üzenetek

hozzászólások


turbulencia8
(őstag)

Oroszoknal mar csak igy mukodik a hibakereses. Ha pl. Paks2-nel uzemzavar lesz, majd rafogjak az ukranokra (itthon meg Sorosra), azt kesz. Amugy en is varom a kovetkezo reszt.

[ Szerkesztve ]


llax
(senior tag)

Kíváncsiságból szoktam bulvár cikkeket olvasni, persze ha a történet "valósabb" oldala is érdekel, arra keresek megbízhatóbbnak tekinthető forrást (néha utóbbit olvasom előbb).

A SpaceX oldalán közölt hír lehet teljesen valódi. A megvalósulás egy másik történet. Az ilyesmi miatt szoktam Musk-féle, vagy SpaceX-féle optimizmust emlegetni :)
Az FH-Dragon páros hiába volt idei évre ütemezve, ha nem fújták volna le, már akkor sem lenne 2020-nál hamarabb esélye. Az FH időközben majdnem "feleslegessé" válása miatt nem is lehetne egyhamar a "human rated" minősítésig eljutni (szintén lefújva), a Dragon 2 is csúszik rendesen. Ha az FH túl lesz néhány hibátlan repülésen és a Dragon 2 is bizonyított már, még leporolhatják ezt a dolgot, mert a BFR-nél is borítékolható néhány év csúszás, feltéve hogy lesz belőle valami (mert ugye az egészet finanszírozó dolgok sincsenek még sehol).

Amire viszont SpaceX témában kíváncsi lennék, az a mostani startok megritkulásának valós oka. Túl lassan haladnának a B5-ök gyártásával és túl lassú lenne a felújítás? Most nagyon csúszik minden, a több hónapon át havi 1-1 start miatt... Míg voltak korábbi verziók is és beindult az újrahasznosítás, átlagosan két start összejött havonta.


Cifu
(nagyúr)
Blog

A SpaceX oldalán közölt hír lehet teljesen valódi.

Én sem vitatom el, hogy volt valóságtartalma, de másfél éve bejelentik, hogy 2018-ban két űrturista megkerüli a Holdat egy FH / Dragon párossal. Hétfőn megint bejelentenek valamit, hogy megint (feltehetően) X űrturista megkerüli a Holdat, most BFR/S párossal.

Ennyi. Engem az lep meg (ami persze nem igaz), hogy a legtöbb híroldalon fel sem emlegetik a másfél évvel ezelőtti bejelentést...

Az FH-Dragon páros hiába volt idei évre ütemezve, ha nem fújták volna le, már akkor sem lenne 2020-nál hamarabb esélye.

Ebben egyetértek, felteszem a NASA SpaceX-DM2 űrrepülés előtt nem lehet esély sem arra, hogy űrturista útra indulljanak. Meg hát a "man-rated" minősítéshez azért kellene pár indítás.

De most jön a fonák kérdés: a BFR/S vajon hogy kapja meg a 'man-rated' minősítést? Hm-hm...

Amire viszont SpaceX témában kíváncsi lennék, az a mostani startok megritkulásának valós oka. Túl lassan haladnának a B5-ök gyártásával és túl lassú lenne a felújítás? Most nagyon csúszik minden, a több hónapon át havi 1-1 start miatt... Míg voltak korábbi verziók is és beindult az újrahasznosítás, átlagosan két start összejött havonta.

Őőőőő.....

Most Augusztusban ugye valóban csak egy indítás volt, és most szeptemberben is egy volt csak, illetve októberre is csak egy van datálva. De ez előtt utoljára februárban volt olyan, hogy egy hónapon belül csak 1 indítás volt (PAZ/Starlink).

Novemberre van tervezve egy FH indítás (Arabsat-6), tehát ez alapból leköt 3 Core modult. Lesz még egy sima F9 indítás (Iridium NEXT) és a Dragon v2 személyzet nélküli tesztrepülése. Decemberre nem kevesebb mint 4 indítást terveznek (GPS IIIA-1; SSO-A; Radarsat C-1/-2/-3 és a CRS-16). Külön szép, hogy idénre van még egy F9 indítás, a katari Es’hail 2.

Indokokat nem nagyon hallottam / olvastam, a személyes véleményem annyi, hogy feltehetően a következő FH indítás lefoglalja nagyon őket. Shootwell külön megjegyezte, hogy a vártnál jobb állapotban vannak a visszatért F9 B5 fokozatok, és várhatóan 4 hét alatt sikerül őket "visszaforgatni" az aktív államányba.

Ha gonosz akarok lenni, akkor én ebből azt olvasom ki, hogy a SpaceX eredetileg még ennél is gyorsabb fordulással számolt, és valójában az elégtelen Core modulok miatt "lassult be" az indítási ráta, ami mellé jön még a következő FH indítás mizériája is.

De ez csak egy tipp...


llax
(senior tag)

"Engem az lep meg (ami persze nem igaz), hogy a legtöbb híroldalon fel sem emlegetik a másfél évvel ezelőtti bejelentést..."

Mert kb. semennyire nem érdekli őket a valóság közlése, csak a könnyen eladható szenzáció. Az ilyen hírek nem Neked szólnak.

"De ez előtt utoljára februárban volt olyan, hogy egy hónapon belül csak 1 indítás volt"

+1 FH, ebből a szempontból lényegtelen, hogy kevésbé volt hasznos a teher.
Igazából a képességeik/kapacitásuk szempontjából nézem ezt. Az idei évre néha 30-nál is hosszabb volt a lista. Az év elején akár még fogadni is mertem volna min. 25 startra (ha nincs nagyobb baleset), elméletben még összejöhet, de valójában már most vesztésre állnék.

"Novemberre van tervezve egy FH indítás (Arabsat-6)"

Minden jel szerint már csak jövőre. (jelenleg 2019Q1)

"a Dragon v2 személyzet nélküli tesztrepülése"

Időpontról komolyan beszélgetni majd csak az LC-39A átalakításának befejezése után lehet. Az építkezés nem a SpaceX erőssége :) (még úgy sem, hogy a tényleges kivitelezést nem ők végzik) A jelen állásról sem nagyon találni infót, a "beszállóhidat" a helyére tették, azóta jóformán semmi. A Dragon 2 már Floridában van (ami nagyjából "röpképes" állapotot jelentene), az alá szánt B1051 még Texasban.

"SpaceX eredetileg még ennél is gyorsabb fordulással számolt"

Az eddig megvalósult (B1046) és tervezett (B1048) "visszaforgatás" még bőven 2 hónap feletti. Igazából ez sem lenne olyan nagy probléma, ha lenne már bőven használt B5 booster. De használt nem áll hegyekben, a következő új példány (B1050) leghamarabb novemberben repül. A 2. fokozatokról meg kb. semmit nem tudni, márpedig abból minden indításhoz kell egy új és gyártása ugyanazt az eszközparkot köti le, mint a booster. Szóval jelenleg egy "sima" F9 indítás sem egyszerű, egy Heavy-t összelegózni 1-2 hónapon belül reménytelen.


Cifu
(nagyúr)
Blog

Az idei évre néha 30-nál is hosszabb volt a lista. Az év elején akár még fogadni is mertem volna min. 25 startra (ha nincs nagyobb baleset), elméletben még összejöhet, de valójában már most vesztésre állnék.

A 25-öt én is megadtam volna. :)

Minden jel szerint már csak jövőre. (jelenleg 2019Q1)

Mármint hol írnak ilyet? Az r/SpaceX-en még november van, a Spaceflightnow-on pedig "late 2018".


llax
(senior tag)

"Mármint hol írnak ilyet? Az r/SpaceX-en még november van, a Spaceflightnow-on pedig "late 2018"."

Gunter oldalán és még itt. Forrásmegjelölés nélkül, de változások/új hírek esetén az elsők között írják át a listáikat.
Már júniusban tudni lehetett, hogy nem novemberben indul, persze akkor még az STP-2 miatt.

Ma már a források (FH ügyében) keresgélése nélkül is kizárható a november. Legkorábban november vége felé indulna a Dragon 2, előtte gondolom lesznek mindenféle illesztési és egyéb tesztek az indítóálláson, márpedig mindkettőnél csak az LC-39A jöhet számításba.

Ezen túl a boosterek sorsát sokan követik, B1051-nél (ami a Dragon 2-é lesz) későbbiről még nem találtam infót, hogy elhagyta volna a gyárukat. De a B1051 alaposabb tesztelése miatt eleve kissé megakadtak a dolgok Texasban. Mondjuk részben ez is hozzájárulhat az indítások ritkulásához.

üzenetek