[Re:] [bkercso:] Hálátlan gondolat - Általános iskolai tanárok - BLOGOUT fórum

üzenetek

hozzászólások


Hannibhál
(őstag)
Blog

Mondjuk én még így nem hallottam, mifelénk csak zománcozott edény van, de ez inkább tájjeleg :)


cappa72
(nagyúr)
Blog

Hát arra gondoltam, hogy nem szólok hozzá, de ilyen szépen summázni... erre gondolok:
" A vezetés igényeinek a biorobotok felelnek meg."
Kicsit még a reklámevésre kell még megtanítani őket, és minden jó lesz (az általad említett vezetésnek).
Írom ezt úgy, hogy 3 pedagógus van a családban közvetlen hozzátartozóm. Szerencsére mindegyik pályaelhagyó lett, ám míg tanítottak, addig mindegyiküket szerették.

Ez a kényszerű digitális oktatás most méginkább rányomta a bélyegét a tanórákra; tanárokra, diákokra és szülőkre egyaránt.
Szuper tanárok lettek tehetetlenné (kevés informatikai gyakorlat miatt)
Átlag tanárok váltak érdektelenné
Átlagon aluli tanárok okoztak kellemes meglepetést.
Akár megérdemelne egy külön blogot valakitől a digit oktatás ;) (hopp, közben volt róla egy rövid hít itt a PH!-n).

@(#4) bkercso
Szerencsére. főleg ha a felezőt elhagyta az ember (negyed évszázada legalábbis így volt).

[ Szerkesztve ]


CounterBoci
(senior tag)
Blog

Feleségem általános iskolai tanár. Angol és számtech. Így a kelleténél jobban megismertem a tanári kart kirándulások és úgy a hétköznapokon keresztül. A tanárok nagy részét nem engedném gyerekek közelébe. Én még felnéztem a tanáraimra anno, példaképek voltak, persze akadt kivétel. Ezeknek ez már nem hivatás, csak egy munkahely. A hülyék aránya is pont ugyan olyan, mint egy gépsoron. Nem tudom szebben megfogalmazni.


Ghoosty
(őstag)

Konkrétan a bonyhádi zománcedény az hungarikum: [link]

[ Szerkesztve ]


bkercso
(nagyúr)
Blog

A rézedénytartó rézedényeket tart, míg a réz edénytartó rézből van. ;)
Más téma: a műanyag edényt szerintem külön kell írni. A szilíciumqubitben nem vagyok biztos, de azt szerintem egybe.

[ Szerkesztve ]


bkercso
(nagyúr)
Blog

Hogy ON is legyek:
Az általános iskolákban nem tanárok dolgoznak, hanem pedagógusok. Ez pedig egy nagyrészt a pszichológiához tartozó... munka? Hivatás?
Nem tudom, egy pszichológus hogyan tudna úgy dolgozni, hogy nem tartja hivatásnak, amit végez. Ugyan ez igaz pl. az orvosokra is, sokan azonban munkaként állnak hozzá ahhoz is :((( . Ilyen fogorvossal pl. már találkoztam; szerencsére a kollégája vállalta, hogy garanciában kijavítja, amit ő elrontott.


cappa72
(nagyúr)
Blog

Az általános iskolákban nem tanárok dolgoznak, hanem pedagógusok.
Kellene, hogy pedagógusok legyenek. Kis falusi iskolánkban van kb. 4, akire így lehet tekinteni. Vagy csak én vagyok ennyire borúlátó (borjúlátó).
(Ha igaz, akkor a tanárok felsőben, tanítók alsóban)


Ghoosty
(őstag)

rézedénytartó: Erről eszembe juttatott egy újabb gondolat. Az összetett szavakat esetében 2 szóig mindig egybe írjuk. Többszörösen összetett szó esetében meg 6 szótagig egybe. A linkelt cikkből kiderült, hogy a rézedény, sem az aranyedény nem összetett szó. Akkor vajon a 'aranyedény-fényező'-t hogyan kell helyesen írni. Ez most akkor többszörösen összetett vagy csak két tagú?

A műanyag edény azért van külön, mert a műanyag az összetett szó. A "szilíciumqubit" esetében meg attól függ, hogy a qubit az összetett szó vagy sem. Ha összetett, akkor külön kell írni. (Fogalmam sincs, melyik a jó)

A műanyag edény tartó-t hogyan írom, ha műanyag edényeket tartó eszközről van szó?
Kötőjel nem jó, mert a műanyag edény nem összetett szó.

(Szerintem ez on topik, bár te vagy az eredeti szerző, így elfogadom, hogy off, szóval átraktam)

[ Szerkesztve ]


bkercso
(nagyúr)
Blog

Többszörösen összetett szó esetében meg 6 szótagig egybe.
Ezt már eltörölték kb. 8 (?) éve, pedig egy hasznos szabály volt, mert segítségével olvashatóak voltak a hosszú öszetett szavak is. SZóval aranyedényfényező (vigyázz: nelvtanversenyt nyertem negyedikben! :P ).

És szerintem műanyag edénytartó, vagy műanyagedény-tartó, hogy meg lehessen őket különböztetni.
A lényeg az egészben, hogy nem tudom, pedig már nem vagyok kisiskolás. :B


dabadab
(titán)
Blog

Az egész világ kezd nevetségessé válni...Ha valamit egybe kell írni, vagy külön akkor azt úgy kell leírni és pont. Ez a szabály

A linkelt cikket egy nyelvész írta, aki valamivel jobban képben van azt illetően, hogy mi a szabály, mint mondjuk egy általánosiskolai tanár és azt írta le, hogy egyátalán nem olyan nagyon világos, hogy mi is az a szabály, de egészen biztosan nem az, mint amit a gyereknek tanítanak.
Érthető ez?

Egyébként az elég feltűnő, hogy a közoktatás okán a legtöbb emberben kialakul egy olyan tévképzet, hogy egyrészt a nyelvtan az egy egzakt, befejezett tudomány, ami pontosan ki van találva és pontosan leírja a nyelvet, semmiféle kétségnek helye nincs, másrészt a legtöbben azt is gondolják, hogy a nyelvtan afféle preskriptív dolog, vagyis az határozza meg a helyes nyelvhasználatot és nem fordítva. Valójában persze mindkét állításnak pont az ellenkezője az igaz.
Egyébként ezért is problémás az közoktatás nyelvtantanítása, mert egy gyerek is simán beleszalad olyan nyelvi jelenségekbe (akár pl. a fenti rézedény szó helyesírása), amikre az általános iskolás nyelvtan nem tud magyarázatot adni.

[ Szerkesztve ]


Ghoosty
(őstag)

"...6 szótagig egybe. Ezt már eltörölték kb. 8 (?) éve..."

Erre van valami linked?
Mielőtt leírtam, ellenőriztem és 2019-es cikk alapján még élt ez a szabály, bár ez nem hivatalos cikk volt szóval lehet hibás. Viszont akkor is legfeljebb 6 éve, mert egy 2014-es MTA-s cikkben még szerepelt a 6 szótagos szabály, az meg ne legyen már hibás, mert ha ők sem tudják jól, akkor ki?

[ Szerkesztve ]


dabadab
(titán)
Blog

Ezt már eltörölték kb. 8 (?) éve

Nem törölték el, egy kicsit változtattak a megfogalmazáson:

12. kiadás (2015, jelenleg is ez az érvényes):

"A kettőnél több szóból alakult (úgynevezett többszörös) összetételeket hat szótagig kötőjel nélkül egybeírjuk, például: cseppkőbarlang, élelmiszeripar, gépkocsivezető, ivóvízellátás, mértékegységrendszer, nyersolajmotor, rendőrjárőr, tapétaszaküzlet, tűzoltólaktanya. A hat szótagnál hosszabb többszörös összetételeket kötőjellel tagolhatjuk a két fő összetételi tag határán, például: csapatzászló-avatás, dokumentumfilm-bemutató, foszforműtrágya-gyártás, könyvritkaság-gyűjtemény, munkaerő-nyilvántartás, tornász-csapatbajnokság. Kivétel: akasztófáravaló, fizetővendéglátás, pénzügyminisztérium, valószínűségszámítás stb."

11. kiadás (1985):
"A kettőnél több szóból alakult (úgynevezett többszörös) összetételeket általában ugyanúgy egybeírjuk, mint a kéttagúakat: cseppkőbarlang, gépkocsivezető, ivóvízellátás, írógépműszerész, pénzügyőrlaktanya, rádiószaküzlet, nyersolajmotor, rendőrjárőr, barnakőszénkoksz, mértékegységrendszer stb. – A hat szótagnál hosszabb többszörös összetételeket azonban már többnyire kötőjellel tagoljuk a két fő összetételi tag határán: csapatzászló-avatás, dokumentumfilm-bemutató, könyvritkaság-gyűjtemény, tornász-csapatbajnokság, munkaerő-nyilvántartás, foszforműtrágya-gyártás stb."

[ Szerkesztve ]


Fred23
(nagyúr)

Szerintem könnyen belátják a gyerekek, hogy a tanáraik is emberből vannak, sok problémával, kevés fizetéssel, és gyakran kevés tehetséggel. Mondjuk a belátás nem oldja meg azt a problémát, hogy túl sok a valóban alkalmatlan tanár.

Engem nem nagyon érdekel a helyesírás. Érthető legyen a szöveg, és megfelelően ki tudja fejezni az író mondanivalóját, ennyi. Nem szeretem a nyelvtannácikat, mert nem mi vagyunk a nyelvtanért, hanem a nyelvtan van értünk. Lehet lazán használni, lehet újítgatni is, lehet közismerten helytelen módokat is favorizálni is akár.

Nekem mondjuk sok pozitív élményem is volt kisgyerekként általános iskolás tanáraimtól. Egy a topik tárgyához kapcsolódó példa: kérdi a magyartanár, ki írta a verset, nem tudja senki, én se, de tippelek egyet, hogy talán X. Mire a tanár mondja, hogy majdnem, mert más írta, de az fordította, akit mondtam; és megdicsért a tippemért.


Hannibhál
(őstag)
Blog

Na ennyivel is többet tudok :R


elder troll
(senior tag)

Ha már általános iskolás tanárokról van szó...
Nyelvtanból szinte végig hármas voltam alsó tagozatban az alábbi felosztás szerint:
helyesírás 5, külalak 1. Ebből hoztam össze a hármas átlagot.
Honnan a fenéből tudta, hogy a helyesírásom 5-ös volt, ha el sem tudta olvasni :DDD
Amúgy szerintem kifejezetten harmatos volt a nyelvtan tudásom, a mai napig küzdök a vesszőkkel és szóismétlésekkel, de a fenti anomáliát a mai napig nem értettem meg.


tvamos
(nagyúr)
Blog

"az akadémiai helyesírás ajánlása szerint"
Ha csak ajanlas, akkor ugy irom, ahogy akarom. Nem?
Nem ertem en ezt!
:O


UnA
(Korrektor)
Blog

"A magyar nyelvtan rettenetesen logikatlan."

Nem igaz. Vannak ravaszságok benne, de többnyire nagyon is logikus.

Tanultál te már más nyelveket? ;)


cappa72
(nagyúr)
Blog

Viszont elég magas szabadságfokkal rendelkező nyelv. :DDD

(4 nyelvet beszélő amerikai kollégámnak beletörött a bicskája.)


bkercso
(nagyúr)
Blog

Köszi az első témába vágó hsz-t! :)

Lehet, hogy csak a gyerek empátiáját kell fejleszteni - legalább neki legyen belőle valamennyi. :DDD

A témaindító cikk egyébként a gyerek elismeréséről/bátorításáról szól, vagy úgy általábn az odafigyelésről, csak éppen egy nyelvész szemszögéből íródott.

Nekem a legjobb élményem az, hogy a középiskolai ofőmtől (magyar/töri) kritikus gondolkodási mintát kaptunk 4 éven át.
Vagy a 6. osztályos fizikatanárom személye, aki megszerettette velem a fizikát. Fizikus is lettem. :) Érdekes módon rajta kívül más női tanár nem jut eszembe, aki különösebb pozitív benyomást tett volna., bár voltak kedves női tanáraim.
A 6-7. osztályos férfi énektanárom (igazgatóhelyettes) is kétségkívül adott nekünk fiúknak egyfajta tartást. A gimis matektanárom meg úgy tanított matekot, hogy egyetem alatt én is inkább matektanításból tartottam fenn magam.

Ezzel együtt sokszor éreztem, hogy nagy ostobaságot művel a tanár, pedig a szüleim sose mondtak ilyesmit emlékeim szerint. :B

[ Szerkesztve ]


dabadab
(titán)
Blog

Annyira logikus, hogy máig nem sikerült összerakni egy igazán működő nyelvtant a magyar nyelvhez :)

üzenetek