üzenetek

hozzászólások


#65675776
(titán)

Elméletileg ki lett takarítva a szerkesztőgárda, pár nem odaillő elem eltűnt az utóbbi 5-6 évben. Hasonló tapasztalatom egyébként nekem is volt. Velem ellentétben forrásokkal nem tudta alátámasztani az állításait. Szóval végül fasságokkal terhelten ment ki az a szócikk kiemeltbe.

Nem csoda, hogy a magyar wiki szétzülött. Túl sok fentemlített egyén volt ott. Akiket elüldöztek, azok meg nem nagyon akarnak már visszamenni szerkeszteni. Nekem is volt 3-4 majdnem teljes szócikkem megszerkesztve, de oda már be sem írtam.


Cifu
(nagyúr)
Blog

Lehet, hogy ma már teljesen más világ van, nem tudom. De bevallom visszafogottan vágyom arra, hogy X órányi munkámat két kattintással valaki tönkretegye / levegye, csak mert ütközik a saját világképével. Aztán állhatok neki harcolni az igazamért...

Szeretem a Wikit, én is sűrűn linkelem, de inkább az angol nyelvű oldalakat...


Eastman
(őstag)
Blog

OK, ez így érthető.

Jó, hogy így legyűjtöd és fordítod nekünk a nagy űrugrásról szóló angol nyelvű cikkeket. A napszélvitorláról és a vele kapcsolatos egyéb fejlesztésekről írhatnál egy hasonlót, ha belefér.


Cifu
(nagyúr)
Blog

Nem lefordítom, hanem megírom, különféle források alapján. Adott esetben a fordítás itt a második oldal lenne, amely tényleg kvázi lefordítása annak, amit az előadáson mondott (ott maximum csak megjegyzéseket, magyarázatot fűztem hozzá).

Az első és harmadik oldalt teljesen én írtam, saját kútfőből. Ott vannak a források a legtöbb helyen, ahol a leírtaknál honnan származik az információ.

Sem az első, sem a harmadik oldalt nem találod meg sehol angol nyelven, és ebben a formációban a másodikat sem...

[ Szerkesztve ]


Eastman
(őstag)
Blog

Tudom, és nagyra értékelem. Rosszul fogalmaztam, elnézést.


lee56
(őstag)

Remek cikk. :R Legalábbis amennyit eddig el tudtam olvasni belőle :) , napi pár percet szánva erre a feladatra bizony sokáig tud tartani. Nem kispályás mennyiség, de azért haladok vele. ;)


#33253120
(addikt)

Boldog ember. Valahogy Cifu írásait nem tudom félbehagyni. :)


lee56
(őstag)

Mondtam én egy szóval is hogy egyszerű? :) De hát utóbbi pár napban ennyi jutott, sorry.. :P


#28752640
(aktív tag)

Nálam is hasonló a helyzet. Azóta vettem egyet, de már nem okoz akkora áhitatot.

daa-raa: Akkor rengeteg találmány lehet amit csak később tudnak az agyasok láncba illeszteni.
Azért az igazi tudás itt kezdődhet mikor valaki olyan dolgot épít vagy fedez fel amire még szó sincs.
3ezer évvel ezelőtt, ha valaki azon agyalt volna, hogy vajon mi lesz a jövőben akkor, hogy tudta volna kitalálni a mobiltelót, ha még szavuk sincs rá. Érdekes, a mai világhoz lehet egy cseppet sem hasonlító körülmények között fognak az unokáink sörözgetni.

[ Szerkesztve ]


schawo
(titán)
Blog

Köszi a cikket, most volt időm elolvasni, korrekt összefoglaló a pillanatnyi állapotokról. A 30 napos témát nem feszegetted túlságosan. Értem, hogy hipotéziseket nem szeretnél, de én azért megteszem. Valamivel kísérletezhetnek SpaceX-nél, ami egyelőre nem nyilvános.

Mindenesetre, ha lenne SpaceX IPO, megfontolnám, és ha lesz fizetős út, azt is meg fogom fontolni. :)


UnA
(Korrektor)
Blog

"A gőzgép feltalálása (ie 1. század) után is eltelt közel ezernyolcszáz év, mire használható eszköz is épült rá (isz 1698)."

Ezt talán egy kicsit lehetne árnyalni, mert igazából az utolsó 100 év volt, amikor valóban fejlesztettek, ami előtte volt, az inkább egy teáskanna bonyolultságú játékszer volt, nem igazán nevezném gőzgépnek. És nem csak a ötleten vagy a képzelőerőn múlott a dolog, hanem kellettek olyan anyagok és technológiák, amelyek lehetővé tették ezt.


schawo
(titán)
Blog

Oké, de honnan tudod, hogy mikor készült fel egy tech a tökéletesítésre? Onnan, hogy tökéletes lett.


UnA
(Korrektor)
Blog

Nem. És persze tökéletes sohasem lesz. ;)


#65675776
(titán)

Ami azt illeti Heron használta templomkapuk mozgatására, szóval nem csak teáskannaszerű játékszer volt.

A kisnyomású gőzgépekhez egyébként nem kell komoly anyagminőség, a bronz is bőven elég volt hozzá.

Ami miatt nem lett komolyabban használva, az a gépesítés szinte teljes hiánya az ipari forradalom előtt. Ergo nem a technológiai lehetőségek szabtak neki gátat, hanem az igény hiánya. Az emberek egyszerűen nem látták a fantáziát és a lehetőségeket a gőz erejének használatában, ezért nem is foglalkoztak vele. Amikor szükségessé vált a termelés növelése az iparban, akkor kezdtek el erőforrások után nézni és fejleszteni.

És persze azért is alakul ki a deformált kép az emberekben, mert még komolyabb iskolákban is azt tanítják, hogy James Watt találta fel. A túrót, még a modern gőzgépet is megalkották már előtte 83 évvel. Watt is egy ~70 évvel korábbi konstrukció tökéletesítésével alkotta meg a sajátját. Az első nem atmoszférikus gőzgép megalkotója volt. Ahogy a gőzmozdonyt sem Stephenson találta fel, mint ahogy azzal etetik a népeket. Laza 20 éves lemaradásban volt Ő is Trevithick mögött. A sokat emlegetett, elsőnek titulát Rocket is már négy évvel az első közforgalmi vasút elindítása után készült (ahol a George Stephenson által tervezett mozdonyt használtak), ráadásul az is sokkal inkább Stephenson fiának a tervei alapján készült és az ő gyára építette meg. Amit eleve gőzmozdonyok gyártására alpítottak 1823-ban, azaz hat évvel a Rocket legyártása előtt.

Az anyagok és technológia a nagynyomású gőzgépekhez kellett. Ez tette lehetővé a bazi nagy gőzmozdonyok és hajók építését. Technikailag a Rocket-en is nagynyomású gőzgép volt, de az akkori nyomásszinthez bőven elég volt a bronz továbbra is, és a henger-dugattyú páros sem igényelt komolyabb precizitást. Szóval akár 4-500 évvel korábban is le tudták volna gyártani. A technológiai és anyagminőségbeli fejlesztéseket pedig magának a gőzgépnek a teljesítményének a növelésére tett kísérletek váltották ki. Mert ha nem akartak hatalmas gépeket, azaz el akartak férni a vasúti űrszelvényben és nem akartak 100 m hosszú mozdonyokat, akkor bizony növelni kellett a nyomást.

De mindettől függetlenül az első gőzgép és az első gőzturbina is az aeolipile volt.


pietrrr
(aktív tag)

Nagyon jó volt olvasni! Igényes, részletes, szép munka, köszönjük szépen! :R

Bár látom, hogy tegnapelőtt már felmerült a téma a hozzászólások között, a cikk olvasása közben folyamatosan arra gondoltam, hogy mindez oké, de mi lesz a kozmizus sugárzással?
Ugye a Marsnak nincs mágneses tere, így mindenféle sugárzás gyakorlatilag akadálytalanul elér a felszínére. Erre a problémára vannak már megoldást nyújtó módszerek? Emlékszem, egyetemen az egyik tanárom mindig azt mondta, hogy jelenleg nem a sokkal kisebb gravitáció, oxigén hiánya stb a legnagyobb akadálya egy marsi bázis létrehozásának, és emberekkel való "benépesítésének", hanem a magnetoszféra hiánya.

Erről van esetleg valami fejlesztés, bármi új hír?

[ Szerkesztve ]


Cathfaern
(nagyúr)
Blog

100-200 év múlva azt fogják tanítani, hogy az érintőképernyős telefont Steve Jobs (jobb esetben, hogy az Apple) találta fel. A világ már csak így működik, az utókor sose a feltalálóra emlékszik, hanem arra aki elterjesztette és/vagy használhatóvá tette.


Cifu
(nagyúr)
Blog

@Schawo: A 30 napos témát nem feszegetted túlságosan. Értem, hogy hipotéziseket nem szeretnél, de én azért megteszem. Valamivel kísérletezhetnek SpaceX-nél, ami egyelőre nem nyilvános.

A SpaceX konzekvensen kerüli az egzotikus megoldásokat. A szénszálas műanyag sem új dolog, csak ekkorában még senki sem akarta használni, mert felesleges rizikónak gondolták.

Egyszóval én nem számítanék egzotikus dolgokra. Inkább illik a profilba egy taktikus lépés. Például utántöltő-állomások, és több utántöltés egy út alatt. Tehát LEO pályán feltöltik annyi üzemanyaggal, amennyi kell mondjuk a Föld-Hold L2-re, ott teletankolják és onnan indul majd a Mars felé, de egy Aerobreak-manőver után csak Mars-körüli alacsony pályára (MEO) áll, ahol újra feltankolják, és így száll le. Rövid számolgatás után, a Föld-Hold L2-őn való tankolás ~3,5km/s-t jelent, onnan a MEO-t elérni mondjuk 20-25 nap alatt idális Föld-Hold közelségnél már "csak" 10-12km/s Delta-V-t igényel. Minimális tömeggel az ITS képes lehet rá. Ez esetben azt feltételezzük, hogy a 30 napos "nagyotmondás" is a 80 naposhoz hasonló, tehát elméleti síkon, csökkentett teher és szuperközeli Föld-Mars távolságnál (pl. 2035) valósulhat meg.

Mindenesetre, ha lenne SpaceX IPO, megfontolnám...

Szerintem Musk nagyon élvezi, hogy a SpaceX lapjaiba senki sem láthat bele. Így is fogja ezt tartani, amíg csak tudja... ;)

@pietrrr: Erre a problémára vannak már megoldást nyújtó módszerek?

Jelenleg is dolgozik a NASA könnyű súlyú sugárzásvédelmen. Tökéletes megoldás nincs, de haladást már értek el. A fő probléma a napkitörések esete, a korábbi tervekben volt a bolygóközi űrhajókon egy vízzel vagy hasonlóan jó védelmet nyújtani képes anyaggal körbevett "sugáróvóhely". Ha napkitörés jönne, akkor a legénység ide húzódik vissza, a helyzettől függően órákra, napokra.

Az ITS nem rendelkezik ilyennel, legalábbis láthatóan. Ez alapján vagy eleve úgy lenne sugárvédelemmel kialakítva, vagy valami trükkje lehet erre.

Musk mesterséges mágnese mezőről, aféle Van Allen-övről beszélt. De jövő időben, hogy majd később így oldják meg a problémát. Addig marad a sugárvédelem az űrhajó és a szkafander falában...

[ Szerkesztve ]


schawo
(titán)
Blog

utántöltés Logikus.

ipo Egyébként nincs sokkal előrébb, ha nem látnak bele a lapokba. Aki szívesen látná, de nem ismeri, az konkurencia. Csak az ellen véd. Idővel kell az ipo, tudja ő nagyon jól.


Cifu
(nagyúr)
Blog

Egyébként nincs sokkal előrébb, ha nem látnak bele a lapokba. Aki szívesen látná, de nem ismeri, az konkurencia.

Meg úgy kb. mindenki, aki egy kicsit kritikusabb. Például az is csak utólagosan derült ki, hogy 2008-ban csődközeli helyzetben volt a SpaceX. Ahogy a SES-8 indítás csúszásával kapcsolatos kötbér, és a kötbér miatti pénzügyi bukás is félig-meddig csak pletykaszintű, mert nem lehet a zsebükbe belelátni. Ezek olyan dolgok, amik egy nyílt részvénytársaságnál a részvények árát padlóra küldhetik, és adott esetben könnyű felvásárlási célponttá tehetik.

Musk nagyon ügyes üzletember, ezt nehéz lenne elvitatni, de nem véletlenül jegyeztem meg, hogy a Zip2 és a PayPal esetében is komolyan összezördült a befektetőivel, üzlettársaival (a Zip2 esetében CEO-ból CTO-vá fokozták le, a PayPal CEO pozíciójából dettó a többi részvényes rúgta ki, éppen, mikor első feleségével a mézes hetein volt). Nehezen kibírható alak szinte minden régi munkatársa szerint.

A SpaceX-ben noha biztosan vannak befektetői pénzek, ezek mértéke és részletei ismeretlennek, feltehetően csendestárs szintjén mozognak.

A Tesla esetében Musk ügyesen úgy manőverez, hogy lehetőleg nála legyen a meghatározó többség - ~26,5%-os részesedésével ez meg is van (a két következő legnagyobb befektetője, a FMR LLC és a Baillie Gifford & Co. egyaránt cirka 10-10% részesedéssel bír).

Befektetésnek inkább a Tesla tűnik a kettő közül, a SpaceX eszméletlenül függ a NASA pénzektől (többek között ez is az egyik fő kritika a többi konkurens részéről, hiszen ők jobbára nyílt részvénytársaságként működnek, így nyomon lehet követni a NASA pénzek mozgását).

Ha most nyílt részvénytársaság lenne a SpaceX, akkor tavaly az első balesetig szárnyaltak volna a részvények, de talán egy botlás még belefér. A most szeptemberi baleset után viszont feltehetően csúnya zuhanásba kezdett volna. Egy ilyen eseményt egy tőkeerős cég, mint a Lockheed-Martin vagy a Boeing simán kihasználhat. Nekik pedig az első dolguk lenne, hogy Muskot kirakják a cégből...

Szóval nem, én nem hinném, hogy Musk a SpaceX IPO-n gondolkodna. Előbb adná el a Tesla részvényeit, ha nagyon megszorulna, de a SpaceX-et nem adná... :DDD


schawo
(titán)
Blog

Hidd el, a spacex-et, ahogy bármilyen vállalatot, aminek nem vagy részvényese, egyáltalán nem érdekli, mi a te, én, vagy bárki más kibic véleménye. Csak a részvényesek véleménye számít. Neked nem azért nem mondja el, mert aggasztja, hogy mit írnak róla fórumokon, hanem azért, mert ha már nem élvezheti az ipo előnyeit, kihasználja a vállalat zárt működését, ami a versenytársak elől elrejti, hogy milyen valódi versenyképességekkel rendelkezik.

A részvényesek türelme mindig nagyobb, mint a fórumon aggódóké. Aki vízióba, vagy távoli jövőbe (szinte ugyanaz) fektet, azt nem érdeklik annyira aktuális számok. Akit mégis, az már ipo környékén se néz a spacexre, hanem bluechipekben van az összes pénze.

A vezetési kérdés pedig attól függ, hogy mekkora a közkézhányad. Egy épeszű startupnál sosem engednek meg az alapítók a vezetésre kockázatot jelentő közkézhányadot. Szóval szerintem pár éven belül várható egy ipo, egyszerűen kell a tőkebevonás.

A teslán is mindent keresztül tud verni, pedig a mutatók a földben. A kisrészvényes a legjobb csendestárs, főleg delawareben. Nagyon jól látszik, hogy tervben van az ipo, mert delawareben van bejegyezve a cég.

[ Szerkesztve ]

üzenetek