[Re:] [elektrotank:] KRESZ vs Valóság - BLOGOUT fórum

üzenetek

hozzászólások


Lauda
(félisten)
Blog

Én 96-ban tanultam ezt és már akkor is úgy volt, ahogy a jelenleg hatályos jogszabály tartalmazza.

A "stop-tábla" vonalában csak vasúti átjárónál kell megállni a jogszabály szerint.

[ Szerkesztve ]


janeszgol
(félisten)

A kanyarodó autóval szemben elsőbbsége van az egyenesen haladónak. Nem?


Lauda
(félisten)
Blog

Amennyiben azonos út úttestjén keresztezik egy más útján, igen. Itt nem erről van szó. Táblák nélkül ezek a kereszteződések sima egyenrangú útkereszteződések.

[ Szerkesztve ]


janeszgol
(félisten)

Oké, csak gondolom emiatt van ez, emiatt gondolják. Őszinte leszek én is.


tope
(addikt)

Jobbkéz szabály ha nincs tábla, és nagyon sokan ezt nem tudják. Rengeteg ilyen eset van parkolókban pl., vagy megy az út egyenesen, jobbra van 1 utca, onnan fordulna ki az illető (mindegy merre), és nem adják meg neki az elsőbbséget.


Lauda
(félisten)
Blog

;) Fura. Ugye amire gondolsz (A kanyarodó autóval szemben elsőbbsége van az egyenesen haladónak. Nem?) annak mondjuk a legegyszerűbb esete, hogy én haladok egyenest és a szemből érkező balra kanyarodik. Itt az egyenest haladónak van elsőbbsége. A tescos parkolós eset pedig az, hogy az egyik autós halad egyenest és neki jobbra van egy kereszteződés. Táblák sehol. Ha bárhol találkozol ilyennel az utakon, az egyenrangú útkereszteződés, tehát a jobbról érkezőnek lesz elsőbbsége. A tesco parkoló ugyan ez. Ezért nehéz megérteni, hogy ilyen helyzetekben miért gondolják azt emberek, hogy azért van elsőbbségem, mert egyenest haladok. Ha nekem van jobbról egy másik út és nincs tábla sehol, akkor bizony a jobbról érkező elsőbbséget élvez velem szemben. :)

[ Szerkesztve ]


Hieronymus
(addikt)
Blog

"jobbra kanyarodásnál én engedném piros lámpa ellenében is a haladást, nyilván feltéve, h nem jönnek."

Festett irány zöldet szoktak kirakni felénk, pontosan ezzel a céllal.


janeszgol
(félisten)

Ebben teljesen igazad van. Amikor tanultam a kreszt, gondoltam belenézek pár ilyen fórumba, hátha szedek fel valami expertet is a könyvhöz képest. Nos pont ezen ment a vita, emlékszem, a parkolóból való kihajtás az útnak minősül, mikor minősül annak. Olyan elmélkedések voltak, hogy inkább abbahagytam. :)
Én is úgy gondolom, hogy kéne alkalmazni a jobbkezet, mert az is út (a szememben), csak ugye amit leírtál, az ember hajlamos úgy megtanulni, hogy "aha, akkor az egyenesen haladó járműnek mindig elsőbbsége van, kivéve a villamosnak, kész, helo".

[ Szerkesztve ]


Szirtimorc
(aktív tag)

"Táblák sehol. Ha bárhol találkozol ilyennel az utakon, az egyenrangú útkereszteződés,..."

Azért nem mindig. Ha az egyik szilárd útburkolatú a másik meg nem, vagy ha szintkülönbség van, akkor bizony nem egyenrangú utak.

A Kreszprofesszor ezt írta:
"A főútvonal mindig a főútvonal táblánál kezdődik és a főútvonal vége tábláig tart. Azaz a következő kereszteződésnél nem szűnik meg, a közbeeső kereszteződésekben mindig a főútvonalon érkezőnek lesz elsőbbsége."

Viszont mi van olyankor, ha a felhajtó utcán nincs elsőbbségadást kötelező tábla. Ismerek ilyen utat (busz is jár rajta), ahol kint van egy Főútvonal kanyarodik tábla, ami után egy bő kilométerrel van egy körforgalom, Főútvonal vége tábla sehol. A felhajtó utak felén viszont nincs elsőbbségadást kötelező tábla. Tehát ha onnan jövök, simán elvárnám a jobbkéz szabályt. Itt ki írja a betétlapot? Az út kezelője esetleg?

[ Szerkesztve ]


Hieronymus
(addikt)
Blog

"...ami után egy bő kilométerrel van egy körforgalom, Főútvonal vége tábla sehol...."

Nincs szükség rá.
A körforgalom szabályai egyértelműek. A körforgalom jelzése mellett az elsőbbségadás kötelező táblát is ki szokták tenni a franciák miatt.
Ha nincs kint, akkor is a körforgalom szabályai érvényesek.
Vélhetően a körforgalom után valamelyik irányban folytatódik a főútvonal.
A körforgalom jelzésnek magasabb a prioritása a főútvonal táblánál.
A főútvonal végét amúgy sem kell minden esetben jelölni. Az autópálya vagy autóút jelzés automatikusan érvényteleníti a főútvonal jelzést.


Szirtimorc
(aktív tag)

Félreértettél, a kérdés a körforgalomig tartó szakasz becsatlakozó útjaira vonatkozik


Hieronymus
(addikt)
Blog

Értem.

A főútvonal esetében a kereszteződés előtt ki kell helyezni a főútvonal jelzést vagy az elsőbbséget jelző táblát. Ha nincs, akkor egyenrangú a kereszteződés. Két főútvonal találkozásánál miért kellene megszüntetni a főútvonalakat?

Normáliséknál azért kialakítanak valami szabályzottabb kereszteződéseket ilyen esetekben.


Lauda
(félisten)
Blog

Ha az egyik szilárd útburkolatú a másik meg nem, vagy ha szintkülönbség van, akkor bizony nem egyenrangú utak.

Pontosan így van ahogy írod. Mivel nem egyenrangú utak, ezért nem is lehet egyenrangú utak kereszteződése, tehát a jobbkéz-szabály sem lép életbe.

Viszont mi van olyankor, ha a felhajtó utcán nincs elsőbbségadást kötelező tábla.

Mivel nincs olyan szabály, hogy a főútvonalon haladónak van elsőbbsége, ezért az lesz a hibás, aki nem adta meg a "jobbkezet". A kereszteződésben az elsőbbséget a rendőr, a lámpák, a jelzőtáblák, ezek hiányában a jobbkéz-szabály biztosítja. Tehát nem attól lesz elsőbbségem, mert főútvonalon haladok, hanem ettól, hogy a keresztező utakon kint vannak az elsőbbségemet biztosító táblák.

Egyébként ilyen esetben a közútkezelőt érdemes zaklatni. Azt nem tudom melyik jogszabály tartalmaz erre vonatkozó szabályzást, de a főútvonalon elviekben nem lehetne egyenrangú útkereszteződés. De ezt egy gépkocsivezetőnek nem kell tudnia, mivel az általánosan tanított kreszben ilyen nincs. Szóval nehéz helyzet.

[ Szerkesztve ]


weiss
(addikt)
Blog

USA-ban így van, ha jól rémlik.
----
Amúgy Pesten miért nincs kirakva sok helyen a főút/adj elsőbbséget tábla, vagy csak az utóbbi? Spórolás?

[ Szerkesztve ]


joghurt
(addikt)
Blog

Rosszul tudod. A főútvonalat "észszerű" távolságonként elegendő jelölni, nem kell minden kereszteződés után újra (pláne nem előtte).


flymi
(addikt)
Blog

Legutóbb Lidl felé bekanyarodtam és egyenesen átvágtam a parkoló melletti úton kikerülve így egy lámpát, hajtottam volna ki a másik kereszteződésbe (egyenesen), balról meg jött egy kisteher a parkoló utolsó aszfaltcsíkjáról és simán kivágott elém holott ott jobbkéz szabály van érvényben. Ha nem fékezek puszilkodunk. De Tesconál sajnos ugyanez van. Jobban félti az ember a kocsi bal oldalát mintsem bízik abban, h megadják az elsőbbséget.
Sajnos néha az "erősebb kutya b*szik" elv érvényesül az aszfalton.

Egyszer éjszaka mentem haza és a négysávosról fordultam volna le jobbra. Jelzőlámpa sárgán villogott, sehol senki. Lassítottam vagy 5km/h-ra aztán rúgtam neki. Szemközti kis sötét utcából jöttek is utánam a kékek rögtön, mert volt ott egy stoptábla is.
Azóta minden stoptábla előtt megállok akkor is ha egyébként nem lenne muszáj Ha egy méterrel előrébb állok meg akkor is utánam jönnének az tuti... Van 1-2 hely a városban ahol elég fosul vannak kihelyezve, egy helyen meg még fölösleges is, de ugye nem én döntöm el hová kell vagy sem...

Sebességhatárokat igyekszem betartani, de nagyvárosban úgy vettem észre tartani kell a forgalom ritmusát és kész. Hiába a 60-as tábla ha 75-tel hömpölyög mindenki.

Rendelkezem autós kamerával, jónéhány videót lementettem már magamnak. Többek közt iránylejzés elmulasztasát, behajtani tilos tábla ellénére behajtót vettem fel vele, kiszélesedő főúton !!!jobbról előzőt!!! előzni tilos táblával (ezúton is csókoltatom a jó édes anyukáját) de volt olyan is, h fékeznem és a padkára kellett húzódnom egy szemből előző miatt, mindezt éjjel főúton. Plusz vannak a notórius lassan hajtók akik mindenki idegeire mennek.

[ Szerkesztve ]


flymi
(addikt)
Blog

Valamint emlegetem annak a faroknak a felmenőit aki végig 80-85-tel tötyögött előttem Kaposvár felé még a nyáron aztán mikor előztem volna akkor felgyorsított és mellettem maradt végig, pedig úgy 120-ig rúgtam neki a szembe sávban. Az előzésből végül nem lett semmi, mert időközben megjelentek szembe és nem akartam tovább kíntatni a dolgot, csak meglepő volt ez a húzása. Gondolom ettől jobban aludt aznap éjjel.


Diabolis
(tag)
Blog

Jobbratartás. Jobbratartás. Jobbratartás.
Több sávos úton, akkor is ki kell menni a szélső sávba, ha éjszaka van és üres az út....
A másik halálom a körforgó és az index. Hajtanék be a kerengőbe, a paraszt az előttem lévő kijáraton pedig ezerrel ki, index nélkül. Az Astrával még megoldom, de mondjuk a szívódiesel Nissan kisteherrel anyázok, azzal rá kell készülni az indulásra. És ha jönnek a paraszt után, én már nem tudok úgy elindulni, hogy ne legyen csattanás. A hosszú Ivecót már nem is említem...


Diabolis
(tag)
Blog

Én úgy tudom, hogy minden kereszteződés után jelölni kell, mivel a kereszteződés egy rakat táblát megszüntet (pl. főút, sebességkorlátozás)


Hieronymus
(addikt)
Blog

Azt viszont jelölni kell, hogy elsőbbsége van az útvonalnak.
A kereszteződés eléréséig nincs eltérés a főútvonal és az alárendelt útvonal között. A kereszteződés előtt viszont valamit ki kell tenni, hogy ne a jobbkéz szabály az legyen érvényes.

Kettő település között a 20 km-nyi szakaszon egyszer sem kell jelezni, ha csak mezőgazdasági földutak csatlakoznak a főúthoz.

mód.
Dabolis: "...minden kereszteződés után jelölni kell..."

Csak a kereszteződés után közvetlenül nincs jelentősége. A kanyarodó nem a táblát fogja sasolni, hanem az utat mert kanyarodik. A kereszteződés előtt nyújt hasznos információt, ami általában egy kereszteződés után van, bár nem közvetlenül.

[ Szerkesztve ]

üzenetek