üzenetek

hozzászólások


Zsoxx
(senior tag)

Robotpilóta nélkül már felszállni sem tudnak?


battisti
(tag)

jó nagy kártérítést fog ezért fizetni a Boeing, HA kiderül, hogy elfuserálták a robotpilóta szoftverét.
mennyi ember, akiknek emiatt meg kellett halniuk...


speed471
(aktív tag)

És még mennyi ember fog meghalni pénz, naivság, kapzsizság miatt.


gorgil
(csendes tag)

Valahol írták, hogy ez nem a normál robotpilóta, hanem egy olyan rendszer, ami folyamatosan be van kapcsolva és akkor lép közbe, ha úgy érzékeli, hogy a gép bajba kerül. Csakhogy olyan esetekben is próbál "korrigálni", amikor igazából nem kellene és emiatt pl. váratlanul süllyedni kezd a gép, miközben a pilóták éppen emelkedni szeretnének.


#06658560
(félisten)
Blog

Eléggé lejárt ez a cikk, már mindenhol földre parancsolták a gépeket. És nem szoftverhibás, hanem elrejtett funkciós, ami rejtett funkciót szándékosan rejtettek el, hogy ne kelljen új képzést tartani, olcsóbb, gyorsabb lehessen az átállás (megspórolhassa mindenki az átképzés költségeit, a hozzá szükséges dokumentációt, mindent).


Agostino
(addikt)
Blog

bug lett a feature-ből


#06658560
(félisten)
Blog

Ez nem robotpilóta, hanem átesés elleni beavatkozó. MCAS a neve. Az új gépekre új, nagyobb hajtómű került, előrébb és feljebb helyezve, mint a régiek voltak, így teljesen másképp viselkedik a gép, mert a súlypontja, az aerodinamikai középpontja (nem tudom már megmondani mi hivatalosan a szakszerű neve, az a pont, amelyik az aerodinamikai "tömegközéppontja" a gépnek), és bizonyos állásszögek esetén tovább növelnék a hajtóművek az állásszöget, ami áteséshez vezetne. Ennek kiküszöbölésére lett beépítve, a vízszintes vezérsíkokat téríti ki, és nyomja le, vagy húzza fel velük a gép orrát, ha úgy érzékeli. Ezzel szemben beavatkozni a pilóta csak a vezérsíkon lévő lényegesen kisebb felületek kitérítésével tudna, aminek a hatása nem elégséges. A MCAS nem szerepelt sehol a géppel kapcsolatos dokumentációkban, sem a pilótáknak, sem az üzemeltetőknek, sem a karbantartóknak kiadottakban. Talán a tavalyi eset óta már valahol igen, de nem általánosan, nem került be rendesen a pilóták képzésébe. Ha a MCAS hibás adatokat kap, és lekezd beavatkozni, akkor következhet be a két balesethez hasonló, kikapcsolni meg elég bonyolult módon lehet csak. És teljesen manuális repülés során is aktív rendszer. USA-beli pilóták már panaszkodtak régebben a gépre, írásban is az FAA-nál, de az azt mondta nincs semmi látnivaló, repüljenek tovább.


bambano
(titán)
Blog

nem értem az aggodalmakat. volt már, hogy gép fennmaradjon?
akkor meg mire a hiszti...

:P


atike
(nagyúr)

....telefonoknál "csak" ciki, hogy szoftveres buggal adják ki az adott eszközt, de repülőgépnél...? :F Ez azért durva - elég sok fejnek kellene a porba hullani... Azért itt nem kicsi a felelősség. El nem tudom képzelni, hogy hogy lehet ez "megengedhető". Itt nem (csak) kártérítés kellene hanem börtön a felelősöknek.

Ennyi erővel önvezető autókat is lehetne forgalomba engedni, mert "jó lesz az"... Oh, wait... :U


Tigerclaw
(nagyúr)
Blog

Milliárdos kártérítési perekre készülhet a cég. (persze dollárban)


Tigerclaw
(nagyúr)
Blog

Ha ez igaz és az FAA is szőnyeg alá söpörte, akkor náluk is fejek és milliárdok hullanak majd.


mallory303
(csendes tag)

Igazabol nem az volt a baj, hogy MCAS a hatterben csinalja a dolgat, hanem hogy ha rossz adatok erkeznek be a hibas szenzoroktol az MCAS-be akkor az alapjan probalja stabilizalni a gep allasszoget, mindezt ugy hogy a pilotak nem tudjak kikapcsolni, mert sok esetben nem is tudnak rola hogy van ilyen rendszer.


azbest
(félisten)
Blog

Az túlzás, hogy eltitkolták volna, ebben a cikkben azt emlegetik, hogy az mcas magától visszakapcsolódása is le van írva az egyik dokumentumban. Egyébként tényleg elég kemény, hogy mi a módja a rendszer kiiktatásának, hogy ne akarja földbe állítani a gépet, ha megbolondul egy hibás szenzortól [link]

Pedig régebben is voltak már hasonló okokból balesetek - nem megfelelő kiképzés, nem megfelelő szoftver, ami felülbírálhatatlan a pilóták által, ha nem tudják pontosak, hogy lehet tönkretenni. Nem tanulnak a hibákból.

[ Szerkesztve ]


Killer01
(őstag)

Egyértelműen olyan gépet kell tervezni, amit "majd" egy szoftver "jól megvéd" az áteséstől.... ja, nem.


mallory303
(csendes tag)

Ja es az egeszben az a legszebb, hogy mindez az egesz mutatvany a szarnyakkal meg az uj hajtomuvel azert tortent, mert az uzemelteto cegek nem akartak uj gepet venni (757) es arra atkepezni a pilotakat, ezert a gyarto ceg ugy dontott, hogy attervezi a 737-est, ekkor kerultek bele az uj hajtomuvek meg az attervezett szarny, amitol a gep viselkedese legalabb annyira megvaltozott mintha masik gep lenne es ezt tobbek kozott az MCAS-al gondoltak "eltuntetni". A FBW rendszerben levo tobbi tuningolasrol meg nem nagyon esik szo, pedig valoszinuleg azt is athegesztgettek, hogy a gep iranyithatosaga olyan legyen mint a regebbi 737-nek...


azbest
(félisten)
Blog

Ennél állítólag bonyolultabb a helyzet. A nagy gépekre néhány kivételtől eltekintve (dubai), nincs igény. Azért, mert a nagy gépek a központi hub repterek közti repkedésre ideálisak. De mivel jelenleg a pont-pont közti közvetlen járatok adják a legtöbb járatot, így oda kisebb gépek ideálisak.

A dreamliner és airbus 380 is ezért nem terjedt el. Dubainak azért is jön az be, mert a kontinensek közt pont ideális helyen van és oda az óriásgépek hatékonyak. [link]

Viszont a fejlesztéseket, amelyeket az nagygépekhez csináltak, az újabb kisebb gépeken is alkalmazzák.

[ Szerkesztve ]


pomorski
(őstag)

Lehet nem is akarnak.


Zsoxx
(senior tag)

Azt mondod, hogy a pilóták nem ugyanazokat a vezérsíkokat vezérlik a botkormánnyal, mint az MCAS?


Polarstar
(nagyúr)

Azért ez ciki, hogy a hagyományos működés szimulációját fenntartó rendszert építenek be - és ezt nem mondják el. Igen, A gépek aerodinamikai és tömegközéppontja eltér és ez okozhat így is - úgy is slamasztikát.

Hát most csinált!

Ami elromolhat - az el is romlik alapon - de ha nem tudjuk mi az és lehetlen beavatkozni - és ezzel emberek halnak meg azt mégsem intézhetjük el egy "bocsmá!" közleménnyel. Szerintem pofán lesz verve de nagyon a Boeing. A biztosítók, áldozatok ügyvédei és az engedélyező nemzeti hatóságok is ott lesznek a sorban.
Igencsak sokan fognak abba a sorba beállni.

üzenetek