[Re:] [Cifu:] EESZT csatlakozás lefolytatása és annak margójára - BLOGOUT fórum

üzenetek

hozzászólások


fardem
(aktív tag)

Az egész EESZT papíron nagyon jól hangzik. A gyakorlat más mutat. Se az orvosi rendelőkben, SZTK-ban sem a gyógyszertárakban nem megy.

Az egész csak EU-s pénzek elrablásáról szólt. Hatalmas pénzeket vettek fel és valami katyvaszt most fel kell mutatni.


jeri
(tag)

Akinek nem létszükséglet a recept iratás jobb ha hanyagolja egy ideig, nálunk a felhőbe nem küldte el az adatokat és kinyomtatni is egyessével sikerült hibásan, plusz a patikában még várni kell hátha ők fel tudják vinni.


UnA
(Korrektor)
Blog

Elég bonyolult folyamat, de az aggodalmasoknak mindenképpen jó hír lehet, mert itt biztosan nem lehet egy URL átírással bejutni a rendszerbe :D


Gdi
(senior tag)
Blog

Kis kiegészítés a jelenlegi állapothoz:
(csak nagyvonalakban átfutottam az írásod, sorry ha ezeket leírtad)

1: e-személyihez tartozó kártyaolvasó illesztése még nem megoldott mindenhol. pl (elux-os) vékonykliensekkel (és más terminál alapú megoldásokkal) nem igazán megy. Ezért egyelőre 2FA-hoz authentikátor tokenes megoldás van.
E-aláírás meg nem kell a személyihez. (bár mi is azt mondjuk nem árt ha van, lehet kelleni fog később és nem kerül plusz költségbe)

4: kórházakban és hasonló komplexumokban van az úgynevezett technikai user, tehát ott nem csak az a járható út, hogy az adott orvos EESZT belépésével kerül feltöltésre az adat, hanem ezt egy ilyen technikai user nevében teszi meg a HISZ rendszer, így ebben az esetben nem feltétlen kell minden munkaállomáson a hitelesítés.
Orvosi hitelesítés az EESZT-ből való lekérdezéshez kell majd kötelezően.

És igen, pénzlenyúlás.
Amikor a HWt lehetett pályázni, kb 1,5-ös árszorzóval lehetett választani majdnem két generációval régebbi szervereket, amiket valószínűleg a közeli EOL és bulk purchase miatt marha nagy kedvezménnyel szereztek meg.
De 3 kör lett volna HW igénylésre. Az első után lelőtték, mert az EU elkezdett vizsgálódni a TIOP projektek "különös" költségei miatt.

Oh, és tokenek.. azokat is aktiválni kell(ene). Múlthéten többször hívtuk az ezzel foglalkozó emberkét.. azt mondta még utána kell néznie hol jár a dolog. Egy idő után inkább ki is nyomta a telóját, lehet már neki is sok volt :D

[ Szerkesztve ]


Gdi
(senior tag)
Blog

Múlthét péntek.
Nagy nehezen elkezdtük küldeni az adatokat teszt jelleggel (mi (azaz a mediai rendszerünk készítője) nem volt/unk benne a korábban említett hónapokig tartó teszt fázisban, ezért még csak itt tartunk)
10soros CSV fáj. 15 perc alatt "töltődött" fel.

És a "felhő" szót ne használjuk erre a rendszerre :)
Központosított adatbázis, de semmi más.

Azt viszont nem értem, hogy a patikának a 30/5-ös internet miért nem elég az e-recepthez?!

[ Szerkesztve ]


bambano
(titán)
Blog

"mivel nem verik a kormányablakban bele szegény idős orvosokba / eü. dolgozóba bele, hogy a pin kód az nagyon fontos, és rakja el.": ez egy alapvető kérdést vet fel:
- amcsi irányba akarunk fordulni, ahol az állampolgárnak joga totálisan hülyének lenni, az ügyvédnek meg joga jól lehúzni mindig mindenkit ilyenekért
- vagy kicsit poroszosabban fogjuk fel, ahol jogod van fejjel menni a falnak, de akkor egyedül maradsz.

nekem speciel tele van a fundoklim attól, hogy olyan szinten kell mindenről tájékoztatni mindenkit, amitől már menekül az illető. miért nem mondjuk ki, hogy nem kell tudni a szabályokat, te a hibáidért a terheket te viseled? vagy mondjuk ki, hogy mostantól kötelező a precízkedő tájékoztatás, de ott állok a hátad mögött egy fa testápolóval és tarkóncsaplak, ha nem vagy hajlandó bemagolni.


Gdi
(senior tag)
Blog

egyébként itt még az a szerencsés eset, hogy kezdésnek is a tulaj választja meg a pinkódját.
plusz a plasztik kártyán van puk.


Cifu
(nagyúr)
Blog

miért nem mondjuk ki, hogy nem kell tudni a szabályokat, te a hibáidért a terheket te viseled? vagy mondjuk ki, hogy mostantól kötelező a precízkedő tájékoztatás, de ott állok a hátad mögött egy fa testápolóval és tarkóncsaplak, ha nem vagy hajlandó bemagolni.

Én sem gondolom azt, hogy jó irány, ha belefullad az ember az információáradatba - csak akkor legyen minden érthetően és egyértelműen elérhető, hozzáférhető. És akkor teljes joggal lehet verni a mellünket, hogy hát kérem, Olvasd El a Kibaszott Útmutatót.

Nekem is e-személyim van már, ha egyszer állítólag hamarosan egy csomó előnye lesz ennek. Az e-személyihez két nagy borítéknyi cucc van (az egyik az e-szig pin, a másik az e-aláírás pin dolgait tartalmazza, ugyebár nem kötelező a második kérni, ezért van külön boríték). Elolvastam. Nem értettem meg elsőre jó pár dolgot. Nincsenek illúzióim szellemi képességeim nagyságáról, de azért nem tartom magamat sík hülyének. Ezt pedig sokszor már bocsánat, de nagyon egyszerű embereknek kell(ene) ezt használniuk, és megtanulniuk hogy is kell használni ezeket.


Cifu
(nagyúr)
Blog

@Gdi: Köszi a kiegészítéseket, én csak a háziorvosi, illetve részben a gyógyszertári dolgokkal találkoztam, de minden információt szívesen fogadok, mert például most az előbb is megtalált egy újabb orvos, hogy segítségre van szüksége - sose lehet tudni, mikor milyen részinformáció lehet hasznos...

[ Szerkesztve ]


UnA
(Korrektor)
Blog

"Elolvastam. Nem értettem meg elsőre jó pár dolgot. Nincsenek illúzióim szellemi képességeim nagyságáról, de azért nem tartom magamat sík hülyének. "

Kicsit OFF lesz, de ami nekem nagyon tanulságos volt a külföldi munkavállalások során, az az angol hivatalos levelezés, legyen az bank, áramszolgáltató, tanács: hihetetlenül egyszerű megfogalmazások, sehol egy hivatkozás paragrafusokra és egyéb jogi blablára, átlátható számlázás. Persze a lap alján van egy apróbetűs rész, ahol el tudsz jutni máshova is, de ezek sehol sincsenek az arcomba nyomva. Nagyon szerettem.

De ez persze nem általános, más országokban nem ennyire boldog az átlagember élete :)


Cifu
(nagyúr)
Blog

Na ez az, ami itt nincs meg. Nagyon nincs. Óriási szívás például, hogy egy csomó dolog most, élesben derül ki. Például a VMátrixban beállított szervezeti egységek sehol sem voltak az útmutatóban kifejtve eredetileg (bevallom most pár napja nem néztem rá, lehet már van újabb). Olvasgatom az orvosi szoftverek fórumait, és teljes rémálmok realizálódnak, ahogy nem egyértelműek az adott működési szintek és jelentőségük.

Erre pedig napokkal az éles rendszer indítása után derül fény!


Gdi
(senior tag)
Blog

Azért a legtöbb orvosi szoftver maga egy rémálom.
Nálunk van több háziorvos is, illetve a foglalkozás-egészségügy is egy ideig külön ment..
16bites modulokkal dolgozó szoftverek, windows 3.x összetevőkkel felépített UI.
Legtöbb 64bites rendszer alatt nem is fut...
Fejlesztésekre hónapokat kell(ett) várni, mire az emberünk kitalálja mit is írt abban a visual basic(?) kódban 18+ éve...

Van olyan amihez meg már annyira "modernül" állnak, hogy a Windows XP támogatásáért külön kell éves díjat fizetni. (Ez a magyar egészségügy hardveres ellátottságát tekintve azért kedves)


Cifu
(nagyúr)
Blog

Igen, ismerős. Pár éve megnyugodtam, hogy ott hagytam a közszférát, és nem kell többet a Magyar Államkincstár KIR3-jához hasonló rémségekkel foglalkoznom. Tessék, most a nyakamba vettem egy még nagyobb keresztet... :DDD


hcl
(félisten)
Blog

Pár hónapja meg én voltam a 444-en a károgó, mert vizionáltam, hogy kliens- és szerveroldalon is gáz lesz.

[ Szerkesztve ]


dabadab
(titán)
Blog

"Pár hónapja meg én voltam a 444-en a károgó"

Egy kicsit nehéz elképzelni, hogy valaki a 444 fórumán egy kormányzati projekttel kapcsolatos pesszimizmusával egyedül maradna :)


bambano
(titán)
Blog

nyugtassatok meg, hogy most nem azt látjuk kicsiben, amit jövő évben a számlázó rendszerek bekötésének indulásával nagyban fogunk látni...


hcl
(félisten)
Blog

Nem, volt ott backend fejlesztő, aki mondta, hogy milyen jól összerakták - mondjuk azt a részét, amit ő csinált, lehet, de ha ennek a fele igaz, amit itt írnak, az csepp lehetett a tengerben :D


Cifu
(nagyúr)
Blog

Nagyon elcsodálkoznék, ha bármelyik elemét jól rakták össze ennek a rendszernek.

Az orvosi szoftver fejlesztői, amivel most a legtöbbet találkoztam például telefonba elmondták, hogy ők augusztus óta vannak képben, gyakorlatilag három hónap alatt kellett az integrációs részt megcsinálni úgy, hogy ahogy a fentiekben leírtam, október végén jöttek ki pl. a VMátrix információs anyagok, és novemberben kellett ráeszmélnie a fejlesztőnek, hogy miért is fontosak a szervezeti egységek beállítása (és ismétlem: SEMMI sem utal arra a kezelőfelületen, hogy azt kötelezően be kell állítani!), és gyakorlatilag nem volt lehetőségük a tesztelésre november elseje előtt.

Most kitolták December 15-ig a határidőt, és közben olyan problémáktól hangosak a fórumok, hogy például a receptekre rányomtatott EESZT (harmadik) vonalkód túl kicsi (kisebb, mint a másik kettő), így sok gyógyszertárban az általánosan használt vonalkódolvasók nehézkesen, vagy sehogy sem képesek beolvasni.

Hogy milyen döntéshozó hagyhatta jóvá, hogy ez így élesbe elinduljon nem tudom, de gondolom jól meg vannak fizetve, hogy ezt az ipari hulladékot sikertörténetként eladják, és majd biztos szép bónuszokat kapnak majd érte... :((( :((( :(((


bambano
(titán)
Blog

"Hogy milyen döntéshozó hagyhatta jóvá, hogy ez így élesbe elinduljon nem tudom,": van az úgy, hogy csak úgy lehet mozgásba lendíteni egy történetet, ha kényszerítést használsz... :)


Gdi
(senior tag)
Blog

Hogy milyen döntéshozó hagyhatta jóvá, hogy ez így élesbe elinduljon nem tudom, de gondolom jól meg vannak fizetve, hogy ezt az ipari hulladékot sikertörténetként eladják, és majd biztos szép bónuszokat kapnak majd érte...

A T-Systems által fejlesztett MedSol rendszerek voltak benne majdnem elsőként és kiemelten a tesztidőszakban. :)

Pedig már gondoltam arra, hogy a BKK-s izé azért sült el úgy ahogy, mert erre fókuszáltak :)

*Troll*


Cifu
(nagyúr)
Blog

A fejlesztők és a felhasználók cserébe pedig le vannak sz@rva, ha rendes tesztelési fázis hiányában az "éles" beüzemeléskor derülnek ki olyan alap dolgok, amelyek miatt a rendszer használhatatlan.

Hangsúlyozom, hogy a felmerülő hibák egy valamennyire épkézláb teszteléskor, hétköznapi orvosok és asszisztensek, illetve gyógyszertárak bevonásával simán kiderültek volna.

Ez nem mozgásba lendítés, hanem beledobnak mindenkit a mély vízbe úgy, hogy semmiféle normális előkészület nem volt.


hcl
(félisten)
Blog

Igen, ez nekem is furcsa volt, erre pár hóna nem elég, pláne rendes tesztelésre, hibajavításra.
Meg mondjuk ha egyszer le lett specifikálva, nem nyúlkálunk bele, és amíg nincs meg az összes spec., nem lehet (vagy nem érdemes) fejleszteni... Süt a szakmaiság. Aki kicsit is látott már ilyet, az tudja, hogy egy kisebb szervezet átállítása is necces egy tök új adatbázisra, nem hogy egy ekkora, ilyen heterogén szoftver- és hardverkörnyezetnek...


Cifu
(nagyúr)
Blog

Én csak döbbenettel tudok reagálni arra, hogy ennek volt tesztidőszaka. Mégis mit csináltak alatta, ha november elsején olyan állapotban volt az egész, amilyenben elindult?


bambano
(titán)
Blog

elmondom a saját sztorimat: be kellett volna vezetnünk egy rendszert, mert az elődje túl sok pénzügyi veszteséget okozott. *ÉVEKIG* könyörögtem, hogy csináljuk már. Tojtak rá. Majd megfenyegettem, hogy ha nem mozdulnak, akkor le fogom állítani a régi rendszert, és akkor rájuk fog borulni a telefonközpont. Nem hallgattak rám. Ezek után már csak a szavahihetőségem érdekében is, leállítottam a kacatot. Ez egy olyan kényszert okozott, hogy kénytelenek voltak lépni.

A nagyfőnököt még ez se izgatta fel túlzottan. Szóval néha van olyan, hogy csak akkor mozdulnak meg, ha felrobbant a telefonközpont és kitört a balhé. Ugyanaz, mint a bérlet. Ott se léptek semmit addig, amíg ki nem tört az országos botrány.


laszlohu
(addikt)

"így sok gyógyszertárban az általánosan használt vonalkódolvasók nehézkesen, vagy sehogy sem képesek beolvasni."

Mivel gyógyszertárban dolgozom, ezért tudom, hogy nem a vonalkód hosszával van a gond ( legalábbis a középső vonalkód esetén),
az alsó vonalkódnak ( más néven extra vonalkód) a hossza pedig gyakran eltér receptenként

1. gond : az orvosok sajnos nem cserélik ki időben a tintapatront, és ezért a halvány vonalkódok miatt nem képes leolvasni a kódot,

2. gond : olyan nyomtatót használnak, ami elmaszálja a tintát, így ennél szintén nem tudja leolvasni.

ui: egyszer egy ilyen vényt elküldtem beszkennelve a rendszergazdáimnak, amin nem tudtam leolvasni a vonalkódot,
5 patikában kipróbálták,
és 5 - ből 0 - nál működött,

Szerencsére dolgoznak azon, hogy a középső vonalkód melletti számot be lehessen írni manuálisan, ezenkívül
TAJ szám alapján is lehet expediálni.

[ Szerkesztve ]


hcl
(félisten)
Blog

Mondjuk jó, hogy nem fizettették ki vele a kiesést... Ez mondjuk annyira suttyó mentalitás, hogy nem érdekes, ha sz@r, nem cseréljük...

@laszlohu : Vonalkódarány is érdekes dolog (vastag és vékony vonalak aránya egymáshoz, ha jól emlékszem). Ha sikerül olyan érték alá vinni, amit a nyomató nem tud legyártani, nem lesz olvasható. Ha ki tudja nyomni, akkor még lehet, hogy az olvasónak nincs elég felbontása hozzá.
(Úgy szívtam meg ezzel, hogy egyik munkahelyemen volt egy olyan címkenyomtató, amin 1 gomb volt, meg egy LED. A menüt, mindent így lehetett elérni, a LED villogásai jelezték, hol állsz. Mivel PC-ről egyszerűen lehetett neki parancsokat küldeni, írtam egy progit, amivel a gyakran használt utasításokat ki lehetett adni anélkül, hogy fél óráig nyomogatni kellett volna. Az ám, de a reset-ben nem adtam meg az arányt, a defaultot meg nem olvasták az olvasóink :D Mivel csak a kollegáknak / power usereknek készült, nem lett baj, csak pár órát anyáztam, mire megsúgta valaki, hogy miért kicsik a vonalkódok reset után.)

Dolgoznak a számok kiírásán? Az kemény 1 utasítás kb...

[ Szerkesztve ]


Cifu
(nagyúr)
Blog

Én elhiszem, hogy sokszor csak ez a megoldás vezet célra. Csakhogy itt nem egy cégnek a meglévő telefonközpontjának lecseréléséről van szó, hanem egy vadonatúj egészségügyi információs rendszerről, amelyet több tízezer orvos, asszisztens, gyógyszertári alkalmazott, laboralkalmazott fog használni. Amelynek kihatása van a teljes népesség betegellátására.

Semmibe nem került volna, ha október elején látva az állapotokat közlik, hogy oké, ez még messze nincs olyan állapotban, mint kellene, egy hónappal eltoljuk a bevezetést. Addig egy pilot szintű tesztet csinálunk azokkal, akik már eljutottak valahova, és a tapasztalatokat egyből nyilvánosságra hozzuk és beépítjük az ajánlásokba. Ennyi.

Most futnak az események után, miután november elseje látványos kudarc volt, és még egy héttel később is egész napokra leállt a rendszer, látták be, hogy ez még messze nincs kész, legyen december 15 az új start. Csakhogy ezzel a mentalitással abból sem biztos, hogy lesz valami...


Cifu
(nagyúr)
Blog

Mivel gyógyszertárban dolgozom, ezért tudom, hogy nem a vonalkód hosszával van a gond ( legalábbis a középső vonalkód esetén),

Én pont azt olvastam sok helyen, hogy az új (harmadik) vonalkód méretével van a gondjuk, mivel kisebb, mint a másik kettő.

az orvosok sajnos nem cserélik ki időben a tintapatront, és ezért a halvány vonalkódok miatt nem képes leolvasni a kódot,

Pardon, de ha ez a gond, akkor ez teljesen független az EESZT-től, ez a másik két vonalkódnál is problémát fog jelenteni.

olyan nyomtatót használnak, ami elmaszálja a tintát, így ennél szintén nem tudja leolvasni.

Lásd az előbb - ez mindegyik vonalkódot tönkreteszi. Amúgy nemrég találkoztam egy orvossal, aki tintasugaras nyomtatóra esküdött... :U

egyszer egy ilyen vényt elküldtem beszkennelve a rendszergazdáimnak, amin nem tudtam leolvasni a vonalkódot,

Azért azt ugye tudod, hogy ilyen esetben nagyon nem mindegy, hogy milyen felbontású (és minőségű) a scan, aztán milyen a nyomtató, amivel kinyomtatják újra. ;)


bambano
(titán)
Blog

az user olyan, hogyha nem égett még a körmére a dolog, nem mozdul.
következmény: ha haladékot adsz, akkor annyival később kezd hozzá.


Cifu
(nagyúr)
Blog

Az nem az user hibája, hogy november 1-ére adnak határidőt, de október 29-én jelenik meg például az EESZT VMátrix felhasználói útmutató. Megjegyzem egyébként, hogy a mai napig nincs egy lépésről - lépésre végigvezető útmutató vagy videó. Van fél tucat kisebb útmutató, amely egy-egy lépést mutat meg. Némelyiket már többször frissítették, ahogy menet közben derült ki, hogy bizony az útmutató nem volt elég alapos...

A user hibája akkor lenne, ha augusztus óta elérhető lenne hibátlan formában minden útmutató, működött volna tökéletesen minden részelem és honlap, ide értve az orvosi, labor és gyógyszertári szoftvereket, tehát csak a usereken múlt volna a csatlakozás.

Mi augusztus óta követjük az eseményeket, próbálunk tájékozódni, és mindent megtenni, hogy minél hamarabb elindulhasson a párom gépén az EESZT, de például a VMátrixban a szervezeti egységgel kapcsolatos beállításoknál a lényegi információkat november 3-án olvastam az Infomix (az egyik orvosi szoftvereket fejlesztő cég) fórumában.

Itt a fejlesztést felügyelők hibáztak ordenáré módon....

[ Szerkesztve ]


Gdi
(senior tag)
Blog

Mi legalább a lézernyomtatókat rongáljuk ezzel a "finom", rostos receptpapírral :)


Gdi
(senior tag)
Blog

Inkább az volt a gond, hogy aki nem került be kezdésre, annak nem volt lehetősége később csatlakozni.
Én adtam volna rá min 6 hónapot, amiből 3 már a "SUCH RC, VERY BUGFREE, MUCH COMPLETE" fázist nyúzta volna.

[ Szerkesztve ]


hcl
(félisten)
Blog

Tudod, akkor lett volna fejmosás, hogy nem készült el időre... Így ki lehet jelenteni, hogy elkészült, és hogy tutijó - az, hogy valójában nem működik, az illetékeseket nem zavarja, ők magánklinikára járnak.

A scan amúgy manapság már nagyon jó minőségű, minden scanner tud 1200-2000+ dpi-t, de már 1200-on már a papír szerkezetét is látod.

@bambano-nek is igaza van, a user ilyen, de a usert lehetett volna másképpen is kényszeríteni, pláne ha félkész a cucc.

[ Szerkesztve ]


Cifu
(nagyúr)
Blog

A scan minőségét több dolog befolyásolja, hogy a síkágyas scennerek tudnak 1200+ dpi-t is, az szép, de a multifunkciós gépek sokszor még a 600dpi-vel is nyűglődnek. Plusz a legtöbb scanner szoftver a gyors beolvasás miatt alapértelmezésben 150, 200 vagy 300 dpi-t használ (kivéve, ha átállítod fotó szkennelésre).


laszlohu
(addikt)

Az alábbi linken látható, hogy milyen van nálunk :

[link]

Úgyhogy a fenti vonalkódolvasó nem a leggagyibb, legalábbis szerintem, de tény, hogy nem manapság vettük,

az a szerencse, hogy csak 1 orvosnál van probléma a vonalkódokkal,
ami pedig nem szerencse a beütés szempontjából, legalábbis ha gyorsan szeretnénk beütni a vényt,
hogy a hozzánk hozott összes vények 50% - a ettől az orvostól származik.


hcl
(félisten)
Blog

Ilyet használtam a 2000-es évek végén, már akkor is ősöreg volt, de amúgy meg korrekt, a legtöbb vonalkódot viszi, amit a Smbol LS2208, meg ilyesmi (az viszont nagyon jó cucc). Viszont a legkisebb arányokat ez se szereti. Na most a legtöbb olvasó programozható, szóval lehet, hogy meg lehet neki magyarázni, hogy vigye - csak akkor a többit nem fogja :S
(Vonalkódolvasót keveset álítgattunk, átalában csak az Enter nyomása vagy nem nyomása, speckó karakterek küldése a kód előtt-után volt, ami kellett.)

@Cifu : Jó, persze, de itt a kollega csak tud scannelni :)


laszlohu
(addikt)

Azt vettem észre, hogy a dpi - t nem nagyon adják meg a speckókban,
Ilyeneket szoktak :
Metrologic :
72 scan lines per second

Symbol :
100 scan lines per second

Egyébként a Metrologichoz van újabb firmware, viszont a rendszergazdáink csesznek rá.

[ Szerkesztve ]


hcl
(félisten)
Blog

A scan line per second az elég jellemző adat... Én sem tudom, hogyan kell átszámolni, ennyire nem mentünk bele :) A supportnak viszont illene foglalkozni a dologgal, ha user igény van rá...

üzenetek