üzenetek

hozzászólások


MaCS_70
(félisten)

Persze, nincs általános recept, embere is válogatja. És teljesen igazad van abban, hogy amikor egy kutató éppen sikeresen lezár egy kutatást (valós példa a közelmúltból), és szűk körben azon kesereg, hogy az elért eredmények annyi új kérdést vetnek fel, hogy az ő életében már nem lesz idő rájuk, a kommunikációnak mégis annak kell lennie, hogy milyen fantasztikusan nagy dolgot értek el.

És egy hétköznapi ember számára azt sem olyan könnyű eladni, hogy egy tudományos kudarc is milyen értékes lehet. A sikerek útja kudarccal van kikövezve, nem ritka, hogy száz egységnyi befulladt munka után a nagy áttörést egy egységnyi munka hozza meg.

Az egó meg... Van, akit hajt előre és van, aki egy életen át küzd vele, akár sikeres, akár nem. Van, akit nyomaszt a sikere, és van, akit motivál a kudarc.

MaCS


hcl
(félisten)
Blog

"szűk körben azon kesereg, hogy az elért eredmények annyi új kérdést vetnek fel, hogy az ő életében már nem lesz idő rájuk, a kommunikációnak mégis annak kell lennie, hogy milyen fantasztikusan nagy dolgot értek el."
Ez nem zárja ki egymást. A legnagyobb eredmények vethetik fel a legtöbb új kérdést. Az új kérdések megválaszolása is eredmény.


MaCS_70
(félisten)

Persze, nem zárja ki, Totron is ezt írta, erre hoztam egy konkrét példát.

MaCS


Apollyon
(Korrektor)

De pont, hogy jó példa volt, mert én okostelefonokról beszéltem, nem szimpla mobilokról. Az okostelefon piac annyira nagy lett, hogy már többen interneteznek telefonról, mint PC-ről. Még azok is, akiknek volt/van laptopjuk /pc-jük, nagyrészt a telefonjukat nyomják már csak mindenre is.


gliskard
(senior tag)

erre írtam hogy "és egy-két speciális munka terület". Főleg azért mert elég magas a bekerülési költség, főként az sw oldalon. Illetve itt a 'sima' VR szemüvegek mint a HTC Vive nem használhatók (persze modellezésnél ezek is megfelelőek), olyan kell mint pl. a google glass.
De mint írtam nagyon magas a bekerülési költség.


gliskard
(senior tag)

A mobiltelefon és később az okostelefon már alapból olyan megoldás volt ami az életvitel szerű tevékenységeket segítette egyszerűbben és kényelmesebben megoldani.

A jelenleg kapható VR/AR megoldások ettől még messze vannak.


#56573440
(nagyúr)
Blog

"a helyfüggetlen, globális, instant kommunikáció és információ hozzáférés eleve igény volt."

Korrektor vagy tehát értesz magyarul. Hol akadtál el? Az okos telefonon kommunikálsz pl most velem. Ezt írtam. Hol a gond? Nem azért volt réteg termék mert kutyának nem kellett, hanem mert mocsok drága volt, az két külön dolog... Most egy quest 2 200 k alatt megáll vastagon, ami egy harmad flagship telo se, mégsem viszik mint a cukrot. Szerinted miért?

Beszippantós játékokat nézd már meg. Wow, mc, diablo, etc. Nem a grafika meg a 8d meg társai miatt ment akkorát amekkorát a second life sose tudott pl de ott a kamu earth 2 és egy marék mas szemét. Biztos lesz vrre is beszippantós móka, de hogy nem fog olyan posztapok szinten ready player one meg társai lenni amit itt a sok sci-fi függő rettegi az biztos. Az ar engem is érdekelne, mert egy csomó dologra tudnám használni, de az megint más téma.


Braddock
(őstag)

Végül is a Facebook sem változtatta meg a világunkat, szóval nincs mitől félni.
Az emberek társalognak, étteremben sztorizgatnak, a barátok átmennek egymáshoz, a fiatalok a szabadidejük nagy részét a természetben töltik, stb.

20 éve, azt mondtuk volna, hogy ennyire hülye lesz mindenki?


hcl
(félisten)
Blog

Nem egy-két, hanem baromi sok :D

Amint lesz kereslet, lesz olcsóság is :)

@blackrulz : " Az okos telefonon kommunikálsz pl most velem. "
OK, nem nekem szólt, de amúgy én pl. PC-ről... :D


gliskard
(senior tag)

nem a HW-ről írtam, az lehet, hogy olcsóbb lesz, de az SW már más kérdés...


DraXoN
(addikt)
Blog

De próbáltam, fejlesztettem is AR tartalmat (még az elején, úgy 2012-13 környékén).

Még nem érzem, hogy "jó lehet" a dolog, messze van attól, hogy elérje a kritikus tömeget a terjedés.

Ráadásul a VR szettekhez hely is kell a lakásban, nem árt ha van külön helyiség, vagy legalább nagyobb nappali. Ez sokaknál nem áll rendelkezésre. Az "ülő VR", meg kicsit "torzabb", értem én úgy is lehet, de "mozogva" az igazi.

Szerintem a kulcs továbbra is az, hogy legyen jóval kompaktabb az egész. Mert jelenleg kényelmetlen és kompromisszumos, oké már vannak vezeték nélküli cuccok is, de akkor is nagy, nehéz, pár óra a használati idő (amit tud), és még mindig lehet kicsit a felbontás egyes alkalmazási területekhez vagy tartalmakhoz.
Ennek megoldásához erősebb CPU-k (SOC) és jobb akkumulátorok kellenek (nagyobb kapacitás még is könnyebb, kompaktabb méret). De a kijelzőn is lehetne mit továbblépni (OLED panel, ami kb. rendes szemüvegen van, átlátszó de ha kell akkor besötétedik). A "VR sisak" szerű használat helyhez kötött.

A technológiai hiányosságokon kívül (ami jó eséllyel csak idő kérdése), a szükséges pénz a fejlesztésekhez (legalábbis az első lökethez) továbbra is úgy vélem az AR felhasználáson keresztül vezethet az út. Ez lehet reklámokon, "virtuális" termékpromóciókon át. Akár a speciális alkalmazásokig (munkaeszköz területen).


hcl
(félisten)
Blog

Az meg könnyen születik :)


proci985
(MODERÁTOR)
Blog

betanitasra es kutatasra par teruleten egyebkent a VR / AR a filleres alternativa

a VR fatigue viszont tovabbra is problema. nem volt megoldas ra 10 eve se es most sincs. egy 8 oras munkanapot nem lehet a jelenlegi VR megoldasokban vegigtolni, pont.

#51DraXoN: sajnos ahogy nezem tovabbra sem az aku a fo problema.

a nagy es nehez melle meg tedd hozza a meleget is, ami miatt viszont kiszarad tole az ember arcbore.

[ Szerkesztve ]


hcl
(félisten)
Blog

Nem is kell.
- technológiák fejlődnek
- melós akkor vesz fel VR cuccot amikor kell (pl. egy kiszállós szervizesnél tök működik, szalag mellett nyilván gond a dolog)


cinemazealot
(addikt)
Blog

"Szerintem a kulcs továbbra is az, hogy legyen jóval kompaktabb az egész."

Szerintem meg az, hogy nem sisak vagy szemüveg formájában kell megalkotni a virtuális teret, hanem háromdimenziós, tehát térbeli fény alakzatok 3D-s térben történő odavetítésével. Tudom, ez még sehol nem tart és adott esetben áttetsző, de ahhoz, hogy az ember akár többed magával is képes legyen ugyanazt a VR tartalmat élvezni és ne legyen fárasztó (szemüvegbe izzadás, émelygés, egyensúlyvesztés, szem fókusz becsapása stb.), szerintem ez lenne egy jó irány. Bár tény, hogy ez a megoldás nem is olyan kompakt, mint amilyen egy Google Glass vagy egy Quest.


DraXoN
(addikt)
Blog

Szerintem amíg a fényt nem tudjuk irányítani pontosan, addig nem lesz normális "hologram VR".
A mostani cuccok vagy kockába vetítenek vagy valamilyen párafüggönyre, látványos de a második ügye "nedves" (lehet füstre is vetíteni, de mivel könyebb, kitettem a légáramlatoknak, ami rontja az "effektet").

Valódi továbblépéshez az elképzelésem alapján a fényt, vagy hangot ... energia hullámhoszt, kellene valahogy modulárni menet közben (kibocsájtás után), hogy egy adott távolság megtétele elteltével, hullámhoszt váltson és fények látszódjon, de előtte ne legyen jelen érzékelhetően.. mellékhatásként lehet, hogy ez valami "ellenálást" is adhat az adott ponton, így lehetne érezni ha valaki "belenyúl" a hologramba..

Gyakorlatilag az első lépés a holo-szoba lenne ahol a teljes környezet irányított, sajnos még elméleti síkon is kivitelezhetettlen a jelenlegi ismereteinkkel.

3 probléma azonban továbbra is lehet a "valódi hologrammal".
1. Teljesen irányítani kell a hullámhoszt, egy kis eltérés akár katasztrófához is vezethet (káros sugárzás, röntgen, mikrohullám, infravörös, uv, bármi, akár nem kis mértékben)
2. ki kell szűrni a zavaró tényezőt, ami az ember maga, a tárgyai amit bevisz, olyan rendszer kell ami tud kalkulálni teljes mértékben a megváltozó környezettel az előtt, hogy a kibocsájtott hullám torzulást szenved a jelenlévő tényezők miatt.
3. még ha minden kontrollárt is, kérdéses az élettani hatás, és, hogy "mit okoz" akár hosszútávon, milyen energiaszint a "még biztonságos". Az olyan hullámhosszok amik "biztonságosan" és nem hatolnak be az emberi szervezetbe, jó eséllyel hibás vetítést eredményezhet egyes esetekben.
+1, még irányított környezetben se tudunk semmi hasonlót létrehozni, de mi kellhet mind ahhoz, hogy a "szabadba lehessen engedni" egy-egy ilyen "hologrammot"? OMG

De tényleg látványosak ezek a párakapus hologramok, csak megvan a limitje :) ki szeret megázni pár perc alatt.. a filmek meg... hát olyan dolgokat csinálnak ami nincs (mindent a látványért, és tartalomért)..
klasszikus de, manapság bemérni valakit telefonon, nem kell beszéltetni (instant, fel se kell hívni, elég egy "pingelés", pár méteres pozíció meg is van adótornyokból... egyesek szerint ez kikapcsolt telefonnál is működik mert a készülék akkor is válaszol),
amerikai bűnügyi sorozatok (pl. NCIS, olyan animációkat nyomnak le a nyomozók a "központban", hogy lol.. de látványos csak felesleges),
az autók se robbannak fel attól ha a tankba lőnek (akár egy egész tárat), de 1-2 lövés elég a motorba, hogy megálljon a jármű (tűzharcban fedezéknek kb. csak a motor terület használható... valamennyire, de az is hamar "elhasználódik", asztallapok max arra jók, hogy a szabad rálátást zavarják.. de néha a fal is bizonyos kaliber felett).
de még a tűzharc is.. a valóságban akkor se biztos, hogy valaki egyből meghall ha fejbelövik.. hát még ha testen... persze sokszor nem mozdul valaki utána mert "sokkotkap" (ami akár meg is ölheti közvetetten), de egy "elszánt terrorista", aki lelkiekben felkészült, teljesen más alap, ők tényleg akár fejlövés (fél feje hiányzik) módon is még cselekedhet valamit (megnyomja a bomba távirányítós gombját) ha rossz helyen éri a golyó (náluk elenyésző a sokkhatás).

lényeg: a filmek látványosak akarnak lenni (és izgalmasak), sokszor az elméleteket vetítik előre (sci-fik leginkább), de a látványért feláldoznak egy-egy dolgot ami a valóságban máshogy van (akciófilmek? Rambo a 2 fix telepítésű gépágyúval a kezében, ha el is bírja valaki durvát rúgna vissza, állva nem hiszem, hogy maradna :D ).


Apollyon
(Korrektor)

2013 óta azért már fejlődött valamit a dolog. Ezzel a nagy, nehéz dologgal sem értek egyet, nyilván nem olyan, mint a napszemüveg, de engem egyáltalán nem terhel be pár óra után a headset. Mondjuk én sportolok, és nem okoz gondot az ilyesmi, lehet ezért észre se veszem.

Amikor meg lemerül, akkor lehet töltőre tenni, ennek nem igazán látom a hátrányát, vannak 3-4 m-es kábelek, amik dedikáltan erre vannak, szintén észre se veszed használat közben. De akárhogy nézzük, kevésbé kötött, mint a monitor-bill-egér dolog, mivel onnan aztán tényleg nem mozdulhatsz el.

Nem vagyok VR párti amúgy, próbálom objektíven kezelni a dolgot. Mindig is PC játék párti voltam, viszont aki szereti ezt a platformot, annak nagy élmény lesz a VR, ha lesz alá hardver. A felbontás már nem lesz akadály, a Quest 2-nek már 4K-s felbontása van, ha még downscale-ezik is, nem fogod látni a különbséget, mert nagyon jók a lencsék. És fele annyiba kerül, mint kisebb felbontású Valve index. És van már 8K meg annál is nagyobb felbontású headset is 200-as FOV-vel (field of view), igaz ezek már tényleg nagyok: [link] [link]

Ezek már elég jók, de már a legolcsóbb is hogy azért el lehessen szórakozni. Jelenleg a legnagyobb visszatartó erő az ár lesz, de ahogy minden úttörő tech, ez is fejlődni fog, meg lejjebb csöpögni az elérhetőbb ársávokba.


Apollyon
(Korrektor)

Jah igen, pár címnél nekem is okozott néha hányingert, ami fura, mert viszont volt olyan is, ami nem. Ez inkább a gyenge képfrissítés miatt lehetett, mert adott programból a gép nem bírt többet kicsikarni. Szóval igen, van még mit javítani, de már az elmúlt 5 évben is sokat fejlődött a tech.


proci985
(MODERÁTOR)
Blog

az a baj, hogy a VR fatigue oka nem technologiai hanem fiziologiai. az emberi evolucio meg par ev alatt nem megy.

plusz vannak meg olyan faktorok, mint ha mi van, ha begyullad az user szeme, es emiatt egyaltalan nem tudja a VR headsetet hasznalni, mert fizikailag faj. kijelzos AR persze erre megoldas.

Apollyon: hanyingenr a kisebbik baj. egyenletlen frame pacing, rossz belso engine szinkronizacio es rosszul beallitott FoV okozhat hanyingert, vagy ha a belso fuled es a szemed altal bevitt informacio elter.

ez egyebkent nem maga a fo problema, hogy hosszu tavon egy kilos hosugarzo kenyelmetlen az ember fejen meg otthon is, es akkor nem egy gyarcsarnokrol beszelunk.

autoszimulatoros communityben egy ponton kb mindenki ment at VRbe, majd igy harom evvel kesobb latni a visszaterest harom kijelzore. a fo baj az volt, hogy ugyan jo a VR, de egy harom oras session mar kezd sok lenni.

[ Szerkesztve ]


Algieba
(őstag)
Blog

A VR pont olyan fejlődési ugrást fog végrehajtani mint az okostelefon, amit írtatok hasonlatként. Hiszen gondoljatok bele, 2010 előtt jóval korábban már voltak PDA+telefon hibridek, én például 2005-ben Sony Ericsson P800-asról interneteztem és írtam ide is. De kellett valami áttörés, amit az iPhone hozott el és az egyre olcsóbb Android rendszerű okostelefonok. Mostanra teljesen hétköznapi használati tárgy lett a kézi számítógép. Mai napig pislogok rajta, hogy már a felső-középkategória modelljei is jóval fejlettebbek az öregecske asztali laptopomnál. Na, a laptop is mennyire menő volt! Most meg a phabletek ezt a praktikus gépet is lökdösik a szakadék felé. Van olyan ismerősöm, akinek nincs számítógépe, vagyis van, a telefonja. :D Tehát a VR korai próbálkozás, nem most van itt az ideje.


#56573440
(nagyúr)
Blog

A vr a kanyarban sincs. Az okostelefonoknál Handspring is eljátszották ugyanazt mint az ar-nél a google. Kijöttek egy merőben új termékkel, egy évtizeddel az alma előtt, de bár a piac jelentős igényt mutatott, a technológia se hw se sw szinten nem tartott ott ahol kellett volna hozzá, a marék palm-ból kivált geek meg akkor még nem tudott összerakni egy korrekt online shopot se a megrendelések managelésére pár klikkel mint most lehetne... Persze hogy buktak

Az az alapvető baj, hogy az alma iphone robbantását úgy kezeljük mintha a semmiből jött volna. Pedig nem. Addigra a telefon penetráció a társadalomban elég durva méreteket öltött, a 40-50 éves szülők meg a tini gyerekeik mindennapjaiba is masszívan és végérvényesen beépült. Arra húzott lapot az alma, letette az asztalra hw és sw szitnen is azt amit mások nem. Volt piac, és nem egy marék geek havi pár 10 órás szórakozása volt.

A vr ettől a penetrációtól rohadt messze van, és pont azért, mert nem kínál olyat, mint pl 99-ben akár a 3210-es az akkori vásárlóknak. Teljesen más a kettő.

Szerintem a vr az max egy utolsó lépcső lehetne, a tömegek számára az AR egy könnyebben eladható koncepció, mint belép ebbe a "virtuális" világba. A google koncepciója teljesen jó lett volna, kb a telefonod funkcióit láthatnád anélkül hogy azt elővennéd. Navitól kezdve az üzeneteken át akár melóra is befogható lenne, simán be tudnám hívni a gyártót amikor nyakig generátorban matatva valami gebasz van, látná amit látok, közben ki tudnék csapni egy kapcs rajzot is, be tudna hívni más specialistát, etc. A vr max ezek után, és a metaverzum jelenlegi elképzelései meg jóval az után... Egyszer talán eljutunk oda is, de még a AR sincs a kanyarban sem, nem hogy a VR. Attól függően hogy hogy alakul a gazdasági helyzet szerintem 10-20 év minimum amire erről érdemes lesz beszélgetni a tömegek szemszögéből is, addig meg marad a techre nyitott marginálsi réteg játékszere, csak abból meg a metaverzum nem fog megélni.

üzenetek