteződésből? Még szerencse, hogy ezek igen alacsony pályán randalíroznak, úgyhogy hamar lejön a szemét egy-egy karambol után.

Mondjuk 60méteres megközelítés még mindíg messze van a tényleges ütközéstől, csak gondolom nem lehet pl 5méter precizitással számolni a pályákat, hogy ne legyen rizikó egy ilyen közelítésből.

[ Szerkesztve ]


dabadab
(titán)
Blog

ez a "szólnak neki" hogy fog működni 50-60ezer műholdnál :F?

Pont úgy, mint most. Illetve minden bizonnyal jobban, mert most még eléggé gyerekcipőben jár a rendszer, nincsenek rendesen kidolgozott eljárások, meg ilyenek.
(Összehasonlításként: pre-covid a flightradar24 szerint simán volt húszezer repülőgép is egyszerre a levegőben, aztán azok se szoktak összeütközni)

[ Szerkesztve ]


Yeffy
(veterán)

igy mar mindjart masabb a leanyzo fekvese... :U


vandor01
(őstag)

na ezek majd jol osszevesznek?
42000 vs 648 aztan vki kikapcsolja az elkerulo manoveres opciot
esetleg vki meghackeli a cuccot es elkerulobol kereso kamikaza lesz! azt hajra!
vagy jon egy startup aki roncsbegyujtessel foglalkozik es elfogy az osszes tormelek!
akkor vaki majd gyart tormeleket csak hogy jol menjen a business!

lesz meg itt balhe keremszepen.... :DD


Hieronymus
(addikt)
Blog

Nem lehet teljesen pontos pályát számolni.
A Földről nézve a műholdak bukdácsolnak egy keveset. Habár a Föld gravitációja a legerősebb hatás, kívülről származó gravitációs erők is hatnak a műholdakra. Némileg eltérő erővel, mint a Földre vagy a többi holdra.
Nyilván az egymástól hatvan métere számolt elhaladó távolság csak csekély ütközés esélye, de nem kizárható az ütközés. Ami további veszélyt generálna a többi hold számára. A törmelék pályákat nem fogják számolni. Legfeljebb a nagyobb darabok esetében lehet követni a mozgásukat.
A műholdas műsorszórás esetében, ha jól emlékszem 5 m3 területen belül tartják a holdak helyzetét, miközben látszólag állnak felettünk.
A GPS esetében pályakorrekciós adatokat számolnak a földi egységek számára.


Zotya84
(őstag)

Ráadásul azok csak ~10km magasan kóricálnak, nem 550km-en, ahol kicsit nagyobb a "gömb"felület, ahol el kell férniük.


dabadab
(titán)
Blog

Mondjuk pont ez nem sokat számít, a 10 és az 550 km-es réteg területe között kb. 17% különbség van.


t72killer
(titán)
Blog

Nyilván full automata/AI rendszernek kéne ezt levezényelni.


azbest
(félisten)
Blog

Abban viszont van egy kis különbség, hogy 900kmh körül csapatják a tipukus gépek, míg a műholdak 7.28 km / s = 26208 km/h.
Ettől függetlenül viszont tényleg nem egy lehetetlen feladat, hiszen kis eltérítés is hamar elég nagy távolságra lévő pályára tudja mozdítani.
Nocsak a OneWeb is fenn van a glóbuszon [link]

[ Szerkesztve ]


Lami66
(őstag)

Milyen elegánsan elkerülték egymást, és ameddig van üzemanyag a műholdban addig tud manőverezni. Csak az a kérdés, hogy amikor 20x ennyi lesz fenn, és napi rendszerességgel kell majd arrébbsasszézni, akkor mennyi időre, mennyi manőverre lesz elég a "benzin" egy műholdban?


azbest
(félisten)
Blog

nem is értem, hogy olyan irodaházakban, ahol 25 ezer ember is dolgozhat, hogy nem ütköznek egymásnak folyton az emberek. Hm, lehet köze van annak, hozzá, hogy 100 emeletesek? :U Ja, a liftnél néha zsúfoltság van és kerülgetni kell egymást.

[ Szerkesztve ]


ledgeri
(nagyúr)

Az NAGYON NAGYON kicsi hibahatár lenne: 35786000:5...
Az inkább lesz 5 km^3.
Példavideó analizált adatokból... 1 percen belül mondja, hogy a két objektum 93 km-re van egymástól, csak kontextus miatt picit előbre "vágtam", több is látszik így.


Lami66
(őstag)

Biztos, hogy nem ütköznek abban az irodaházban? De. Viszont csak annyi történik, hogy elnézést kérnek egymástól és mennek tovább. Persze ha nem elnézéskérés történne, hanem egy pillanat alatt szétfröccsenő húscafatokká válnának akkor biztos értesülnénk minden dolgozói összekoccanásról.


UnA
(Korrektor)
Blog

Ez béna hasonlat, mert nem 25 ezer biorobot dolgozik egy épületben. ;)


ltomi79
(lelkes újonc)

A hasonlat nem tökéletes, de korántsem nevezhető bénának, ugyanis jól szemlélteti azt, hogy a műholdak a harmadik koordináta-tengelyen is eltérő pályán mozognak majd. Tehát a hasonlatba illesztve, ha a munkakezdés (pályára állás) után már mindenki a saját emeletén tartózkodik, akkor nem tudnak ütközni a többi emeleten lévővel. A kritikus rész a lépcsőház és a lift. Ugyanakkor a műholdak nem 8 órás műszakokban dolgoznak, így a műszakváltás is ritkábban okoz problémát. ;) Nyugdíjazás után pedig egy temetőpályára, vagy a légkörben történő elégésbe küldik őket, és nem a többi emeleten bóklásznak céltalanul. :D

üzenetek