üzenetek

hozzászólások


kpityu2
(őstag)

Törököt fogtam nem ereszt.

Mi van a Falcon 9 legutóbbi elfüstölésével? A jelek szerint ez a szuperhideg LOX (folyékony oxigén) komoly (és drága) problémákat vet fel.

Ami a jövőt illeti: CG grafikát a NASA is bármikor prezentál. :P


megarambo
(tag)

Köszönjük a részletes és a témakört teljesen felölelő cikket!


Blindmouse
(senior tag)
Blog

Köszi a cikket, és hogy ennyit foglalkoztál vele!
Ami nekem nagyon nem stimmel, az a 100 ember, párszáz tonna. Azt írja 1 tonna lenne fejenként a csomag?
Számoljunk: Aki megérkezik, annak illene valahol laknia. Mivel hidropónika meg egyéb alacson igényű élelmiszer gyártás még nem tart sehol, kaját se ártana vinni. Együnk naponta háromszáz grammot (egy 28 centis pizza), töltsünk el csak 3 évet az űrben, tegyük fel vizeletet újra elfogyaszthatóvá tudják tenni. Alap hangon háromszáz kiló kaja kell hozzá. Napelemek. A mars felszínén ugyan a földivel azonossak a sugárzási adatok, viszont sokkal több energiára van szüksége az embernek. Először is, hideg van, aztán kell CO2->O2 átalakításhoz rengeteg energia. Ja és ne gondoljuk azt, hogy csak úgy ledobunk az űrből egy napelemgyárat, belelapátolunk egy adag marsi homokot, aztán kijön a másik oldalt a napelem. Meg a lakó egység. Meg az összes gép ami a létfentartáshoz szükséges.
Pont ők azok, akik tudják, hogy mennyi ellátmányra van szükség az ISS-en. Miért gondolják azt, hogy a marson "luxuskörülményekben" élő embernek majd kevesebb kell?
Azért számoltak egyszer használatos űrhajókkal a Nasa-nál, mert a megérkző kolonisták szétszedik az űrhajót (amin rajta vannak a túléléshez szükséges alkatrészek) és abból építik a kolóniát.
De nem bánom, legyen igaza. Csak a számok nem stimmelnek, pont úgy mint a hypeloopnál.


krsztiyoon
(csendes tag)

Köszönöm szépen a cikket, nekem mint a témát csak messziről szemlélőnek nagyon sok mindenre magyarázatot adott, és köszönöm a részletes kitérőket is :) .
Szerintem Musk azért fogalmaz sok helyen ködösen adott esetekben, mert tartogatni akar a tarsolyában egy-két olyan infót, amiről a késöbbiekben ránthatja majd le a leplet. Gondolok itt ilyesmire, mint a létfentartáshoz szükséges eszközök és élelem Marsra szállítása, már az első tervezett indítást megelőzően, vagy akár egy konkrét település létrehozása az odaérkező kolonisták számára.
Bár itt megint előjön a pénz problémaköre, és erre csak idővel kapunk választ...
Mindenesetre jó látni, hogy a világ egyre jobban foglalkozik az űrbéli személyszállítás problémakörével!


Cifu
(nagyúr)
Blog

Köszönöm az elismerő szavakat! :R :R :R
Ilyenkor azért úgy érzem, hogy mégis megérte vele foglalkozni. :)

@kpityu2: Mi van a Falcon 9 legutóbbi elfüstölésével? A jelek szerint ez a szuperhideg LOX (folyékony oxigén) komoly (és drága) problémákat vet fel.

Nem tudni még mindig, hogy mi okozta a szeptemberi balesetet. A mélyhűtött LOX önmagában nem probléma, a kérdés most az, hogy a probléma gyökere ismét egy egyedi gyártási problémára visszavezethető, mint a tavaly júniusi esetben, avagy valami mélyebb probléma húzódik meg mögötte.

Ami a jövőt illeti: CG grafikát a NASA is bármikor prezentál.

Meg számokat is. Utóbbiak terén pedig a NASA az SLS/Orion párossal nem áll jól. Agresszív politikát folytat Musk, de azért a SpaceX már letett annyit az asztalra, hogy nem lehet csak úgy félresöpörni az ITS-t, hogy hát ezt ennyiért nem lehet megcsinálni...

@Blindmouse: Ami nekem nagyon nem stimmel, az a 100 ember, párszáz tonna. Azt írja 1 tonna lenne fejenként a csomag?

E téren is nagyon felületes Musk. Nincs kiszámolva, hogy a 200 tonnából mennyi lesz a létfenntartás igénye (oxigén, széndioxid-szűrők, víz, víztisztítók, gyógyszerek, élelmiszer, személyi higénia, ruházkodás, szkafander, stb.). Éttermeteket emleget, de akkor annak is van tömegigénye. És a többi és a többi.

Szóval igen, Musk forgatókönyve elég optimista...

Aki megérkezik, annak illene valahol laknia.

Azóta volt még egy Q&A ezzel kapcsolatosan, majd megpróbálom előszedni (mostanában sajnos nem volt időm vele foglalkozni... :( ), a lényege az, hogy az első Red Dragon küldetések a Metán és Oxigén gyártás teszteléséről is szólnának. Az első ITS úton nem lesz 100 ember, lesz mondjuk egy tucat, akik kiépítik az első bázist, ahol az üzemanyag gyártás fog folyni. Nincs leírva, de úgy tűnik abban bízik, hogy jönnek majd az olyanok, mint Bigelow (ezért is van megemlítve a cikkben), és majd ő épít a Marson bázisokat a felfújható modulokból, mint a BA330, aztán vagy barterbe, vagy oda-vissza megegyeznek (a SpaceX azért viszi el a modulokat és a Bigelow szakértőket, hogy aztán cserébe használhassák a Bigelow-féle bázist, és később Bigelow kiadhassa bérbe a többit a később érkezőknek - magyarul az első "százas" csoportot már egy kiépült infrastruktúra fogadhassa, és ott lehessen "albérletet" kivenni és így tovább...).


Ez a Bigelow holdbázis CGI képe, ilyet lehetne a Marsra is építeni...


Plazmacucci
(félisten)
Blog

Szuper cikk :)
Egyébként aki eljut a Marsra minek akar hazajönni? :D Én szívesen itt hagynám a retek emberiséget.


UnA
(Korrektor)
Blog

Talán elkeseredett leszel, de ott várhatóan ugyanaz az emberiség lesz.


Eastman
(őstag)
Blog

Komoly munka a cikk, gratulálok!

Jó és izgalmas a történet. Néha úgy olvastam mint egy sci-fit, de azzal a tudattal, hogy Musk már több lépéssel és kézzelfogható eredményekkel előrébb jár a Verne-féle fantáziáláshoz képest.

Ha semmi másra nem jó egy ilyen prezi (de, jó!) csak, hogy a most 10-15 évesek számára reális (vagy irreális, de leküzdendő akadályokkal járó, grandiózus) célokat, perspektívát adjon, akkor már az emberiség fejlődésének egy mérdföldköveként jellemezhető.

Nagyon inspiráló fikció lehet egy elszánt és a nehézségektől, a feladat méretétől nem besz@ri tini számára.

Azonban láthatóan ennél már több.


PistiSan
(addikt)

Reggel láttam meg a cikket, akkor már sejtettem ki lesz a szerző.
Én sem vagyok a téma szakértője, de szeretem a cikkeket amiket írsz, részletes, többségében laikusok számára érthető, jól felépített cikk mind egytől egyig, jó volt olvasni. :R


#25954560
(addikt)
Blog

hinnye!
maxiriszpekt a cikkert!


Jim-X
(őstag)

Koszi Cifu a cikket, elvezet volt olvasni. Kb. legutobb a Martiant elveztem ennyire :B :DDD

Kivancsi vagyok mi fog ebbol megvalosulni, mert igen csak optimista Musk. De lehet tenyleg sokmindenrol nem rantotta meg le a leplet, mert miert is tenne? :K

Sort majd este bontok :P


Cifu
(nagyúr)
Blog

De lehet tenyleg sokmindenrol nem rantotta meg le a leplet, mert miert is tenne?

Én a másik lehetőséget tartom elképzelhetőnek: most éppen az ITS tűnik a SpaceX lehetőségeivel megvalósíthatónak. A SpaceX már sokszor váltott fejlesztési irányt, ezért tettem be, hogy nézett ki anno a Falcon széria a tervezőasztalon a Falcon-1 / -5 / -9 / 9 Heavy / X és XX családdal, vagy hogy nézett ki a Dragon eredetileg (megjegyzés: az a Dragon ugye ejtőernyővel ért volna még Földet, és nem lett volna alkalmas a Mars felszínére leszálni).

Szóval biztos vagyok benne, hogy a most felvázolt BFG és ITS (újra rámutatnék, hogy a BFG egy rajongók által rámaszatolt gúnynév, és az ITS-nek továbbra sincs "rendes" neve, roppant szokatlan a SpaceX-től...) másképpen fog kinézni, ha meg fog valósulni. Tippre az űrhajó kap kinyitható hűtőszárnyakat, és egy kibocsátható antenna-rendszert. Ami "gond", hogy ezek tömege nincs feltüntetve, márpedig szükség lesz rájuk (az ISS radiátorairól azért raktam be képet, mert ugye az ITS-nek több hőtől kell majd megszabadulnia, mint az ISS-nek, szóval legalább ennyi radiátorra lenne szüksége, de inkább többre az ITS-nek is). Valószínűleg a kinézete is finomodni fog.

Az is elképzelhető, hogy aztán a SpaceX is áttér inkább a "klasszikus" űrhajósszállító jármű plusz nagy méretű bolygóközi transzport jármű összeállításra, amit annyian felhoztak. Akkor pedig a mostani prezentáció alapjaitól elveszti az értelmét...


nalaca000
(tag)

Ez már döfi. Köszi.
Mondjuk én már korábban olvastam a space-x-s blogodat.
Egy élmény volt.


#06658560
(félisten)
Blog

Kösz a cikket, jól esett olvasni!

Musk újabb gombázásához annyit, hogy megnézve az ISS-t, s az ottani személyzet létszámát, valamint azt, mit szeretne szállítani, kissé nem jön ki a matek a szükséges rendszerek helyigényét tekintve.
Valamint már most látszik, mennyire meg van csúszva a program, s mennyi még mindig a ha, vagy bizonytalan terület. S azért nem tartanám jó ötletnek ennyi ev rakétaröptetés után még mindig a júzer az alfa tesztelő rendszerben intézni.


Fred23
(nagyúr)

Köszi a cikket!

"Mivel a kereskedelmi űrrepülés joghelyzete nem tisztázott, a törvényalkotásra is szép munka vár, hogy tisztázzák a felelősségek, korlátozások és persze az egyéneket megillető jogokat (korántsem egyszerű kérdéseket is ide véve, például az adózás esetét...)."

Igazán megcsinálhatnák, hogy adómentes legyen egy darabig a kereskedelmi űrrepülés, és számos hozzá szorosan kapcsolódó dolog! Felfogható lenne szerintem ez az emberiség jövőjének támogatásaként, még úgy is, ha általa milliárdosok tárcájában hagynának több pénzt.


Cifu
(nagyúr)
Blog

@Kopi31415: .. hogy megnézve az ISS-t, s az ottani személyzet létszámát, valamint azt, mit szeretne szállítani, kissé nem jön ki a matek a szükséges rendszerek helyigényét tekintve.

Valóban nem, de az ISS azért nem optimális hasonlat e téren, mivel a belső tér egy jó részét tudományos kísérletekhez használt rendszerek foglalják le.

Valamint már most látszik, mennyire meg van csúszva a program, s mennyi még mindig a ha, vagy bizonytalan terület.

Az első oldalon nem véletlenül írtam bele, hogy a Falcon 9 vagy a Dragon mennyit csúszott és mennyit változott az idők alatt. Ez véleményem szerint egy (többé-kevésbé) kidolgozott terv, hogy 'gyerekek, itt van ez, tetszik? Adjatok pénzt és csináljuk meg!'. Elsőre az ember röhög rajta, de ilyenkor mindig eszembe jut, hogy anno a Falcon 1 indításoknál történt bakikat nézve is röhögtünk. Aztán hamarosan (na jó, még vagy egy év...) itt van, megcsinálja az embereket is szállítani képes Dragon V2-őt...

S azért nem tartanám jó ötletnek ennyi ev rakétaröptetés után még mindig a júzer az alfa tesztelő rendszerben intézni.

Amíg nincs valaki, aki kifizeti a tesztutakat, addig ez így is marad. Ezért hoztam fel az utasszállító repülőgépeket példának. Ahhoz, hogy egy új típus megkapja a típusbizonyítványát, brutálisan sok tesztelésen kell átmenjen. Csakhogy ez megtérül, mert több tucatot, több százat adnak majd el belőle. Vásárló meg lesz (remélhetőleg).

Az űrhajóknál ez nem így működik...

Fred23: Itt az adott esetben az adókérdés úgy merül fel, hogy a jelenlegi szabályozás legjobb értelmezése szerint egy SpaceX által a Marsra szállított kolonistára az Egyesült Államok törvényei érvényesek. Az Egyesült Államok törvényeiben nincs meghatározva az, hogy egy Marson működő cégnek hogy kellene adóznia. Illetve a kérdés roppant ciki lesz, ha úgy határoz az amerikai törvényhozás, hogy csak az Egyesült Államokban alapított, ott adózó cég működhet ilyen feltételek mellett. Így viszont a nem-amerikai cégek és potenciális megrendelők egyből ki is esnek a kalapból (érdemes megjegyezni, hogy a SpaceX egyik legnagyobb és legfontosabb megrendelője a Luxemburgi SES konszern, ha innen nézzük, az ilyen cégek akkor hogy fognak működni a Marson?).

Szóval rengeteg kérdés van, és a probléma az, hogy ezek nem egyszerű kérdéskörök, mégse foglalkoznak a törvényalkotásban komolyabban. Már eleve a 2018-as Red Dragon küldetésnél is vannak ilyen kérdések, még ha robot-misszióról is van szó...


stellaz
(addikt)

Nagyon jó és részletes cikk. Köszönöm :-)


ncc1701
(veterán)

Jó lett a cikk, köszönöm.

És több ilyen ember kellene, aki ennyit tesz az ügyért. Nem jó egy bolygóra bezsúfolódva élni.


#28752640
(aktív tag)

Köszi a cikket. Furcsa volt látni, hogy ennyi pénz áll a terv mögött ami az új hazába igyekvőkre alapoz és a kérdezők közül már csak a SETI emberei hiányoztak. Lenne olyan jómódú ember akinek van felesleges fél millája, hogy kísérleti malac legyen, a saját vizeletét fogyassza, egy kalitkában éljen, majd megérkezve olyan körülmények között éljen ami rosszabb bárminél? Inkább itt maradva lógatja a plajbászt a medencéjébe, sört szopogatva. Pláne, hogy az első jó pár körben olyan embereknek kellene mennie mint te Cifu és nem olyannak aki egy szeget sem bír beverni. A mars nem Amerika.
Kíváncsi lennék Musk hányadik transzportal menne vagy inkább a drága verdákat választaná? :DDD


Jim-X
(őstag)

Szóval biztos vagyok benne, hogy a most felvázolt BFG és ITS (újra rámutatnék, hogy a BFG egy rajongók által rámaszatolt gúnynév, és az ITS-nek továbbra sincs "rendes" neve, roppant szokatlan a SpaceX-től...) másképpen fog kinézni, ha meg fog valósulni.

HA megvalosul akkor egeszen biztosan mashogy fog kinezni. De ugye BFR-t akartal irni? Vagy tul sokat nyomtad a DOOM II-vel :DDD

Az is elképzelhető, hogy aztán a SpaceX is áttér inkább a "klasszikus" űrhajósszállító jármű plusz nagy méretű bolygóközi transzport jármű összeállításra, amit annyian felhoztak. Akkor pedig a mostani prezentáció alapjaitól elveszti az értelmét...

En inkabb ebben latok meg mindig raciot, ha megvalosul. Plusz az az 51 hajtomu...na...ok nem Szovjetunio, meg nem 60-70-es evek, de akkor is...

Aztan ki tudja, lehet jon a III. Ipari forradalom es alapjaban vatoztatja meg az urkutatast :)

üzenetek