Viszont nem a Földről kellene az alapanyagot felcipelni az űrbe, inkább ott kellene bányászni.
Az ITS kulcseleme, hogy a Marson gyártják az üzemanyagot például.
A szénszál vakvágány, hiszen nem időt álló, főleg nem kinn az űrben.
Ezt már sokszor állították, és mégis ott tartunk, hogy évtizedek óta gyártanak szénszálas anyagokból különféle nagy terhelésnek kitett eszközöket, a tengerjáró hajóktól kezdve a vadászrepülőgépekig. Használják őket és meg vannak velük elégedve. Talán csak nem hibbantak mind...
Az 1990-es évek végén két igen ambiciózus űrhajóprogram, a Lockheed-Martin X-33 / Venture Star és a Rotary Rocket Roton is erre épített volna. Szóval azért a vakvágány nem picit erős szó e téren...
Iszonyú mennyiségű aszteroida rohangál kinn, megannyi első osztályú kohászati alapanyag. Számomra az első logikus lépés az űrbányászat, űrkohászat, űrgépgyártás, ami olyan alapanyagokat adna, ami a Földön elérhetetlen.
Nem sok olyan alapanyag van, ami a Földön elérhetetlen, plusz az űrbányászathoz és az űrkohászathoz mindenek előtt olcsón kellene a Föld körüli pályát elérni. Aztán az űrbányászathoz és az űrkohászathoz szükséges technológiákat kifejleszteni, stb. Mindezt súlytalanság mellett.
Egy bolygó felszínén azért egy picit egyszerűbb az élet...
Kémiai motorokkal nem lehet bolygóközi repkedni.
Egy-két ionhajtóműves kísérleti szondát leszámítva minden bolygóközi misszió kémiai hajtóművekkel repült. Szóval lehetni biztos hogy lehet.
Talán politikai okai vannak, hiszen erre lehet pénzt szerezni.
A Raptor fejlesztésére is az USAF ad pénzt részben, hogy a Falcon 9 második fokozatában leváltja a Merlin-1 Vákuum verzióját.
Ugyanúgy a newtoni hatás ellenhatás elvén alapul, de nagyságrendileg hatékonyabb. Ezzel egy csomó probléma megoldható, úgymint üzemanyag tárolása, utazási idő.
ŐŐŐŐőőőőőő.... Az Ion-hajtómű roppant hatékony, vagyis adott üzemanyag-tömegből rohadt sok Delta-V-t lehet kihozni, ezért lett olyan műholdaknál használva, mint a Deep Space-1. Csakhogy két roppant nagy problémája van. Először is a tolóerő. Az ion-hajtómű nevében is szerepel, hogy töltött részecskéket használ fel a tolóerő előállítására. A tolóerő a kiáramlási sebesség és a kiáramló tömeg szorzata. Az ion-hajtóműnél a kiáramlási sebesség hatalmas (30-50 ezer km/h), de a kiáramló tömeg elképesztően alacsony, gramm alatti. A kémiai hajtómű ennek a fordítottja, pár ezer km/h "csak" a kiáramló gáz sebessége, ellenben akár másodpercenként több száz kilogramm is lehet. Ebből fakad a fő problémája, ahhoz, hogy komolyabb mennyiségű tolóerőt generálj, hatalmas hajtómű és hatalmas energiabefektetés szükséges.
Más szóval a klasszikus ion-hajtóművekkel sose fogsz irtó rövid idő alatt bolygóközi utazást megtenni. Sőt, az eddigi ion-hajtóműves Mars-missziók a leghosszabbak közé tartoznak, mivel annyira elenyésző az űrhajó tolóereje, hogy hónapokig tart, amíg lassan táguló spirális pályán el tud szabadulni a Föld gravitációs mezejétől.
Technikailag sokszor az ion-hajtóművek közé sorolják a VASIMR hajtóművet, én inkább a plazma hajtóművek közé, amelyek gyakorlatilag rádióhullámokkal bombázza az üzemanyagot, így ionizálva és hevítve, majd az így keletkező plazmát elektromágneses térrel gyorsítja még tovább. Jó pár éve kering az űrhajózás témával foglalkozó szakmai oldalakon a "39 nap alatt a Mars"-ra témakör, amit a VASIMR tenne lehetővé. Ez per pillanat talán a legígéretesebb az egzotikus alternatív meghajtások közül.
Akkor hol a probléma? Először is kell egy megbízható, hatalmas teljesítményű VASIMR hajtómű. Egész pontosan 200MW teljesítményű. Az Ad Astra Company, akik a VASIMR legnagyobb támogatói, most 200kW-nál járnak. A másik az, hogy a hajtóművekhez kell egy 200MW elektromos teljesítményű nukleáris reaktor. Na ilyen, mármint 200MW-os űrben használatos nukleáris reaktor, még nem létezik, mégcsak hasonló se. A harmadik dolog majd az lesz, hogy ennek a reaktornak valahogy meg is kell szabadulnia még legoptimálisabb esetben is bő 200-500MW hőenergiától. Vagyis eszméletlen nagy méretű radiátorokra lesz szüksége.
Plusz a részegységeket valahogy fel kell juttatni, ha csak nem akarod a világűrben megépíteni.
Na ha ezt végiggondolja az ember, rájön, hogy végül is a SpaceX miért zseniális az ITS-el. Az utántankoláson leszámítva ugyanis semmit sem kell a világűrben csinálni, és minden egyes eleme olyasmi, ami ha kisebb méretben is, de már működik, alaposan kipróbált, csak tovább kell tökéletesíteni. Nincs semmi valóban egzotikus benne. Egy VASIMR hajtóműves űrhajóhoz először el kell jutni oda, hogy MW-os szintű atomreaktorokat üzemeltessünk a világűrben. A sugárzásától megvédjük a személyzetet. MW-os szintű VASIMR hajtóművet kell építeni és működtetni, holott eddig a világűrben egy másodpercet nem működött ilyen.
Hatékonyabb lenne egy VASIMR hajtóműves Mars-űrhajó? Igen. De a rizikó sokszorosa egy kémiai hajtóműves űrhajóhoz képest. Plusz az ára is sokszorosa lenne. Ha az ITS ára 10 milliárd dolláros nagyságrend, akkor egy 39 napos VASIMR hajtóműves űrhajóé alsó hangon is 50, de inkább 100 milliárd dollár körül mozogna.
Melyik valósítható vajon meg akkor előbb?
[ Szerkesztve ]