üzenetek

hozzászólások


sh4d0w
(nagyúr)
Blog

Köszi, hasznos információk.


Pttypang
(veterán)
Blog

Köszönjük, nekem pl erről eddig fogalmam se volt, teljesen nyugodtan használtam össze-vissza a szavakat :W :R


Ygg
(senior tag)

Ez tényleg szabatos hozzászólás :R .


lapa
(veterán)

fél méter vastag páncél a lövegtornyokon. ja, hát volt némi anyag benne.


Viszlát
(addikt)
Blog

Engem teljesen hidegen hagy ez a téma, de az írás élvezetes volt. Köszi. :K


sh4d0w
(nagyúr)
Blog

Lesz még :)


Ygg
(senior tag)

Várjuk!


cyklon
(csendes tag)

Túl sokba került a fenntartásuk, ezért vonták ki őket állandóan. A hivatalos létszám a hajón 1921 fő. Ez a háborúkban 1000 fővel haladta meg ezt. Itt elsősorban a váltás és a kiegészítő légvédelem személyzete számíthatott ( legalábbis a felújitásig). Ennyi ember ellátása, gyakorlatban tartása (főleg a tüzérségé) elég drága. Egy korabeli repülőgép-hordozó sokszorosan nagyobb területet tudott ellenőrzés alatt tartani. (Hát még a szuper- hordozók!)
A hajó üzemanyaga olaj. A teljes hajtóműteljesítmény kb.212000 LE. Tömeg:52000t
Egy modern, nukleáris hordozó teljesítménye kb.280000LE. Ezzel kb.500000 km-t tud megtenni 15 csomóval. Tömeg: 90-100000t.
Az olajválság után (de már előtte is) túl drága volt ezekkel a hajókkal fel-le mászkálni, miközben egy (akár olajtüzelésű) hordozó is hatékonyabb.
A hajó sajnos lassan elhasználódik (persze bármelyik hajóval így van) A kazánok, a hajótest, az ágyúcsövek (120t darabja!) de még a célelem-számítógépek fogaskerekei(!) is. Állandó háttéripart igényelt annak a 4 hajónak a rendszerben tartása.
Az Iowákat 44 -ben bocsátották vízre. A velük majdnem egykorú (45 közepe-vége) Midway-osztály utolsó hordozója 91-ben tette le a szolgálatot. Akárcsak a 4 hajó közül 3, kivéve az Iowát magát; az még megérte az 50 éves évfordulót. Az elég hosszú idő a löttyben...
A célzott lőtávolság kb.30 km lehetett. A löveg elvitt messzebre is, de a kilőtt lövedéknek túl hosszú idő kellett, hogy a célpontig érjen, addig az bármerre mehetett. Ilyen távolságon a cél elég kis méretű, már ha látod a Föld görbülete miatt; hiába van óriási távolságmérőd. Radarral a dolog nyilván könnyebb, de azt is befolyásolja a bolygó görbülete.
Egy repülőgép- hordozónál nem kell ezzel foglalkozni; ott vannak a saját AWACS gépei. (Már a koreai háborúban is voltak ilyen jellegű gépek). Itt a hordozótól számított kb.500km- en belül kell csapásra számítani. (Légi utántöltéssel nyilván több.)


cyklon
(csendes tag)

A 12db 127mm (5")- es löveg a felújitás utáni állapot, egyébként addig 20 db (10 toronyban)
A hajó páncélzatát papíron 460mm-es (Yamato ;) ) lövedékek elviselésére tervezték, de talán jobb, hogy nem került rá sor; lehet csúnya vége lett volna.


sh4d0w
(nagyúr)
Blog

"...Az Iowákat 44 -ben bocsátották vízre..."

Nem, eddigre már be sem fejezték volna őket, inkább hordozókat építettek volna. Az Iowa és a New Jersey vízre bocsátása még '42-ben történt, a Missouri-é és a Wisconsiné '43-ban. Még ugyanebben az évben törölték a Kentucky és az Illinois terveit, mert már nyilvánvalóvá vált, hogy nem a csatahajók fogják megvívni a tengeri csatákat.
'41-ben a Bismarck elsüllyesztése után a német flottatevékenység gyakorlatilag zéróra redukálódott, az utolsó, tengeri csatában elveszített hajójuk a Scharnhorst volt, 1943 karácsonyán. A Csendes-óceánon is hasonló volt a helyzet, a Kirishimát '42 novemberében, Guadalcanalnál érte a végzete a Soth Dakota által, illetőleg a Fülöp-szigetek környéki összecsapásokban sikerült a japánoknak beleszaladniuk az amerikai felszíni flottába - de azt nagyon: a Pensylvania nem jutott lövéshez, mert olyan sűrűn hullottak az amerikai gránátok, hogy nem tudták bemérni, melyik a sajátjuk. A többi összecsapásban mindenhol a hordozók vitték a prímet és ez így is maradt Midway után.


#65675776
(titán)

A nukleáris hajtású hordozók (legalábbis az amerikaiak) névleges hatótávolsága 1,3millió kilométer teljes (33csomó) sebességgel.

A Midway osztály hajói az Iowa-kkal ellentétben nem vettek részt a II. vh-ban. A Midway 1992-ben került kivonásra. A FD Roosevelt-et viszont már 1978-ban lebontották.


cyklon
(csendes tag)

Igaz, szolgálatba állításra gondoltam, de az sem igaz, mert 43-ban az Iowa vitte Roosevelt elnököt Casablancába. :B


cyklon
(csendes tag)

Csak az összehasonlítás végett írtam a Midway-ről. Kb.egykorúak és kb.egyszerre is kerültek kivonásra.


sh4d0w
(nagyúr)
Blog

"...az Iowa-s cikkhez: nem az Iowa volt az első limit nélküli csatahajó osztály, hanem az utána következő, befejezetlen Montana osztály (a kedvencem). Az Iowa osztályt kötötte az 1936-os 2. Londoni Szerződéskor aláírt ún. "eszkalátor záradés", azaz, ha valaki az öt eredeti Washingtoni Szerződés aláíró közül megszegi a 35.000 tonna illetőleg 14"/356 mm főtüzérség kalibert akkor az új limit automatikusan 16"/406mm-re módosul a vízkiszorításé pedig 45.000 tonnára..."

Nem, az Iowa volt az első osztály, ahol már nem vették figyelembe a flottakorlátozásokat és a sebességet helyezték előtérbe. A Montana-osztályban a tűzerő és a páncélvédettség lett volna a domináns. [link]

[ Szerkesztve ]


csatahajós
(senior tag)

De barátom, pont ez nem igaz, kifejtettem, hogy miért. Az Iowa-ra igenis vonatkozott a 45.000 tonna / 16" limit a 2. Londoni Szerződés értelmében. Az való igaz, hogy a sebességet helyezték előtérbe, de ennek meg semmi köze az egyezményekhez.

Megkérem Sebit majd, hogy javítsa az írását Zoli oldalán, ha azt vetted forrásnak.

Üdv.


csatahajós
(senior tag)

Sebi egyébként ezt írja: " Csak 1938 nyarán kezdtek el dolgozni egy nagyobb hajó tervein, mikor nyilvánvalóvá vált, hogy semmilyen egyezmény nem fogja meggátolni a fegyverkezési versenyt. "

Tehát nemzetközi fegyverkezési versenyt nem tudta megakadályozni, de ettől függetlenül a BB-61 osztályt még a 45.000 tonnás limit betartásával tervezték (lásd: Norman Friedman: US battleships - An Illustrated Design History - Iowa Chapter). Az összes előterv vízkiszorításán tükröződik ez a tény.
A Montana volt az első osztály amelyet sem a nemzetközi megállapodások, sem a Panama csatorna akkori zsilipei nem korlátoztak volna. (lásd szintén az előbb említett könyv Montana fejezete, de szívesen hozok még más forrást is, bár azt hiszem ez a könyv a témában a mértékadó per pill.)

[ Szerkesztve ]


sh4d0w
(nagyúr)
Blog

Szerintem ez értelmezési vita, annak idején a Hadihajók c. típuskönyvben is azt írták, hogy a flottakorlátozást már nem vették figyelembe az Iowák tervezésekor - ha jól rémlik, de ha esetleg ennek a könyvnek az elérhetőségére tudnál forrást adni, annak nagyon örülnék.


csatahajós
(senior tag)

Hali!

Tisztelettel szólva nem értünk 1-et ebben, mert ezek szerintem száraz tények. 1990 előtt Mo-on kiadott könyvre ilyen témában végleg nem hivatkoznék, bár nekem is megvan az említett mű, igencsak félrevezető dolgokat állít, főleg csatahajó témában :).

Az említett könyv sajnos már out of print, de erről van szó:

http://books.google.hu/books/about/U_S_battleships.html?id=Y41Ha_3HsrYC&redir_esc=y

Véleményem szerint ez jelenleg is a meghatározó írás amerikai csatahajók ügyében. Friedman úr igencsak beleásta magát a témába és bár nem egy könnyű, olvasmányos anyag, igazi kincset ér. De hogy ne legyek elfogultsággal vádolva ajánlom még ezt is:

http://books.google.hu/books?id=oFv4gqBwF1UC&printsec=frontcover&dq=Dulin+and+garzke+US+Battleships&hl=hu&sa=X&ei=l56sUbfoN4Hx4QSrpIDQBw&ved=0CDMQ6AEwAA

Itt ha lelapozol a 107.-oldalra már olvashatod is a 2. bekezdésben amit én is írtam az eredeti hsz-emben.

Dulin&Garzke művét azért kedvelem kevésbé mert túlságosan is pro amerikai, főleg a mási két része a trilógiának érdemtelenül lehurrogja a német, japán és olasz hajókat.

Maradok tisztelettel,

Ákos


cyklon
(csendes tag)

Elég arcátlanul tervezték meg az Iowákat, a 48000 t-ás vízkiszorítás csak egy szerény fügefalevél volt, tudták előre, hogy minden egyezményt meg fog szegni.
Amúgy a Montanáknál a 406 -os tornyokat nem egészen értem. Nyilván akkor ezek voltak az azonnal elérhetők, de a Yamato 460 -asai és páncélzata ellen nem érzem elégnek. A britek, a németek is nagyobb kaliberben gondolkodtak.
A Battlestation sorozatot én is csípem, bár a Midway frusztráló szerintem. A Pacific már pörgősebb, de sajna ezek igazából akcíójátékok. Ha ilyen könnyen lehetne találatokat elérni, akkor a világ összes hajóját 2x elsüllyesztették volna. Meg a csapásmérő gépek létszáma is elég gyér.

[ Szerkesztve ]


sh4d0w
(nagyúr)
Blog

Az még hagyján, de a nehéz hajókkal is igencsak közelrő lehet egymást eltalálni, mintha vitorlások lőnék egymást... :)


csatahajós
(senior tag)

"Elég arcátlanul tervezték meg az Iowákat, a 48000 t-ás vízkiszorítás csak egy szerény fügefalevél volt, tudták előre, hogy minden egyezményt meg fog szegni."

Tisztelettel szólva ez így nem igaz, érdemes utána olvasni. Nem szeretnék ördög ügyvédjét játszani, de érdemes ezeket a megszegte az egyezményeket fenntartással kezelni (akár amerikai, akár német, olasz hajókról beszélünk). Az egyezmények (WT, LT, 2. LT) és a két eszkalátor klauzúla értelmében az Iowa-k a tervezésükkor igenis megfeleltek minden "szabálynak".

Még végső formájukban is, amikor nagyságrenddel több súlyt pakoltak rájuk az eredetileg tervezettnél még akkor is csak nagyjából a kalkulálható marginnal lépték túl a 45.000 tonnát, ami általában 5% szokott lenni (mármint a margin).

16" Montana: ne feledd, hogy a USN nem tudta pontosan a Yamatok lövegkaliberét egészen a háború utánig. Egyébként tervezgették a 18"-es lövegek alkalmazását, de végül praktikus okok illetve a 16"/50 Mark 7 és a hozzávaló szupernehéz páncéltörő lövedékek ballisztikai teljesítményét látva úgy döntöttek, hogy jobb a kisebb kaliberből több löveg - bár persze könnyen lehet, ha van több infojuk a japán hajókról ők is a 18"-eseket választják.

A Yamato 18.1"-esei ballisztikailga nem voltak sokkal jobbak, egyedül a lövedéksúly az amiben ütősebb volt, de még így is a Montana broadside-ja 32400 font volt szemben a Yamato 28800-ával (kb 14,5t vs 13t)...


cyklon
(csendes tag)

Nem a 48000 t -val volt gondom, hanem az 57000 -rel. De utánaszámoltam és bár meghaladja az európai csatahajók különbözetét néhány %-kal, ez kompenzálódik a jobb hatótávolságban (akár kiugróan jó hatótávolságban... ez kissé gyanús: North Carolina osztály). Nyilván a nagyobb üzemanyagmennyiség játszik közre, hiszen ezeknek a hajóknak a Csendes-óceánon is helyt kellett állniuk. Mondjuk a hatótávolság és sebességadatoknál nincs megadva terhelés; itt azért lehet ravaszkodni...


cyklon
(csendes tag)

Megvan a módja a távoli harcnak is. A hajó térben látszólag mozdulatlan pontjára kell célozni (hajóközép). Ha T áthúzást csinálsz figyelni kell, hogy a hajó eleje és a vége gyorsabban fordul, ilyenkor lehetséges elkerülni a sorozatot. Mindig párhuzamosba igyekeznek fordulni, ezért kiszámítható a mozgásuk; jó előretartással remekül belefutnak a sorozatodba. A számítógép itt már elvégzi helyetted az előretartás 90%-át, nem úgy, mint a Midwayben. Ott nagyon meg kellett tanulni lőni.


kraftxld
(nagyúr)
Blog

Most találtam csak meg a cikket, elég jó lett :)
Szerencsémre nemrég voltam az Iowa-n, brutál jó volt, még most is megdöbbentő az arzenál ami rajta volt.

Érdekes, hogy nem szerelték még le teljesen, a mozgássérült lift-et azért nem tudták berakni mert az egyik páncélréteg átvágása kellene hozzá. Ezt pedig a haditengerészet nem engedte meg mert a lehetőséget nyitva akarják hagyni, hogy nagy gáz esetén a hajót újra hadrendbe állítsák.

[ Szerkesztve ]

üzenetek